Chevrolet Alero 2.4 SA (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alero 2.4 SA |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 69.000 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
De laatste Oldsmobile
- 200.000 km
ALGEMEEN
De Alero is het laatste door Oldsmobile uitgebrachte model, daarna werd de fabriek van de oudste autofabrikant ter wereld opgedoekt. In Europa hebben ze de Alero de naam Chevrolet meegegeven, wat jammer is, mist daardoor de grandeur van de naam Oldsmobile.
Ik heb mijn Alero uit januari 2000 in 2006 gekocht met een km stand van 69.000. Hij zag er als nieuw uit. De vorige eigenaar was een 92-jarige man die er vijf jaar in had gereden. Zijn kinderen vonden het niet meer vertrouwd dat hij de weg opging. Hij zei tegen me: "Weet u waarom ik deze auto heb gekocht? Omdat ik niet hou van dertien in een dozijn." Dat was exact de reden waarom ik ook voor de Alero was gevallen.
Ik heb vijf jaar in de Alero gereden en dat was een genot. De automaat schakelt heerlijk soepel,airco en cruisecontrol zijn erg fijn, de auto zit goed en is ruim van binnen. Met mijn 1.95 meter was er nog meer dan voldoende ruimte voor de kinderen op de achterbank. Het is met afstand de beste en leukste auto die ik heb gehad. Genoeg vermogen om heerlijk mee te kunnen cruisen en af en toe even het gaspedaal helemaal in te drukken. Reed fantastisch en was lekker anders. Heb de Alero afgelopen jaar met pijn in het hart verkocht, vanwege een buitenkansje (7 jaar oude occasion met 10.000 km). Inmiddels stond er bijna 200.000 km op de teller, dus heb er aardig wat in gereden.
KOSTEN
Niet goedkoop in onderhoud, regelmatig rekeningen gehad van (ver) boven de 1000 euro, werd er af en toe knap chagrijnig van. Remblokken slijten sneller dan gemiddeld bij de Alero. Ook de banden gaan tamelijk snel (terwijl ik toch geen scheurmonster ben, eerder een gemiddelde rijder).
Nooit grote dingen trouwens en de auto heeft op het gebied van onderhoud ook voordelen: bougies en de meeste vloeistoffen hoeven slechts één keer in de 155.000 km te worden vervangen en de Alero heeft geen distributieriem, maar een distributieketting (onderhoudsvrij). Overigens alleen maar regulier onderhoud gehad, er is nooit iets stuk gegaan en de Alero heeft me nooit laten staan.
Het benzineverbruik valt reuze mee als je zoals ik vooral langere afstanden rijdt. Ik haalde gedurende de vijf jaar dat ik de Alero had een gemiddelde van iets boven de 1:11. Bij stadsritjes met veel optrekken en stilstaan moet je rekening houden met 1:7 a 8.
GEKKIGHEDEN
Paar irritante dingen. Je krijgt waarschuwingen voor een aantal zaken door middel van irritante geluiden en lampjes, waar je je drie slagen in de rondte van schrikt. Eén van de meest voorkomende waarschuwing is die voor bandenspanning. Iedere keer dat je die hebt gecontroleerd loop je kans op die waarschuwing, die iedere keer dat je opnieuw start terugkomt.
Resetten is de enige manier om het weg te krijgen en dat is redelijk omslachtig, moet je een knopje hebben bij de zekeringen aan de bestuurderskant. Staat uitgelegd in het instructieboekje. Als je het eenmaal weet wordt het routine. Vergelijkbare waarschuwing is die voor het olie verversen.
EINDOORDEEL
Laat ik het zo zeggen: als ik de staatsloterij win koop ik mijn Alero onmiddellijk weer terug, laat ik em in concoursstaat brengen en gaat ie nooit meer weg!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren