BYD Seal Excellence AWD (2024) #2
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Seal Excellence AWD |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2024 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand laatst | 49.633 km |
Eerste ervaring met BYD
Gisteren heb ik onze BYD Seal opgehaald. Na een fijn en vlot offerte- en orderproces, met heel fijne en goede begeleiding door ADG Meppel, mocht ik hem ophalen. Dat ging al even vlot, professioneel en prettig.
Ondertussen de eerste kilometers erop zitten, en de eerste indruk is goed. Alhoewel de auto best wat losse knoppen heeft, kan er veel via het scherm geregeld worden. Dus met de mindset in een ‘rijdende laptop’ te stappen, rij je ook zo weg, en vind ik m’n weg in de auto. Het werkt allemaal erg intuïtief.
De stoelen zitten fijn en zitten prima. Iets meer zijdelingse steun had gemogen, maar het irriteert niet. Het dashboard vind ik mooi en ondanks het grote scherm, ook best ‘gezellig’. Mooie materialen en afwerking, aandacht voor detail en om de bestuurder en bijrijder heen gebouwd.
Dan het rijden zelf. Dat gaat ook prima. Met de instelling ‘zwaar’ wat betreft stuur en pedalen vind ik het fijnst, inclusief de maximale stand voor regenereren. Alhoewel dat laatste even wennen is, aangezien dit mijn eerste volledig elektrische auto is. En dan is ‘one padel driving’ nog niet eens aan de orde en mogelijk. Wat misschien wel een nadeel is, alhoewel ik daar nog achter moet komen.
De binnenruimte is genoeg, maar de bagageruimte is niet zo groot. Dat geldt ook voor toegang daartoe. De ruimte zelf is netjes afgewerkt. Daarnaast is er ook een frunk, waar de laadkabel mooi in past.
Al met al een heel positieve eerste indruk van de auto en de dealer.
Eerste 5.000 km
- 5.000 km
De eerste kilometers zitten erop. Tijd voor een korte update.
Gemiddeld verbruik bedraagt 19,2kw/100km. Ik rijd er zowel overdag als ‘s avonds mee en over het algemeen de toegestane snelheid. Ook test ik regelmatig de sprinttijd, wat overigens makkelijker te meten is door een ‘ingebouwde stopwatch’. Dus het verbruik vakt mij zeker niet tegen. Hij is net deze week op winterbanden gezet, dus ben benieuwd waar het verbruik de komende tijd heengaat.
Positief blijf ik over het weggedrag, de stoelen, bediening, kwaliteitsgevoel en de binnenruimte. Dat laatste qua zitten. De bagageruimte is niet zo groot, en vooral de toegang ertoe is klein.
Minder positief ben ik over de DAB, dat bereik is niet goed. Wat ik ook vervelend vind is dat de camera af en toe dingen ziet en daarop acteert, terwijl ik ze niet zie.
Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind het nog steeds een mooie auto. En krijgt er ook regelmatig positieve reacties op.
Update
- 11.000 km
Ondertussen heb ik zo’n 11.000 km gereden. En weer wat nieuwe ervaringen opgedaan.
Het gemiddelde verbruik bedraagt 20,8kw op 100km. En is dus toegenomen de afgelopen tijd. Dit heeft wellicht te maken met de winterbanden die er nu onder zitten. Daarnaast vast ook doordat het kouder is de laatste tijd. En ik rij er ook vaker ‘s avonds mee, wanneer je harder mag (en dus rijdt). Dus op basis hiervan is het wel verklaarbaar, maar omdat het direct invloed heeft op de actieradius, moet ik er wel aan wennen. Te meer omdat ik regelmatig meer dan 350km per dag rij, en dan moet je wel wat gaan opletten waar en wanneer je laadt. Bij voorkeur doe ik dat thuis.
In aanvulling op mijn vorige bericht gaf ik aan dat de DAB niet top werkt. Dat euvel is ondertussen ondervangen. Nu heb ik alleen regelmatig bij wat langere telefoongesprekken via de ‘carkit’, dat men klaagt over de kwaliteit van de lijn. Via CarPlay gaat het wel goed, alleen dan valt het geluid in de auto soms terug naar heel zacht, meestal als er een bericht binnenkomt. In beide gevallen is het niet erg fijn en leidt het af, dus minder veilig. Hopelijk kan dit ook verholpen worden.
Voor de rest weinig nieuws. Dus ik vind nog steeds dat ie erg fijn rijdt, op winterbanden nog steeds net zo vlot. Ook de wegligging is goed, waarbij ik onlangs de ‘sneeuwstand’ voor het eerst gebruikt heb, op een met ijs bedekte weg. En ook dat werkt goed.
30.000 km en half jaar
- 30.000 km
De auto is net voor z’n eerste onderhoudsbeurt geweest, omdat er 30.000 km mee gereden is. Een korte terugblik over de afgelopen maanden.
Een paar weken geleden zijn de zomerbanden er weer onder gezet. Qua rijden merk ik niet echt veel verschil. Iets meer grip in de bochten, en een beetje stiller, maar dat is het ook wel. De sprinttijd is tot nu toe op zomerbanden gelijk aan die met winterbanden: 3,7 seconden van stilstand tot 100 km/u. Blijft een van de leuke dingen van deze auto.
Het verbruik over de eerste 30.000 km bedraagt 20,6 kw per 100 km. Het loopt wat terug, want stond op z’n hoogste op 21 kw. Irritant is dat de auto dit alleen cumulatief weergeeft, of over de laatste 50km.
Uit de onderhoudsbeurt kwam niets bijzonders. Er zijn wat software updates doorgevoerd, waardoor het issue tijdens het bellen (gaat van de carkit af zodra er nog een inkomende oproep komt) verholpen moet zijn. Dit lijkt vooralsnog het geval, maar even afwachten of dit zo blijft.
Ik heb begrepen dat de huidige seal een aanhanger mag trekken, die van mij mag dat niet. Vind ik wel jammer, beperkt het praktische gebruik toch een beetje. Was natuurlijk bekend bij aankoop, maar toch. Voor de rest best een praktische auto met ruimte voor vijf inzittenden. De bank kan plat, maar de toegang tot de kofferbak is wel beperkt.
Al met al nog steeds dik tevreden en blij met de auto.
50.000km en 1 jaar
- 49.633 km
Ik heb mijn BYD nu een jaar en heb er bijna 50.000km mee gereden. Tijd voor een update.
Het werkelijke verbruik over deze periode en km is 19,9kw/100km. Niet heel er zuinig dus als ik dit vergelijk met bijvoorbeeld Tesla’s. Maar met een netto accucapaciteit van ruim 80kw kom ik over het algemeen waar ik wezen ‘moet’ en weer terug. In de praktijk laad ik dus nagenoeg altijd thuis. En daarmee zijn de kosten relatief laag.
De eerste 50.000km zijn vrij probleemloos verlopen. Het enige waarvoor hij naar de garage moest is een barst in het glazen dak. Veroorzaakt door steenslag, zei men. Zou kunnen, het is in ieder geval netjes opgelost door de garage.
Er zijn een aantal updates geweest en ik vind de auto daar alleen maar beter op geworden. Al de updates hadden betrekking op de software en met het rijden merk ik geen verschil. Wel is het gebruiksgemak verbeterd hierdoor, vind ik. En is de lay-out van het systeem mooier geworden.
De auto bevalt nog steeds goed, alleen vind ik de vering te slap afgesteld. Over drempels gaan vind ik geen feest in deze auto, hij zakt dan ver in. Wat mij betreft zou met name de achterkant strakker afgesteld kunnen worden.
Nu er een BYD garage in Groningen zit is het helemaal ideaal qua onderhoud, ondanks dat ik er nog beperkt gebruik van heb gemaakt. Nog 10.000km en dan moet die voor de tweede intervalsbeurt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Tesla Model 3-rijder Jasper over BYD Seal: 'Geen tegenvaller, maar ik laat de 3 er niet voor staan

BYD Seal AWD vs RWD: is 5 mille goed besteed?

EV-rijders horen op laatste moment hoeveel mrb ze gaan betalen

Test: de Tesla Model Y Standard rijdt eigenlijk als de 'oude' Model Y



