Citroën C3 VTi 68 Attraction (2013) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 PureTech 68 Attraction |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 31 km |
KM-stand laatst | 13.000 km |
valt behoorlijk tegen
- 13.000 km
De aankoop.
Deze Citroën hebben we september vorig jaar aangeschaft. Mijn eerdere ervaringen met dit merk waren altijd positief. Zo heb ik bijvoorbeeld probleemloos in een Xantia op LPG gereden met bijna 2 ton op de teller. Reed heerlijk.
Voordat we deze C3 kochten, hebben we eerst een uitgebreide proefrit gemaakt. De test C3 had geen rammels en andere vervelende bijgeluiden, reed goed en voelde zeer comfortabel aan. De inruilprijs was goed, dus we hakten de knoop door.
Eerste ervaringen
Vol trots reden we met onze nieuwe auto de garage uit. Alles leek prima, totdat we op slecht wegdek kwamen. Ik hoorde raar gekraak uit de auto komen, het rechter voorportier tikte en het onderstel maakte pokkende geluiden.
Bij de eerstvolgende gelegenheid deelde ik mijn ervaringen aan garage Coolen Deventer mee. Men probeerde dingen op te lossen, maar dit lukte maar ten dele, zie ook mijn review over garage Coolen Deventer.
Positief:
De positieve dingen over deze auto zijn onder andere het verbruik en de ruimte. Over het verbruik kan ik kort zijn: ik haal met mijn rijgedrag gemiddeld makkelijk 1 op 20. Meestal zelfs beter. Maar ik rij zelden op de autoweg en ook amper in de stad. Op het moment van schrijven tijdens een vakantie in Duitsland kom ik gemiddeld op 1 op 19 uit met veel snelwegritten en berglandschap. Perfect!
Het ruimte aanbod in deze kleine auto is erg goed. Veel praktische ruimte in de kofferbak en vooral de voorstoel van de bijrijder heeft door het handige 'uitgeholde' dashboardkastje veel beenruimte. Helaas zijn er geen handige zaken als bekerhouders aanwezig, die had mijn vorige Kia Picanto wel.
Negatief:
Helaas heb ik veel negatieve zaken over deze C3 te melden. Allereerst uiteraard de vervelende bijgeluiden. Alles rammelt en kraakt, bij de handremkabel, in de gordelspanners, achter het dashboard.. Het vervelende 'pokkende' geluid uit het onderstel, te horen wanneer ik over een putdeksel of iets dergelijks rij, is blijkbaar niet op te lossen en volgens garage Coolen een producteigenschap. Ook de airco redt het niet de auto koel te krijgen, volgens de garage volkomen normaal.
De algehele bouwkwaliteit van de auto is ver onder de maat. Dashboard delen die niet netjes aansluiten, ruwe randen, waar een schoonmaakdoekje achter blijft pluizen, krakende scharnieren van de kofferbak klep, raamrubbers die slecht aansluiten. Valt vies tegen.
Ook raar is dat de motor pruttelende geluiden maakt bij optrekken. Vaak pakt de motor ook niet lekker op, net of ie even na moet denken.
Van alle Citroëns, die ik heb gereden, is dit de eerste die echt beroerd in elkaar is geschroefd. De dealer kan of wil er niets meer aan doen. Hoort bij de auto.
Nu we op vakantie zijn in Duitsland en de auto inmiddels ruim 13000 km heeft gereden, gaat het onderstel steeds meer herrie maken. Op de slechte wegen hier is dat duidelijk te horen. Ik denk niet dat deze auto nog lang in ons bezit zal zijn. Jammer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C3
