Citroën C5 2.0 HDiF Dynamique (2009)

autoreview

Citroën C5 2.0 HDiF Dynamique (2009)

Signalement

UitvoeringC5 2.0 HDiF Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst55.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Klasse van Citroën!

  • 4.400 km

Sedert een dikke 4-tal weken ben ik de gelukkige eigenaar van een nieuwe C5 Berline 2,0 Hdi VTR die toch al bijna 4000 Km heeft en ik hier even ga voorstellen. Al toen deze op de markt kwam was het zo goed als duidelijk dat als mijn C4 zijn dienst erop zat voor mij (ong. 100000 Km op 4 jaar) hij zou vervangen worden door deze nieuweling. Waarom de keuze voor deze C5? Hij bevalt me met zijn erg mooie lijn , is met overschot de comfortabelste in zijn klasse, en is van de Franse wagens (volgens zowat alle testen die ik las) de beste als het aankomt op bouwkwaliteit en afwerking. Bovendien is zijn prijs erg competitief, zeker met de van Citroën bekende goede kortingen.

Het werd dus een 2,0 Hdi omdat er toch zo’n 25000 Km / jaar mee gereden word, de 1,6 Hdi leek me toch net wat te licht voor deze toch stevige wagen, al heb ik een werkmakker die al een jaartje zo een 1,6 Hdi heeft en dan nog een Tourer (die is daar eveneens zeer tevreden over). Voor een 2,2 Hdi moet je sowieso de Exclusive nemen en dan ging het prijskaartje te ver boven mijn budget.

Dan maar een VTR uitvoering in Thoriumgrijs met enkele mooie opties die hem nog wat leuker maken. Dynamisch pack: dit zijn 18” velgen met 245/45 banden en bandendrukcontrole, adaptieve xenonlichten en zetels in half leder / half stof. Parkeerhulp voor & achter. My-Way Gps systeem met Bluetooth verbinding.

Hoe rijdt deze nieuwste Citroën nu? Vooreerst de motor en de overbrenging, naar mijn gevoel heeft deze voldoende vermogen en vooral koppel. Ja, er zijn best snellere wagens maar het gaat vlot vooruit deze C5, en hij heeft een aangenaam karakter met nagenoeg geen trillingen en weinig lawaaiproductie (bij vollast heeft hij bovendien een aangenamere stem dan de 1,6 uit mijn vorige C4). De 6-bak schakelt best goed, ik kan daar niets op aan merken, wel is het even wennen als je steeds met een 5-bak gereden hebt.

Het rijden dan, de ophanging is hier niet hydropneumatisch maar conventioneel met veren, ze is soepel zonder overdreven zacht of week te zijn. Ik had eerlijk gezegd meer overhellen in de bochten verwacht maar vind dat dit héél best meevalt. Het stuur doet zijn werk in alle zachtheid, het is licht maar naar mijn bescheiden mening niet te, wel had er wat meer feedback mogen zijn. Aan de vaste naaf moest ik alvast niet meer wennen aangezien ik uit een C4 kom.

De wegligging is misschien niet het beste van wat er op de markt te krijgen is maar zeker in lange bochten, op- en afritten kan je zonder enig probleem hoge bochtsnelheden behalen in alle veiligheid. Ja, een Mondeo, C-klasse of een Laguna rijden net iets dynamischer, maar zijn dan ook stugger. Verder valt héél sterk op de stilte in de wagen, zelfs aan hoge snelheden en de totale afwezigheid van gekraak, rammels of andere storende geluiden (en dat is ooit wel eens anders geweest bij de Franse wagens).

De remmen zijn krachtig en goed te doseren en de stopafstand is zowat de beste in de categorie, van 130 naar 0 op 63,6 meter (Mondeo op 67,4m / C-klasse 64,4m / Laguna 65,5m / Insignia 77,7m, bron l’autojournal). Hij scoort behoorlijk in de crashtesten en beschikt standaard over 7 airbags, dus met de veiligheid zit het wel snor denk ik.

Valt er dan niks negatief over te vertellen? Toch wel, zo is het stuur inderdaad nogal druk bezaaid met knoppen en dat werkt zeker in het begin soms wat verwarrend, en de My Way GPS is intuïtief te bedienen voor de basisfuncties maar de andere menustructuren zijn niet altijd even duidelijk, misschien word ik hier al te oud voor . Het zelfde geldt ook voor de bluetooth verbinding basisinstellingen zijn best makkelijk, maar er zijn zoveel andere instellingen om alles wat te verfijnen (ook in je GSM !!) dat je er toch eventjes mee zoet bent.

Wel is het geluid van de Hifi behoorlijk goed voor een standaard configuratie, aangezien ik nog werkzaam geweest ben in de Carhifi en ook thuis nogal wat bezig ben met Hifi denk ik wel dat ik hier oordeelkundig kan zeggen dat men goed werk heeft afgeleverd. In mijn C4 had ik een JBL Hifipack en dat systeem was minder goed van geluid als dat van de C5, het kon wel wat harder maar ik heb liever goeie decibels als veel decibels . Het systeem is afkomstig van Harman/Becker (die behoren tot de groep waar b.v. JBL ook in zit). Ik heb eens een meting gedaan met de Audiocontrol 30-bands Real Time Analyzer en het gaf een behoorlijk mooie geluidscurve, ik zal deze hier later ook eens posten voor de nieuwsgierigen onder jullie.

Kortom, het is niet de meest dynamische wagen maar hij heeft zijn uiterlijk mee en is absoluut de comfortabelste en één van de veiligste in zijn klasse en als je zoals ik veel snelwegkilometers rijd dan is dit meer dan welkom. En hij is (eindelijk) ook erg goed in elkaar gezet, dus een echte aanrader en een proficiat aan PSA en Citroën.

Ben nog wat vergeten te vertellen over het verbruik van deze C5, dat valt best mee. Ik rijd veel snelweg en mijn begrenzer staat ingesteld op 128 à 130 km/u (heel even gaat het ook soms wat sneller, jaja 'k weet het wel mag niet ). Ik zit met een gemiddeld van 6.4 liter niet onaardig denk ik. En dan mag je de toerenteller gerust af en toe eens naar de 4000 tr/min of iets meer jagen. Zie ook de foto van de boordcomputer.

Nog steeds klasse, maar....

  • 21.000 km

Ondertussen heeft de C5 er al wat meer afstand opzitten en zijn er jammer genoeg enige problemen opgedoken. Enige tijd geleden merkte ik dat de koppeling na het opschakelen (en dan vooral van 3 naar 4 & 4 naar 5 doorslipte) en dat bij een km-stand van amper 12000 Km!!! Aangezien dit probleem niet steeds voor kwam heeft het enige tijd geduurd vooraleer ze me in de garage wilden geloven (al zij ze daar wel van goede wil). Maar iedere keer als hij in de garage was was er geen probleem en ook als ik er mee reed was er soms gedurende enkele 100 km niks merkbaar om dan even later weer met een slippende koppeling te rijden.
Enige zoektocht op forums leerde me echter dat er wel degelijk een probleem is met sommige koppelingen bij de C5 Phase 3 (ook bij Peugeot's met dezelfde motorisatie) en er ook bij Citroën een interne nota over bestaat, dus.....
Uiteindelijk heeft de dealer samen met Citroën Belux beslist om deze koppeling te vervangen onder waarborg, en later wist de hoofdtechnieker me ook te vertellen dat ze het dual-massa vliegwiel eveneens vervangen hebben omdat er geen veerkracht meer op zat. Hopen maar dat alles nu goed blijft gaan.
Ook is er een lichte trilling (eerder een gegrom) waarneembaar tijdens het afremmen aan hogere snelheden (125 Km/u of meer), afkomstig van de achterremmen aangezien het zich ook voordeed met enkel gebruik van de handrem. Hiervoor hadden ze in eerste instantie de remschijven achteraan vervangen echter zonder resultaat nu hebben ze ook de blokken vervangen en is het merkbaar beter, maar niet 100% weg, maar er is mee te leven aangezien de remprestaties wel dik in orde zijn. De C5 heeft best goede stoppers.
En dan was er nog een probleem met de airco waar niemand wat aan kan doen, aangezien ons Belgisch wegennet er voortreffelijk bijligt ;-)) heeft een steen de condensor van de airco om zeep geholpen, gat erin weg koelgas en dus zweten in de auto. Ook de voorruit is trouwens al voorzien van een ster door steeninslag, maar dat kan ik de C5 niet verwijten hé.
Voor de rest blijf ik bij al wat ik al zei in mijn openingspost een erg comfortabele en stille en veilige cruiser waar het zalig lange afstanden mee overbruggen is. En die imo goed en degelijk in elkaar gezet is (nog steeds nauwelijks een bijgeluidje in te horen) en die tot nu toe ook geen electronicaproblemen kent, het is ooit anders geweest bij Franse (en ook andere!) merken.
Ook het verbruik is alleszins redelijk te noemen, ik zit nog steeds rond de 6,4 liter/100Km. of ong 1 op 15,6 met overwegend snelweggebruik.

En de kilometers tikken rustig verder

  • 55.000 km

Intussen zitten we aan zo'n 55000 km en er zijn intussen geen grote opmerkingen.
Er is eventjes een vervelend bijgeluidje geweest, een resonantie telkens de motor zo rond de 2OOO tr/min draaide. De garage heeft dit zeer snel en goed opgelost, het was een leiding van de aircocompressor die ergens het metaal van het koetswerk raakte.
En rond de 45000 km heb ik de 4 banden vervangen omdat ze zo goed als op waren en ik daar geen risico's mee neem, liever wat te vroeg vervangen als te laat! Dus zijn er 4 Continental SportContact 3 onder geplaats en die voldoen héél erg goed. De keuze voor dit merk komt doordat ik werknemer ben bij Continental en zodoende aanzienlijke korting verkrijg, wat op zo'n 18" lekker meegenomen is.
Verder maakt nog steeds het comfort en de geluiddemping grote indruk, en hij laat ook na 55000 km een bijna onberispelijke kwaliteitsindruk. Wel heb ik een éénmalig probleempje gehad met het scherm van de navigatie dat op een gegeven moment wel héél raar deed. zoals meestal bij zo'n problemen contact uit, tijdje wachten en weg probleem.
Het verbruik is en blijft stabiel ong 6,3 liter/100km wat mijn inziens absoluut redelijk is voor dit type wagen.
Ik blijf dus best tevreden

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.