BMW Z3 roadster 1.8i (1997) #2

autoreview

BMW Z3 roadster 1.8i (1997)
BMW Z3 roadster 1.8i (1997)BMW Z3 roadster 1.8i (1997)BMW Z3 roadster 1.8i (1997)BMW Z3 roadster 1.8i (1997)BMW Z3 roadster 1.8i (1997)

Signalement

UitvoeringZ3 roadster 1.8i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf296.000 km
KM-stand laatst298.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onbedoeld project

  • 296.000 km

Ik kocht de auto in december 2023 omdat mijn E90 325i wat erg veel benzine verbruikte op mijn toenmalige traject woon- werkverkeer. Om dat verbruik naar beneden te krijgen, zocht ik een BMW 4 cilinder en met name een Z3, omdat die al heel lang op mijn verlanglijstje stond.
Die vond ik bij een (niet langer meer bestaande) handelaar in de regio Rotterdam. Na een bezichtiging, waarbij ik al het een en ander zag, waren we er al snel uit. Een klein bedrag bijbetalen en ik mocht de Z3 de mijne noemen. En toen ging het al mis.
Bij het warmdraaien van de auto kwamen er al snel dampen onder de motorkap uit. Koelslang gescheurd. De handelaar gaf me mijn geld terug en omdat ik de auto perse wilde hebben, bracht hij ons met zijn oplader naar huis. En daar stond ie dan, met kapotte koelslang, dus de volgende dagen werk aan de winkel. Voor de lokale garage dan; (nog) niet voor mij.
Na het fixen van het koelprobleem was het mijn beurt. Eerst lid worden van diverse FB groepen over de Z3 om later vragen te kunnen stellen aan andere ervaringsdeskundigen.
Eenmaal aan de slag en met de inmiddels opgedane kennis over de bekende problemen met de Z3, kon ik maar één conclusie trekken: zelden in mijn BMW leven heb ik zo'n verwaarloosde BMW in handen gehad. Hij had alle bekende kwalen, van stoelspeling tot kapotte knoppen en interieur verlichting, kletsnatte vloerbedekking, speling op de deuren, etc. Echt alles wat ik aanraakte of bekeek was of kapot of versleten, tot en met het afdichtingsrubbertje van de radio-antenne.
Eerst de auto naar de lokale garagist gebracht en alles laten nakijken, repareren en/of vervangen wat er technisch maar mis kon zijn en dat was behoorlijk veel. Na een fikse rekening was het mijn beurt. Ik heb de volgende zaken wegens slijtage of gewoon kapot moeten vervangen:
- stuur
- stoelen
- alle schakelaars
- tunnelbak
- ventilatie-roosters
-achterlichten
- tellerbak
- velgen
- accu
- gereedschapsset
En nog een miljoen andere kleine dingen. Meestal kon ik goede gebruikte onderdelen vinden, maar soms ontkom je niet aan nieuw. De Z3 is op zich nog een betaalbare roadster, maar de losse onderdelen zijn gebruikt en nieuw steenduur. Maar het is een voordeel als je al lang(er) meeloopt in het wereldje van de semi-klassieke BMW's. Dan ken je mensen.
Een hardtop in de juiste kleur wist ik ook nog te vinden voor € 700,=, wat relatief goedkoop is. Maar het bevestigingsmateriaal voor die hardtop kost gebruikt.... € 500,=! En dan ontbreekt het kabeltje voor de achterruit verwarming ook nog.
Ondanks dat elk los onderdeeltje kapot, gekit of versleten was, haalde ik eigenlijk wel heel veel plezier uit het opnieuw in ere herstellen van deze bijzondere roadster. En als ik open rond rij met m'n chromen lichtschakelaar en analoge klokje en daarbij ook nog ondanks de 4 cilindertjes meer dan vlot mee kan in het verkeer, ben ik de koning te rijk.
Bovendien is het leuk om andere Z3's tegen te komen want 'wij' groeten elkaar omdat we een ervaring delen.
De volgende stappen zijn van optische aard. Krassen, deukjes, lakschades. Maar daar ben ik terughoudend in, want de prijzen voor die reparaties zijn gewoon belachelijk hoog. Natuurlijk wordt er dankbaar misbruik van gemaakt dat de meeste hobbyisten geen spuitcabine thuis hebben of gewoon de vaardigheden voor schadeherstel missen. Maar desnoods ga ik - net als mijn vader vroeger - gewoon op stoep met de knikkerbus aan de gang. Erger kan het nooit worden. Denk ik.
Al met al, ondanks alles nog steeds en steeds meer happy met Z3. Dat ze in Amerika zijn gebouwd is overduidelijk: ze hangen van slordigheden aan elkaar. Want in Amerika tellen alleen verkoopcijfers; kwaliteit is voor sukkels.

Aanvulling,,,.

  • 298.000 km

Inmiddels ook de versnellingsbak moeten (laten) vervangen. De oude schoot steeds uit de 2e versnelling.
Daarnaast nieuwe gebruikte deurpanelen geplaatst. De oude en verwaarloosde panelen zaten ook met kit en parkers in de deur vastgemaakt. Alles zit nu weer op de originele manier gemonteerd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.