AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Citroën C3 VTi 68 Attraction (2013)

autoreview

Citroën C3 PureTech 68 Attraction (2013)

Signalement

UitvoeringC3 PureTech 68 Attraction
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tirol halen wordt nog spannend!

  • 3.000 km

Review Citroën C3 Attraction VTi68

Opties: Pack Comfort (Airco / RadioCD met stuurbed.), Trekhaak, Volwaardig reservewiel

Redenen voor de keuze van dit model: Kinderen uit huis, kleine zuinige auto waar je nog wel met 4 man in kan zitten met bagageruimte.
Het zitcomfort en de niet al te lage instap waren voor mij(!) het beste van de zeer vele kleine, en kleine middenklasse auto's waarin ik proef gereden heb.
Basis uitvoering met voldoende comfort (airco, el. ramen vóór en centrale vergrendeling met ab.) en zo min mogelijk toeters en bellen en/of chroom aan binnen- en buitenzijde.

Aflevering:
25 mei 2013 anderhalve maand later dan afgesproken i.v.m. stakingen en invoering van het nieuwe model (alleen facelift!). Ter compensatie voor de oude prijs en met één jaar extra garantie (3 i.p.v. 2 jaar) .

Eerste indruk: keurig afgeleverd. Fraaie auto in de kleur "Rouge Rubi". De facelift van de neus komt de auto ten goede!

Na de eerste 3000 km. in ruim een maand:
(Combinatie van stadsritjes en voornamelijk langere ritten buiten de bebouwde kom waarvan ongeveer de helft op de snelweg.)

Positief:
Zitcomfort ook op langere ritten goed. Comfort steek duidelijk uit boven de C1 (of Peugeot 107) waarin ik ook regelmatig rijd. Motorlawaai valt erg mee voor een 3-cylinder, maakt wel op de snelweg bij 120 flink wat toeren in zijn 5.
Geen klachten van volwassenen die op de achterbank meereden.
De trekkracht in de stad is prima en valt ook buiten de bebouwde kom en op de snelweg zeker niet tegen.
Hoewel de schakelindicator je al snel de 3e of 4e versnelling adviseert gebeurt dat bij zo'n laag toerental dat je dan niet plots moet willen versnellen. Iets waaraan ik wel moest wennen bij bijvoorbeeld het oversteken van kruispunten of het invoegen.
Wegligging en rijgedrag vallen me zeker positief mee. (Ik had t.o.v, mijn logge en zware Seat Alhambra een veel nerveuzer rijgedrag verwacht) De auto reageert voorspelbaar en heeft ook op de snelweg met wind een goede koersvastheid.
De bagageruimte blijkt verrassend ruim, met de handige 2/3 deelbare achterbank met 3 hoofdsteunen.
De "snelwegfunctie" van de richtingaanwijzers is handig, maar bij situaties waarbij je de richtingaanwijzer zelf terugzet (afslag in bocht), knippert hij vaak meteen driemaal naar de andere kant (te gevoelig afgesteld?).

Negatief:
De standaard antenne fluit/loeit continu boven de 70km/h waarbij het dak als klankkast fungeert. Bij verwijderen of omruilen met het 7cm sprietje van C5 is het geluid weg, echter ook de radio-ontvangst. Uiteindelijk maar zelf opgelost door een iets kortere spriet te monteren.
Tot twee maal toe zelf achter het extra jaar garantie aan moeten gaan (dealer regelde het maar niet).
Het verbruik haalt, ook bij een zeer zuinige rijstijl, bij lange na niet de fabriekscijfers van 23,3km/L.
De praktijk: Over 3000km. 16,3 km/liter (6,14L/100km)!
De boordcomputer denkt ook steeds "naar Tirol te kunnen rijden" en geeft over een bijna leeg gereden volle tank een verbruik van 18,2 km/L aan in plaats van de werkelijke 1 op 16,8 en geeft ook tot aan het laatste(=reserve)blokje van de benzinemeter een veel te optimistische actieradius aan.
Het ding zit er zo ver naast dat ik hem alleen nog even bij het tanken bekijk.
Garage gaat hier naar kijken, maar gaf al aan dat er weinig in te stellen valt.
Na het gas loslaten pak de motor soms met een duidelijke hik op als je weer gas geeft, mogelijk gaat dit nog verbeteren.
De bij aflevering standaard gemonteerde banden (Bridgestone B250) zijn zeker niet de stilste.

Conclusie tot nu toe: Tevreden, geen spijt van mijn keus. Ben benieuwd naar de verbruikscijfers van anderen met dezelfde uitvoering.

Wordt vervolgd.

Tirol blijft ver weg

  • 3.700 km

Gemiddeld verbruik blijft rond 16,6km/l

Zoals te verwachten heeft de dealer geen oorzaak voor het hoge verbruik en de falende boordcomputer kunnen vinden.

Als proef maar eens een kleine tankbeurt (324km) zoveel mogelijk de snelweg vermeden, dus 60-80-100km/h. Het verbruik komt dan op 1 op 18,7 (5,34). De boordcomputer geeft dan echter 1 op 20,0 aan!
En om over binnenweggetjes naar Tirol te rijden ?

Wel blijken de eigenschappen van de bij mij, en blijkbaar nu standaard bij productie, gemonteerde Bridgestone B250 banden op alle drie de punten van het verplichte bandenlabel (gedrag op nat wegdek, energiegebruik en geluidsemissie) slechter te scoren dan de, volgens de specificaties in de brochure, gemonteerde "Michelin Energy Saver" banden.

Qua verbruik zou dit echter slechts zo'n 1,25% toename van het brandstofverbruik verklaren.
Qua lawaaiemissie scoren ze 5 dB(A) hoger! (6 dB(A) betekent een verdubbeling voor het menselijk oor!)

Ik ben met Citroën het gesprek maar eens aangegaan over het verbruik, de banden en de boordcomputer.

Tirol wel gehaald, maar niet op één tank

  • 8.000 km

De C3 nu wat langer (8000 km.) en onder diverse omstandigheden gereden:

Na het wisselen van de banden voor de ("originele") Michelin Energy Savers is de auto een stuk stiller.

De poging om deze zomervakantie "Tirol" te halen met één tank hebben we met nog 1,5 liter in de tank in Zuid Duitsland maar opgegeven. Wel blijkt de auto op deze lange ritten (heen 1/2 snelweg, 1/2 binnenwegen, terug alleen maar snelweg en ook op de ca. 700 km bergwegen in de Alpen) iets zuiniger met een verbruik tussen de 17 en 18 km per liter. Mogelijk ook voor een deel door de andere banden.

De boordcomputer blijft eigenwijs en geeft, ook bij een nagenoeg lege tank, een ruim 10% gunstiger verbruik aan dan in werkelijkheid.

Bij het (met 2 volw. en een hond) rijden in de bergen tot 12-15% moet er flink geschakeld worden, regelmatig terug naar de 2e, soms zelfs naar de 1e versnelling en het toerental moet je zeker boven de 3000 houden.
Je hoort dan goed het 3-cylinder roffeltje.
Bij het dalen heeft afremmen op deze lichte motor weinig effect; er moet een flink beroep op de remmen gedaan worden.
Op de grotere berg(snel)wegen kan je er toch goed de vaart in houden en moeiteloos meekomen met het andere verkeer.

De airco kan het ook met buitentemperaturen rond de 35 graden goed koel houden. (Wel neemt het benzineverbruik bij gebruik ervan flink toe. De handbediende airco met tussenpozen inschakelen blijkt veel gunstiger dan hem continu aanlaten en de koeling met de ventilatorstand regelen!)

De radio/CD-speler hikt wat snel bij een vuiltje of krasje op de CD en in tegenstelling tot mijn vorige heeft hij geen "EON" en zoekt hij dus niet automatisch naar een nieuwe sterkere zender met verkeersinformatie als de ingestelde zender te zwak wordt (onhandig bij gebruik van CD-speler of "aux input"; je moet dan naar de radio schakelen om zelf een nieuwe zender met verkeersinfo te zoeken.)

Conclusie: Nog steeds tevreden ook omdat Citroën o.a. kostenloos de banden heeft vervangen.
De zit en de auto bleven ook bij een hele dag reizen confortabel en het kilometersvreten op de snelweg bleek zeker geen straf in deze relatief lichte/kleinere auto.

Weer naar Tirol ?

  • 12.000 km

Tot mijn verbazing heeft Citroen Nederland op de radio, zij het in gewijzigde vorm, de reclame "Van Nederland naar Tirol op één tank" weer van stal gehaald.
(Edit 20/2/'14): Nu ook in de kranten!

Deze reclame verdween net uit de lucht toen ik de koop van mijn C3 ongedaan wilde maken, omdat mijn C3 niet aan deze aan de praktijk toegeschreven specificaties bleek te voldoen (op basis van non-conformiteit / misleiding).
(Van de fabrieksspecificaties is wel algemeen bekend dat ze door de manier van testen niet overeenkomen met de werkelijkheid en claims daarover worden vrijwel altijd door de rechter afgewezen)
Citroen Nederland is toen met een compensatie over de brug gekomen. Vandaar dat ik nu nog met plezier in mijn C3 rond rijd.
Tirol wordt alleen met zekerheid op één tank gehaald door de C3-kopers in het uiterste zuidoosten van Nederland en dan nog zal men dusdanig grote offers moeten brengen in kruissnelheid en belading van de auto, dat er niet meer sprake kan zijn van een "normale reis naar de wintersport", zeker als men, zoals in de reclame, verbruikers inschakelt.(ruitenwissers ed.)

Citroen Nederland is destijds dan ook niet op mijn uitdaging ingegaan om een chauffeur ter beschikking te stellen, die mij in mijn nieuwe C3 op één tank naar mijn eindbestemming in Oostenrijk wilde rijden. Mijn tegenprestatie, als dat gehaald zou worden, was het vergoeden van de terugreis, de overnachting en de maaltijden van de chauffeur en het vermelden van het (succes-)verhaal bij deze review.
Dat verhaal zult u dus blijven missen!

Terug naar mijn eigen C3: 12000km.
Het gemiddelde verbruik blijft bij mij en inmiddels ook bij vele andere gebruikers ook in Duitsland en België, hangen tussen de 16 km en 18 km op 1 liter.
Qua rijden en comfort blijf ik nog steeds positief, ook in wat meer winterse omstandigheden.
Kachel en ontwaseming functioneren goed.
De winterbanden (Michelin Alpin A4) doen tot op heden geen afbreuk aan dat positieve gevoel, echter veel sneeuw of ijs hebben ze nog niet gezien.
Serieuze problemen met mijn C3 heb ik tot nu toe niet gehad, maar een paar kleine minpuntjes zijn gebleven of merkbaar geworden:

De kleur “Rouge Rubi” blijkt sneller dan ik verwachtte vuil zichtbaar te maken.
Het soms met een hik oppakken van de motor is helaas nog steeds aanwezig.
Het enige wat ik regelmatig, naast mijn eigen spullen, zwervend in de bagageruimte terugvind zijn de plastic roostertjes die aan de zijkanten ervan toegang geven tot achterlichtunits. De dikte en kwaliteit van het plastic van deze roostertjes komen dicht in de buurt van die van de zakjes die je bij de groente-en-fruitafdeling in de supermarkt aantreft, waardoor ze nauwelijks goed vastgeklemd blijven zitten.
(Edit 20/2/'14): Bij koude zijn de 2 gasveren te zwak om de achterklep volledig te openen, met als gevolg dat mijn schedel na deze winter waarschijnlijk ook een uitsparing voor het slot heeft.

Naar 1 jaar gebruik / de eerste servicebeurt zal ik weer met een vervolg komen.

Een jaar, 17500 km. en de eerste beurt verder.

  • 17.500 km

Buiten wat eerder hierboven al aan punten genoemd is heeft de auto het afgelopen jaar naar tevredenheid gedaan wat hij moest doen: Mij en anderen comfortabel en betrouwbaar vervoeren.

Het blijft een licht motortje dat in mijn geval best even gewenning vroeg, maar de C3 is er zeker niet mee “underpowered” en kan, ook beladen, in alle omstandigheden goed en comfortabel meekomen.
Gezien mijn erg afwisselende gebruik, een mix van korte ritjes, binnenwegen en snelwegen, soms met fietsen achterop, blijft mijn gemiddelde benzineverbruik in dit eerste jaar op 16,7 km/l (6,0 l/100 km) hangen. Een waarde die je ook bij anderen met deze Vti68-motor ziet. De ANWB geeft als praktijkverbruik 16,4 km/liter op.

De eerste beurt wordt na 20.000 km. of één jaar voorgeschreven al naar gelang wat het eerste bereikt wordt. Zelfs de boordcomputer, die qua benzineverbruik en nog beschikbare actieradius gemiddeld 10% positiever blijft aangeven dan de werkelijkheid (zie afb 3.,bij een lege tank zou je nog ca. 50 km. op lucht(?) kunnen doorrijden!), geeft wel vanaf precies één maand van te voren, eerst alleen bij het inschakelen van het contact, later continu aan over hoeveel km. er een beurt moet plaats vinden. Ben je voorbij het jaar dan geeft hij een negatief aantal kilometers aan! Ik ben dan ook maar in zijn achteruit naar de garage gereden.

Deze 20.000 km. beurt zelf stelt ook volgens het onderhoudsboekje weinig voor: Behoudens het vervangen van de motorolie en het oliefilter bestaat hij voornamelijk uit controles en het resetten van de onderhoudsindicator, maar Citroen durft hiervoor wel 215,- euro te vragen. Hierbij komt dan nog het geadviseerde vervangen van het pollenfilter voor 49,- euro.

Om mijn hoofdpijn hiervan niet verder te verergeren heeft men wel, onder garantie, de twee te slappe gasveren van de achterklep vervangen. Even de winter afwachten of deze nieuwe gasveren het in de kou wel trekken of beter gezegd “duwen”.
Mijn verzoek de boordcomputer van goede software te voorzien of de benzineflowmeter te vervangen/bij te stellen, zodat er reële verbruik- en actieradiuswaarden worden aangegeven kon men niet honoreren. De door Citroen beloofde firmware-update was nog niet beschikbaar en ligt waarschijnlijk nog steeds onbereikbaar in Tirol!

Ik zal mijn verbruik op deze site blijven bijhouden en deze review nog slechts bij bijzonderheden aanvullen.

Twee jaar en de tweede beurt verder

  • 32.000 km

Nadat de boordcomputer mij er al weer een maand lang op attendeerde, heeft mijn C3 nu zijn 2e beurt gehad, naast de standaardbeurt zijn het pollenfilter en de remvloeistof vernieuwd.

Nogal wat kunststof delen hebben de 2 jaar niet volgemaakt: het deurrubber dat de kier ter hoogte de ramen tussen het linker voor- en achterportier opvult liet los en was gescheurd (onder garantie vervangen), een van de 2 kunststof ogen waarom de hoedenplank scharniert was losgekomen van de hoedenplank omdat de plastic haakjes, waarmee ze in elkaar geklikt zijn, waren afgebroken (zelf het oog maar met lijm vastgezet) en de 2 plastic klepjes die in de koffer ruimte de toegang tot de achterlichtunits afsluiten liggen vaker op de bodem dan dat ze op hun plaats zitten. Ik "roemde" al eerder de kwaliteit van dit plastic. De rubber knopjes van de afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling laten ook los, maar zijn met 1-secondelijm eenvoudig weer vast te zetten.

Mijn verzoek om de software van de boordcomputer en/of de flowmeter die het benzineverbruik registreren te vernieuwen is (en wordt ook niet meer!) door Citroën gehonoreerd; het blijft vermakelijk om te zien hoe bij het bereiken van de laatste 2 streepjes van de benzinemeter de actieradius met elke gereden kilometer met 10 km verminderd wordt om deze tot dan toe veel te optimistisch aangegeven actieradius bij te stellen. Het verbruik berekend van volle tank tot volle tank blijft deze boordcomputer structureel zo'n 10% te gunstig aan geven (zie de 3e afbeelding bij deze review)

De lak blijkt een stuk kwetsbaarder of dunner dan ik van mijn Seat hiervoor gewend was, maar ja, de prijs van deze C3 was ook een stuk "dunner".
Toch is mijn tevredenheid niet echt afgenomen; de auto doet, op een voor mij comfortabele manier, wat hij moet doen en heeft me tot nu toe niet in de steek gelaten. Hij blijft me er soms bij het oppakken met een lichte hik aan herinneren dat hij dat met maar 3 cilinders moet doen, maar ook daar ben ik inmiddels aan gewend.

3 jaar; het verval treedt in

  • 50.000 km

Alweer een update van mijn ervaringen met mijn C3.

Al weer twee maanden geleden de 3e jaarlijkse beurt laten uitvoeren: standaardbeurt met vervanging pollenfilter van de airco.
"De ruitensproeiervloeistof kan niet van de rekening ook al was het reservoir vol bij inleveren" (er staat nu waarschijnlijk een waarschuwingsbordje "wet floor" in de garage.
"Voor de boordcomputer die structureel 10% afwijkt voor wat betreft verbruik en actieradius is geen oplossing en de beloofde software update komt ook niet meer"
"Het losraken of scheuren van het rubber tussen de ramen van de 2 portieren aan elke kant is een bekend en terugkerend probleem, maar bij de nieuwe C3 is dit probleem opgelost: men heeft de vuil werende, stroomlijnende en windgeruis verminderende rubberstrip bij het nieuwe model gewoon weggelaten!"
Het inmiddels wat rouwer en koud met een tikkend geluid lopen van de motor werd als normaal afgedaan; "ligt aan de automatische choke en het motormanagement"
Afgelopen winter hadden de gasveren weer moeite de achterklep geheel naar boven te duwen, maar ik heb nu een passende deuk in mijn schedel. (Problem solved!)
Verder geen bijzonderheden door mij gemeld of door de monteur gevonden.

Wel sprong de dag na de beurt een oranje motorstoringslampje aan wat volgens het instructieboekje op een "emissieprobleem" duidde. Na overleg met de Citroën-pechhulp kon ik "voorzichtig doorrijden zolang de motor normaal klonk en presteerde omdat het een oranje waarschuwingslampje betrof". Na het weekend voorzichtig naar de dealer gereden waarbij het lampje uitging toen ik over een verkeersheuvel hobbelde.
Geen nood de befaamde boordcomputer slaat alle foutmeldingen op. Bij de dealer de boordcomputer uitgelezen: de fout bleek een "communicatiefout met de canbus te zijn", waar men verder niets mee kon ook omdat de fout nu afwezig was. “Mocht de storingsmelding terugkomen dan kan u terugkomen, maar dan hebben we de auto wel de hele dag nodig voor onderzoek”.

Tot nu toe heeft mijn trouwe vierwieler me niet in de steek gelaten, wel begint met name bij kunststof delen het verval in te treden: het grote ruitenwisserblad voor viel er onderweg af (borgklipje afgebroken) de genoemde rubberstrip scheurt steeds verder in en heeft de rubberstrip lang de dakrand erboven beschadigd, het handvat aan de binnenkant van het bestuurdersportier kwam nagenoeg los (door de garage weer vastgezet), de rubber lijst onder het raam van het achterportier links trekt krom en het kunststof paneel aan de binnenkant van de tussenstijl tussen de twee portieren waaruit de veiligheidsgordel van de bestuurder komt is gedeeltelijk los en sluit niet meer aan.
Maar ja, wat wil je ook na 3 jaar en wel 50.000 kilometers!. Ik hoop wel dat Citroën biologisch afbreekbare kunststoffen gebruikt, want er gaat blijkbaar van alles van mijn auto afvallen.
De verkoper, aan wie ik de plastic beschermhoezen die de monteur over de bestuurdersstoel had laten zitten overhandigde, ging daar in ieder geval wel van uit, want die nam niet eens de moeite deze wegwerphoezen op te rapen toen ze buiten uit zijn hand waaiden.

Na bovenstaande cynische blik op de groeiende vertrouwensbreuk tussen Citroën(dealer) en mij, toch ook nog wat positiefs:
Mijn verbruik (veel korte ritjes met zo nu en dan een lange rit) heeft zich gestabiliseerd tussen de 16 a 17 kilometer op 1 liter benzine en dat blijkt ook zo'n beetje het gemiddelde wat diverse bronnen opgeven. Het (zit-)comfort, een van de belangrijkste argumenten om voor deze auto te kiezen blijft goed. (Althans aan de bestuurders kant; in de bijrijder stoel klagen zowel mijn partner als ik over dove benen bij lange ritten. De betrouwbaarheid van de auto is tot nu prima (op een spooklampje na) en zonder mokken vervoert hij me met en zonder vracht steeds netjes en comfortabel van A naar B voor een acceptabele all-in kilometerprijs. En daarvoor had ik hem nu net aangeschaft.

Zaken die mijn aandacht in de nabij toekomst vragen: het voortgaande verval van kunststof delen en de airco, die naar het mij (i.t.t. de dealer) lijkt ook minder is gaan presteren.

(Ook Citroën en de dealer zijn zeer benieuwd; na mijn laatste bezoek hebben ze mij al vier(!) klantteverdendenheidsonderzoeken per mail gestuurd)

To be continued.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Marcel Meulenkamp
Marcel Meulenkamp
  • 0
Mooie review !
Geeft prima aan dat je geen grote auto nodig hebt om comfortabel te rijden.
Naar mijn mening is de C3 een zwaar onderschatte auto, denk niet dat er in dat segment meer comfort te krijgen is.
Zelf heb ik ook een C3, van de eerste generatie, ook met de lichtste motor die toen te krijgen was (de 1.1 met 61 pk), snel zat en naar mijn gevoel ook stiller dan de 1.4 met 75 pk waar ik ook in proefgereden heb.
Heeft u toevallig ter vergelijking ook nog proefgereden met de iets grotere 3-cylinder VTi82 motor ? Zo ja, dan ben ik benieuwd of daar veel verschil mee te merken was (bijvoorbeeld qua geluid, trillingen, maar ook prestaties).
Veel plezier nog met deze mooie auto !
Drambuie
Drambuie
  • 0
Marcel, ik heb niet in de VTi82 proefgereden.
Ik had mijn oog al op de C3 laten vallen na een proefrit in de 1.1i 4 cyl versie eind vorig jaar, die leek me toen al voldoende pittig, maar was wel iets stiller in mijn herinnering.
Na de bandenwissel op mijn VTi68 lijkt er geen verschil in geluid meer, ook qua volume van het motorgeluid (wel is het motorgeluid anders door het 3-cylinder karakter). In beide modellen heb ik geen hinderlijke trillingen ervaren.
Qua prestaties, afgaande op mijn herinnering, is de VTi68 iets pittiger mits niet te laag in de toeren.
Oranje B
Oranje B
  • 0
Wat een fijne review. Prettig taalgebruik. Ik was blij deze review tegen te komen. Ik heb zelf een 208 gekocht met gelijke motorisering en was erg benieuwd naar een goede praktijkervaring (nog niet afgeleverd). Ik heb proefgereden in de 1.2 Vti82. Vanwege het (forse) prijsverschil voor 1.0 gekozen. Opvallend dat het verbuik zoveel invloed ondervindt van het snelweggebruik en dat dat op de vakantierit minder het geval lijkt. Gezien uw afleverdatum kan het koude weer daar nauwelijks op van invloed zijn en is de bijdrage dus in belangrijke mate van de banden afkomstig. Dank voor de review, ik blijf nieuwsgierig naar updates en veel plezier met uw mooie auto.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dank voor de review. Ik kijk ook naar dit model, aangezien mijn diesel na 1 januari niet meer bij mijn te verwachten reispatroon zal passen. Op dit moment zie ik toch leuke aanbiedingen voor de C3 1.0.

Vraagje mbt het verbruik. Je geeft aan 'met rustige rijstijl'. Kun je uitleggen wat je daarmee bedoelt? Ergens schrijf je ook dat er veel lawaai is bij meer dan 120 km/h, maar die snelheid past niet echt bij de rustige rijstijl (althans niet in de methode waarop de fabrieksopgave wordt berekend).
Drambuie
Drambuie
  • 1
@ bilgy_no1
Ik schrijf NIET dat hij veel lawaai maakt bij 120 km/h, maar "flink wat toeren"(4000/min.).

Met rustige rijstijl bedoel ik met name het geleidelijk optrekken met vroeg opschakelen.
Met rustig rijden op snelwegen bedoel ik eveneens rustig optrekken, grote snelheidvaraties voorkomen en 110-120km/h aanhouden.

Als we in het Nederlandse verkeer zouden gaan rijden op de wijze waarop de fabrieksverbruikswaarden nu nog bepaald mogen worden, hebben we een grote groene golf nodig, moeten we het zonder rechter buitenspiegel stellen,
kunnen we steeds maar 10 liter benzine meenemen en geen passagiers of bagage, moeten we alle verbruikers uitschakelen en voor het uitstappen de tape van de (portier-)kieren af laten halen terwijl we zelf ook moeten afvallen tot max. 60 kg.

Inmiddels worden er op diverse sites verbruikscijfers van de C3 met deze VTI68 motor en de Peugeot 208 met dezelfde motor bijgehouden. Men komt dan meestal ook ergens tussen de 1/16 en 1/18 uit.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Allereerst mijn compliment voor de humor-volle manier van schrijven.
Sinds 1 maand ben ik ook in het bezit van een C3 VTi 68 en dan de collection uitvoering. Wat mij óók enorm tegenvalt is het benzineverbruik. Ik ben inmiddels begonnen met het schrijven van een review. Mijn eerste tankbeurt kwam uit op 1 liter benzine op 15,2 km.Ben bij mijn dealer geweest om hierover beklag te doen. De auto wordt nog zuiniger is mij verteld, maar het verbruik zoals door Citroën geschetst zal ik wel nooit halen. Ik zit na 1 maand al ernstig te overwegen om de auto te verkopen, omdat ik bewust voor een auto heb gekozen uit milieu-overwicht. (De uitstoot van CO2 zal ook wel véél hoger zijn dan de fabrieksopgave). Ondertussen ben ik ook al met de dealer aan de slag. In jouw verhaal heb je het over een compensatie van Citroën Nederland, wat bedoel je hier mee?
Drambuie
Drambuie
  • 0
@ H Schut
Zoals u kunt( en kon!) lezen blijkt het verbruik van deze VTi 68 motor ook in de Peugeot 208 in de praktijk tussen de 1 op 16 en 1 op 18 uit te komen. Ook de ANWB geeft voor de C3 met deze motor nu een praktijkverbruik van 1 liter op 16,4 km op.
Claims op basis van afwijkingen t.o.v.de fabrieksverbruiksgegevens zijn tot nu toe niet succesvol gebleken.
Echter, Citroen Nederland maakte (en maakt nu weer!) naast de fabriekscijfers ook reklame met een praktijkvoorbeeld: "Op één tank van Nederland naar Tirol".
Als een produkt, in dit geval de auto, niet aan de genoemde praktijk-eigenschap blijkt te voldoen, kan de koper volgens het consumentenrecht op basis van misleiding/non-conformiteit de koop ongedaan maken.
U hoeft uw auto dus niet te verkopen, u kunt hem naar de dealer terugbrengen.
Als de dealer u dan, in overleg met Citroen Nederland, op andere gedachten probeert te brengen, kunt zelf bepalen met welke "compensatie" u eventueel de auto toch wilt houden.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Komt u uit een ei ? geen enkele auto haalt de fabriekscijfers pff zo moe van dit soort mensen.
Drambuie
Drambuie
  • 1
@Leee:
Als u wat minder "moe" was en het "ei" tenminste gepeld had, had u kunnen lezen dat het niet zozeer om de fabriekscijfers gaat, maar om het feit dat Citroen als een van de weinigen reclame maakt(e) met praktijkvoorbeelden voor het benzineverbruik (Nederland - Tirol op één tank). Als die in werkelijkheid niet gehaald worden, ontstaat er non-conformiteit waartegen de consument door de wet beschermd wordt.
colonne
colonne
  • 0
zelfs hybrides zitten nog tegen de 5 liter ! een a-klasse kan nog tot 4 tot 4.5 zakken maar dan heb je het zowat gehad !
Anoniem
Anoniem
  • 0
ik heb ook 1 gekocht ,en verbruik is zoals u zegt ,auto word iedere dag gebruikt veendam -Groningen 68 km ,over de snelweg verbruik krap 1 op 16
Ajtest
Ajtest
  • 0
En als u nu eens de banden rondom op 2.6 bar zet (somige doen het nog hoger)Wat is dan het verbruik.
Minder rolweerstand voor benzine autos scheelt in het verbruik namelijk
Daarnaast de dikte olie. 0w30 synth is top.laatst but not least de luchtfilter