BMW X1 xDrive20i (2012)

autoreview

BMW X1 xDrive20i (2012)

Signalement

UitvoeringX1 xDrive20i
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst29.000 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen X1, xDrive 2.0i, MY2012 - eerste half j

  • 11.000 km

*Aanleiding aanschaf*

In 2011 besloten wij dat het tijd was om onze Volvo V50 na zo'n 8 jaar trouwe dienst in te ruilen voor iets nieuws. We liepen iets te vaak tegen vrij dure reparaties aan (o.a. 3x airco vervangen...), de handbak, met iets zware koppeling begon mijn vrouw in de files steeds meer tegen te staan en zij wilde graag ook een wat hogere zit/ instap.

*Hoe tot keuze gekomen*

Mijn vrouw heeft wel wat met auto's (ikzelf uiteraard ook) en.... zij is een echte Audi adept! Ze bezat jaren terug een tijdje een TT van de eerste generatie. Eh ja, en toch zijn we bij BMW uitgekomen… Ik zie de vraagtekens al. Ik zal het uitleggen, want dat is wel een verhaal op zich. We hebben in totaal zeker 6 maanden over ons besluit gedaan. De basiseisen waren: Hogere zit, automaat, redelijk vermogen, ruimte voor de hond en elektrische stoelbediening met geheugen. Liefst ook zonnedak/ schuifdak en een 'two-tone', z.g. licht/ donker, interieur.

Na wikken en wegen bleven over: Volvo XC60/ 70, Audi Q3/ Q5/ A4 Allroad. Tja, met de koreaanse merken hebben we niet veel en de Japanse merken boden op dat moment ook geen model dat ons aansprak (de nieuwe Mazda CX5 had bijv. wel een kandidaat kunnen zijn). We zijn nog gaan kijken bij Peugeot voor de 508 en bij Mercedes naar de C-combi. Hoge zit was toen nog niet een heel harde eis. Maar de eerste vertoonde bij 3 verschillende proefritten met verschillende versies teveel rammeltjes en kraakjes. Mercedes sprak ons qua design van binnen, met name ergonomisch, niet aan. We hadden er geen ‘klik’ mee. Er zullen altijd mensen zijn die dit niet snappen, maar autorijden is voor ons ook ‘fun’ en er komt daardoor ook een bepaalde emotie bij kijken. Anders kochten we wel een Dacia Logan of ander goedkoop model. Niets mis mee hoor, begrijp me goed, maar nu niet het soort auto voor ons.

Eerst naar Volvo, want dat vinden we gewoon een sympathiek merk, de dealer beviel uitstekend en de V50 hebben we met heel veel plezier gereden. Gekeken dus naar een XC60 en XC70. Beide prachtige wagens, maar de ruimte hebben we niet echt nodig en mijn vrouw parkeert veel in A'dam voor haar werk. Ze heeft de nodige ervaring met grote auto's en dit bleek (te) vaak onhandig. Daarnaast kon ons de automaat van Volvo niet bekoren. Zeker niet in vergelijking met die in de Duitse 3. Ook bleek het panorama dak voor mijn vrouw steeds meer een 'must'. Heel ruim, heel licht, maar het dak komt wel wat lager en ik zit dan al snel met mijn kruin tegen de rand ervan of tegen de gesloten hemel. Wat ik razend irritant vind en dit heb ik dus bij bijna alle auto’s, wat e.e.a. er niet gemakkelijker op maakte.

Op naar Audi. Q5 te groot, A6 allroad ook. Blijft over, A4 Allroad en Q3. Q3 was nog niet beschikbaar, maar vinden wij een ietwat saaie auto. Wel bij RAI gezien en in Duitsland in het wild. Model spreekt ons minder aan en standaard heeft de Q3 een forse tildrempel wat niet heel praktisch is als je zware boodschappen eruit moet tillen. De A4 Allroad dan. Prachtige wagen. Rijdt heerlijk comfortabel en in de juiste kleurstelling/ aankleding stoer, vinden wij. Maar dat is uiteindelijk een smaakkwestie. De 2.0tfsi 211Pk met automaat gereden en daarna was mijn vrouw bijna verkocht. Blijkt later dat deze versie behoorlijk dorstig is. En met panorama dak kan ik er niet lekker in zitten. Verder top afwerking, prima wagen.

Goed, ik rij zelf een 318d, dus op een gegeven ogenblik haar overgehaald om toch ook eens bij BMW te kijken. De 3 vind mijn vrouw veel te laag qua instap, dus die was bij voorbaat kansloos. De dealer bood aan na wat gesprekken een proefrit te maken in de nieuwe 1 serie als onderdeel van de intro in Hilversum. Leek mijn vrouw best leuk... voor mij. Achteraf bleek echter dat alleen de aangemelde persoon kon rijden, dus uiteindelijk heb ik geen meter zelf gereden op die dag. Mijn vrouw wel. Zowaar vond ze het heel lekker sturen. Zelfs de instructeur die meereed was verrast door haar vlotte, sportieve rijstijl, nadat ze wat gewend was aan deze auto. Ook de 8-traps automaat beviel haar meer dan uitstekend. Veel prettiger dan de Geartronic van Volvo. Voor de hond biedt de 1-serie net te weinig ruimte en ook hier is de instap relatief te laag, voor mijn vrouw. Of we dan niet eens met een X1 wilde rijden. Natuurlijk! Waarom niet? Dit beviel ons best goed (was handbak). En zelfs met panorama dak had ik hoofdruimte te over. Twijfel bij mijn vrouw sloeg toe; als Audi-adept in een BMW… Eens gekeken wat er dan op en aan moest zitten… Nog een proefrit gemaakt in een versie met automaat en een uitrusting richting wat wij graag zouden willen…. Dit nam de twijfel weg, samen met een goede inruil voor de V50 en een uitstekend helpende verkoper. Het werd dus een X1.

*Uitvoering en opties*

• X1 xDrive 2.0i, 8-traps automaat
• Kleur: Metallic Sparkling Bronze
• Cool Elegance Design pakket:
omvat o.a. leder Nevada Oyster met geel/zwarte biezen, sportstoelen, hemelbekleding Anthrazit, edelhoutuitvoering Fineline Wave, onderzijde dashboard, middenconsole en biezen van de vloermatten in de kleur Oyster.
• Opbergpakket
• X Line pakket, incl. chromen dakdragers
• Trekhaak met wegklapbare kogelkop
• Sportstuur, incl. servotronic
• Verlichtingspakket
• Xenon
• Parkeersensoren voor en achter
• Electrisch inklapbare, dimmende buitenspiegels
• Regensensor, automatische verlichting
• Navigatie Professional, bluetooth telefonie en spraaksturing
• Getint glas
• Keyless-go
• Volautomatische airco
• Harman Kardons surround system
• Panorama dak, met schuif/kantel deel
• Extra set wielen met winterbanden
• Getinte baan voorruit
• …. Geloof dat ik bijna alles wel heb gehad nu….

*Ervaringen van het eerste half jaar*

De motor is de N20, die in 2.8 versie 254Pk levert en als 2.0i 184Pk. Deze direct ingespoten motor klinkt wat rauwer dan ik gewend ben van benzinemotoren. Bijna als een diesel! Maar binnen heb je daar geen last van. In normale stand kan je er relaxed mee rijden en toch heel vlot. Altijd voldoende kracht beschikbaar. In sport-stand is het een waar scheurijzer.
Bij 120km/h draait de motor zo'n 1800tmp. Minder nog dan mijn 318d.

Ik zal me hier beperken tot een opsomming van wat ons opvalt.

Wat bevalt:
• Surroundsysteem. Wat een waanzinnig geluid, zeker tov de standaard speakers.
• Panorama dak
• 8-traps automaat en motor .
• Verbruik: tijdens snelwegritten 1 op 12,3. Als je netjes rijdt. In combiritten 1 op 11. Stad 1 op 8. 1 op 13 moet haalbaar zijn, maar met de cruise control op 115 oid.
• Gemakkelijke werking wegklapbare trekhaak.
• Stevige wegligging, maar toch ook wel comfortabel. De V50 was met zijn standaardonderstel op 17” wielen een stuk rumoeriger en stoteriger op slechter wegdek.
• Heerlijke sportstoelen en de memory functie met 2 rijders is ideaal.
• Kleurstelling dashboard en leer. Hierdoor doet het geheel minder goedkoop aan (want het is al genoeg geschreven: de onderkant van het dash en de deuren zijn niet van heel mooi plastic).
• Puike wegligging, maar toch ook comfortabel op langere afstanden. We rijden er beiden met heel veel plezier in.
• Voldoende opbergruimte voor losse spullen.
• Door de vele negatieve reacties op AW vallen de vele complimenten over de 'looks' erg op in positieve zin.

Wat kan beter
• Spiegels in Dombo-formaat. Erg groot in verhouding tot auto. Wel lekker als er een aanhanger of trailer achter hangt, maar voor dagelijks gebruik mag het kleiner (scheelt wat in verbruik ook neem ik aan).
• Plaatsing bekerhouders (dat zit in mijn 318d handiger)
• Geen lucht uitstroomopeningen middenconsole achter (zit bijv. weer wel in de 3 serie)
• Getinte glas achter had nog wel wat donkerder gemogen van mij
• Geen ledverlichting gebruikt voor richtingaanwijzers (dat was op andere modellen al wel het geval
• Geen zachte inleg in bekerhouder middenconsole en opbergruimte onder de armsteun. Hierdoor gaan spulletjes snel glijden en lawaai maken/ rammelen. Ik heb dat zelf opgelost door er van anti-glijstof materiaal op maat wat in te maken. Je kan dit los kopen bij bijvoorbeeld een kampeerwinkel. Maar dit hoort er standaard in bij zo’n auto.

*Storingen/ problemen*

Enige probleem dat sinds een paar weken is opgetreden is een rammel van het klepje van het dashboardkastje bij sommige koetsvibraties. Het lijkt erop dat er wat veel speling op de borgpinnen, links en rechts van het klepje, van de sluiting zit. Stukje vilt tussen gezet door de dealer. Lijkt te helpen.

De zomervakantie komt er nu aan. Eens kijken hoe het bevalt op echt lange ritten met de Holtkamper erachter.

Ik ga mijn best doen deze review bij te houden. Dit is overigens mijn eerste review ooit. Vragen of opmerkingen zijn welkom.

Foto's toegevoegd

  • 13.000 km

Als beloofd een aantal eigen foto's toegevoegd. Jammer dat je maar max. 4 foto's kwijt kunt trouwens...

Rammel bij klep van dashboardkastje lijkt verholpen door de dealer.

Een update na één jaar en 29.000Km.

  • 29.000 km

De laatste update is alweer even geleden. De tijd is omgevlogen, zo ook het aantal kilometers met de X1. Veranderingen in de werkomstandigheden van mijn partner zorgden er dit jaar voor dat er meer op de kilometerteller staat dan vooraf beoogd. Dat wordt dit jaar hopelijk wat minder. Maar het moet echt veel meer worden om na te denken over een diesel. Daarvoor bevalt de auto simpelweg teveel!

Het eerder genoemde dashboard rammel is definitief weggebleven. Dat heeft de dealer dus prima opgelost. Maar ook verder heeft de auto de kilometers probleemloos doorstaan. Binnen ongeveer 4.000Km zal de auto zijn eerste beurt krijgen.

*Paar weetjes*
-Verbruik over de gehele periode ongeveer 1 op 10 à 11. Heb het niet heel precies bijgehouden.
-Airco heeft geen uitstroom tussen voorstoelen naar achterbank, waardoor het wat lang duurt voor het achterin qua temperatuur lijkt op voorin.
-Leer is geweldig. Helemaal i.c.m. stoelverwarming. Lichte kleur vergt wel iets meer werk om schoon te houden (vaker poetsen). Maar zou het zo weer kiezen in deze 2-tone kleurstelling. Staat gewoon geweldig, vinden wij.
-Heerlijke reisauto, maar toch ook wel sportief.
-Prima rijden met vouwwagen erachter of zwaarbeladen aanhanger.
-Trekhaak eenvoudig met de hand te (de)monteren.
-Vierwielaandrijving in de sneeuw is niet leuk ;) Maar wel veilig. Tenzij je echt uit je dak gaat natuurlijk, dan is de auto best tot slippen te krijgen.

Afijn, zoals diverse andere X1 berijders hier zijn wij nog altijd erg blij met onze auto. Na de beurt -ergens in januari/ februari- een nieuwe update.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens