BMW X1 xDrive25e (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X1 xDrive25e |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 2.000 km |
Eerste ervaringen
- 2.000 km
Beste lezer,
Via deze review probeer ik jullie een eerlijk beeld te schetsen van mijn eerste ervaringen met de 2023 X1 xdrive25e. Naar verloop van tijd zal ik een update plaatsen zodra ik meer km's heb gemaakt.
Het betreft een basis uitvoering in phytonic Blauw met het premium pakket en sensatec standaard stoelen.
Algemene eerste indruk:
Mooie alrounder met fijne aandrijflijn, fijne zitpositie met zo nu en dan een sportieve twist. Versnellingsbak laat soms steken vallen.
Onderstel:
Het veercomfort ervaar ik als een middenweg tussen sportief en confortabel met iets meer nadruk op sportief. Het helpt dat er de standaard 17' lichtmetaal onder de auto liggen en dat dit helpt te dempen. Op onze Nederlandse snelwegen ligt de auto zeer netjes op de weg en geeft dit het nodige vertrouwen. Op de belgische wegen (waar ik voor mijn werk veel kom) is de auto iets onrustiger maar zeker niet oncomfortabel. Op verkeersdrempels reageert de auto goed en hij slaat achter niet door als je er iets te hard overheen rijdt. In bochten blijft de auto mooi vlak, tenzij je de limieten opzoekt dan wil de auto iets overhellen. Het is allemaal redelijk goed voorspelbaar. BMW kiest hier voor de gemiddelde rijder en zet zeker niet in op zeer sportief rijden. Maar dat is voor mij persoonlijk een mooi compromis.
Aandrijving:
Het betreft een hybride aandrijving met 245pk en een koppel van 477NM. Vooral het koppel is zeer prettig. Bij een lichte toets van het gaspedaal komt al een mooie acceleratie op gang en het gaat allemaal zeer moeiteloos. Je hebt niet het gevoel dat je met 1900kg op pad bent. Vooral de elektrische aandrijflijn is prettig. De 109pk op de achteras is in naar mijn mening meer dan voldoende om mee te komen met al het dagelijks verkeer. Het directe koppel is in stadse omgeving ook ruim voldoende. De verbrandingsmotor springt in zodra je vraagt om meer vermogen of wanneer de accu leeg is. De motor zelf is rustig maar onmiskenbaar een 3 cilinder (geluid). De motor is zeker competent genoeg en zelfs bij lege accu zorgt hij ervoor dat je comfortabel en vlot van a naar b kan rijden. Dit brengt mij bij het minpunt van de aandrijflijn; de versnellingsbak. Eenmaal op snelheid is en bij dooraccelereren schakelt deze snel en accuraat. Maar vanuit stilstand of bij lage snelheden kan deze schokkerig reageren. Bij rotondes kan het even duren voordat er vermogen naar de voorwielen gaat en dit kan soms tot wat spannende situaties leiden als je nog even snel ervoor wil schieten. Deze ervaring had ik niet met de ZF bak van BMW in de vorige generatie 2 serie. Bovenstaand probleem verdwijnt trouwens als er voldoende acculading aanwezig is. Deze vangt dan de eventuele ''lag'' van de versnelingsbak mooi op.
Rijervaring:
Allereerst maar even aangeven dat ik geen sportieve rijder ben. De auto voelt bovengemiddeld vlot in beide aandrijflijnen. De combinatie van een volle accu en sportstand bieden in alle situaties vlotte acceleratie. Vooral de vierwielaandrijving bij een stoplichtsituatie zorgen ervoor dat al het vermogen afgegeven wordt aan het asfalt. Wheelspin is dan ook een uitzondering en je kan zeer vlot wegschieten als dat de wens is. In bochten blijft de auto mooi vlak. Als je de grenzen opzoekt merk je dat je met 1900kg aan de haal ben. Al moet ik toegeven dat ik waarschijnlijk nooit de grenzen zal opzoeken. De remmen zijn zeer krachtig en de overgang van adaptief remmen (regeneratief opladen accu) naar mechanisch remmen verloopt meestal ongemerkt maar kan soms een kleine schok geven. Je leert hier mee omgaan en ik moet zeggen dat ik er na 2000km al redelijk aan ben gewend.
Zitpositie en stoelen:
De auto heeft de standaard stoelen in sensatec (of tegenwoordig veganza). Ik heb ervoor gekozen om niet voor de sportstoelen te kiezen om 3 redenen: 1) Ik houd van extra ruimte bij de schouders, 2) de standaardstoelen vond ik prima zitten en 3) Ik ben geen sportieve rijder. De standaardstoelen bieden naar mijn mening voldoende steun aan de onderkant, in de rug en de bovenrug. Ze zijn niet bijzonder zacht of hard maar voelen hoogwaardig en bieden een prima zit voor langere ritten (langste rit tot nu toe 200km). Ik zal mijn mening hierover verder bijschaven als ik meer km's op de teller heb. Wat betreft de zitpositie (ik ben 1.88m) ben ik erg tevreden. Je hebt het gevoel mooi diep in de auto te zitten terwijl je nog meer dan voldoende overzicht hebt rondom. Het stuur kan lekker ver naar je toe getrokken worden waardoor een zeer comfortabele houding gevonden kan worden. De pedalen zitten op comfortabele afstand en mijn benen stoten nergens tegen aan tijdens het rijden. Ook valt op dat er achter mij nog ruimte is voor een volwassene (1.68m) om comfortabel te zitten. In de XC40 was dit naar mijn mening minder goed.
Praktisch:
De auto heeft een mooi kofferruimte waarin verschillende vakjes zijn weggewerkt. Handig is het vak voor de laadkabel (zodat deze niet rondslingert). Helaas zijn er geen knoppen achterin om de achterbank plat te leggen (wat ik persoonlijk wel verwacht van een premium merk). Je moet dit met lusjes op de achterbank zelf doen. Ons kindje van 2 heeft achterin voldoende ruimte voor benen en armen.
Hopelijk hebben jullie iets aan deze review. Laat het zeker weten in de comments mochten er nog specifieke vragen zijn. Dank voor het lezen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.