BMW X1 xDrive18d Executive (2010)

autoreview

BMW X1
BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1 xDrive28iBMW X1 xDrive28iBMW X1BMW X1 xDrive28iBMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1

Signalement

UitvoeringX1 xDrive18d Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf110.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 117.500 km

Uitdagingen ga je niet uit de weg, maar pak je op is mijn mening. Zo kreeg ik rond eind oktober de kans om voor een nieuwe werkgever een mooie nieuwe uitdaging aan te gaan. Er was één maar, er zat géén lease auto bij. Na jaren van lease auto’s rijden moest ik dus een prive auto gaan kopen. Zuur vanwege het feit dat in januari 2014 ik mijn Mazda CX-7 had verkocht en besloten had om na jaren weer een lease auto privé te gaan rijden. Ik ben absoluut niet merktrouw wat betreft auto’s. De afgelopen 15 jaar heb ik veel diverse auto’s gereden voor de geïnteresseerde een opsomming;
1. P Astra 1,6 8v tailgate
2. P Saab 9-5 2.0T
3. Z /P Peugeot 206 1.6
4. Z Daewoo Lacetti 1.4
5. Z Daewoo Nubira 1.6
6. Z Peugeot 307 2.0 hdi
7. Z / P Seat Leon 1.9 tdi
8. Z / P Renault Scenic Dynamic 1.9 dCi
9. Z BMW 118d High Executive
10. P Renault VelSatis 2.0t
11. Z Astra GTC 1.7 cdti
12. P Renault VelSatis 3.0 v6 dCi
13. P Suzuki Grand Vitara 2.0
14. P Renault VelSatis 3.0 v6 dCi Phase II
15. Z BMW 118d High Executive
16. P Renault Scenic Conquest 1.5 dCi
17. P Mazda CX-7 2.3 disi
18. Z Golf GTI 2.0
19. Z / P Volvo V40 D2 Cross Country
20. P BMW X1 18d

De wensenlijst voor een nieuwe auto was na wikken en wegen duidelijk; Cross Over, diesel ivm +35k kms per jaar, niet meer dan 120.000 km’s, tussen de 20k en 25k euro, caravantrekker min 1200kg, Climate Control, ruimer dan de V40, dealer onderhouden, bouwjaar vanaf 2009 / 2010, minimaal verbruik 1:15, niet te zwaar en/of te groot en goede meervoudig verstelbare stoelen.
Vooral het laatste is belangrijk niet te zwaar of te groot. Na diverse grote en zware auto’s te hebben gereden wil ik niet meer in dergelijke auto’s rijden. Dit heeft te maken met noemt het voortschrijdend inzicht en een verandering van prioriteiten.

Na veel te hebben rondgekeken op internet een short list gemaakt van een aantal potentiele auto’s: Volvo XC60, Volvo XC 70, Subaru Outback, BMW X1, Mini Countryman, Renault Scenic Xmod, Citroen Cactus of de Subaru XV.
De innovatieve kracht en zuinigheid van de Cactus hebben met verrast. De Cactus en de Countryman vielen alleen snel af vanwege het totale gebrek aan trekkracht. Jammer omdat beide auto’s voor mij een laag patser gehalte hebben en hoge aantrekkingskracht.

De XC60 bekeken. Een mooie auto, maar toch te groot en zwaar. Wij zijn met 3 en een kleine hond dus deze ruimte hebben wij niet nodig. De XC70 blijft een zeer begeerlijke auto, maar de KM standen voor deze auto icm bouwjaar en prijs vind ik niet in balans. Daarbij is hij ook aan de zware kant. Hij valt in dezelfde klasse als de XC60 wat betreft gewicht.
De Xmod was een optie. Ik heb bij het uitkiezen van mijn vorige lease auto lang getwijfeld tussen de Volvo en de Xmod. Ook nu is de Xmod een mogelijke kandidaat geweest. Na lang wikken en wegen niet hiervoor gekozen. De Renault vind ik niet echt een Cross Over. Ik was bang dat ik hem snel ‘zat’ zal zijn. Immers de Renault Conquest was binnen 12 mnd weer verkocht. Verder voldeed hij aan de wensen en eisen die ik aan een auto stel.

Tussen door nog naar een XV gekeken. Fel oranje, 2.0 boxer en full options. Ik had hem graag willen hebben, maar het was een benzine versie. Met mijn km’s zou Autogas een optie zijn, maar dit wordt door zowel de dealer als de gasinbouwer sterk afgeraden. Hij is niet meer de ‘oude’ motor waar je makkelijk gas in kan bouwen.

De beslissing moest genomen worden. Werd het de X1 of de Outback! De Outback is echt een hele mooie auto. Rijdt zeer comfortabel, maar ik echt een stukje rijbeleving. Verder vind ik de gebruikte materialen echt niet meer van deze tijd. Wat wel heel gaf is, is de luchthapper op de motorkap. Die zie je wanneer je rijdt. De prijs van de Outback lag aan de bovenkant van mijn budget.

De zelfde middag ook een proefrit gemaakt met de BMW X1 18d. Eigenlijk binnen 2 minuten, kreeg ik het juiste gevoel. Dit is de auto waar ik graag in wil rijden. Niet te hard, strak sturen, zeer goede sport stoelen, zuinig en een prima formaat. Hij voldeed compleet aan mijn wensen lijst. De prijs lag zelfs lager dan begroot. Na een proefrit van 100 km, over diverse wegen en met wisselende snelheden besloten dat dit de auto moest worden waar ik de komende 5 jaar of t/m 200.000 km’s in zou gaan rijden.

Eind november de X1 in ontvangst genomen en sinds 19 december ben ik er mee gaan rijden. Op dit moment 2-3-2015 heb ik 7000 km afgelegd. Ik steven af op 40.000 km per jaar woon-werk en vakanties.

Het interieur: Het is geen grote of extreem ruime auto, maar ruim genoeg voor een gezin van 3. Ik zit recht op en relatief dicht bij het stuur. Daardoor is het achter voldoende plaats voor een persoon van 1,75m om achter mij te zitten. Achter mijn vriendin zit onze dochter in een grote kinderstoel. Hoofd en beenruimte is voldoende. Ben je groter dan 1,75m dan wordt het krapper. Mensen langer dan 1,85m zitten niet meer lekker. Vanwege het gebrek aan beenruimte.

Mijn auto beschikt over sportstoelen. Werkelijk alles kan versteld worden denk aan de hoogte, hij kan kantelen, de steun van de lende en onderrug kan worden opgepompt en de zitting kan worden verlengd. Dit in combinatie met lengte van de rails waarop de stoel staat en het axiaal en in hoogte verstelbare stuur kan iedereen een prettige zit vinden.
Wekelijks rijden wij naar de achterhoek om daar het weekend door te brengen.

De bagageruimte is meer dan voldoende om alle spullen (en meer) voor een weekend mee te nemen. Nu nemen wij lekker veel mee, ik denk daarom dat het voor een vakantie ook prima voldoet. De toegang van de bagage ruimte is voldoende groot en de tildrempel te verwaarlozen.

De materialen zijn prima en dat kan ik ook over de afwerking zeggen. Laat ik eerlijk zijn, is zijn niet de beste materialen in zijn klasse. De Volvo was beter afgewerkt en de materialen waren zachter. Echter is een geen kraakje of piepje te horen. Stel ik zou een nieuwe auto kopen dan was het een ander verhaal. De Volvo was 36K nieuw en de BMW 46K. Kijk je naar het prijsverschil dan is de BMW gewoon de mindere koop wanneer het interieur en de afwerking vergeleken wordt.

Het rijden: Reeds twee keer eerder, in totaal 4 jaar, heb ik in een BMW mogen rijden. In totaal heb ik 4 jaar BMW 118d van de 1e generatie ervaring van voor en na de facelift. De 1 serie rijdt totaal anders dan de X1. Een keer heb ik zelfs deze zelfs ingeruild voor een andere pool auto. Dit werd een GTI uit 2011. De X1 is echt comfortabeler dan de 1 serie, maar minder dan de GTI. Je voelt niet ieder kuiltje op de weg zoals in de 1 serie toch voel je voldoende van wat er onder de wielen gebeurd. Hij geeft korte oneffenheden wel door, maar het wordt nooit storend. Drempels pakt hij prima en niet stuiterend. Hij is echter wel harder gedempt dan de GTI of Mazda CX-7, wat geen slappe wagens waren.

Misschien een nadeel van de strakke demping en wegligging, wellicht ook in relatie tot de hoogte van de auto, is dat ik in snelle bochten op de snelweg (A13 naar A12 via het Prins Clausplein bij DH) de auto een stapje naar de zijkant voel maken. Het stuur wordt op dat moment heel licht en vaag. Het wordt niet gevaarlijk, maar vreemd is het wel.

Het sturen zelf gaat bij snelheden tm 120 zwaar tot normaal. Het stuurt allemaal wel heel erg lekker en direct o normale snelheden. Bochten zijn een echt genot om in te gaan. Door het relatief kleine stuurtje dat lekker in de hand ligt voel je, je soms in een snellere auto zitten dan je werkelijk zit. Wanneer ik harder ga rijden wordt het stuurgevoel steeds minder en lichter. Dit ervaar ik wel als zeer storend. Zelfs zo erg dat ik in Duitsland gewoon niet harder wil rijden dan 140/150. Nu liggen er winterbanden onder, misschien heeft dat impact op het stuurgedrag. Wanneer de zomerbanden er weer onderliggen dan kom ik hier nog eens op terug.

Mijn rijstijl is normaal. Ik rij zoveel mogelijk mee met het verkeer. Dat betekent tussen de 100 en 120 kmpu op de snelweg en op provinciale wegen 70 en 90 kpmu. De route die ik dagelijks rijd is 24 km enkele reis met ½ snelweg en ½ stad en provinciale weg met enkele rotondes. Daarbij is de route behoorlijk druk, dus veel stoppen. Mijn gemiddelde verbruik op de route is 1:15 / 16. Volgens mij een prima waarde. Wekelijks rij ik ook de A12 op en neer en daar doe ik 1:18 tot 1:20. Gemiddeld is mijn verbruik tussen de 1:17 en 17,5 wat mij erg tevreden stemt.

De motor is de bekende BMW 2.0 liter diesel. Niet een zeer spannend blok. Hij doet gewoon wat hij moet doen en op ouderwetse diesel manier. Je hoort hem bij een koude start nadrukkelijk brommen en grommen. Na een kilometer op 10, wanneer hij warm is, met je dat hij steeds stiller wordt.
Hoewel je beschikt over een redelijk aantal 320 nm is hij niet snel. De Volvo vind ik echt niet onderdoen, daar zat echter 280 nm in. De X1 nodigt uit tot doorrijden, maar niet tot hardrijden of zelfs racen.

Al met al zijn dit mijn eerste ervaringen. Ik ben tevreden over de BMW en geniet van de km’s die ik maak. Gedurende de komende periode zal ik een update verzorgen, zoals bij een beurt, vakanties etc.

Ingeruild

Zoals reeds eerde aangegeven vond ik de X1 een vaag sturen op hogere snelheden en bij oneffenheden op het wegdek. Daarnaast stuurt hij rond uit zwaar. Ik heb maanden last gehad van het zware sturen. Na een rit van 150 km had ik pijn aan mijn pols en onderarmen. Nu zijn deze niet van papier gemaakt en zijn best wat gewend met het wielrennen en mountainbiken dat ik doen. Deze pijn (irritatie) hield altijd zo'n 1 1/2 uur aan. Op een gegeven moment bleef het zuren. Toen het tijd was een trekhaak te monteren ben ik met mijn vriendin serieus gaan praten over investeren in de X1 of toch maar een andere auto die soepeler stuurt kopen. Na kort wikken en wegen besloten de BMW te verkopen. Nog even getwijfeld of ik heb particulier zou verkopen, maar besloten dat ik de rompslomp of geleur aan de deur niet wil. Uiteindelijk toch gekeken naar een Volvo XC60 - 70 -- V40CC of Peugeot 3008 / 508RXH. Deze laatste gereden in Goes en Eindhoven. In Eindhoven stond bij Peugeot een exemplaar in het mokka bruin met net 37.000 km op de teller en dus als nieuw. Deze gekocht in juni 2015. Helaas maar kort genoten gereden in de X1.De RXH rijdt veel comfortabeler, stuurt lichter en is meer auto dan de X1. Je voelt dat je een flink stuk blik om je heen hebt. De X1 en BMW in het algemeen is niet mijn type auto. Ik wil vooral comfort, power en souplesse.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.