BMW X1 xDrive25e (2025) #3
autoreview
Signalement
| Uitvoering | X1 xDrive25e |
|---|---|
| Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 15 km |
| KM-stand laatst | 900 km |
Pas op met het Infotainment systeem
- 900 km
De BMW is een mooie en goed afgewerkte auto met goede prestaties. De PHEV is zwaar maar gedraagt zich niet zo. Uitstekende demping. De testen geven hierover en over de prestaties voldoende inzicht in. De hardware is dus wel ok. (Komende uit een Mazda CX5 stuurt de Mazda toch wel wat fijner.)
Maar pas op met het nieuwe infotainment systeem, probeer dit goed uit, een proefrit voldoet niet. Neem hiervoor een weekend. Hier heb ik me stevig op verkeken en het zou met de huidige inzichten reden zijn om deze auto over te slaan. Het is gewoon te complex, onoverzichtelijk, weinig intuïtief, ergo te verkeersonveilig naar mijn mening.
Als je het infotainment systeem al begrijpt, dan kosten de noodzakelijke bedieningen heel veel schermtijd. De spraakbediening is beperkt dus je moet vaak met je vinger naar het scherm. Het scherm veegt lang niet altijd goed.
Veel belevingsinstellingen en onduidelijke aandrijfinstellingen (Emodus, benzine, gemengd sport, etc zijn gemengd in knop&scherm menu te bediening.
Niet nadenken batterij laden, in D of Dl zetten en BMW het werk laten doen, lijkt het handigst, eventueel nog in sport zetten.
Verbruik wordt in kwh/100km en ltr/km gegeven over het gehele traject. Nog niet gevonden wat de aparte benzine of E prestaties zijn. In mijn geval 900km = 11,4 kwh/100km + 2,7ltr/100km. Ca. 600km E oftewel ca. 1,5x 11,5kwh/100km (17,25kwh); voor benzine zal dit ca 6 ltr/100km zijn. Lijken me redelijke cijfers.
BMW geeft slechts 1 fysieke sleutel. Extra sleutel 500€,! Iphone bediening is slechts gedeeltelijke vervanging, dan heb je geen noodsleutel en geen knoppen. Sleutel met Knopjes blijven eenvoudiger en intuïtiever. BMW werkt ook met IDs, iedere chauffeur/sleutel zijn eigen instellingen. Voor de zetels is dat fijn (maar dat kan ook apart met knoppen in de deur (2 standen)), vervelend is dat ze ongemerkt voor een ander aangepast en opgeslagen worden als je de sleutel leent. Bovendien is niet iedereen handig met instellingen.
Veiligheid sensoren, piepjes, ingrepen, er wordt veel over geklaagd in het algemeen, dit geldt helaas ook voor de BMW. Het roerdomp (vogel) geluid is wel ok voor te hardrijden (ff zachter zetten). Minder is de noodrem. Draai je op een weg en neem je wat hoger gras mee in de berm dan sta je abrupt stil, ingreep, heel onhandig. Automatisch parkeren lukt alleen onder ideale omstandigheden, en voet moet je echt op/bij de rem houden, het kan echt fout gaan.
Rondom het stuur voelt alles vertrouwder, de automatische grootlicht assistent werkt heel goed. Een bak licht en geen tegenligger heeft geknipperd.
Mixed back zou ik zeggen maar het infotainment en bediening krijgt wat mij betreft een echte onvoldoende. Je snapt eigenlijk niet dat dit kan vanuit verkeersveiligheid bezien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW X1
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

BMW X1 mag zich ook bewijzen bij Koninklijke Marechaussee

Test: BMW iX1 eDrive20 – De goedkoopste nieuwe X1

Designreview BMW X1: 'Ook aan lelijkheid kun je wennen'

Hoe BMW de 2-serie Active Tourer overbodig maakt én in leven houdt naast de X1




