Citroën AX 14 TRS (1988)

autoreview

Citroën AX
Citroën AX SportCitroën AXCitroën AXCitroën AX SportCitroën AXCitroën AXCitroën AX SportCitroën AXCitroën AXCitroën AX

Signalement

UitvoeringAX 14 TRS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

We schrijven zomer 2006, na enkele maanden van hard werken eindelijk het geld om een eigen auto te kopen, eindelijk verlost van een vorm van vervoer welke vertrekt op een punt waar je niet bent, met een grote omweg en vervelend oponthoud naar een plek gaat waar je niet moet zijn, en dat op een tijd dat het je niet uitkomt. Voor de kenners; ik bedoel dus het openbaar vervoer.

Na maanden voorpret via autotrack.nl, carbase e.d. ging ik eindelijk met 800euro\\\’s in de achterzak op zoek naar een eigen auto. Dat het een AX moest worden wist ik al, deze reed immers met een fatsoenlijke rijstijl nog 1:17, kost net 10 euro per maand aan wegenbelasting en is nog onder de 50euro per maand te verzekeren (dat is al heel wat voor een kerel van 20).

Na vele 1.1i-tjes te hebben gezien liep ik ineens tegen deze eerste generatie 1400 aan. Nog geen 700kg en 65paardjes onder het kleine kapje. Snel gebeld en de volgende dag gaan kijken.

De auto was in een redelijke staat, de aandrijfassen rammelden wat, maar het blokje liep als een tierelier, de bak was goed en roest was er werkelijk waar niet. Voor slechts 450 euro was ik de gelukkige eigenaar van de TG-71-TH.


Dan de pluspunten
- Brandstofverbruik, 1:19 was goed te doen, bij constant vol gas rijden (dus 175km/u op de snelweg, bij ieder stoplicht met piepende banden weg etc.) werd dit 1:12. Zo is doorrijden tenminste nog te betalen :-)
- Acceleratie vanaf stilstand, bij het stoplicht was ik sneller dan eigenlijk iedere andere auto, zelfs moderne GTI\\\’s. In de regen was ik ook sneller dan mede-vedergewichten renault 5 turbo en honda CRX V-TEC.
- De plezierfactor, die was werkelijk immens, niet te verklaren maar het plezier wat ik met deze auto had op de openbare weg had ik op het circuit nog niet in een 911 GT3.

Dan de minpunten
- Een dode hoek waar je Portugal in zou kunnen verstoppen. In de spiegels kijken was alleen voor het verkeer wat verder achter je zat, binnen 50meter moest je over de schouder kijken. Even wennen, maar na een tijdje merk je het niet meer.
- Krap. Denk maar niet dat ik (1.96m) met m\\\’n benen onder het stuur kwam. Die krulde ik er een beetje omheen.
- Niet probleemloos. Sterker nog, er was altijd wel wat. Rammelende aandrijfassen, koppakking lek, bobine gescheurd, band lek, distributieriem op, remmen op, handrem die vastzit etc. etc.
- Geluid. Veel herrie, maar dit hielp wel als ik weer eens na 48uur wakker te zijn over een lege A67 reed om 3uur \\\’s nachts om niet in slaap te vallen.



En toen ik de auto een maand of 8 had volgde helaas het einde. Het zat er overigens al aan te komen. M\\\’n vriendin gebruikte namelijk het koppelingspedaal als voetsteun, de koppeling (die dus echt goed was) was dus compleet naar de tyfus na een paar duizend kilometer zo rijden. En op een dag kwam ze op de weg terug van haar werk zonder benzine te staan, ik had namelijk gezegd dat het nog wel heen en weer te halen was. Was ook zo, als ze de choke eraf had gehaald...
In het halve uur dat we benzine waren gaan halen was de auto al weggesleept. Aangezien hij toch al op het eind liep heb ik besloten \\\’m daar te laten staan.

Met pijn in m\\\’n hart overigens, ik had de auto graag meegenomen, gerepareerd en verder gereden. Zoals al die keren ervoor, ik had er echt een band mee gekregen.

Daarom heb ik me ook voorgenomen op een dag weer een 1e type AX te gaan rijden.

PROBLEMEN

Helaas nogal wat...

- Aandrijfassen kapot
- Kopppakking lek
- Distributieriem bijna op
- Bobine gescheurd (enige keer dat ik stil kwam te staan)
- Steun van motorkap afgebroken
- Ontluchtingsslang van de tank kapot, tanken ging dus zeeeeer langzaam
- Lekke band
- Handrem die vastzat

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.