BMW X1 sDrive20i Business (2012)

autoreview

BMW X1
BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1 xDrive28iBMW X1 xDrive28iBMW X1BMW X1 xDrive28iBMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1BMW X1

Signalement

UitvoeringX1 sDrive20i Business
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

We hebben in april 2012 ontvangst mogen nemen onze X1. Deze had de luxery line pakket met oa X-line (zilveren accenten op voor- en achterbumper en zilveren sideskirts), panoramadak, xenon, business navigatie, sportstuur, automatische airco, 18" velgen, chrome line (chromen strips onder zijramen), zilveren dakdragers, ik zal vast nog wel iets vergeten. De Luxery line was er om pre-facelift modellen een verkoopboost te geven aangezien de facelift eraan kwam. Pakket bevatte voor ongeveer 9000 euro aan opties voor 3000 euro, voor ons was dat een behoorlijk stimulans om voor de X1 te kiezen toen. Verder hebben we zelf de sportstoelen, lichtpakket, licht en regensensor, automaat en hifipakket besteld. De reden dat de X1 werd gekozen is dat er meerdere eisen waren in het huis, het moest een hoge instap hebben(helaas) en het moest leuk rijden. De X1 bood het beste compromis, we hebben ook naar de Q3 gekeken (te lelijk, te saai, te anoniem, te burgerlijk etc), Mazda 6, Skoda Superb(eigenlijk voldoet deze niet aan de eisen, maar bood wel gigantisch veel ruimte) en Skoda Octavia RS (is zo'n net-niet auto)

-Het rijden
Daar kan ik heel kort over zijn, de auto is keihard geveerd. Vooral met 18" met RFT banden(Goodyear Efficientgrip) merk je elk steentje in de weg, de achteras is ook keihard gedempt, je krijgt harde klappen met drempels afrijken en de paar putjes die je meepakt soms. Voordeel van de harde vering is wel dat de wagen goed bochten neemt, het zetten duurt even een kort momentje, maar daarna blijft hij vrij koersvast. Hij kan vrij hard door bochten, maar onderstuurd wel uiteindelijk, in het droog is met gas de achterkant wel te verleiden tot hele kleine stapjes (met 225 banden, met 255 gaat het niet ga ik vanuit). In regen is het allemaal een stuk leuker, de achterkant komt goed om midden in de bocht en is vrij dwars te gooien en te houden met gas.
Het sturen gaat vrij precies en geeft ook veel feedback. Hoor van veel andere bestuurders dat de besturing vrij zwaar is. Heb er zelf geen last van en vind juist andere auto's vaak te licht sturen. Wat ook erg fijn is aan de besturing is het feit dat de stuur niet een overdreven sterke neiging heeft om zichzelf te centreren (wat alle FWD auto's die ik heb geregen hebben).
Met winterbanden verlies je wel wat scherpte in de besturing, maar je merkt wel dat de auto iets zachter is geworden (17", non RFT, Dunlop Wintersport 3D). Over klinkerwegen hoor je ook minder de tegels in de cabine. Toch mis ik de zomerbanden, de scherpte is fijn, maar hij heeft veel meer grip in droog en nat asfalt.

De automaat is een koppelomvormer en schakelt waarschijnlijk niet zo snel (maar alsnog vrij rap) als automaten met dubbele koppeling. Wel heeft het als voordeel dat tijdens het schakelen nog krachten gaan naar de achterwielen en is het schakelen vaak vrij soepel (van 1 naar 2 wilt hij nog wel eens een duwtje geven, ook met weinig gas). Wat ook een voordeel aan de automaat is dat je bij volgas accelereren "scheten" krijgt tijdens het opschakelen, iets wat dezelfde auto met handbak niet doet, dit voegt behoorlijk wat toe aan de beleving en de snelheidsgevoel.
Manuele bediening is ook tof, maar hij reageert (te) traag in mijn beleving. Als je volgas wegrijdt en wilt opschakelen gaat hij vaak nog 500 rpm door voordat die daadwerkelijk opschakelt. Bij het terugschakelen van meerdere versnellingen gaat de bak ze 1 voor 1 langs, op een vrij “trage” manier. Niet ergelijk voor de dagelijkse rijder, wel voor de fanatiekeling. Wat ook naar aan de bak kan zijn is dat deze zelf opschakelt als je in de toerenbegrenzer komt, nogmaals, niet erg voor dagelijks gebruik, maar het onderbreekt je driftactie als het gebeurd.
In D schakelt hij vrij snel op, soms al bij 1500 tpm als je het gaspedaal aait. Terugschakelen doet hij ook voor je, maar niet heel graag, je moet hard het pedaal intrappen wil je dat hij snel terugschakelt. In S is die dan weer vrij happiger en schakelt vrij rap terug en is niet vies van de hogere toeren. Toch vind ik dat je in M het meeste uit de motor kan halen als je enthousiast wilt rijden, mede omdat je dan de laagste versnelling kan kiezen in bochten en de remmende koppel kan gebruiken om hogere bochtsnelheden te bereiken.

De motor is het N20 blok, hetzelfde blok ligt in veel modellen met meerdere PK outputs, hij wordt verkocht oa als 18i, 20i, 25i en 28i (bij de nieuwere modellen). In de 20i levert deze 184 pk en 270 nm koppel, deze is al beschikbaar vanaf 1250 tpm volgens BMW, in praktijk lijkt het ietsjes hoger te liggen, denk 150/200 tpm hoger. Trekt verder wel lekker door, maar verliest pit boven 5500 tpm. Icm de automaat is het een fijne blok, snel genoeg bij acceleratie en de automaat kan ‘m vrij goed in zijn koppelrijke band houden.
De motor klinkt alleen een beetje eh “dieselig” stationair, oorzaak hiervan is de directe injectie. Het is toch geen fijn geluid om te horen. De uitlaat doet het dan al een stuk beter, deze klinkt vrij sportief. Revven tot +/-3000 rpm geeft veel plofjes als de uitlaat warm is en bij vollast opschakelen laat deze zelfs luide scheten boven de 4000 rpm. De motor klinkt alleen erg rauw tijdens acceleratie, niet mooi, maar ook niet bijzonder slecht. Het beste kan je gewoon de achterbank neergeklapt houden voor extra uitlaatgeluid.

-Interieur/bediening/multimedia

De sportstoelen is de beste optie die je aan kan vinken. Ze houden je goed op je plaats, wangen zijn opblaasbaar (standaard). Verder kan je ‘m in hoogte verstellen, zittinglengte, voor/achterverstelling, rugleuning en de stoel is kantelbaar. Verder is de sportstuur een aanrader, lekker dik en relatief klein. Materiaalgebruik in de auto is soms wat karig, veel hard plastic wat behoorlijk teleurstellend is voor de prijs dat je ervoor betaald. Zit vooral op lagere delen in de auto het goedkope harde plastic. De extra bekerhouder kan vrij irritant zijn voor de bijrijder aangezien deze in de beenruimte zit. Over beenruimte gesproken, voorin is de X1 echt ruim, ik kan de stoel zo ver naar achter zetten dat ik niet meer bij de pedalen kom. Achterin is het al een stuk minder, ik kan wel prima achter mezelf zitten (1.84m) alleen zijn 3 volwassenen op een rij niet echt plezierig. Hoofdruimte is zowel voorin als achterin riant.
De X1 heeft nog de cruise control achter de stuur zitten, dit werkt veel intuïtiever dan de cruise control op de stuur wat in nieuwere BMWs zit. De bediening is verder vrij gelijk aan andere BMWs, wat een positief punt is, alles zit op de juiste plek en laat zich makkelijk bedienen. iDrive heeft amper een leercurve en is zeer gebruiksvriendelijk, ook voor de digibeet. De X1 heeft standaard een USB en AUX in, met de navigatie erbij werkt het perfect met iPhones (andere telefoons heb ik niet geprobeerd). Eenvoudige muziekspeler in iDrive welke zich makkelijk laat bedienen en dankzij de hifiset klinkt het ook vrij goed in de auto. Onder beide voorstoelen zitten subwoofers die bass toevoegen, maar niet op een excessieve manier wat veel fabrikanten doen.

Problemen
-De auto rammelt, al meerdere keren bij de dealer geweest. Blijken de deurrubbers te zijn, telkens verholpen maar het blijft maar terugkeren. Morgen weer langs de dealert.
-De motorkap wobbelt heel erg bij hoge snelheden (180+) en als het hard waait van voren. Is niet plezierig om te zien en best verontrustend als je 230 gaat. Morgen ook vragen wat ze daaraan kunnen doen.
-Trekt nogal wat vandalisme aan, of zo lijkt het. Op verschillende locaties zelfs, gekrast (meerdere malen), bekogeld met een fles en andere objecten (dakraam vervangen en motorkap uitgedeukt), tegenaan gereden tijdens parkeren(dader heeft niets achtergelaten, op beschadigingen en een kapotte kentekenplaat na).
-Automaat is een paar keer in neutraal geschoten ipv te accelereren in manuele stand, ook morgen vragen aan de dealer. Heb het probleem niet kunnen repliceren, is alleen wel vaker voorgekomen (4/5x in de 23k km)

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.