Cadillac Eldorado TC (1995)

autoreview

Cadillac Eldorado TC (1995)

Signalement

UitvoeringEldorado TC
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf324.516 km
KM-stand laatst325.500 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ultieme YOLO

  • 324.516 km

Laat ik bij het begin beginnen. Ik was al in het bezit van een auto voor erbij, namelijk een Honda Accord uit 1984. Deze auto was toevalligerwijs op mijn pad gekomen. Hooe leuk en uniek deze auto ook is, het was voor mij geen liefde. Natuurlijk reed het leuk en had ik van een enkeling ook aanspraak maar het was niet steeds instappen met een glimlach. Dus die ging in de verkoop. Het plan was om met de opbrengst van de Honda samen met nog wat spaargeld een andere auto voor de fun te kopen.

In mijn zoektocht naar iets anders passeerde vele auto's de revue. Van Simca 1200 tot Volvo P121 en van Mazda 818 tot Saab 96. Ook zag ik een rode Eldorado uit 1996, helemaal aan de andere kant van het land en eigenlijk net iets te duur. Toch lag dit model bijna binnen handbereik en dat maakte een bepaalde hebberigheid in mij los.. Het is namelijk zo, bijna heel mijn leven ben ik al dol op Amerikanen en Cadillac is voor mij, samen met Lincoln, toch wel het summum van de Amerikaanse automobiel.

Helaas was de rode al snel verkocht dus liet ik het idee van mijn eigen Cadillac voorlopig varen. Maanden gingen er voorbij zonder enige aandacht voor de Honda. Wel kreeg het spaarsaldo de kans om gestaag te groeien. Op een druilerige namiddag opende ik gaspedaal.nl. In plaats van te zoeken naar benzineauto's van een zekere leeftijd besloot ik weer eens te kijken of er nog Eldorado's te koop stonden. Tot mijn blijde verbazing stond er een op het oog keurig exemplaar te koop voor een zacht prijsje. Het mooiste van dit alles, hij stond gewoon in mijn woonplaats.

De daarop volgende zaterdag reden mijn vriendin en ik per Accord naar de verkoper van de Cadillac, een donkerblauwe Eldorado uit 1995. De verkoper was een uiterst vriendelijke handelaar in auto's en schroot. De Caddy was echter geen inruiler of gewone handel, nee, dit was een auto uit privébezit! De auto stond al enige jaren stil maar nooit in de weg tot nu toe dan. De loods moest leeg zodat hij zich toe kon leggen op verhuur hiervan. Omdat de auto al een tijdje stil stond kon ik niet direct een proefrit maken, hij wilde hem eerst even nalopen. Wel konden we samen naar de Honda kijken om een eventuele inruil te bespreken. Hij zag echter geen brood erin, deels omdat hij de handelsactiviteiten aan het afbouwen was. Dus besloot ik wat harder in te zetten op verkoop van de Honda. Hij ging online op meerdere sites en de prijs ging iets omlaag.

Toch bleef de interesse voor de Honda uit. We waren alweer een maand verder en nog geen koper. Wel had ik inmiddels genoeg gespaard om de Cadillac zonder verkoop van de Honda te kunnen kopen. Als een kind zo blij reed ik naar de verkoper. Daar aangekomen zie ik hem dat ik graag een afspraak wilde voor een proefrit met de Cadillac. Mijn blijdschap zou snel omslaan naar teleurstelling. De auto was verkocht en zou de maandag nadien opgehaald worden. De moed zonk me daadwerkelijk in de schoenen en bijna huilend droop ik af. Toch besloot ik die maandag even langs te rijden.

Wat een geluk! de koper was, voor de tweede keer op rij, niet op komen dagen! Ik mocht een proefrit maken en zo geschiedde. Wat reed dit heerlijk. Zo veel rust, comfort en nooit pozer te kort. Een zachte V8 roffel vergezeld je iedere meter weer. Totdat je het gaspedaal serieus intrapt, wat een beest komt er dan tot leven! De 4.6 liter V8 weet flink te overtuigen. Hij klinkt in de toeren heerlijk rauw, haast als een sportwagen! Nu wist ik het zeker, deze Eldorado zou de mijne worden!

Aan het einde van die week kon ik hem, voorzien van een verse APK, ophalen. Als een kind zo blij nam ik de sleutels in ontvangst. Natuurlijk is hij niet perfect maar het leuke van een auto voor erbij is dat je in alle rust kleine imperfecties aan kan pakken. Belangrijker is dat ik telkens als ik acter het stuur kruip een lach van oor tot oor op mijn gezicht krijg. Deze is zo hardnekkig dat ik voorafgaande aan een begrafenis minimaal een week lang niet met de Eldorado mag rijden!

Voor mij is deze auto een ware droomauto, mijn vriendin vind hem ook helemaal geweldig. Maar hoe reageert mijn omgeving erop? Eenmaal thuis gekomen rent de overbuurman haast naar buiten. Grofgebekt als hij is roept hij me toe: "Wat voor een hoerenbak heb jij nou weer gekocht?" Ik laat me daar op dat moment echt niet door uit het veld slaan en zeg hem dat ik dat wel lekker vind. De meeste mensen vinden het wel gaaf, termen als maffiabak en dikke slee passeren meer dan eens de revue. Een familielid weet het eigenlijk perfect te benoemen. Hij zegt tegen mij dat het kopen van zo'n auto, zeker in deze milieubewuste tijd, in zijn ogen toch echt wel de ultieme YOLO is. Hoewel ik dat opzich een holle term vind heeft hij in deze wel gelijk!

Inmiddels heb ik nog niet veel met de auto gereden, wel heb ik al een aantal klussen aangepakt. Ik zal bij een eerstvolgende update de draad oppakken waar ik hem voor nu achter laat. De introductie staat alvast!

Eerste ervaring

  • 325.500 km

Tijd om een update te brengen. De auto is al enige tijd in mij bezit en ik heb er ook al de nodige ritten mee gemaakt. Even kort, hoewel het daar totaal niet om draait bij deze auto, het verbruik. Ik hou netjes een verbruiksmonitor bij van deze auto gewoon om een beeld te krijgen van hoe onzuinig hij nou echt is. Dat valt me alleszins mee. Op een retourtje Friesland (ruim 600 km) tikte ik bijna de 1 op 10 aan terwijl gecombineerd het verbruik rond de 1 op 7 ligt. Rij je er alleen stadsverkeer mee dan moet je niet raar op staan te kijken dat je niet verder dan 5 kilometer komt met een liter benzine. Overigens heb ik sinds de laatste paar tankbeurten besloten om alleen nog maar E98 te tanken met dit slagschip.

Zoals de meesten al wel hebben gezien sta ik met de Cadillac in de rubriek Blits Bezit van autoweek. Wat een leuk artikel van 3 pagina's en een fraai filmpje van ruim zeven minuten is geworden kostte een volle dag om te maken. Dat was echt een toffe ervaring. Ik had de auto nog maar een kleine maand toen de opnames gemaakt werden en daarom wist ik er ook nog niet zo veel over te vertellen helaas. Het was echter zo'n unieke kans om in Autoweek te schitteren dat ik die niet kon laten liggen.

Allereerst hebben we stilstaand en rijdend een heel stel foto's gemaakt wat al erg tof was om te doen. Vervolgens kwam het maken van filmopnames. Hierbij werd er onder andere car to car gefilmd. Daarvoor moet je soms echt heel dicht achter de camera auto gaan rijden en met regelmaat mag je er vol gas voorbij. Genieten met hoofdletter G! Wat veel tijd in beslag nam was het maken van de passeer shots. Steeds moest de camera opnieuw opgesteld worden en mocht ik hem weer passeren. Aan het eind van de middag hebben we het interview voor de camera gedaan, gelukkig komt op het filmpje niet over hoe nerveus ik hier voor was en wat een geluk hebben we gehad met het weer. Het was 11 november maar de lucht was stralend blauw en de zon scheen volop!

Inmiddels zijn er ook al wat zaken veranderd aan de auto. Een oude, in ongebruik geraakte telefoonantenne op de achterruit is verwijderd evenals een (reeds afgesloten) aftermarket alarmsysteem. Hiervoor moest het halve dashboard uit elkaar maar met behulp van google is me dat aardig gelukt. Toch is het wel een spannend moment wanneer je de gehele bovenzijde van het dash open hebt liggen evenals het deel onder de stuurkolom. Overigens heft zich wel een nieuw probleem gemanifesteerd. De tellers zijn niet meer verlicht terwijl alle lampjes niet stuk zijn.

Ook heb ik de bekerhouder in de armsteun voor gerepareerd. Deze bleef niet zitten in de armsteun en klapte dus altijd uit. Dit bleek simpel te verhelpen door een veertje terug te monteren welke aan een kant losgeschoten was. Een andere reparatie die ik uit heb moeten voeren was aan het linkerraam. Deze ging niet meer geheel open. Eerst dacht ik nog dat dit met enkel nieuwe koolborstels in de motor te verhelpen zou zijn (de oude waren echt op) maar helaas bleek ook het tandwiel wat door het wormwiel op de uitgaande as van het motortje rondgedraaid wordt versleten te zijn. Er zat niets anders op dan een nieuwe motor te monteren. Met die nieuwe motor gaat het raam weer open en dicht zoals het hoort!

Dan zijn er ook nog wat veranderingen/verbeteringen aangebracht. Allereerst de meest in het oog springende verandering. Op de motorkap prijkt nu een Cadillac-ornament. Omdat chroom maar saai is en je met deze auto toch al niet bescheiden door het verkeer gaat heb ik gekozen voor de 24K bladgouden versie van de gold edition. Verder heb ik veel tijd gestoken in het uitgebreid detailen van ex- en interieur. Het lederen interieur is zeer grondig gereinigd en vervolgens opnieuw gevoed met conditioner van Mothers. Dit oogt, op wat lichte slijtage na, weer helemaal als nieuw!

De lak is helaas niet perfect, hier en daar zitten een paar stevige krassen en kleine deukjes, helaas onoverkomelijk met een auto van deze leeftijd. Sommige van deze krassen heb ik overigens perfect weg kunnen krijgen met scratch remover. Verder wordt de auto altijd met de hand gewassen en is de lak inmiddels voorzien van een paar lagen Collinite Liquid Insulator wax zodat hij in ieder geval goed beschermd is tegen verdere (weers)invloeden. Mettertijd zal ik proberen nog meer krassen weg te werken.

Uiteraard ben je nooit helemaal klaar met een 22 jaar oude auto. Zodoende is er een klein actiepuntenlijstje ontstaan, in willekeurige volgorde:
- Nieuwe mattenset van dezelfde kwaliteit als het origineel vinden en monteren
- Stabilisatorstangen en/of fuseekogels vervangen om bonkende voortrein te verhelpen
- Tellerverlichting repareren
- Remblokken + schijven rondom vervangen
- Remvloeistof vervangen
- Nieuwe banden rondom monteren
- Automaatbak flushen
- Oplossing vinden voor hangende bekleding C-stijl
- Aircopomp vervangen. Deze is nog goed maar met name het lager loopt op zijn laatste benen.
- Genieten!

Al met al valt het mee, zeker als je ziet hoe veel plezier je er voor terug krijgt. Het rijdt echt fantastisch. Heerlijk comfortable cruisen met de mogelijkheid om af en toe even flink te gassen. Aan power geen gebrek, zelfs bij 120km/u versnelt hij moeiteloos wanneer je het gas onderin trapt! Het gevoel wat deze auto geeft zorgt telkens weer voor zo'n grote lach op mijn toet dat ik in een klap alle vaste en variabele lasten vergeet!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.