Chrysler Voyager 2.4i 16V SE (2005)

autoreview

Chrysler Voyager
Chrysler VoyagerChrysler VoyagerChrysler VoyagerChrysler VoyagerChrysler VoyagerChrysler VoyagerChrysler VoyagerChrysler VoyagerChrysler Grand Voyager - interieurChrysler Grand Voyager - interieurChrysler Grand Voyager - interieur

Signalement

UitvoeringVoyager 2.4i 16V SE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf128.000 km
KM-stand laatst360.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Chrysler Voyager 2.4 SE

  • 259.000 km

Na bijna vijf jaar gereden te hebben met mijn huidige Voyager, tijd om de balans op te maken. Ik ben wel een fan; reed met mijn vorige Voyager 13 jaar en deze was 17 jaar oud toen ik hem wegdeed (review hier aanwezig).
In deze vijf jaar heb ik zo'n 130000 km afgelegd. Altijd even comfortabel; geen pech langs de weg. Benzineverbruik 1 op 10 à 11; m.i. niet slecht voor zo'n zware auto.
Het onderhoud komt neer op het standaardonderhoud uit het boekje, en dat is vrij weinig. Banden gaan ook niet hard; de vier winterbanden uit 2011 heb ik nog; twee zomerbanden zijn net vervangen.
Toch waren er enkele reparaties buiten het standaardonderhoud: 4 nieuwe lampjes van de klimaatpaneelverlichting (€ 6,-; zelf ingesoldeerd), 1 O2-sensor bij de katalysator (€ 40,-; zelf uitgevoerd); 1 oliedruksensor (wegens lekkage, € 34,-; laten doen), 1 kapotte wielbout (€ 150,-; laten doen); 1 nokkenassensor (€ 50,-; zelf uitgevoerd); 2 x de ABS-sensor linksvoor (2 x 30 dollar US webshop; zelf uitgevoerd). Vermoedelijk binnenkort: 2 lagerbussen stabilisatiestang (€ 20,-).
Ik ga er van uit met deze auto, die nu tien jaar oud is, nog zeker zeven à acht jaar te kunnen doen. Voor handgeschakelde Voyagers is een half miljoen km zonder revisie zeker haalbaar. Een automaatbak-versie heeft echter na 250.000 wel een revisie nodig.
Uiteraard is het comfort en de ruimte een sterk punt, maar ook de betrouwbaarheid van alle electronica en systemen. Ik heb een versie met zes captain chairs; dit is te prefereren als je vanwege bagage vaak stoelen thuislaat; het alternatief (de driepersoonsbank achterin) is bijna niet te tillen.
Een zwak punt is de ingebouwde navigatie; deze werkt met pijltjes en gesproken aanwijzingen en heeft dus geen kaartdisplay. Verder kost een kaartupdate € 300,-; i.h.a. zal men dus voor een losse navigatie kiezen i.p.v. voor de update.
Sportief rijden is er niet bij, maar de wagen komt goed mee. Met een volgepakte auto in de bergen echter merk je dat de 140 pk met deze tweetonner wel moeite heeft.

Vervolg per augustus 2020

  • 360.000 km

Inmiddels (juli 2020) staat de teller op 360.000 km. De Voyager rijdt nog even goed als altijd en gebruikt niet meer benzine of olie dan in bij 120.000 km. Na de 260.000 km zijn er wat werkzaamheden uitgevoerd. De al genoemde lagerbussen van de stabilisatiestang (€ 20,-, dhz) die echter het probleem (geluiden uit de voorwielophanging) niet verhielpen en nieuwe voorschokbrekers (€ 223,-, dhz) die het probleem wel verhielpen. In 2017 moest de accu opeens vervangen worden (€ 140,-) en in 2019 de distributieriem voor de tweede keer ( € 500,-, laten doen). De elektromotoren van de sloten in beide achterportieren zijn vervangen (2 x € 1,25, dhz) alsmede de lampjes in het dashboard (€ 20,- dhz). Intussen zijn ook de banden wel eens vernieuwd alsmede de remschijven. Begin 2020 werd de auto geplaagd door een P0303 storing die is verholpen via nieuwe bougies (achteraf niet nodig), nieuwe bougiekabels (achteraf niet nodig) een nieuwe bobine (achteraf niet nodig en één nieuwe injector (achteraf niet nodig). Deze onnodige ingrepen kostten ongeveer € 200,-. De echte oplossing kwam van het inspuiten met contactspray van alle stekkers in de verbindingen met de computer (PCM) hetgeen zo ongeveer niets kostte.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.