Citroën AX 14 TZX (1991)

Citroen AX

UitvoeringAX 14 TZX
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf1996

Nadat ik een Renault 9 heb gereden, die overigens zeer comfortabel was, werd het tijd om over te stappen op een auto van een ander Frans merk. Het werd de Citroen AX. Redelijk pittig en zeer luxe uitgevoerd. De auto was van oktober 1991. De aankoop werd gedaan bij een erkende citroendealer. Gelijk na de aankoop bleef het stationair toerental hangen op 2500 toeren bij een koude motor. Dit werd door de dealer afgedaan als zijnde de injectie, die zelf het toerental regelde. Er zat overigens 3 maanden Bovag garantie op. Nadat ik al een aantal keren terug was geweest, werd net buiten de drie maanden een mankement gevonden in de monopoint injectie. Deze werd vervangen, niet onder garantie, maar wel met coulance.
Daarna heb ik ongeveer een jaar probleemloos met de auto gereden. Lekker confortabel en zuinig. met mijn rijstijl was 1 op 17 goed haalbaar.
Daarna kwam de ellende met een lekkende koppakking bij 120000 kilometer. Was de katalysator aan vervanging toe, omdat de behuizing begon te roesten en was de homokineet aan het einde van zijn leven.
Er zaten voor dik drieduizend guldens kosten aan te komen. Dat werd mij te gortig en besloot hem in te ruilen voor een oerdegelijke en betrouwbare Koreaan.
Voor mijn niet snel meer een Citroen.

Monopoint injectie vervangen € 350,-
Katalysator verroest €1250,-