Chrysler Voyager 2.4i 16V SE Luxe (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Voyager 2.4i 16V SE Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 137.000 km |
KM-stand laatst | 274.000 km |
Mijn nieuwe Voyager
- 144.000 km
Na 328000 km met mijn andere voyager uit 1998 te hebben gereden wss die helemaal op [zie review]. De 4 kinderen willen wel wat ruimte, en alle andere, modernere MPVs zijn echt kleiner, dus weer een Voyager gekocht. dit keer bij leaseplan, een ex-lease auto. Een erg luxe model: 6 captain chairs, navigatie, ECC, boordcomputer, donker glas, en noem maar op. Proefritje op terrein van Leaseplan in Raamsdonksveer gemaakt, wel lastig daar, maar ging goed. Alleen de Prins LPG deed het niet goed, lege gastank? Auto dus gekocht, met 6 maanden Bovaggarantie. Want ja, die ex-lease autos hebben het laatste onderhoudsbeurtje niet gehad, dus je weet maar nooit. Nou, hier was echt van alles aan de hand, bleek iets later. Gelijk een afspraak gemaakt bij de dealer voor een grote onderhoudsbeurt [nieuwe banden, distributie ook gelijk vernieuwd, etc., dus 1600 euro armer]. Toen bleek er nog meer te zijn: stuurhuis lekte olie, raam en deur scheef ingehangen, sensor achterklep defekt, scherm navigatie viel weg, en Prins LPG VSI deed het gewoon niet. Gelukkig is Leaseplan traag, maar wel fair met garantie: alles kon worden gerepareed onder de BOVAG garantiedekking [ca 2500 euro reparatiekosten]. Prins VSI LPG was wel lastig, er zijn niet zoveel LPG bedrijven die hiermee overweg kunnen. Gelukkig een erg goede gevonden: Lex Vilier in Elst bij Nijmegen. Nadat hij het e.e.a. aan de VSI had vervangen, reed de auto gewoon op LPG. Dat is wel fijn, want dit is echt een slokop. De oude reed ca 1 op 8,8 op LPG, deze 1 op 7,9 en op benzine 1 op 9. en ik rijd echt rustig. De boordcomputer geeft trouwens als verbruik alleen benzine aan, dus die 10,5 liter gemiddeld na 7000 km slaan echt niet op LPG. Nog een paar kleine dingetjes die niet helemaal goed zijn, dus toch nog een keer terug naar de Chrysler dealer voor laatste garantie reparaties. Het comfort is, zeker in vergelijking met de oude Voyager uit 1998, fenomenaal. Wat een fijne auto: in NL 120 km/h met 2700 toeren, je hoort niks behalve de radio. In D 150 km/h bij 3000 toeren en het geluid en comfort blijft hetzelfde. De navigatie is even wennen, erg omslachtig [net als die knoppen voor de achteruitwisser], maar ook erg nauwkeurig. Kortom, een heerlijke auto, en ik hoop dat ik de komende tijd geen hoge onderhoudskosten meer krijg. Het is en blijft een Chrysler: prijzig in onderhoud, maar wel betrouwbaar. als ik met deze nou ook weer tot de 330000 km mag rijden, dus nog bijna 200000 km dan ben ik tevreden.
Onderhoud en getinte ramen
- 177.000 km
Net groot onderhoud laten doen: remmen nieuw, nieuw stuurlager en uitlijnen: de auto rijdt weer als nieuw. Ook bij deze chrysler geldt (net als bij de vorige): onderhoud is belangrijk; dan blijft ie rijden. Hoewel, vandaag aangehouden voor controle ivm (standard?) getinte ruiten: bestuurderskant te donder. Gelijk 180 euro boete; ben/was me van geen kwaad bewust; ik heb deauto zo gekocht en is altijd door APK gegaan. Was geen argument voor de 3 polite heren (in civiele auto), die me net daarvoor bijna in mijn auto waren gereden omdat ze me niet zagen op de voorrangsweg. tja, heeft niks met de Chrysler van doen, of zijn de ruiten gewoon te donker afgeleverd in 2005?
Klein onderhoud: meevaller.
- 190.000 km
Voor 'klein onderhoud' weer naar dealer in Nijmegen (Kien). Waren zorgeloze 13000 km wat auto betreft,de Prins LPG installatie had wel een klein foutje met toerentallezer tussendoor en dat onderdeeltje moest worden vervangen (Vilier in Elst, prima gedaan!) . Bij Kien olie ververst etc, gelijk apk gedaan, verder niks. Prima onderhoud voor een prima prijs, en eigenlijk geen aandachtspunten. Dat was met het oude model wel anders. Op naar de 200.000 km, dan zijn mijn banden 60 dkm oud en gaan al wat slijten; kijken of ze nog wat langer meegaan. De auto is niet de modernste meer, maar rijden blijft een genot, en wat een ruimte!
Op naar de 1/4 miljoen
- 240.000 km
Vandaag weer kleine beurt laten uitvoeren: olie ververst, filtertje, etc. etc, maar geen bijzondere dingen. Onderhoud bij merkdealer (Kien) kost misschien wel een paar euro's meer dan bij algemeen bedrijf, maar de auto rijdt telkens weer als nieuw; zowel wat betreft comfort als verbruik. De zomerbanden gaan wel wat slijten na bijna 90.000 km, de winterbanden komen er nu snel op, dus dat wordt lente 2014 pas nieuwe zomerbanden. Banden gaan dus lang mee, dat drukt de onderhoudskosten. Jammer dat de houderschapsbelasting zo hoog is (lpg3), anders zou de auto bijna niks meer kosten. Is volgens ANWB koerswijzer niks meer waard, dus hoe langer ik er nog mee kan rijden, hoe lager de onderhoudskosten worden. Op naar de 1/4 miljoen km.
Verkocht!
- 274.000 km
Na jarenlange trouwe dienst toch verkocht. Er kwamen wat meer onderhoudskosten aan, en vorig jaar was al best wel duur. Nieuwe dynamo, accu, uitlaat, 2 voorbanden etc, dus snel Eu 2000,00 kwijt geweest. Nu zaten er weer 2 nieuwe banden aan te komen (de hankooks gingen overigens wel bijna 140.000 km mee!) en dat oranje motorstorinslampje was lastig met komende apk. Waarschijnlijk kapotte injector of katalysator. dus weg met de auto en nu op naar de vervanger: Mazda cx-9.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.