AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • C1
59

Stadsrakkertje

Citroën C1 1.0i Exclusive (2012)

Het dashboard van de C1 is geinig vormgegeven, maar helaas oogt het plastic nogal goedkoop. Met een inhoud van 139 liter stelt de bagageruimte weinig voor.
  • Autotest
4 januari 2013 om 10:39
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De concurrentie in het A-segment is moordend. Om de toenemende concurrentie het hoofd te kunnen bieden, heeft Citroën zijn C1 voor de tweede keer gefacelift. Kan hij zijn populariteit handhaven nu er serieuze kapers op de kust zijn?

Wanneer Toyota en PSA in 2005 de drieling Aygo, 107 en C1 introduceren, blijkt het autootje een gat in de markt. Van concurrentie is hoegenaamd geen sprake en zo komt het dat het drietal jarenlang niet aan te slepen is, ook na de facelift van 2008. Er komen echter nieuwe concurrenten en dus is het tijd voor een tweede opfrisbeurt. De drieling krijgt daarbij een iets ander koetsje. Bij de C1 betreft de grootse wijziging de kieuwen in de voorbumper, waarin de dagrijverlichting is ondergebracht. Een sportieve stripingset en een forse achterklepspoiler kunnen niet verhullen dat de Citroën in de basis alweer zeven jaar meegaat. En hoewel hij er zeker nog niet gedateerd uitziet, oogt de auto gewoonweg niet zo fris als sommige van zijn nieuwe concurrenten.

De C1 blijkt ook al niet zo praktisch meer als bij z'n lancering. Vooral achter in de auto is het behelpen voor volgroeide passagiers. Als het moet, houd je het er wel even uit, maar liefst niet te lang. Voorin heb je in de Citroën qua ruimte niet zo veel te klagen. Je kijkt er bovendien uit op een ook naar huidige maatstaven geinig gestileerd dashboard. Dat heeft een grote snelheidsmeter, waaraan linksboven een toerenteller is bevestigd, als een soort van Mickey Mouse-oor. De schuifknoppen voor de bediening van het verwarmings- en ventilatiesysteem zijn aardig gevonden.

Helaas is er bij de uitvoering iets misgegaan. Het dashboard ziet er wel heel duidelijk als plastic uit, wat afbreuk doet aan je kwaliteitsbeleving. Dat doet ook het vele zichtbare plaatwerk. Citroën heeft de onderzijde van het dashboard nu in zwart uitgevoerd, en dat krikt het kwaliteitsgevoel weer wat op. Dat geldt ook voor de pook met zilverkleurige knop, die het armetierige pookje uit de vorige C1 vervangt.

Kleine bagageruimte

Het zitmeubilair is voor verbetering vatbaar. De stoelen zijn aan de vlakke kant en de zittingen zijn te kort om je bovenbenen adequaat te ondersteunen. De bagageruimte meet slechts 139 liter; daar kun je dus niet zo heel veel mee. De Citroën heeft weliswaar een herziene versie van de 1,0-liter driecilindermotor onder de kap, die schoner is dan voorheen, maar in vijf te weinig spierkracht ontwikkelt om echt vlot mee te kunnen komen. De driepitter krijgt de C1 prima van z'n plek en maakt van de kleine Citroën in de stad een kwiek autootje. Ook de tamelijk directe besturing maakt hem tot een prima stadsauto. Pas op hogere snelheid komt-ie pk's tekort. Op de snelweg weet-ie de gang minder goed in de C1 te krijgen. Inhalen begint dus met goed om je heen kijken en naar de vierde versnelling terugschakelen.

Citroën heeft ook het onderstel van de C1 onder de loep genomen. Als gevolg hiervan stuitert de auto minder dan voorheen. Hij voelt wat stabieler en comfortabeler aan, zonder dat-ie week is geworden. De auto helt in bochten evenwel nog behoorlijk over, en de koets maakt soms bewegingen die je anders had ingeschat. Voor sommigen is dat trouwens juist de attractie van de auto.

De C1 heeft standaard ABS, airbags voor bestuurder en passagier alsmede zijairbags en centrale portiervergrendeling. De buitenspiegels zijn van binnenuit verstelbaar en de ruiten van de voorportierenzijn elektrisch bedienbaar.

Signalement

Merk Citroen
Model C1 1.0i Exclusive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 11.970

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 998 cc
Maximaal vermogen 50 kW / 68 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 93 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.440 mm / 1.630 mm / 1.465 mm
Wielbasis 2.340 mm
Massa leeg 805 kg
Laadvermogen 385 kg
Banden155/65R14Prijzen
Topsnelheid 157 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,9 s (fabrieksopgave: 13,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,4 s / 10,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,4 s / 17,4 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 99 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Citroën C1
Citroën Citroën C1

Uitgelicht aanbod

    1.0-12V Séduction

    Citroën C1 1.0-12V Séduction

    • 2010
    • 72.524 km

    € 3.600

    1.0-12V Selection - 5 drs

    Citroën C1 1.0-12V Selection - 5 drs

    • 2011
    • 85.515 km

    € 4.245

    VTi 72pk JCC+│Collectors Edition│Automatische airconditioning

    Citroën C1 VTi 72pk JCC+│Collectors Edition│Automatische airconditioning

    • 2021
    • 2 km

    € 16.915

Meer Citroën C1 occasions

Lezersreacties (59) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C1 specificaties
  • Citroën C1 occasions
  • Citroën C1 video's
Advies en informatie
  • Citroën C1 tests
  • Citroën C1 gebruikersreviews
  • Citroën C1 index
PREMIUM
Skoda Citigo - Citroën C1 - Renault Twingo - Hyundai i10

Skoda Citigo - Citroën C1 - Renault Twingo - Hyundai i10

Vorige week zagen we de Hyundai i10 met overtuiging zegevieren over z'n Aziatische concurrenten,...

Lees meer
Citroën C1 - Occasion Aankoopadvies

Citroën C1 - Occasion Aankoopadvies

136

Van de Citroën C1 en zijn directe verwanten Toyota Aygo en Peugeot 107, zijn er alleen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Citroen C1 VTi 68 Style Edition (2015)

    Citroen C1 VTi 68 Style Edition (2015)

    • 14 januari 2021
  • Review
    Citroen C1 1.0i Séduction (2006)

    Citroen C1 1.0i Séduction (2006)

    4
    • 10 januari 2021
  • Review
    Citroen C1 VTi 68 Shine (2015)

    Citroen C1 VTi 68 Shine (2015)

    3
    • 23 december 2020
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Citroën C1

    Facelift Friday: Citroën C1

    39
    • 11 december 2020
  • Autonieuws
    'PSA trekt stekker uit Peugeot 108 en Citroën C1'

    'PSA trekt stekker uit Peugeot 108 en Citroën...

    75
    • 15 oktober 2020
  • Autonieuws
    Citroën herziet leveringsgamma C1

    Citroën herziet leveringsgamma C1

    15
    • 10 augustus 2020
  • Autonieuws
    Citroën C1 als speciale JCC+

    Citroën C1 als speciale JCC+

    11
    • 2 juli 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Elektrische Citroën ë-Berlingo onthuld

    Elektrische Citroën ë-Berlingo onthuld

    30
    • 23 februari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Citroën C3 Aircross

    Facelift Friday: Citroën C3 Aircross

    66
    • 19 februari 2021
  • Review
    Citroen C3 PureTech 82 108g Feel (2018)

    Citroen C3 PureTech 82 108g Feel (2018)

    2
    • 19 februari 2021
  • Autonieuws
    Citroën Jumpy als C-Series

    Citroën Jumpy als C-Series

    13
    • 16 februari 2021
  • Autonieuws
    Citroën C3 Aircross gefacelift

    Citroën C3 Aircross gefacelift

    49
    • 11 februari 2021
  • Review
    Citroen XM 2.1 Turbo D (2000)

    Citroen XM 2.1 Turbo D (2000)

    3
    • 8 februari 2021
  • Review
    Citroen C4 1.6 VTi Anniversaire (2010)

    Citroen C4 1.6 VTi Anniversaire (2010)

    3
    • 7 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep