Citroën C1 1.0i Collection (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C1 1.0i Collection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 27.376 km |
KM-stand laatst | 32.500 km |
De proefrit
- 27.376 km
3-9-2014 een proefrit gemaakt in de C1 1.0i Collection als vervanger voor de C5.
Omdat mijn echtgenote nu de meeste km's rijdt, heeft zij ervoor gekozen de C5 in te ruilen op een C1. Geen echte Citroën, maar toch.
Wat ons meteen opviel was het "speelgoed auto effect" van de C1. Alles voelde, t.o.v. de niet vergelijkbare C5, heel iel aan.
Kijkend naar de vaste kosten gaan we er een heel stuk op vooruit. De inhoud van de portemonnee is doorslaggevend. We geven het geld nu eenmaal liever uit aan andere leuke dingen en komen met de C1 toch veilig van A naar B.
Qua comfort gaan we natuurlijk veel inleveren. Maar kijkend naar het gebruik, over het algemeen met 1 of 2 personen in de auto, is er plaats zat.
Kijkend naar de uitrusting zit er veel op en aan:
ABS, ESP, BAS, EBD, centrale deurvergrendeling, afstandbediening op sleutel, front-airbags, stuurbekrachtiging, zijairbags toerenteller, handmatige
airconditioning, achterbank in delen neerklapbaar, elektrische ramen voor, radio CD met bluetooth A2DP, stuur in hoogte verstelbaar, hoofdsteunen achter, bumpers in carrosseriekleur, buitenspiegels in carrosseriekleur, metallic lak.
De bluetooth A2DP verbinding, wat staat voor het ‘Advanced Audio Distribution Profile', stelt je in staat om muziek, op je smartphone, in Hi-Fi stereo kwaliteit draadloos via bluetooth te verzenden. Je hebt geen stekkertjes nodig om te kunnen genieten van je eigen muziekverzameling. Uiteraard kun je ook handsfree bellen.
De proefrit zelf beviel zo goed, dat de knoop snel werd doorgehakt. Dankzij de goede inruilprijs voor de C5, viel de eigen investering gelukkig ook mee.
Voordelen die we tijdens de proefrit hebben ervaren:
1) Kleine draaicirkel,
2) Lekkere geluid van de 3 cilinder,
3) Zeer meevallend motor- en windgeluid op de autoweg,
4) Zeer weinig ruimte in de kofferbak, maar de gemakkelijk in delen neerklapbare achterbank, zorgt ervoor dat je de wekelijkse boodschappen toch eenvoudig kunt meenemen.
5) De beenruimte voor de bestuurder en bijrijder. De stoelen kun je eenvoudig verstellen en moet je een keer passagiers meenemen, dan past het allemaal net. Als je maar geen wereldreis gaat maken, dat nemen de passagiers je niet in dank af!
6) De kosten van onderhoud. Een kleine beurt kost bij de dealer € 129.- en de driejaarlijkse grote onderhoudsbeurt € 249.- Tel daarbij op dat je geen distributieriem meer hoeft te laten vervangen omdat de C1, met een van oorsprong Daihatsu motor, een distributieketting heeft.
7) Het, via bleutooth, snel en eenvoudig aansluiten van de smartphone. Nog geen 2 minuten werk.
Verder valt er nog niet veel te vertellen, maar nadat de eerste echte km's erop zitten wordt de review uiteraard aangepast. Waardering, omdat het ingevuld moet worden, op 3 sterren gezet.
Ik hoop in ieder geval dat de critici niet meteen beginnen te mopperen op een review die is gemaakt voordat de auto echt in bezit is!
Wordt vervolgd.
De eerste ervaringen
- 29.036 km
Nu de eerste kilometers erop staan, tijd voor een update.
De afgelopen 1600 km met volle tevredenheid in de C1 rond gereden. Alleen, met z'n 2-en en met z'n 4-en.
Wat ons opvalt, drie verschillende bestuurders, is dat je de C1 schakel lui kunt rijden. Als je de toerenteller tussen de 2.000 en 3.000 toeren houdt, kun je binnen de bebouwde kom altijd in de derde versnelling vooruit. Pas als je sneller rijdt dan 80 km/u, wordt het tijd om door te schakelen naar z'n 4 en vervolgens naar z'n 5. Met dit in het achterhoofd, is een gemiddeld verbruik van +/- 1 op 20 niet verkeerd. (zie verbruiksmonitor)
Verder zijn we allemaal enthousiast geworden van de C1 door zijn gebruiksgemak in de stad en de redelijk volwassen indruk op de N en A wegen die ons land rijk zijn.
De langste rit, van omgeving Sittard naar omgeving Dronten, werd met drie personen en zonder enige vermoeidheidsverschijnselen volbracht. Tijdens die rit netjes aan de snelheid gehouden en zonder anderen lastig te vallen, met max. 120 km/u op de 130 km/u wegen gereden. Door de gemiddeld lagere snelheid deden we er nu 2 uur en 25 minuten over. Met de C5, waarmee we altijd de max. toegestane snelheid reden, 2 uur en 15 minuten.
Het gebruiksgemak van de bluetooth verbinding (telefoon en muziek) is zeer prettig, of je nu een Android of Windows smartphone gebruikt.
Verder niets dan lof over de C1. De volgende update volgt binnenkort, als we er 5.000 km mee gereden hebben.
De eerste 5.000 km zitten er op
- 32.500 km
De eerste 5.000 km zitten er op.
We hebben met drie verschillende bestuurders de C1 volop uitgeprobeerd en trekken alle drie dezelfde conclusie; een leuke, handzame auto die ook op de autoweg redelijk goed presteert!
Het typische 3 cilindergeluid zorgt iedere keer weer voor een glimlach!
De meeste km's worden gereden tijdens woon - werkverkeer. Een afstand van 25 km enkele reis, van deur tot deur, over met name de A2. De snelheid ligt dan rond de 110 - 120 km/u.
In het weekend worden de overige km's gereden, over stads-, binnen- en autowegen.
Op de autoweg rijden we gewoon met het verkeer mee. En als het kan, rijden we ook 130 km/u. Bij die snelheid komt het toerental niet boven de 3.500. Wel hebben we dan meer last van het geluid van de rijwind.
Tijdens een ritje naar Köln, het gaspedaal eens goed ingedrukt en dan komt de teller op 170 km/u. Het veiligheidsgevoel werd echter heel snel minder, dus snel weer naar een veilige 130 km/u laten afzakken. Dan merk je dat je met een kleine auto onderweg bent.
Op de binnen- en stadswegen proberen we nu nog sneller op te schakelen naar de 4e of 5e versnelling. Maar in tegenstelling tot de 5e versnelling in de eerder gereden Fiat 500, voelt dit bij 50 km/u niet lekker aan. Net alsof de motor dreigt af te slaan. Dus in de stad wordt zo mogelijk in de 4e versnelling gereden.
Het gemiddelde verbruik schommelt de afgelopen 5.000 km rond de 1 op 19 (5.26 liter per 100 km) Niet verkeerd, maar natuurlijk hoger dan wat in het boekje staat.
De wekelijkse boodschappen passen gemakkelijk op de achterbank en in de (te) kleine kofferruimte. Wel voorzichtigheidshalve een plaid op de achterbank gelegd om beschadigingen van- en vlekken op de bekleding te voorkomen.
Het oliepeil en de bandenspanning controleren we tweewekelijks. Het olieverbruik is echt verwaarloosbaar.
Het parkeren in de parkeergarages of in de parkeervakken op straat, gaat natuurlijk als vanzelf. Mede, omdat de achterruit ook (bijna) de achterzijde van de auto aangeeft. En met de (led) verlichting aan, is de voorzijde van de auto ook heel goed te overzien.
Verder doet de C1 precies waarvoor hij (of zij?) is aangeschaft. En als je iedere keer met een glimlach uitstapt, dan is ons doel bereikt.
Op naar de volgende 5.000 km!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.