Citroën Berlingo Multispace VTi 95 Tendance (2013)

autoreview

Citroën Berlingo Multispace VTi 95 Tendance (2013)

Signalement

UitvoeringBerlingo Multispace VTi 95 Tendance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst11.200 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste indruk + tweede indruk na 10.000km

  • 11.200 km

Met deze wil een eerste indruk weergeven van de 1250 km rij-ervaring die ik heb aan het stuur van de nieuwe Citroën Berlingo VTI Seduction.

Concept : Het is en blijft een bestelwagen, met alle voor- en nadelen. Als je uit een berline of break stapt (in mijn geval uit een ZX break) valt onmiddellijk de hogere instap op en zo ook het ruimere interieur. Je hebt absoluut geen claustofobie meer zoals in de moderne berlines/breaks waar je in een cockpit glijdt ; bij een Berlingo stap je in de cabine. Ook valt het aanbod van bergvakken op ; je kan er echt alles kwijt (letterlijk en figuurlijk). Ook achteraan is de instap zeer OK en het in- en uitladen gemakkelijk...ruimte te over. Het interieurdesign is -althans in mijn ogen - het meest geslaagde in vergelijking met zijn konkurrenten. Nadeel van het concept is natuurlijk dat de wagen niet uitnodigt om te racen maar aangezien heden ten dage het wegennet overbezet is en daarenboven geterroriseerd wordt door 50km/70km/90km-verkeersborden en flitspalen, ondervind je daar niet echt een nadeel van, in tegendeel, je zit vorstelijk in je comfortabele zetel en hebt een ruim overzicht over de weg.

Motor : Ik heb gekozen voor de benzineversie, gezien ik vooral korte afstanden afleg en maximum 10.000km/jaar rij. De 1.6 VTI 98 pk is voldoende om de verkeersstroom niet op te houden en is voldoende pittig om op te trekken na een verkeerslicht, maar is uiteraard geen scheurijzer. De motor is ook redelijk stil en de versnellingen liggen kort bij mekaar, zo ben je vlug op snelheid, maar als deze boven de 110 km/u uitkomt, zou een zesbak wel nuttig zijn (niet verkrijgbaar). Al bij al is de motor vrij zuinig ; ik heb momenteel een verbruik van 1:14 (boordcomputer geeft 6,6 liter/100km op) en rij hoofdzakelijk op het platteland en heb een defensieve en economische, maar daarom niet slome rijstijl. Wanneer je er de beuk in zet en alles uit het motortje wil halen (hogere toerental) dan zal je dat wel voelen aan de pomp ; de boordcomputer geeft direct een veel hoger verbruik aan. Ik denk dat je gemakkelijk 1:12 of 1:11 kunt verkwisten, zonder daarom veel tijdwinst op te leveren.

Uitvoering : ik koos voor de Seduction-versie die vrij goed is uitgerust (o.m. centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrische ruiten, radio-CD, voldoende verstelbare zetel+stuur, mistlichten, boordcomputer, neerklapbare rug van 2 voorzetels, 2 schuifdeuren, achterzetels (2+1) kunnen er gewoon uit) en heb als optie Kyanos blauw metaalkleur (vind ik het mooist), donker getinte achterste ruiten + openklapbaar achtervenster. Ik heb niet gekozen voor de optionele airco, gezien ik veelal alleen rij en niet PRO airco ben ; wel vind ik de optionele parkeersensoren achteraan de moeite waard (heb ik niet gekozen, spijtig).

Tot zover een eerste indruk van een model en versie die je maar weinig in de reviews terugvindt.

------------------------
(vervolg)

tweede indruk na anderhalf jaar en km-stand 11.200 km :
het "bestelbusje" voldoet nog steeds uitstekend en is een verademing voor mensen die een ruime wagen kunnen gebruiken en dit voor een (althans in België) zeer kompetitief prijsje (dikke korting). Je wordt die ruimte wel snel gewend en je kan zowat alles meenemen uit de doe-het-zelf zaak wat je nodig hebt. Ook de in- en uitstap in/uit het voertuig zijn voorbeeldig, vooral als je niet van de kleinste en smalste bent en dat valt des te meer op als je eens met iemand anders meereist en je in diens auto moet binnenglijden....
Technische problemen zijn er uiteraard op die lage kilometerstand nog niet gekomen. Eén maal per jaar kort bezoek aan de garage voor olieverversing en that's it.
Zijn er dan echt geen nadelen aan dit type voertuig ? Uiteraard ! Het zwaartepunt ligt hoger dan een Peugeot RCZ, dus haarspeldbochten aan een waanzinnige snelheid verdraagt hij iets minder goed. Daarenboven heeft de Berlingo ook nog 'ns te kampen met 'overgewicht' (gewicht moet zo ca. 1400 kg zijn) en met een hoogte van 1,80 m neemt hij ook wat extra wind, hoewel hij vooraan nog goed (ei-vormig) gestroomlijnd is. Dit laatste is goed te merken wanneer je de optionele dakstangen op het dak plaatst ; door het feit dat het dak vooraan nog iets naar omhoog helt (ei-vormig) staat de voorste dakstang ietsje schuin en ietsje lager dan de achterste en zodoende heb je sneller een fluitend windgeluid ; je kan uiteraard ook de voorste dakstang in het midden plaatsen, dan heb je dit niet, maar dan zijn de stangen wat kort bij mekaar voor het transport van een lange ladder bvb. ; voor het monteren van dakkoffer is dit uiteraard voldoende. Terloops nog vermelden dat mijn 'seduction'versie niet de zwarte zijdelingse dakstangbevestigingen heeft en ik de twee dakstangen met inbussleutel in de desbetreffende openingen dien te draaien.
Dus met dit overgewicht en koetswerkhoogte gekombineerd met een 98DINpk en 152Nm koppelrijke (of beter arme) motor kun je uiteraard geen racemonster in huis hebben. De motor doet vrij stil en vrij pittig zijn werk en wanneer je alleen of met twee reist, valt alles best mee. Wanneer je der 400 of 500 kg in laadt (de Berlingo heeft weinig of geen 'overhang' achter de achteras, en helt niet snel omlaag en profiteert van zijn overgewicht zodat zijn lading percentagegewijs lager blijft ) en hij daarenboven nog een volladen aanhangwagen moet trekken en daarbij nog een hellend parkoer moet afleggen....zul je nooit snelheidsboetes oplopen, maar dat kon je al vermoeden.
De benzinemotor is enkel bedoeld voor mensen die korte afstandjes afleggen, kinderen naar school brengen, boodschappen, een duiveltje-doe-t'al, maar mensen die intensiever en meer kilometers rijden, langere trajecten, zijn ongetwijfeld beter af met een koppelrijkere HDI-motor met liefst (al dan niet gechipt) 110 pk of meer afhankelijk waar je woont (bergachtig) en last dat de Berrlingo moet torsen.
Het benzineverbruik is afhankelijk van het werk dat de Berlingo moet verrichten ; rij je een lange rit op het platteland aan een gezapige snelheid zonder de maxima te overschrijden en niet zwaar beladen, dan kom je makkelijk rond met 1:15. Best zuinig ! Tuurlijk rij je met een Citroën C1 zuiniger, maar je moet weten wat je wil, je koopt geen bestelbusje voor de lage verbruikscijfers ! Verder, rij je 's winters korte afstandjes, dan wordt het 1:12,5. De boordcomputer is ietsje (kwartliter/100km)te optimistisch en deze geeft voor de 11.000km van mijn Berlingo een gemiddeld verbruik aan van 7,0L/100km. Wanneer je alles uit het motortje puurt, geeft de computer een verbruik aan van zo'n 24 L/100km ! Ik denk dat de HDI zo'n één liter/100km zuiniger is. Maar een (VTI) benzinemotor is onderhoudsvriendelijker en sneller opgewarmd bij koude motor en heeft geen roetfilter, noch turbo, zodat er daar al geen problemen kunnen voorkomen; de (niet beschikbare) turbo (THP) motor, zoals in de Picasso, zou in de Berlingo soms ook wel eens van pas komen, maar de liefhebbers ervan hoeven nog wat geduld op te brengen ; binnenkort zou hoogstwaarschijnlijk een moderne (3 cil) 1.2THP versie komen.
Nog een minder puntje is de ietwat hakerige versnellingsbak, die vooral bij koud weer/koude start 'zijn tijd' neemt om te schakelen. Als je 'de Johnny' wil uithangen en de snelle Audi's en BMW's wil opjagen en de motor wil helpen door zo snel mogelijk op te schakelen, ben je eraan voor de moeite, want de versnellingsbak werkt even relaxe als de motor, je schakelt van één via de vrijloop naar twee, en zo verder (via de vrijoop) tot aan de vijf en niet van de één bliksemsnel naar de twee en verder omhoog, je hoort te passeren via de vrijloop en dat hoor je door het lichte 'klok'geluid, de vrijloop kun je vergelijken met een 'check-point' waar je even halt houdt! Schakel je van vier bliksemsnel naar vijf, wil hij liever in drie dan in vijf, maar je mag niet toegeven... Het hoort erbij en is even wennen ; het is zoals je pa die naast jou zit en zegt 'kalmaan ! rustig jongen...' Ooh ja, er zijn slechts vijf versnellingen en deze liggen kort bij mekaar, zo kun je vanaf 60km/u in vijfde (vlakke weg uiteraard) rijden tot...maximumsnelheid. Ikzelf kom zelden op de autoweg en dus zelden boven de 100km/u, dus ik weet niet hoe het de Berlingo aanvoelt aan snelheden van 140 à 160 km/u, hoogstwaarschijnlijk dorstiger en luidruchtiger. Er is wel een 1.6 eHDI-diesel 6R versie (zonder pook).
Mijn Berlingo is uitgerust met volumineuse 205 brede Michelin Energysaver sloffen en is ietwat harder afgeveerd dan mijn vorige ZX break en dat voel je en hoor je als je over riooldeksels in 't straat rijdt die ietsje lager liggen dan de straat zelf, maar wegens de ietsje hardere vering helt hij minder door in de bochten dan mijn vorige ZX break, die me soms deed denken aan die zwalpende amerikaanse politiewagens tijdens achtervolgingsessies. Dit overhellingseuvel is evenwel sinds de Xsara sterk verbeterd.
Verder kun je je ook nog storen aan de vrij dikke dakstijlen aan de voorruit en tussen de zijdeuren, maar je kan niet alles hebben...een robust voertuig en tegelijk dunne dakstijltjes !

Kortom ...met een VTI-benzine Berlingo is het lekker ontspannen cruisen over de wegen en je hebt een tof hoog zicht over de omgeving, je zit vorstelijk en je waant je een beetje zoals in een ruime amerikaanse pick-up met stoer robust dashbord en je kan je gemakkelijker houden aan de gelimiteerde snelheid op onze wegen, kortom het rijden is gewoon anders dan in een break of sedan en ideaal voor verplaatsingen in België of Nederland, waar gezien de verkeersdrukte en flitsboetes het stilaan absurd begint te worden om een fortuin uit te geven aan een snelle wagen waar je in je bestuurszetel ingelepeld wordt en daarbij weinig bagageruimte hebt en je bovendien te ergeren dat je nooit meer dan de helft van het motorpotentieel kan benutten zonder beboet te worden.

Dus, kort samengevat, de punten VOOR :
- lage prijs : veel waar voor je geld.
- zeer ruim.
- vrij kompleet uitgerust, alles wat je echt nodig hebt, zonder franjes.
- mooi, stoer interieur met veel bergvakken en in modern blauw/grijs-zwart design dat dus uitstekend past bij het (optioneel)blauwe koetswerkkleur.
- handige zijschuifdeuren, die effen open mogen blijven tijdens laden en lossen zonder risico op aanrijdingen.
- verwijderbare achterzetels (2+1 of zelfs 1+1+1 op sommige versies).
- handige openklapbaar achterklepvenster (al dan niet optioneel) om gemakkelijker te laden en lossen zonder steeds die kantelpoort (achterklep) hoeven te openen EN tevens voor transport van langere voorwerpen, zonder daarvoor de montage van de dakstangen te moeten doen (bvb. een gladde plastic afvoerbuis van 3m gaat er zo in, evenals enkele pannelatten, een laddertje,...). Een Kangoo, Combo, Caddy, Tourneo, ...hebben dat niet ! Een gemiste kans voor die merken, volgens mij.
- gemakkelijk om te bouwen tot kompakte mobiel-home (zie op 'you tube') voor twee personen (beide voorzetelruggen kunnen neergeklapt) of daguitstapje met fietsen en alles erop en eraan.

punten TEGEN :
- zwakke benzinemotor, maar er zijn potentere koppelrijkere HDI-motoren !
- ietwat trage versnellingsbak (niet voor racers) en ...sic !..geen zesbak, misschien later in de 1.2 THP.
- tot slot.... je wordt overal gevraagd om mee te helpen verhuizen of iets af te halen bij IKEA ...

Een Berlingo fan (100% tevreden).

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.