Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • C1

Citroën C1 1.0i Exclusive (2012)

Stadsrakkertje

59
Citroën C1 1.0i Exclusive (2012)
  • Autotest
4 januari 2013 om 10:39
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De concurrentie in het A-segment is moordend. Om de toenemende concurrentie het hoofd te kunnen bieden, heeft Citroën zijn C1 voor de tweede keer gefacelift. Kan hij zijn populariteit handhaven nu er serieuze kapers op de kust zijn?

Wanneer Toyota en PSA in 2005 de drieling Aygo, 107 en C1 introduceren, blijkt het autootje een gat in de markt. Van concurrentie is hoegenaamd geen sprake en zo komt het dat het drietal jarenlang niet aan te slepen is, ook na de facelift van 2008. Er komen echter nieuwe concurrenten en dus is het tijd voor een tweede opfrisbeurt. De drieling krijgt daarbij een iets ander koetsje. Bij de C1 betreft de grootse wijziging de kieuwen in de voorbumper, waarin de dagrijverlichting is ondergebracht. Een sportieve stripingset en een forse achterklepspoiler kunnen niet verhullen dat de Citroën in de basis alweer zeven jaar meegaat. En hoewel hij er zeker nog niet gedateerd uitziet, oogt de auto gewoonweg niet zo fris als sommige van zijn nieuwe concurrenten.

De C1 blijkt ook al niet zo praktisch meer als bij z'n lancering. Vooral achter in de auto is het behelpen voor volgroeide passagiers. Als het moet, houd je het er wel even uit, maar liefst niet te lang. Voorin heb je in de Citroën qua ruimte niet zo veel te klagen. Je kijkt er bovendien uit op een ook naar huidige maatstaven geinig gestileerd dashboard. Dat heeft een grote snelheidsmeter, waaraan linksboven een toerenteller is bevestigd, als een soort van Mickey Mouse-oor. De schuifknoppen voor de bediening van het verwarmings- en ventilatiesysteem zijn aardig gevonden.

Helaas is er bij de uitvoering iets misgegaan. Het dashboard ziet er wel heel duidelijk als plastic uit, wat afbreuk doet aan je kwaliteitsbeleving. Dat doet ook het vele zichtbare plaatwerk. Citroën heeft de onderzijde van het dashboard nu in zwart uitgevoerd, en dat krikt het kwaliteitsgevoel weer wat op. Dat geldt ook voor de pook met zilverkleurige knop, die het armetierige pookje uit de vorige C1 vervangt.

Kleine bagageruimte

Het zitmeubilair is voor verbetering vatbaar. De stoelen zijn aan de vlakke kant en de zittingen zijn te kort om je bovenbenen adequaat te ondersteunen. De bagageruimte meet slechts 139 liter; daar kun je dus niet zo heel veel mee. De Citroën heeft weliswaar een herziene versie van de 1,0-liter driecilindermotor onder de kap, die schoner is dan voorheen, maar in vijf te weinig spierkracht ontwikkelt om echt vlot mee te kunnen komen. De driepitter krijgt de C1 prima van z'n plek en maakt van de kleine Citroën in de stad een kwiek autootje. Ook de tamelijk directe besturing maakt hem tot een prima stadsauto. Pas op hogere snelheid komt-ie pk's tekort. Op de snelweg weet-ie de gang minder goed in de C1 te krijgen. Inhalen begint dus met goed om je heen kijken en naar de vierde versnelling terugschakelen.

Citroën heeft ook het onderstel van de C1 onder de loep genomen. Als gevolg hiervan stuitert de auto minder dan voorheen. Hij voelt wat stabieler en comfortabeler aan, zonder dat-ie week is geworden. De auto helt in bochten evenwel nog behoorlijk over, en de koets maakt soms bewegingen die je anders had ingeschat. Voor sommigen is dat trouwens juist de attractie van de auto.

De C1 heeft standaard ABS, airbags voor bestuurder en passagier alsmede zijairbags en centrale portiervergrendeling. De buitenspiegels zijn van binnenuit verstelbaar en de ruiten van de voorportierenzijn elektrisch bedienbaar.

Signalement

Merk Citroen
Model C1 1.0i Exclusive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 11.970

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 998 cc
Maximaal vermogen 50 kW / 68 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 93 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.440 mm / 1.630 mm / 1.465 mm
Wielbasis 2.340 mm
Massa leeg 805 kg
Laadvermogen 385 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden155/65R14Prijzen
Topsnelheid 157 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,9 s (fabrieksopgave: 13,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,4 s / 10,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,4 s / 17,4 s
Brandstofverbruik 4,3 l/100km
CO2-uitstoot 99 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Citroën C1
Citroën Citroën C1

Uitgelicht aanbod

    Citroën C1 1.0 Bi-Ton

    Citroën C1 1.0 Bi-Ton

    • 2014
    • 143.500 km

    € 5.350

    Citroën C1 1.0 First Edition

    Citroën C1 1.0 First Edition

    • 2012
    • 105.475 km

    € 5.150

    Citroën C1 1.0 e-VTi Feel (Airco/P.Glass/LMV/NL AUTO!!/5drs.)

    Citroën C1 1.0 e-VTi Feel (Airco/P.Glass/LMV/NL AUTO!!/5drs.)

    • 2014
    • 97.813 km

    € 7.440

Meer Citroën C1 occasions

Lezersreacties (59) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C1 specificaties
  • Citroën C1 occasions
  • Citroën C1 video's
Advies en informatie
  • Citroën C1 tests
  • Citroën C1 gebruikersreviews
  • Citroën C1 index
PREMIUM
Skoda Citigo - Citroën C1 - Renault Twingo - Hyundai i10

Skoda Citigo - Citroën C1 - Renault Twingo - Hyundai i10

Vorige week zagen we de Hyundai i10 met overtuiging zegevieren over z'n Aziatische concurrenten,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen C1 VTi 72 Shine (2021)

    Citroen C1 VTi 72 Shine (2021)

    6
    • 8 september 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen C1 VTi 68 Style Edition (2015)

    Citroen C1 VTi 68 Style Edition (2015)

    • 14 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen C1 1.0i Séduction (2006)

    Citroen C1 1.0i Séduction (2006)

    4
    • 10 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen C1 VTi 68 Shine (2015)

    Citroen C1 VTi 68 Shine (2015)

    4
    • 23 december 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen C1 VTi 72 Feel (2019)

    Citroen C1 VTi 72 Feel (2019)

    3
    • 30 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen C1 1.0i Séduction (2007)

    Citroen C1 1.0i Séduction (2007)

    1
    • 14 december 2019
  • Gebruikersreview
    Citroen C1 1.0i Ambiance (2009)

    Citroen C1 1.0i Ambiance (2009)

    10
    • 8 februari 2019
meer reviews
Citroën C1 - Occasion Aankoopadvies

Citroën C1 - Occasion Aankoopadvies

136

Van de Citroën C1 en zijn directe verwanten Toyota Aygo en Peugeot 107, zijn er alleen al in...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Citroën C1 1.0-12V – 2007 – 456.961 km - Klokje Rond

    Citroën C1 1.0-12V – 2007 – 456.961 km...

    • 21 maart 2022
  • Nieuws
    Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107/108: vaarwel

    Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107/108:...

    83
    • 13 november 2021
  • Nieuws
    Doek valt voor Citroën C1

    Doek valt voor Citroën C1

    60
    • 10 november 2021
  • Achtergrond
    Private lease: dit betaal je voor de goedkoopste auto's

    Private lease: dit betaal je voor de goedkoopste...

    49
    • 14 september 2021
  • Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385 km - Klokje Rond

    Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385...

    • 12 april 2021
  • Nieuws
    Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

    Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

    21
    • 9 april 2021
  • Citroën C1 - Achteruitkijkspiegel

    Citroën C1 - Achteruitkijkspiegel

    31
    • 27 februari 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    'Eive' is nieuwe elektrische Citroën 2CV Fourgonnette

    'Eive' is nieuwe elektrische Citroën 2CV...

    24
    • 18 augustus 2022
  • Nieuws
    Vijf occasions voor de doe-het-zelver

    Vijf occasions voor de doe-het-zelver

    60
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Citroën LNA (1982) - Liefhebber Gezocht

    Citroën LNA (1982) - Liefhebber Gezocht

    43
    • 10 augustus 2022
  • Nieuws
    Vijf EV-occasions voor weinig

    Vijf EV-occasions voor weinig

    135
    • 5 augustus 2022
  • Citroën C3 1.1i – 2004 – 618.738 km - Klokje Rond

    Citroën C3 1.1i – 2004 – 618.738 km - Klokje...

    • 2 augustus 2022
  • Nieuws
    Citroën Berlingo krijgt retroversie: moderne '2CV Fourgonnette'

    Citroën Berlingo krijgt retroversie: moderne...

    95
    • 2 augustus 2022
  • Citroën C4 vs. Volkswagen T-Roc - Dubbeltest

    Citroën C4 vs. Volkswagen T-Roc - Dubbeltest

    • 16 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden