Citroën C4 Picasso e-HDi 115 Intensive (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Picasso e-HDi 115 Intensive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 22.372 km |
KM-stand laatst | 123.000 km |
Weer een Citroën
- 27.000 km
Na mijn C5 Tourer 1.6 Hdif (zie review) 2 jaar gereden in een C5 Tourer 2.0 Hdif (geen review). Dit beviel uitstekend. Heerlijke auto die, net als mijn vorige Citroëns ook heel betrouwbaar was. Toch liep de kilometerstand gestaag door, naar bijna 180.000 km. Ook de vaste lasten die bij deze zware (1630kg) auto horen waren/zijn niet voor de poes, en zo werd er al weer een tijdje rondgekeken naar een opvolger. Tijdens het aankoopproces van de 2e C5 was de C4 Picasso ook een kanshebber om ons te mogen vervoeren. Ik was echter psychisch nog niet toe aan een MPV, en heb destijds dus voor de Tourer gekozen. Het nieuwe model Picasso sprak mij echter wel weer erg aan. In eerste instantie de Grand Picasso, maar aangezien we de ruimte niet echt dagelijks nodig hebben kwam ook de 5 zitter in beeld, die ik qua uiterlijk eigenlijk nog meer ben gaan waarderen door de wat chiquere / sportievere uitstraling dan de Grand Picasso. Toen het inruilbod van de C5 ook helemaal niet tegen bleek te vallen, de knoop doorgehakt en deze auto aangeschaft. Ik was wel wat huiverig door de verhalen van falende elektronica (en dan zijn er best wat op het net) maar met een jaar garantie en mijn ervaringen met het merk, durfde ik het toch wel aan. Nu na zo’n 4000 kilometers in de eerste maand ga ik maar weer eens proberen om een review te schrijven.
Uiterlijk en comfort:
Van buiten vind ik de Picasso prachtig om te zien. De aparte neus, de chroomaccenten aan de zijkant, de 3d verlichting achter, de mooie 17 inch velgen. Ik vind het allemaal zeer geslaagd. De kleur Gris Shark is niet de meest spannende kleur die op de auto te krijgen is, maar ik ben hem toch wel gaan waarderen in combinatie met het chroom en de donkere achter ramen. Ook van binnen ziet de auto er prachtig uit. Mooie materialen en natuurlijk de 2 schermen waar alle info en bediening mee geregeld wordt. Over de bediening later meer.
De stoelen zitten heerlijk en zijn samen met het stuur goed in te stellen. Het "wegleggen" van je linkerarm is perfect op hoogte met de deur. Als gevolg hiervan heb ik heerlijk lange stukken gereden op vakantie zonder dat ik veel last kreeg van mijn nek/schouder. Iets wat ik in vorige auto's wel vaak kreeg. Het zicht in de auto is prima. Dit komt door de mega voorruit maar ook de A stijl zit nooit in je gezichtsveld. Het zicht naar achter is ook prima. Buitenspiegels zijn groot genoeg en voorzien van dodehoek detectie. Dit systeem werkt goed, maar mij valt op dat als het regent er nog wel eens een "valse" melding wil verschijnen.
Wat betreft de opties heb ik überhaupt geen klagen. Alles wat je tegenwoordig op een auto verwacht zit er op/aan. Ook zijn er wel wat extraatjes die ik nog niet gewend was. Ik noem de keyless entry en go, die overigens zeer goed bevalt, en de parkeerhulp die de auto biedt. Ik moet zeggen dat ik het niet vaak gebruikt heb tot nu toe, maar achteruit fileparkeren kan hij beter dan ik ;-)
De bediening van al deze opties gaat via het "kleine" touchscreen in het midden. Dit is even wennen maar na een paar dagen werkt het wat mij betreft uitstekend. Het scherm reageert voldoende vlot op aanraking en tot nu toe heb ik geen enkele storing gehad. De navigatie heb ik voorzien van de laatste kaarten en de laatste firmware update en daar ben ik tevreden over. De aanwijzingen in spraak en beeld zijn goed. Wat opviel op vakantie is dat het systeem op drukke punten (Parijs) heel soms denkt dat de auto ergens anders rijdt. Bijvoorbeeld op een rijbaan onder je (verkeersplein) en je daardoor een verkeerde aanwijzing krijgt. Het systeem hersteld zich wel vlot maar dit is wel lastig. Ik ben benieuwd of dit na de firmware update beter is geworden.
Dan het rijden op zich. Hier kan ik kort over zijn: heerlijk !! De auto is heerlijk stil, veert prima en is voor een MPV best "strak". Ik ben zeker geen hardrijder en met deze auto is de combi tussen comfort en wegligging wat mij betreft perfect. Een lange doordraaier kan hard genoeg gereden worden en echte scherpe bochten gaan niet zo snel als met de C5, maar zijn prima te doen, zonder dat je het gevoel hebt dat je omvalt. Ook de windgevoeligheid is zeer beperkt. Kortom het voordeel van hoog zitten in een MPV betekend niet meer dat je als een dweil over de weg gaat. Wel vind ik dat het onderstel soms wat bonkt bij korte oneffenheden (putten, korte drempels).
De versnellingsbak had wat mij betreft wel iets soepeler mogen zijn. De 1e versnelling is erg kort en soms heb ik het idee dat van 1 naar 2 wat hakerig gaat. Ik ga dit in de gaten houden en anders maar eens mee terug naar de garage. Verder gaat het schakelen wel naar behoren, maar mijn C5 schakelde een stuk soepeler naar mijn mening.
Het grote 12 inch scherm midden op het dashboard is super scherp en met verschillende thema’s in te stellen. Werkt als een tierelier en ben ik zeer tevreden over. Alle info die je nodig bent is hier te vinden.
Achterin is het heerlijk ruim zitten op stevige, maar goede stoelen die ook per stuk verstelbaar zijn. Dat wil zeggen: naar voren/achteren en in diepte. Eigen ventilatieroosters links en rechts en geïntegreerde zonneschermen in de portieren. Kortom, geen klachten vanaf de achterbank.
Persoonlijk ben ik fan van de interieurverlichting. Prachtig wit licht bij de deurvakken, handgrepen en bij je voeten gaan (automatisch) branden als de verlichting van de auto aan gaat. Dit geeft een hele prettige sfeer als je in het donker rijdt. De lichtsensor werkt overigens perfect en schakelt op tijd aan/uit. Alleen bij wat mistig weer moet je soms zelf ingrijpen door de verlichting wat eerder handmatig aan te zetten.
In vergelijking met de C5 eindelijk fatsoenlijke bekerhouders !! Jippie.
Prestaties:
De 115 Pk E-Hdi heeft een mooie rustige loop en is voldoende krachtig voor deze auto. Het gewicht is met 1273 kilo zo’n 360 kilo lager dan de C5 en het verschil in Pk’s is dan ook niet te merken. Wat ik wel merk is het verschil in Nm. Vooral op de snelweg gaat het versnellen van plusminus 100 tot 120/130 minder vlot dan met de 2 liter uit de C5. Onder de 100 zijn de tussensprintjes vlot genoeg. Qua verbruik (zie verbruiksmonitor) valt het tot nu toe nog niet mee. De beloofde 1 op 24 ga ik niet halen (had ik ook niet op gerekend overigens). Op vakantie met volle belading en fietsenrek kwam ik op een gemeten verbruik van ongeveer 1:14/15 en ik het dagelijks verbruik zit ik rond de 1:18/19. Ik heb een “normale” rijstijl, wat inhoudt dat ik vlot doorrij maar bij het stoplicht hoef ik echt niet als eerste weg te zijn. Ik ben benieuwd of ik de 1:20 nog een keer ga halen.
Verder is de auto een heerlijke kilometervreter en ben ik super tevreden met de rij-eigenschappen zoals ook al eerder gemeld.
Betrouwbaarheid en kosten:
De betrouwbaarheid is nu nog moeilijk in te schatten maar tot nu toe nog geen problemen van technische aard gehad. De sterren hiervoor heb ik dus maar op 3 gezet voorlopig.
Qua kosten ben ik er wel een stukje op vooruit gegaan maandelijks. Het scheelt mij zo’n €75 per maand aan vaste kosten wat ik zeer de moeite vindt. De aanschaf was natuurlijk wel aanzienlijk maar daarmee rijd ik nu een jonge auto met weinig kilometers. We gaan de kosten uiteraard bijhouden.
Conclusie:
Tot nu toe ben ik zeer tevreden met mijn 5e Citroën en hoop ik hiermee weer jaren vooruit te kunnen. Ik zal het wel en wee in deze review bij gaan houden. Vragen of opmerkingen zie ik hieronder wel verschijnen …
Tevreden met een paar
- 41.000 km
En dan zijn we weer bijna een jaar verder en heb ik zo'n 20000 km met de Picasso gereden. Om alvast de conclusie tot nu toe er uit te gooien: dat bevalt uitstekend !
De auto is zeer comfortabel en rijdt heerlijk. Elke keer na een lange rit stap ik fris als wat uit vanwege de prima stoelen. De motor presteert ook ruim voldoende en doet zijn werk, zoals ik gewend ben van PSA diesels, probleemloos. Verbruik hierbij is niet zoals de fabrieksopgave uiteraard, maar wat mij betreft prima. (zie verbruiksmonitor).
Vooraf was ik wel wat huiverig vanwege de verhalen over de elektronica die je her en der kon lezen. Gelukkig tot nu toe geen enkel probleem gehad. Het touchscreen werkt prima en ik ben er volledig aan gewend. Na het starten duurt het even een seconde of 10 voordat je kunt "drukken"maar dat vind ik geen probleem. Radio en navigatie werkt naar behoren. Moet wel zeggen dat ik alle kaartupdates meteen er op zet als ze er zijn.
De keyless entry en go werkt als een tierelier en bevalt supergoed. Ben bang dat ik nooit meer zonder wil. Ook de achteruitrijcamera is een fijne toevoeging waar je snel aan kunt wennen. Groot nadeel van de camera is wel, dat hij in het pikkedonker geen goed beeld geeft. Hierover contact gehad met Citroën maar er is voorlopig geen andere camera beschikbaar.
Heb 2 problemen gehad welke onder garantie zijn verholpen. Als eerste begon het stuur te piepen/knerpen en als 2e maakte de linker voorkant wel erg veel kabaal bij het op en afrijden van een drempel. Er is een aanslagnok vervangen en daarmee is het weer heerlijk rustig in de auto, een wereld van verschil. Wat er precies aan het stuur gedaan is weet ik eigenlijk niet, maar nu geen klachten meer wat dat betreft.
Dan zijn er ook nog wel een paar kleine pijnpuntjes die ik ook genoemd wil hebben in mijn overwegende positieve verhaal.
De bekleding van de stoel is in 2 kleuren en het grijze gedeelte is wel erg vlek gevoelig.
De motor van de achterruitenwisser maakt wel erg veel lawaai. Kom op Citroën, dat was niet nodig lijkt me.
En als laatste wil ik de versnellingsbak noemen. Hij doet zijn werk maar ik vind wel dat het allemaal wel een beetje stroef verloopt. Vooral als de auto koud is wil van 1 naar 2 nog wel eens hakerig verlopen. Ook het overschakelen naar hogere versnellingen gaat soms met een plofje. Had wat mij betreft wel iets verfijnder gemogen.
Overall ben ik dik tevreden met een zeer fijn rijdende auto met tot nu toe geen grote problemen. De sterren die ik bij het begin heb uitgedeeld blijven dus voorlopig staan. Over 6000 km komt de 1e beurt er aan en zal ik me wel weer melden met de bevindingen. Ik heb vertrouwen dat dat allemaal dik in orde zal zijn ....
1e onderhoudsbeurt gehad
- 47.500 km
De C4 Picasso heeft de eerste beurt gehad in mijn bezit. Dit leverde buiten het vervangen van de nodige filters, een paar lampjes en een anti schimmel behandeling voor de airco geen bijzonderheden op. Had ik ook niet verwacht, maar goed, je weet het nooit.
Tussendoor weinig bijzonderheden te melden behalve dat ik last heb van een echo tijdens het bellen met de carkit. Dat wil zeggen, degene die ik aan de lijn heb heeft last van een echo, want mijn geluid is prima. Tijdens de beurt hebben ze een nieuwe microfoon geplaatst maar dat hielp niet. Ben er inmiddels wel achter dat het erger is als je met iemand belt op een vaste lijn. Bij mobiel naar mobiel is het een stuk minder / niet. Hopelijk is dit in de toekomst met een software update nog te verbeteren. Gelukkig rij ik de auto niet zakelijk en bel ik niet heel veel, anders zou dit toch wel een serieus probleem zijn wat mij betreft.
Verder bevalt de auto onverminderd goed en waardeer ik zijn/haar rij kwaliteiten en comfort bijzonder.
Verbruik (gemeten) is ruim 1 op 18 over de hele periode dat ik de auto in bezit heb. Dit is prima wat mij betreft.
Binnenkort zullen we de winterbanden er wel weer een keer onder gooien,bij verdere bijzonderheden zal ik me weer melden
2e onderhoudsbeurt is achter de rug
- 69.000 km
Hier weer een update over het wel en wee van mij met mijn C4 Picasso. We beginnen vast bij de conclusie: het bevalt, volgens mij van beide kanten, nog uitstekend !
Vorige week terug gekomen van vakantie in Frankrijk en daarmee de laatste 3000 km voor de beurt er bij gezet. Op vakantie komt deze auto volledig tot zijn recht. Alle bagage paste er in (2 volwassenen en 2 kinderen) en de dakkoffer mocht daarom lekker thuis blijven. Lekker hoog zitten, cruise control op 135 op de tolweg en super comfortabel kilometers maken. Ik bleef er heerlijk fit bij, en de kids op de achterbank (met iPad) ook.
De motor doet prima en rustig zijn werk en alleen op de wat steilere hellingen richting Millau moet je soms terug naar de 5 om de boel op snelheid te houden. Dat was ik vanuit de C5 niet gewend, maar wat mij betreft geen enkel probleem die paar weekjes per jaar. Want verder ben ik erg tevreden over de aandrijflijn van deze auto. Fijne motor en de versnellingsbak is ook soepeler dan in het begin moet ik zeggen. In de verbruiksmonitor is te zien dat ik het gemeten verbruik op 1:18 weet te krijgen, en daar doe ik niet veel moeite voor.
Binnen in de auto is alles nog zoals het hoort en zijn er geen piepjes en/of kraakjes te bekennen. Enige punt van aandacht blijft de besmettelijkheid van de bekleding. Een ander punt zijn de keuzes van het navigatiesysteem af en toe. Ze blijven ondoorgrondelijk ondanks het strak bijhouden van het nieuwe kaart materiaal. Er is prima mee te leven, maar een uitblinker is het zeker niet. Verder geen klagen over het infotainment systeem van mijn kant.
Verder geen enkel mankement of storing sinds de vorige beurt dus ook de betrouwbaarheid is weer dik in orde. Sterretje erbij dus.
Ook tijdens het onderhoud geen bijzondere dingen gevonden. De remblokken voor zijn vervangen en de voorbanden zijn bijna aan vervanging toe. Dit ga ik wel doen als de winterbanden er onder gaan.
We kunnen er weer 25000 kilometer tegen aan en dat is zeker geen straf. Nog geen enkele reden kunnen bedenken om naar iets anders uit te kijken, en dat kan je dan als min puntje zien inderdaad ...
Vakantie en schade
- 89.000 km
Alweer een tijdje geleden dat deze review bijgewerkt is. Net terug van een vakantie in Frankrijk, wordt het dus weer tijd.
In de tussentijd geen enkel motorisch en/of mechanisch probleem met de auto gehad. Alles werkt zoals het zou moeten. Geen storingen of meldingen gezien. Enige is, dat ik het 3e remlicht vervangen heb omdat daarvan een paar ledjes het niet deden, en hij binnenkort voor de APK moet. Kosten waren €45 en was makkelijk zelf uit te voeren.
Ook heb ik de voorbanden vervangen voor 2 nieuwe Michelins. Dit was het eerste setje, waarbij aangetekend dat ik in de winter met winterbanden rijdt.
Verder bevalt de auto uitstekend. In de vakantie ruim 2700 kilometer gereden en dat gaat echt fantastisch. Wat een comfort en ruimte. De terugweg in 12 uur terug gereden en ik mag wel zeggen dat ik nog nooit zo fit uit één van mijn auto's ben gestapt na zo'n lange rit. De bagage voor 4 personen past in de koffer en op de achterbank, dus de dak koffer mocht weer thuis blijven.
Zelfs de navigatie viel me deze keer (met de nieuwste kaarten) niet tegen. Airco werkt naar behoren, alleen de donkere bekleding van de stoelen is wel erg warm / zweterig als de auto een tijd in de zon heeft gestaan.
Verder blijft de dode hoek detectie valse meldingen geven als het regent, maar dat heb ik maar geaccepteerd. De werking zoals deze moet zijn is wel gewoon in orde.
Auto is nog kraakvrij en het interieur ziet er nog keurig uit. Niet helemaal zoals nieuw, maar geen dingen die echt opvallend zijn wat mij betreft.
Helaas op de terugweg was er een Fransoos die ons wel erg graag richting Nederland wilde hebben, en hij duwde ons een stukje aan met zijn Renault bus. Lichte bumperschade en de achterklep die niet meer open wil. Hiervoor gaat de auto volgende week naar de garage.
Verbruik houdt ik hier op de site bij, en is momenteel 1 liter diesel op 18.12 km. Natuurlijk niet volgens opgave, maar acceptabel wat mij betreft.
Samenvattend ben ik nog erg tevreden over mijn C4 Picasso en gaan we zeer waarschijnlijk nog rustig een jaartje op deze voet verder. Heb wel overwogen om eventueel in te ruilen voor een benzine, maar met de huidige prijzen en het aantal kilometers dat ik nog maak, ben ik zo het goedkoopste uit denk ik. Absoluut geen straf !!
Voor 14 september volgt een beurt en APK, en bij bijzonderheden meld ik me hier.
Beurt en APK
- 92.000 km
Na mijn vorige stukje review nog even een kleine update. De onschuldig ogende schade viel toch niet mee. Zag een bedrag voorbij komen van €2600 zonder spuitwerk. Nieuwe achterbumper, nieuwe achterklep, nieuwe trekhaak en een zijpaneel aan de achterzijde vernieuwd. Kortom, de achterkant ziet er weer als nieuw uit .....
Ook een beurt en APK gehad in tussentijd, en dat was weer allemaal dik in orde. Na de winter(banden) moeten de huidige originele achterbanden vervangen worden komend voorjaar.
Nieuwe olie, paar filters en een aircoreiniging en we kunnen weer 25000 kilometer. Tot later dus maar weer.
Weer terug van vakantie
- 110.000 km
We zijn weer terug na 2 weken zuid Frankrijk. Daarbij was de C4 Picasso, wederom, een zeer comfortabele, ruime en prettig reisgenoot. Verder is er na vorig jaar ook niet heel veel bijzonders te melden.
Enige defect dat zich heeft voorgedaan is een weigerende "keyless" handgreep aan de bestuurderskant. Deze is vervangen voor €250. Verder geen enkel defect gehad en dus de garage niet gezien buiten standaard onderhoud.
De 2 achterbanden zijn inmiddels ook vervangen en dus rijden we weer op 4 redelijk verse exemplaren. Wat een geluidsverschil met de winterexemplaren overigens .... De zomer mag nog lang duren wat dat betreft.
Kleine kanttekening nog over het navigatiesysteem: tijdens de vakantie kom je er toch wel achter, dat dat echt een drama ding is. Onlogisch zoeken, rare keuzes van routes soms, gewoon niet tof. Ik zorg altijd voor dat ik het laatste kaartmateriaal er op zet, dus daar kan het niet aan liggen. Gelukkig werk ik op een vaste plek, en kan ik de weg het gehele jaar wel dromen ....:-)
Verder dus niks dan lof, en blijf ik het internet volgen voor een eventuele opvolger. Grote kans dat dit een bijgepunte versie gaat worden van dit exemplaar, want dik wederom dik tevreden over deze Citroën.
Beurtje en APK weer achter de rug
- 120.000 km
Een korte update van mijn C4 Picasso.
Het was na 25000 kilometer weer tijd voor een beurt. Hiervoor naar de plaatselijke dealer geweest. Er waren eigenlijk geen bijzonderheden, want alles werkt naar behoren en er gaat/ is niks stuk. Vanwege de kilometerstand moest wel de multiriem vervangen worden en de remvloeistof moest ververst worden. Samen met de beurt en APK was ik toch een ruime €1000 verder. Veel geld, maar de vorige (kleine) beurt hebben we zelf gedaan, dus verspreid over 2 jaar en 50000 kilometer, valt het allemaal reuze mee.
We kunnen er weer tegenaan voor een jaar. Intussen blijf ik wel om me heen kijken voor een vervanger, maar ben de juiste nog steeds niet tegen gekomen. Absoluut geen straf om met deze rond te rijden, dat scheelt !
Afscheid
- 123.000 km
Tja, als je rond blijft kijken naar eventuele leuke vervangers van je huidige auto, dan komt er wel eens wat op je pad. In mijn geval gebeurde dat vorige week ook. Een auto die me qua uiterlijk, bouwjaar, kilometers en opties goed aanstond, kwam op de site bij mijn eigen dealer. Meteen maar even langs gegaan en daar kwam een uitstekend aanbod op de tafel. Vandaar de mijn huidige C4 Picasso aanstaande vrijdag het veld gaat ruimen.
De auto zelf heeft daar geen enkele schuld aan. 4 1/2 jaar en precies 100.000 kilometer heeft tie keurig dienst gedaan, met geen enkele misser. Mijn 7e Citroën was wederom probleemloos. Er waren zeker wat punten die beter hadden gekund, maar al met al ben/was ik weer zeer tevreden.
Het is dus ook geen wonder, dat de volgende weer een Citroën gaat worden, en wel een C4 Grand Picasso uit 2017. Weer een diesel, maar nu met een automaat. Dat wordt heerlijk cruisen over lands s'heren wegen. Ik ga uiteraard proberen om weer een review bij te houden, dus graag tot ziens !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.