Citroen C4 Coupé 1.6 16V VTR+ (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Coupé 1.6 16V VTR+ |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Waar ben ik aan begonnen
- 180.000 km
Mijn C5 Berline was nog lang niet op, maar zo'n flinke bak was voor ons tweeën eigenlijk wel overkill. Ik wou ook iets vlotters dan een auto van 1300 kg met een 116pk 1.8 blok. Dus maar eens verder kijken.
Ik ben al jaren verliefd op de C4 Coupé. Het design vind ik prachtig en ik hou van die gadgets in auto's. Dus al snel vond ik deze C4 Coupé 1.6 VTR+ uit 2005. Maar...ik had hem eigenlijk moeten laten staan. Achteraf bleek er flink wat aan te mankeren.
-Op de terugweg viel de motor in noodloop. Oorzaak....gasklephuis defect.
-Airco was leeg.
-Schokdempers achter lekte
-Kabelboom achterklep was verrot (veel aan verprutst).
-Hierdoor was ook de rubber doorvoer lek geraakt.
-Stuurkogel te veel speling (bleek laatst bij de APK)
en nog wat andere dingetjes. Veel heb ik zelf kunnen fixen, een aantal zaken heb ik moeten vervangen en/of door de garage laten maken. Na aanschaf ben ik ruim 700 euro extra kwijt aan onkosten. Heb ik spijt? Lang wel gehad...maar nu de auto steeds meer in orde is, begin ik hem wel te waarderen. Natuurlijk had ik beter wat anders kunnen kopen. Maar dat is allemaal achteraf. Daarbij...het bedrijf gaf me voor de C5 een heel aardig bedrag terug. Dus zo veel ben ik er ook niet mee verloren.
Maar dan de auto zelf. Dit is een luxe versie. Dus met climate control, PDC, automatische verlichting en ruitenwissers, 17" Velgen, sportstoelen en nog veel meer. Alleen Xenonverlichting en meegespoten zijstrips onderscheiden hem van de aller luxste versie...de VTS.
Natuurlijk mis ik wel wat comfort tov de C5. Hij heeft geen veerbollen...dus dat maakt iedere auto anders. Ook zit er minder geluidsisolatie in en draait het kreng bij 120 km/h ruim 4000tpm.
Beter is de accelaratie. Hij is een stuk vlotter als de C5. Het is nog steeds geen echt snelle sportwagen...maar het is acceptabel. Alleen de C3 diesel van mijn vrouw draait er nog steeds rondjes omheen. DIe moet het zelfs met 10 pk minder doen met hetzelfde gewicht.
De standaard stereo is ook erg goed! Geen subwoofer in de auto...maar wat een behoorlijke lage tonen hebben deze speakers!
Het stuur met de vaste kern. Leuk om aan andere te laten zien. Maar na een week ken je het ook wel. De knoppen op dat stuur zijn wel fijn...alleen had ik de bediening van de Cruise-Control (standaard op alle C4's) wel liever op een andere plek gezien. Ook de bediening van de radio zit niet lekker. Dat hadden ze net als alle andere modellen uit die tijd toch achter het stuur moeten houden. Daar was ik aan gewend en onze C3 heeft dat ook nog steeds.
Wordt de volgende weer een C4? Niet meer van deze generatie ben ik bang. Misschien een C3 of een C4 Cactus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.