Citroën C1 1.0i Ambiance (2010)

Citroën C1 1.0i Ambiance (2010)

UitvoeringC1 1.0i Ambiance
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010

Weer een C1

In 2006 kocht ik een vertegenwoordiger van de nu zo populaire drieling, de achterkant van de (vorige) Aygo vond ik niet mooi en ook de achterlichten van de 107 konden mij niet bekoren, de dealer van Citroën deed goed zijn best en zo stapte ik in 2006 na 36 jaar VAG producten gereden te hebben in een Citroën C1, dat was wel even wennen en na maanden moest ik zelfs nog even het boekje nakijken hoe het grote licht aan bleef pffff.

Waarom deze overstap ? wel ik ben steeds minder gaan rijden en hecht weinig aan status, ook had ik al lang geen zin meer in de wedloop om steeds in nieuwste auto te rijden, na een paar jaar kom je er telkens achter dat je weer je knip moet trekken want die waar je mee rondrijd is al weer achterhaald !, ik wilde redelijk comfortabel en vooral relaxed rijden en dat voor weinig geld, ook het milieu is voor mij belangrijk, dus het moest ook daarom zuinig, ik was meteen onder de indruk toen deze drieling op de markt kwam, zo slim en simpel en toch redelijk volwassen, de basis prijs was (en is) dusdanig dat je ook nog kunt uitpakken met comfort verhogende extra’s,

Ik koos dus voor een automaat, die door velen als semi-automaat wordt omschreven en ook auto journalisten hebben weinig goede woorden over voor deze automaat, toch ben ik zeer te spreken over deze simpele maar prima werkende volautomaat, ja ik weet drommels goed dat er tegenwoordig betere systemen zijn, o.a. de DSG van VAG is superieur maar er hangt dan ook een prijskaartje aan dat er niet om liegt, ja de overgangen zijn voelbaar, maar daar staat gemak en comfort tegenover en wat ook niet onbelangrijk is, het brandstof verbruik van deze automaat is vrijwel gelijk met dat van de uitvoeringen met schakelbak, in de praktijk denk ik dat het zelfs beter is omdat de automaat het ongemerkt (bijna) altijd goed doet en nooit lui is.

Wat het rijden met deze automaat nog plezieriger maakt is de cruise control die ik heb laten monteren, wat een geslaagde combinatie is dat, een cruise met een automaat, geweldig ! ik heb er één met drie zelf te programmeren snelheden (John Gold met pookje aan de stuurkolom, zie foto) heerlijk dat optrekken door op een knopje te drukken en dan gaat alles vanzelf, ook het schakelen dus !

De standaard radio heb ik laten vervangen door een Parrot met Bluetooth radio zodat ook bellen als het een keer nodig is ook simpel en veilig kan, ook het telefoonboek van mijn GSM kan ik via de radio doorbladeren en simpel laten bellen, om ook zomers relaxed te blijven koos ik voor een uitvoering met airco.

De Auto,

Tja wat kan ik nog melden dat al niet elders al over deze drieling gezegd en geschreven is, het is niet voor niets een enorme verkoop hit.

Pluspunten volgens mij;
Ziet er nog altijd leuk uit, zeker met de nieuwe grill.
Leuk interieur, ook hier is de automaat in het voordeel want dat ziet er best netjes uit, in tegenstelling tot de wat simpele schakelpook.
Redelijk laag brandstofverbruik 1:20.4 over 30 000 km (wel mijn best voor gedaan) maar toch.
Best comfortabel (zie boven)
Ruimte zeker voorin prima.
Waar voor je geld

Mindere punten, ja die zijn er ook;
Ruimte achterin is beperkt.
Kofferruimte bescheiden met een iel dekseltje.
Remmen trekken wat naar één kant bij zeer sterk afremmen, heeft iets met de constructie te maken.
Koplampen stralen veel licht naar boven en dat is hinderlijk bij regen, sneeuw of mist.
De airco, eigenlijk is het geen air-co maar een simpel koelertje, dat zou beter kunnen.
Binnen licht werkt slechts over het linker voorportier en ook is er geen kofferbak verlichting.

Het vervolg, de huidige auto

Waarschijnlijk door de fiscale wijzigingen (ik betaalde in 2006 nog 1561 euro BPM) werden ze al maar goedkoper en boden dealers ook nog leuke inruilprijzen, geheel tegen mijn verwachting en planning in bleek inruil plots in 2010 een optie, ja het nieuwe grilletje stond me ook wel aan en het bleek mogelijk om met relatief weinig bijbetalen weer dezelfde auto weer helemaal nieuw te kunnen rijden, ik ervoer het als een feest, weer een nieuwe !, ik koos alles weer hetzelfde (zelfs de zilvergrijze kleur) en alles bleek in 2010 net weer iets beter en verfijnder, de Parrot radio kan nu ook met USB en SD kaartjes overweg, de CD speler is vervallen maar dit is veel handiger, ook is de Cruise control weer verfijnder en nog handiger geworden.

Ik heb met de nieuwe nu ook alweer 7000 km rond gereden en deze lijkt nog iets zuiniger, ja ik ben ook zelf nog wat bewuster gaan rijden en kom nu aan 1:20.9

Bijzondere kosten heb ik (ook met de vorige) nooit gehad, wel was het onderhoud van de airco wat aan de dure kant met 150 euro in 2009 maar dat kan aan de dealer gelegen hebben.

Het feit dat ik na 4 jaar weer voor dezelfde auto koos zegt genoeg denk ik over mijn mening over deze Citroën C1, beslist een aanrader