Chevrolet Volt LTZ (2012) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Volt LTZ |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 81.000 km |
Chevrolet Volt
- 16.800 km
Hieronder mijn ervaring van de chevrolet Volt en de eerste review van deze auto. De Ampera staat er al meerder keren op vermeld.
Na twee weken wachten en enkele slaaploze nachten, was de Volt er eindelijk.
Ik kon de auto binnen 2 weken geleverd krijgen. Ik heb mijn vorige auto een fiat Fiorino ingeruild. Eerst een nieuwe Jeep op grijskenteken willen kopen, maar i.v.m. de hoge bijtelling gekozen voor een compleet andere richting, Electrisch rijden.
I.v.m. de interessante aandrijflijn en Bijtellingaanpassing(2 auto's in de bijtelling) per volgend jaar de keuze gemaakt om voor een Volt te gaan.
De Volt trok mij bovendien aan wegens het groene overheidsbeleid (zakelijke investeringaftrek w.o. de milieuaftrek(MIA,KIA,etc.)gekozen voor een Volt. Hierdoor kost de auto net zoveel als een nieuwe 'bus'.
Ook n.a.v het advies van mijn accountant, dat ik gek was als ik het niet zou doen, de knoop doorgehakt.
De Ampera heb ik niet gekozen omdat naar mijn mening deze als leaseauto mooi is voor 3 jaar. De Volt heeft een tijdlozer uiterlijk en rijdt niets anders dan de Ampera (Het zijn identieke auto's).
Het Verbruik.
De Volt heeft reeds de nieuwe accu,wat inhoudt dat de auto verder kan rijden. Met het warme weer 78 kilometer ver gereden op een volle accu. Nu met het koude weer teruggegaan naar 62 km. De auto kan 's ochtends via de afstandbediening voorverwarmd worden via het stroomnet aan huis.Zo stap je in een warme auto.
Mijn lifetime staat op dit moment op 1.8lt per 100km.
Het gemiddelde verbruik buiten de accu om is 6.7 liter per 100 km.
Hoe Autoweek aan de 1:13 komt. Ik weet het niet en vindt het een vreemde meting.
Je past je rijstijl, naarmate je de auto langer hebt, automatisch aan om langer met je accu te rijden. Op de snelweg zet je je accu op Hold zodat je verder rijdt op de Verbrandingsmotor. Tot 115km kun je zuinig rijden. Daarboven draait je groene balletje op het dashboard langzamer e wordt snel bruin. Hierdoor pas je heel snel je rijstijl. In de l stand van de versnelling(de Volt heeft maar 1 versnelling) remt hij af op de 'motor' waardoor de accu weer wordt geladen.
In de bergstand houdt hij een deel van de accu vast om te gebruiken bij het beklimmen van de berg waarna hij veel regenereerd bij de afdaling.
Is de accu leeg dan laadt de motor tot 100km de accu op en verbruik ongeveer 1,2 liter per 100km. Boven de 130km gaat de verbrandingsmotor draaien, maar ja dat rijdt je bijna nergens meer in NL.
Ik hoop dat ik bovenstaand verhaal goed heb neergezet.
Comfort.
Wat een heerlijke auto om in te rijden. Comfortabel, snel(geeft een kick bij de verkeerslichten) Met weinig power snel wegrijden. Auto's houden zelfs in om mij er langs te laten.
Heerlijk rustig in de auto.
+++++
- Bose systeem, goed geluid en alle cd's/ ipod kunnen erop geplaatst worden.(60gb)
- Stoelverwarming en goede stevige stoelen
Stil en geluidloos rijden
- Nodigt niet uit om snel te rijden (uitgezonderd bij verkeerslichten en opritten van de snelweg)
-kwaliteitsindruk is goed. Ga je het vergelijken met een duitser, ja dat is geen vergelijk. Met de Japanner vindt ik naar mijn mening de Volt er ver bovenuit steken, met name bij het openen van de deuren.
- Geen hoge benzine rekeningen meer. (De elektriciteit wel hoger)
- Veel opbergruimte, achterbank kan snel naar beneden worden geklapt en door de grote en diepe opening van de achterklep makkelijk inladen van de auto, heb de auto geregeld tot de nok toe volgeladen.
+-
- Afdekzeiltje boven de bagageruimte. Eerst vond ik het een knullig ding maar ga het steeds meer waarderen. Je haalt het snel weg en irriteert niet als een vast hoedenplank welke je er niet uit kunt halen of snel kunt wegleggen. Eigenlijk best handig zo een lap stop met elastiekjes.
-Laadpalen.
Bij ons in de woonplaats weinig laadpalen. E-laad is er mee gestopt(lopende aanvragen gaan door) enkele maanden geleden. Hierdoor toch maar een huisaansluiting gemaakt. Dit is een welkome aanvulling op het concept en je past je route aan om snel thuis op te laden en andere dingen te doen, welke je anders later doet. In 3,5 uur is je auto weer volledig opgeladen.
Voor de rest weinig negatieve punten.
De ruimte.
Aangezien ik voorheen een Fiorino had voor het vervoer van producten, etc. was ik gewend aan veel ruimte. Doordat ik dus bijtelling moest gaan betalen komend jaar kwam de Volt op mijn pad. De Volt valt hierin niet door de mand. De achterklep gaat ver open tot boven de achterbank en de rugleuningen kunnen snel naar beneden kleppen. Het laden gaat hierdoor erg snel en er kan veel in. Ik gebruik de Volt dus veel als pakezel. Ik heb er een opvouwbare bak in laten maken zodat de bekleding etc niet beschadigd.
Af en toe rijden er vrienden mee, maar die klagen niet als ze achterin zitten. Ja je moet niet met je 2 meter achterin gaan zitten, maar dan heb je in bijna geen enkele auto ruimte achterin. De achterstoelen zijn idem aan de voorstoelen en aan hoofdruimte heb je dan ook niets te klagen (stoelen staan dieper aan de achterzijde.
Wel merk ik je je rijstijl automatisch aanpast in de bebouwde kom, met name bij fietsers en kinderen. Deze horen de auto niet aankomen en schrikken behoorlijk als je er ineens naast rijdt.Gelukkig zit er een voetgangerstoeter op welke kan waarschuwen. (schrikken ze daar weer van)
Wel vindt ik dat er met name op de scholen meer aandacht gegeven moet worden dat de elektrische geluidloze auto er is.
Updates volgen binnenkort en ook voor meer informatie volg het www.amperaforum.nl cq www.voltforum.nl
Even een korte update.
Nu het weer kouder wordt neemt het verbruik van de accu ook toe. Dit vanwege de verwarming van het vloeistofbad en het interieur. De voorverwarmstand (verwarmen autpo middels electriciteitsnet)helpt gelukkig veel. Wel rijd ik niet veel op de snelweg en hierdoor is mijn lifetime terug gelopen tot 1.3 liter per 100 kilometer. Enkel de laatste 3-4 kilometer naar huis gaat de range extender aan en dan ook maar een kilometer of 2 vanwege het uitrollen en de lage kilometers in de stad. Voor de rest niets dan lof over de auto. Het is nu alleen nog wachten tot er meer dorpen en steden in noord-oost Twente zijn die laadpalen plaatsen. Want daar zijn ze behoorlijk traag mee. Ze kunnen beter een voorbeeld nemen aan de Achterhoek waar in ieder dorp minimaal 1 laadpaallocatie is te vinden.
verbruiksmonitor
- 16.800 km
Deze is per ongeluk onder een andere Volt terecht gekomen.
http://www.autoweek.nl/myautoweek/myauto.php?id=109881&cache=no
still going on
- 36.800 km
Even een korte update.
De auto heeft inmiddels 36000 gereden en ik heb 270 liter verbruikt. Rijdt dus grotendeels electrisch. Ik ben er nog steeds erg tevreden over en heb ook nog geen problemen gehad.
- 50.300 km
Op dit moment ben ik nog steeds erg tevreden met de Volt. Jammer dat de auto niet meer wordt verkocht in Nederland. Het nieuwel model jas ik graag willen hebben als opvolger van deze auto. Meer elekrokm. Het blijft jammer dat de gemeenten in het Oosten,met name de dorpen.nog stéeds geen laadpalen plaatsen of zelfs weer weghalen.
Dat is wel een van de redenen dat een volgende Plugin minimaal 100km moet kunnen rijden op stroom(de nieuwe Volt😆) . Ik heb nu een lifetime van 0.7. 50000 met 328lt benzine is erg netjes ondanks het feitndat ik afgelopen winter al net zo vaak heb getankt dan het totaal van de het jaar ervoor.
Vakantie Italië
- 57.000 km
De Volt meegenomen op vakantie naar Italië. Alles goed verlopen en met 4 volwassen personen en volle bagageruimte toch netjes 1: 16.5 gereden en niet op de snelheid gelet (indien mogelijk). Veel in de Bergstand gereden waardoor de motor toch minder toeren gaat maken.
Bij 169km houdt de auto toch echt in. De Electromotor kan het vermogen dan niet meer weg zetten.
Wat mij wel gefrustreerd heeft is dat ik 3 jaar doe om de gemiddelde life time naar 0.7 te krijgen. Ik binnen 10 weer 1.1 op de teller heb staan. Dus daar kijk ik niet meer naar heb ik mij voor genomen. Hij genereert veel stroom bij bergafwaards rijden. Voor de rest heb ik veel op de bergstand gereden waardoor er toch iedere keer 25 km aan stroom op de teller stond. Het is mij opgevallen dat hierdoor de motor ook rustiger blijft lopen, met name in de bergen en op hogere snelheid. Een domper was dat er een lekke band op e terugweg bij kwam. Hierdoor 3 dagen extra vakantie :) daar de banden niet voorradig waren in Italië. Er blijken maar een stuk op 10 Ampera en Volts (3 st) te zijn verkocht in heel Italië. Het gevolg een verplicht verblijf aan het Comomeer. Na 3 dagen een nieuwe band en wij konden tevreden terug naar NL.
De auto rijdt heerlijk comfortabel op de lange afstand. Helaas konden wij niet laden in italië waardoor er veel op de motor is gereden en waar mogelijk electrisch, met name in de bebouwde kom en vlakke gedeeltes.
Hij heeft na de vakantie een beurt gehad hierdoor geen problemen en wederom lage kosten. Dat is toch wel erg mooi van de electrische auto, erg lage onderhoudskosten (gem. max € 60-70 euro per jaar). Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik in NL 95 % electrisch rijdt.
De actieradius is in de 3 jaar met ongeveer 8% gedaald bij +- 40000 km totaal electrisch rijden.
Volt ingeruild op Fiat Spider
- 81.000 km
Na bijna 5 jaar Volt heb ik besloten om de auto in te ruilen op...een Fiat Spider. Een heel andere auto maar even een proefrit gemaakt en ja toen wist ik wel wat ik mistte bij de Volt.
Een andere belangrijke reden is dat er een Talisman bij komt waardoor er niet een tweede grote auto bij hoefte te komen. De nieuwe Ampera-e is een alternatief maar helaas het is een Opel en met dat merk heb ik niets mee. Hoewel ik moet toegeven dat het wel een heel mooi model is. Een andere reden is dat er nog steeds te weinig oplaadpunten in het oosten van NL zijn waardoor ik nu toch maar een andere benzineauto heb genomen. Jammer maar de volgende zal zeker vol-elektrisch worden.
ik heb jaren met heel veel plezier in de Volt gereden en verwacht dan ook dat iemand die de auto als particulier wil gaan gebruiken er heel veel plezier aan gaat beleven. ik heb zelf 90% van de tijd elektrisch gereden dus volledig elektrisch is te doen met de Volt. Bij temperaturen boven de 10 graden gemiddeld 60-70 km. Daaronder wordt het minder (max 45-50km).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.