Citroën C4 Picasso BlueHDi 150 Business (2014)

autoreview

Citroën C4 Picasso BlueHDi 150 Business (2014)

Signalement

UitvoeringC4 Picasso BlueHDi 150 Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst26.500 km
Lezerswaardering: 36%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Citroen C4 Picasso Blue HDi Business 2014

  • 26.500 km

Op 10 januari 2014 een nieuwe Citroen C4 Picasso Blue HDi 150PK geleverd gekregen.

De auto is gekozen om zijn mooie lijn, 150PK vermogen en zeer mooie interieur. Het hoog instappen en de ruimte is echt voordeel aan deze auto. Het vermogen van 150 PK is voldoende maar evenaart zeker niet de 160Pk van mijn voorgaande Opel insignia. Het dashboard geeft een mooie weergave van de benodigde gegevens. Nadeel is dat deze regelmatig op "zwart" gaat en zichzelf dan reset. Het geluidsysteem is perfect.

Echter vrijwel direct bij ingebruikname constateerde ik oncomfortabele rijeigenschappen welke je bij een auto van deze klasse niet zou verwachten. De klachten bestaan uit motor- en aandrijf trillingen welke doordringen tot in het chassis, stuur en koppelingspedaal. Daarnaast komen er wisselvallig uitlaatgassen vrij in het compartiment.

Deze klachten zijn direct aangegeven bij de plaatselijke dealer fa. Dijkstra te Almere. De klachten werden in eerste instantie serieus opgepakt waarbij men na onderzoek uiteindelijk tot de conclusie kwam dat de klachten gegrond waren en door hen erkend werden waarna er een reparatie van koppeling en aandrijving(as) zou plaatst vinden. De klacht van uitlaatgassen in het compartiment kon men nog niet constateren omdat deze wisselvallig voor komt, wel is er een inspectie geweest van het uitlaatsysteem waarbij geen afwijkingen gevonden werden.

Na een afspraak gemaakt te hebben voor reparatie waarbij het wachten was op levering van onderdelen werd er plots contact opgenomen met de mededeling dat de auto eerst door de Citroen vestiging in Nieuwegein gecontroleerd moest worden. Na controle aldaar werd er vreemd genoeg afstand genomen van de bevindingen van de Citroen Dealer Dijkstra met de mededeling dat de klachten pure rij-eigenschappen zijn van de auto en er niets aan gedaan kan worden.

Hieronder een nauwkeurige omschrijving van de klachten:

1.Uitlaatgassen in het compartiment:

Deze klacht komt voort vanaf levering van de nieuwe auto tot op heden. Op wisselvallige tijdstippen komen er uitlaatgassen vrij in het compartiment. Deze uitlaatgassen lijken op “onbehandelde” uitlaatgassen. Deze uitlaatgassen zijn dus niet door het uitlaatsysteem gegaan. Dit is te constateren aan de geur. In eerste instantie denk je dat het uitlaatgassen van een voorliggende auto zijn maar ook als er geen auto’s in de directe omgeving aanwezig zijn worden de uitlaatgassen waargenomen. Door de wisselvalligheid is het zeer moeilijk te constateren bij welke handeling of gebeurtenis dit voor komt. Het komt voor bij koude start ’s morgens vroeg, na stoppen bij een afrit na snelweg gebruik maar ook zomaar wanneer je stopt voor een verkeerslicht. Frequentie van voorkomen is zo’n 3x per week bij elke dag gebruik van de auto en is zodanig dat er een raam open gezet dient te worden.
Deze klacht is zeer vervelend en ongezond voor inzittenden

2.Motortrillingen bij 2000 trm.
Bij het naderen van een toerental van 2000trm geeft de motor “vreemde” trillingen af aan het chasis. Dit komt voor in nagenoeg iedere versnelling. Met andere worden de motor geeft een “rauwe” indruk, juist bij dit toerental en is op den duur en vooral bij lange ritten zeer oncomfortabel. Een en ander is geconstateerd en bevestigd door Citroen dealer fa Dijkstra. Bij overige toerentallen is dit euvel nauwelijks te constateren, wat het juist zo vreemd maakt.
Het koppelingspedaal gaat vrij zwaar waardoor de indruk ontstaat dat er iets mis is met de koppeling en/of vliegwiel.

3.Aandrijf trillingen:
Bij het optrekken en/ of versnellen van de auto met vol vermogen vormt er zich een andere trilling welke gelijkgesteld kan worden aan een trilling welke voort komt bij b.v. een versleten homokinetische koppeling in aandrijfas bij voorwiel aandrijving. Dit is de best mogelijke omschrijving. De klacht wordt verergerd bij “vol gas” versnellen van 70 tot 90 km/h en in een klaverblad bocht linksom wanneer er versnelt wordt. Ook is de klacht waarneembaar als men met bepaalde snelheid over een heuvel rijdt. De klacht is duidelijk voelbaar en mag zeker niet als rijeigenschap betiteld worden. Bij een constante snelheid op bv snelweg is er een continu lichte trilling hierdoor waarneembaar.

Het niet willen afhandelen van bovenstaande klachten geeft mij een indruk dat Citroen Nederland zo snel mogelijk van de klacht af wil en om één of andere commercieel/ financiële redenen geen verdere actie ondernemen.

Als iemand één van deze klachten ondervindt, zou u dat dan als reactie willen melden.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.