Citroën C4 Cactus PureTech 82 Shine (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C4 Cactus PureTech 82 Shine |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 23 km |
KM-stand laatst | 28.000 km |
nieuwe auto
15 augustus 2014
Twee weken geleden besteld, en nu al rijden in de Cactus Shine e-VTI 82 ETG. Leuk! Op maat bestellen of pas in 2015 was eigenlijk het eerste idee. Echter, het betreft een introductiemodel met een zee aan opties en de inruilprijs leek aantrekkelijk. Bovendien, rijden in echt wat nieuws met de aparte kleur was ook wel erg verleidelijk. De aanvankelijk witte dakdragers en witte spiegels konden snel vervangen worden door zwarte. Kwestie van smaak, maar wit was wel erg opzichtig ten opzichte van de donker kleur. De witte sticker op de C-stijl wordt later nog vervangen. Deze Shine-uitvoering is standaard al veel completer dan ik gewend ben. Maar, als introductiemodel is deze bovendien voorzien van tevens een gedeeltelijk paars interieur, volwaardig reservewiel, 17" LM, automatisch inparkeren en een connexion box. Zaken die ik anders denk ik achterwege had gelaten. Daarnaast betreft het een gerobotiseerde versnellingsbak. Het verlangen naar een automaat was weer groot sinds ooit jaren met een VW Passat GT 2.0 automaat te hebben rondgereden. Wat een verschil met de Honda Jazz 1.4 die is ingeruild! Ik ben overigens niet echt merkentrouw. Overstappen van een stuiterbak naar een zweeftapijt was wel erg gewaagd. Maar wat is het een genot om relaxed, comfortabel en in alle rust te cruisen met naar verwachting lagere gebruikerskosten. Over enkele door mij gehate verkeersdrempels zweven voelt beter dan in de Honda waarbij niergordels verstandig zijn.
De ook nieuw gekochte Honda was helaas al snel voorzien van onbedoelde effecten van buitenaf. Na 4,5 jaar was de verzameling deuken niet meer om aan te zien. Grappend werd al snel geopperd om een Cactus met airbumpers te kopen. En dat is dus nu nog gebeurd ook! Mogelijk hebben we nu meer geluk.
Duur aankomend onderhoud voor de Honda, lagere wegenbelasting en minder brandstofverbruik heb wel ik laten meewegen bij de keuze. De Honda reed gemiddeld 1 op 14 en dat kost per jaar bij 15.000 km 1.071 liter. Een behoorlijke kostenpost. Bij c.a. € 1,70 per liter toch ruim € 1.800 per jaar. Ik verwacht minimaal 2 liter te besparen met 1 op 16 wat toch neerkomt op zo’n € 18 minder per maand. De houderschapsbelasting gaat van € 33 naar € 25 per maand dankzij het lage gewicht van 950 kg.
September 2014 de eerste 1.000 km
Automaat
Het was een aparte ervaring om met een gerobotiseerde versnellingsbak een proefrit te hebben gemaakt. Deze bak van schijnbaar de tweede generatie schakelt als een handbak, maar dan automatisch. Je voelt het ontkoppelen, schakelen en het opkomen van de koppeling. Dat gaat allemaal vlot genoeg maar niet altijd op het moment dat je dat zelf zou doen. Je kunt de schakelmomenten wél zelf beïnvloeden door met de racy flippers achter het stuur handmatig terug te schakelen of op te schakelen. In een erg langzame bocht wil het overigens wel eens voorkomen dat de auto in deze bocht net gaat opschakelen van 1 naar 2 terwijl je gas geeft. Dat voelt in het begin wel erg vreemd en vraagt gewenning. Het is dan ook geen 'echte' automaat. In tegenstelling tot een doorgaans hoger brandstofverbruik van een automaat is het verbruik zelfs lager dan de handbak. Bovendien is de bak nauwelijks zwaarder in gewicht dan de handbak ten opzichte van een aanmerkelijk zwaardere echte automaat. De onderhoudskosten zouden lager moeten zijn en voor de houderschapsbelasting is het erg gunstig. Ik heb geen spijt van deze keuze. Het start-stop systeem vind ik niet goed samenwerken met de automaat. Ten eerste, met de airco aan slaat de motor na een paar seconden ook weer aan zodat het voordeel van brandstofbesparing er niet is. Ten tweede, als je bedenkt om toch door te rijden als je bijna stil staat slaat de motor af op het moment dat je weer gas geeft, erg irritant. Je kunt het systeem (snel) uitzetten, maar dat moet bij elke rit. Dat moet anders kunnen en zal ik nog navragen.
Motor
Mijn vooroordelen over downsizen zijn vind ik helemaal niet van toepassing op deze auto. De ongeblazen drie cilinder 1.2 kan vlot genoeg met het verkeer mee door voornamelijk denk ik het lage gewicht. Sportief klinkt zelfs een prop tussengas bij het terugschakelen, met de flippers of vanzelf bij het vertragen. Verslavend is het om op kruissnelheid het gaspedaal te vloeren. Ik wordt tekens getrakteerd op een diepe rauwe roffel bij de snelle 'kick down' met 1 of zelfs twee versnellingen terug. Dat verwacht je niet bij deze auto. Maar doe ik gewoon dan hoor je 'm bijna niet, zelfs op de snelweg is ie veel stiller dan de Honda.
Verbruik
Goed om te ervaren dat de boordcomputer van deze Fransoos exact het werkelijke verbruik aangeeft. De Honda daarentegen was wel erg optimistisch: 1 op 20 was in de praktijk 1 op 16 en hij zat er dus altijd zo'n 4 kilometer naast. Overigens kwam ik nooit veel verder dan 1 op 14. Met de Cactus 1 op 16,3 ben ik tot nog toe zeer tevreden, zeker gezien het uitproberen en de verslaving. Volgens de verkoper zal na de eerste 3.000 km het verbruik gunstiger worden.
Comfort
Ik ben snel gewend aan de lange veerweg en het typische zweefgevoel. Was eerst bang dat dit wagenziekte zou kunnen veroorzaken, maar bij de proefrit hebben we dit uitgebreid getest en daarvan bleek geen sprake. De wielen staan dan ook lekker ver op de hoeken van de auto. De auto voelt verder stabiel aan, al is het natuurlijk geen racer. Met de Honda kon ik snel zowat haaks met uiterste precisie de bocht om hoeken zonder protest (van de auto), maar dat vind ik na 25 jaar autorijden niet meer zo nodig.
Exterieur
Ik dacht, dat wordt vaak wassen die donkere paarse kleur. Maar, dat valt reuze mee. Kan ook door de waxoilbehandeling komen. Tsja, en gelukkig nog geen deuken of schade door opengegooide deuren. Zou het dan toch helpen, die airbumpers? Deze zwarte airbumpers zijn overigens wel gevoelig voor witte uitslag van autowas, op enkele plaatsen is deze blijkbaar geraakt met wax, dat is iets om op te letten. De Fransoos staat niet op Michelinbanden, waar is het chauvinisme? Ik heb geen klagen over de Goodyear Effycientgrip, maar misschien kan het toch nog stiller vraag ik mij dan af. Laatst stond ik voor een rotonde op mijn buurt te wachten. Een busje op de rotonde vol bouwvakkers met gele vestjes keken hun ogen uit, zo leek het. Voetgangers kijken ook vaak nog even om. Dus de auto trekt wel wat aandacht.
Interieur
Het is goed vertoeven, tot 1,80 meter geen klachten over de hoofdruimte of de beenruimte op de achterbank. Het sofagevoel van de 'voorbank' is wel een beetje overdreven. De forse handrem zit daarvoor te veel in de weg. Ik snap eigenlijk niet dat er in de middenarmsteun geen opbergruimte zit. Dat had makkelijk gekund. Ondanks de oversized 'hutkoffer' als dashbordkast zou dit een welkome aanvulling zijn. Rechts zit er geen ventilatierooster in het dashboard, weet niet of ik dit gaat missen in de winter om het raam van de deur te ontwasemen. Het touchscreen vind ik goed te bedienen, al snel zijn alle functies makkelijk te vinden. Aanvullend werkt de stuurbediening voor de radio en telefoon erg gebruiksvriendelijk. Nagenoeg zonder knoppen is het dashboard lekker opgeruimd.
Inparkeren
Met ongeloof deze functie direct uitgeprobeerd. En wat blijkt, het werkt verbazingwekkend goed bij fileparkeren. Knipperlicht in de zoekrichting, de P-knop intoetsen en de Cactus geeft aan of het kan, ook als je zelf denkt daar kan ik niet tussen. Met de armen over elkaar, maar wel goed de rem en parkeersensoren in de gaten houden is voldoende. Dit lukt overigens niet als er geen stoeprand is, dan wordt het systeem niet ingeschakeld. Het is niet alleen een leuke gadget, maar de praktische bruikbaarheid is groot. Het enige nadeel is misschien dat ik het straks echt niet meer zelf kan.
winterbanden aangeschaft
- 3.200 km
Ik ben nog steeds onder de indruk van het rustige en comfortabele rijgedrag van de Cactus. Onderweg heb ik nog maar twee andere gezien. Onlangs een bericht gelezen dat er in Nederland t/m oktober ruim 1.000 van zijn verkocht. De Europese vraag schijnt groter te zijn dan verwacht en de productie wordt opgevoerd. Een set winterbanden op velg aangeschaft, Michelin pilot 5 op zwarte LMvelgen. Wel 16" i.p.v. 17", anders werd het wel erg duur vond ik. Het viel wel direct op dat de auto minder stil is door het afrolgeluid, het verbruik gaat ook een kilometertje omlaag, maar dat is de prijs voor de voordelen.
1e beurt gehad: lekgeprikt!
- 12.000 km
De eerste beurt is eind juli vervroegd uitgevoerd voor het standaardtarief van € 219,-. Op 15 augustus is de auto 1 jaar oud. Het leek mij verstandig om de auto te laten onderzoeken nadat er olie op de oprit lag (?). Eerst dacht ik nog, dat is condenswater van de airco, niet gek met dit warme weer. Maar de Cactus lekte motorolie uit de versnellingsbak. Iets met een niet goed sluitende pakking tussen het motorblok en de versnellingsbak. Dit is wel een domper zo vlak voor zijn 1e verjaardag. Gelukkig heeft de dealer deze fabrieksfout goed en snel opgelost onder garantie. Het was een hele dag werk. Dit zou geen 'bekend' probleem zijn, ik heb er ook niets over gevonden dus het lijkt weer eens exemplarisch. Geloof het of niet, mij kiezen ze daar altijd voor uit. Welke auto ik ook koop, duur of goedkoop, premium of niet, nieuw of gebruikt maakt niet uit. Ik heb direct weer vooroordelen over wat er nog meer allemaal stuk kan gaan, vooral natuurlijk vlak na de garantieperiode van twee jaar. Daar zal ik mij tegen moeten wapenen om te voorkomen dat de historische trend van duizenden euro’s onderhoud per jaar zich dreigt voort te zetten. De waardering voor betrouwbaarheid (van voldoende naar onvoldoende) en gebruikerskosten (van goed naar voldoende) heb ik naar beneden bijgesteld. Over een jaar zien we weer wel. Wat wel meevalt is de schade door invloed van buitenaf (is helaas ook genetisch bepaald). Nog geen krasje, aanslag door hagelbui of deuken. Dat is vaak anders geweest.
Het verbruik
Het gemiddelde verbruik blijft steken op 1:16. Dat is wel minder dan mijn verwachting ten opzichte van de vorige auto, de Honda Jazz met 1:14. Ik lees veel over lagere verbruikscijfers van zelfs 1:20. Tsja, als ik onbepakt 83 km/uur op cruisecontrol rij dan haal ik zelfs 1:24. Bij constant 103km/u 1:20, als ik dit net zo lang vol zou kunnen houden totdat de tank leeg is, is dit gemiddelde inderdaad 1:20. Bij constant 123 km/uur is het verbruik c.a. 1:18. In de winter is het verbuik 1 a 2 km hoger. Dit komt door zowel de koude lucht (1 km) en de winterbanden (1 km). Het verbuik is erg afhankelijk van het gebruik, 80% van de ritten is stadsverkeer en korte ritten. De verschillen tussen de gebruiksomstandigheden zijn volgens mij veel groter dan bij zwaardere motoren.
Wat er over minpuntjes wordt geschreven
Ik heb reviews gelezen over het gemis van een ventilatierooster rechts, elektrische raambediening die niet automatisch helemaal zakt na 1 keer drukken, neusfluiten', windgeruis, trage navigatie en traag opstartende software. Gelukkig herken ik niets hiervan en het ontbreken van een ventilatierooster rechts heeft voor het ontwasemen in de winter geen nadelen. Wel vind ik het linker van de twee middelste roosters irritant koud blazen tegen mijn arm of knie met de airco aan. Het veranderen van de blaasrichting helpt niet afdoende. Uitzetten dan maar. Ik heb ook gelezen over de achteruitrijcamera die niets ziet in het donker, de mindere geluidskwaliteit van de audio-installatie en het stoplicht niet kunnen zien als je daarvoor staat te wachten. Daar ben ik het allemaal mee eens, maar daar valt wel overeen te komen. Mogelijk is het vervangen van de speakers een oplossing voor de geluidskwaliteit. Heeft iemand daar ervaring mee? Ook wordt her en der melding gemaakt van een slecht afleesbare (blauwe) routelijn van de navigatie. Nou, dat herken ik ook en dat vind ik erg irritant. Net zoals het bij enige zonneschijn niet meer afleesbare brandstofniveau in de blijkbaar rode blokjes. Maar voor de niet enigszins kleurenblinden onder ons is dat blijkbaar geen probleem. Het start-stop-systeem vind ik te traag werken en zit ik meestal uit als ik er aan denk. Niet handig omdat dit dit bij elke rit uitgezet moet worden. Ik weet dat het sneller moet kunnen, ik rij wel eens met een VW Polo die zonder aarzelen wegkomt. Minder belangrijk maar inderdaad geen gezicht: de gele koplampen onder de witte dagrijverlichting. Als ze kapot gaan komen er ook witte in. O ja, en ik heb ook nog gemerkt dat de ruitenwissers niet omhoog kunnen staan, want dan komen ze tegen de rand van de motorkap aan. Bij schoonmaken of of het losmaken van aangevroren ruitenwissers in de winter moet ik daar wel attent op zijn om lakschade te voorkomen. Daar heb ik nog nergens iets over gelezen.
Er zijn natuurlijk vooral ook pluspuntjes
De bijzondere verschijning met bijbehorende kleurstelling en het comfort met zijn rustige weggedrag vind ik vooral subliem. Ik heb nog niets gelezen over automatisch inparkeren. De ondersteuning beperkt zich wel tot fileparkeren, maar werkt goed. De wax-oil behandeling bij aflevering doet zijn werk nog goed. De paarse kleur is niet 'besmettelijk' en de lak regent zo weer schoon. Het zoeken van de juiste zitpositie valt niet mee, maar, eenmaal gevonden zitten de stoelen goed zoals ik ook heb gelezen.
2e beurt gehad
- 28.000 km
De tweede beurt
Basisbeurt + interieurfilter + remolie = € 357,-
Daarnaast moet de katalysator nog worden vervangen worden wegens scheurvorming (?). Het is een bekend probleem, betreft garantie/terugroepactie.
De garantie is bijna afgelopen en daarmee ook de pechhulp, en die heb ik toch echt wel nodig vind ik.
De ANWB ‘standaard’ pechhulp Europa incl. woonplaatsservice kost € 130,- per jaar. Route mobiel € 85,75.
Citroen heeft een Free Drive card met Europa pechhulp en enkele andere voordelen voor € 65,- per jaar. Da’s wel aanmerkelijk goedkoper.
Uiteindelijk twee jaar garantie bijgekocht voor € 349,-. Dat lijkt wel veel geld, maar dat is dan ook incl. 2 jaar pechhulp.
accu
De capaciteit van de accu vind ik beperkt. Als het wat kouder is en er worden veel kortere ritten gemaakt werkt het Sart-Stop-Systeem niet.
Dat is eerder een voordeel dan een nadeel, maar het is ook een indicatie voor te weinig prik.
Bovendien kun je maar een paar minuten stilstaan met de radio aan, daarna gaat ie in de ‘eco’-stand om stroom te besparen.
Handig omdat je zeker weet dat ie nog wil starten, maar wel beperkt gebruikersgemak bij iets langer stilstaan met de motor uit.
hagelbui
Het is weer al even geleden, maar ook deze auto is weer bestookt geweest met een hagelbui (onheil is genetisch bepaald, nu weet ik het zeker).
Aangezien er geen airbumpers op het dak zitten (meneer Citroen, misschien bij de volgende facelift?) toch weer flinke schade.
trekhaak
Destijds gekozen voor een afneembare trekhaak, waarom afneembaar weet ik eigenlijk niet meer.
In ieder geval trek ik zo nu en dan een bagagewagen en zet ik er een fietsendrager op.
De trekhaak is nu niet meer afneembaar omdat het vergrendelmechanisme defect is.
Na de vakantie wordt er naar ‘gekeken’.
vakantierit
In mei naar Italië geweest. Voor het eerst kennis gemaakt met het gedrag van de gerobotiseerde versnellingsbak in de bergen, en dat ging erg goed.
Als het te hard naar beneden gaat gewoon een versnelling terug ‘flipperen’, daar blijft ie dan in hangen.
Ik had wel een vooroordeel over de zachte stoelen bij een lange rit, maar ik heb nergens last van gehad.
Met 4 personen, volle bepakking, op winterbanden (sneeuw in Duitsland), snelweg (maximum snelheid) en door de Dolomieten gereden met climate control aan op 20 graden en daarmee een gemiddelde verbruik van ruim 1 op 16 zonder moeite gehaald.
Abnormaal onderhoud zoals de katalysator en eerder de olielek geeft (de verwachte) bedenkingen over de kwaliteit.
Met moderne auto’s in het algemeen (ook duur en premium) lijkt het wel of dit een maatschappelijk probleem aan het worden is, een auto bezitten is eigenlijk niet meer leuk.
Het betreft verder een prima reisauto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 Cactus 1.2 e-VTi Shine | AUT | NAVI | AIRCO | CRUISE | PDC | NAP | APK.
- 2015
- 150.855 km

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Feel | Airco | Cruise control | Parkeersensoren | Incl. Garantie | LED Dagrijverlichting |
- 2016
- 112.569 km

Citroën C4 Cactus SHINE | Climate Control | Navigatie | Cruise Control | Parkeersensoren
- 2017
- 55.894 km