Citroën C3 1.6 16V Exclusive (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 1.6 16V Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 43.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
In de zomer van 2005 deze auto gekocht: Citroen C3 Exclusive 1.6 16v in de kleur Onyx Noir. Een mooie auto om te zien, zelfs nu nog is het design erg mooi. De exclusive is de meest uitgebreide versie en bevat standaard onder andere cruise control en climate control.
In de ruim 3,5 jaar dat we er mee gereden hebben is het een betrouwbare auto gebleken. De C3 heeft drie vakanties van ruim 4000km glansrijk doorstaan.
Enkele pluspunten van deze C3 zijn:
- Een krachtige, zuinige motor: op 2 vakanties ging het bagagewagentje mee (90km op de snelweg) en reden we ruim 4000 kilometer met gemiddeld 6l/100km (1 op 16,5)
- Comfortabele zit voor lange afstanden
- Veel opbergvakjes in het interieur, waarvan 1 gekoeld
- Veel ruimte voorin
- Zowel binnen als buiten ziet het ontwerp er mooi uit
Enkele minpunten:
- Weinig bagageruimte
- Weinig ruimte achterin
- De franse rammeltjes: heb je een rammeltje met een welgemikte mep weggeslagen, begint hij ergens anders weer te rammelen
- Het speelse interieur doet wel wat goedkoop aan
Motorisch heeft hij ons nooit in de steek gelaten, maar toch is er een en ander gesneuveld:
- Linker voorportier ging met een enorm gekraak open en dicht: Nieuwe portiervanger
- Na verloop van tijd een steeds erger wordend gebonk tijdens het rijden: Nieuwe banden, fuseekogel en stabilisatiestangen (laatste twee debet aan de drempeldichtheid in Nederland)
- Het motortje van de koplampen bleef draaien, zodat de lampen continu te ver naar beneden gericht stonden. Ik dacht dat het gerepareerd was bij de Citroen-dealer, maar ben er veel later achter gekomen dat ze het motortje gewoon losgekoppeld hebben. Een beetje dom van mij dat ik er niet meteen naar gekeken heb.
- Tijdens vakantie was ineens het knopje van de elektrische ramen lam. Kon nog wel naar beneden, maar niet naar boven. Eigenhandig vervangen (dat lukt zelfs mij!)
- Aan/Uit-knopje afgebroken van de cruise control. Cruise control werkte nog wel, maar het was geen gezicht. Gehele unit laten vervangen.
Omdat we drie honden hebben zijn we (passief) op zoek gegaan naar een grotere auto. Onbewust groei je dan toch uit elkaar (om het antropomorfisch te omschrijven) en ging de C3 steeds meer tegen staan. Ik ging me steeds meer ergeren aan alle kraakjes en tot overmaat van ramp kregen wij ook te maken met de welbekende hoofdveer die spontaan breekt (zoek maar op google bij "C3 gebroken veer"). Deze nog laten repareren en de C3 pas geleden omgeruild voor een Honda Accord Tourer uit 2005.
Al met al hebben we toch ruim 20.000km per jaar gereden met ons C3'tje, en dat zonder echt grote problemen (voor een Franse auto). Dus voor mensen die een mooi vormgegeven, compacte auto zoeken met pit, is dit een geschikte keuze.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.