BMW X1 sDrive20d Executive (2011)

BMW X1 sDrive20d Executive (2011)

UitvoeringX1 sDrive20d Executive
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011

Eerste overzicht

Na zes jaar te hebben rondgehobbeld met de 1-serie, werd het tijd voor wat anders.
Op zich hebben wij over de 1 niks te klagen gehad, maar volgende dingen nemen we mee:
- sportophanging is niks voor ons
- sportstoelen zijn leuk, maar niet noodzakelijk
- een beetje ruimte is toch wel fijn

Aangezien wij tevreden waren over de garage en de geleverde service kreeg BMW de voorkeur.
Een testrit gedaan met een X1 sDrive18d met automaat, en dit beviel, behalve dat we niet echt onder de indruk waren van het vermogen (misschien door de automaat ?)

Nu stond er in de showroom een X1 sDrive 20d demowagen met een aantal leuke opties (lederen bekleding, lichtpakket, verwarmde zetels opbergpakket, cc, regen & licht sensor, parkeersensoren, aut. airco, panoramisch open dak, upgrade van de stereo incl. usb & aux aansluiting, etc etc) én in een kleur die ons erg aansprak (Tasman Grey).
Daar een leuke deal op kunnen maken met inruil van de 118d en twee weken later konden we de X1 gaan ophalen.

Ten opzichte van de 1 is deze X1 qua rijden een verademing. Een pàk comfortabeler, stiller, ruimer, minder nerveus en qua verbruik ongeveer gelijk (6 à 6,5l/100km)

De regelmatige ritten naar Zuid Frankrijk verlopen nu dus een heel stuk aangenamer. De automatische airco, de cruise control, regen/licht sensor, het draagt allemaal bij tot een prima comfortniveau.
De ophanging is niet supercomfortabel, maar aanzienlijk vergevingsgezinder dan de 1, en staat een (af en toe) sportievere rijstijl zeker niet in de weg.
Hij stuurt erg strak, de remmen zijn krachtig en goed te doseren, en de acceleratie is lekker vlot.
De motor is daarbij nog eens lekker soepel, maar wel redelijk rumoerig bij het accelereren.
De flinke buitenspiegels zorgen voor een goed zicht op wat achter u gebeurt, en dat is wel zo relaxed.
Ook handig zijn de ruime deurvakken, zowel voor als achter, het grote vak midden op het dashboard (waar de navigatie zou kunnen zitten), plekjes zat eigenlijk voor alle rommel, al mocht het handschoenvak wat ruimer.

Het interieur is overdag heerlijk licht, mede dankzij het open dak en de lichtere bekleding, en in het donker gezellig. Ook het dashboard vinden wij mooi vormgegeven, de houtinleg past perfect bij de kleurstelling en geeft toch wat extra cachet.
Ergonomisch is het dashboard ok en de meeste knoppen zitten op een logische plek.

Problemen ?

Afwerking/degelijkheid in het algemeen:

- Sommige kunststoffen zijn keihard en krassen snel, de volledige onderste helft van het dashboard eigenlijk, inclusief de middenconsole
- de overgang dashboard naar middenconsole sluit niet mooi aan
- het drempeltje in de deuropening aan de passagierskant was losgekomen
- de kunststofrand rond de zitting van de bestuurdersstoel was losgekomen
- een parkeersensor was in de achterbumper gevallen (zonder iets te hebben geraakt voordien welteverstaan)
- zowel de radio zelf als de versterker zijn vervangen wegens een gruwelijk irritante en constante 'tik' in de luidsprekers
- de auto is afgeleverd met een band in de verkeerde rijrichting
- de verschuifbare armsteun is een erg gammel ding, er zit al erg veel speling op en de positievergrendeling stelt niet veel voor. Handig overigens, die bekerhouders onder de steun.
- af en toe onnodige foutmeldingen (bandendruk, verlichting kapot)
- de aircopomp is luidruchtig, ik dacht eerst dat er iets los hing ('producteigenschap')
- servopomp piept vaak bij volledige uitdraai stuur

Andere missers:
- Het 'rokerspakket':
Onhandig, want de steun zit redelijk in de weg voor de passagier vooraan en in het donker is het een kwestie van mikken (want het is zo'n onverlicht bekertje). Dit moet beter kunnen !
Op niet handenvrij bellen staan terecht boetes, maar roken in een X1 is gevaarlijker :)
- een sigarettenaansteker verlichten kon er budgettair blijkbaar ook niet meer vanaf (nota bene bij een auto met als optie 'lichtpakket' !)
Zelfs de garage was verrast, want ik had aangegeven dat dit misschien gesneuveld was toen ze gewerkt hadden aan de radio, bleek er geen aansluiting te zitten ?
Dit was bij andere X1's die ze hadden staan ook het geval, volgens de garage ?
Sorry BMW, indien dit klopt, dat is gewoon armoe !
- leuk zo'n regensensor, maar het ledje dat aangeeft of het ding aanstaat zit netjes verstopt achter het stuur.
- de leeslampjes achterin hebben geen afdekglaasje, je kijkt zo tegen het lampje aan.

Ondanks de behoorlijke lijst stomme dingen hierboven zijn we wel blij met de auto hoor, maar er staan toch een aantal dingen bij die bij BMW eigenlijk niet zouden mogen. Ik scoor qua betrouwbaarheid drie sterren, er is weliswaar nog niks 'onrijdbaar' voorgevallen, maar deze wagen heeft gezien zijn kilometers en leeftijd al veel te veel in de garage gestaan. Tot nu toe is alles onder garantie opgelost, maar ik wil bijvoorbeeld niet weten wat die grap met de radio buiten garantie zou gekost hebben. Enige onrust voor de post garantie periode dus :)

05/07/2012:

De wagen is binnen geweest in de garage, en hij lijkt weer in orde.
Het piepen van (wat ik dacht) de servopomp en het gerammel van de airco bleek samen te hangen. Er zou een of andere poelie/spanner vervangen zijn samen met de multiriem (?) In ieder geval, beide klachten zijn verholpen nu, dus die airco bleek gelukkig geen 'producteigenschap'.
De rechterband ligt weer in de juiste richting, de armsteun zit weer mooi strak in de geleiding en de handrem is wat bijgespannen.
En misschien nog wel het belangrijkste: de PDC links achter is nu vervangen en extra vastgezet, alsook de overige sensoren en het hele systeem werkt weer. Hoera ! :)

Zomer 2012

De halleluja stemming na de laatste herstellingen waren alweer verdwenen bij onze aankomst in Frankrijk. Na het verlaten van de (biljartgladde) péage klonk er van achter een gebonk/gerammel op een hobbelige b-weg. Bleek dat de afneembare trekhaak (achteraf geplaatst door de dealer) losgekomen was. De aanhanger was niét overladen (geweest) dus hoe dat is kunnen gebeuren is ons nog steeds niet duidelijk. Een heel gedoe overigens, aangezien wij niet meer verder wilden/durfden rijden met de aanhanger is een vriend de aanhanger moeten komen oppikken.
Na veel gedoe de wagen toch onder garantie mogen binnenbrengen bij een lokale BMW dealer om de installatie te laten nakijken en weer vastzetten. Bleek er toch iets niet helemaal te kloppen met de installatie en is ineens een derde sensor in de achterbumper vervangen (ook hier was de bevestigingsclip afgebroken). Nu de vierde nog en de hele set is vervangen.
De middenarmsteun begint inmiddels opnieuw veel speling te vertonen, alsook de handrem stoot de steun terug uit zijn vergrendeling.
Oh ja, de 'rammel' bij ingeschakelde airco is ook weer terug.

wat meer ervaringen

We zijn de 60000 km gepasseerd, dus tijd voor een update.
Veel nieuws kan ik eigenlijk niet brengen, de X1 heeft zich eigenlijk prima gedragen.
Het enige is dat de piepende multiriem blijft terugkomen. Nu is bij het laatste onderhoud alles nagekeken, en hebben ze niks abnormaal kunnen vinden. Een en ander is wat extra/opnieuw ingevet en we moesten het in de gaten houden.
Oh ja, en we hebben een lekke band gehad. 'Runflats' komen er wat mij betreft niet meer onder: zijn rijden veel 'harder' dan normale banden, kosten een rib uit het lijf om te vervangen, en je kan er officieel mee 'verder' rijden.
In ons geval beperkte dat 'verder' zich jammer genoeg tot welgeteld vier kilometer aan 80km/u. Want toen begonnen er toch wel eigenaardige geluiden van rechts achter te komen, dus besloten we maar te stoppen. En maar goed ook, of er had nog een flard band op de autosnelweg gelegen, en die liggen er al genoeg in België.
Aangezien ze bij BMW van mening zijn dat er 'dankzij' die runflats geen behoefte meer is aan een écht reservewiel, kan men vervolgens 1,5u wachten op de BMW assistance, die dan netjes komt aanzetten met een - u raad het al - tijdelijk reservewiel.
Weer in te leveren na herstelling bij uw dichtst bijzijnde BMW verdeler, trouwens.
Verder zijn de kilometers behoorlijk comfortabel verlopen, de airconditioning heeft (zeker met de hitte in Frankrijk van afgelopen weken) punten gescoord qua vermogen en snelheid om de boel binnen op temperatuur te krijgen. Mede omdat het interieur door het glazen dak veel sneller opwarmt.
Over dat panoramisch dak trouwens: naast de logische voordelen van licht, lucht en de zon op de bol, blijft het zowel op kantelstand als open verbazingwekkend stil. Het blijft onze favoriete optie!
Ook de cruise control is veelvuldig gebruikt en een stuk gebruiksvriendelijker dan in de vorige 1. Al heb ik meermaals onbedoeld geseind met het grootlicht omdat ik 'de foute stengel' vasthad.
Maar dat ligt eerder aan mij, denk ik :-)

En dan kom ik bij de 'mindere' kanten van de auto:

Na het meermaals (grondig) wassen van de auto, blijf ik van mening dat deze (onze ?) X1 matig is afgewerkt zowel in- als exterieur (catalogusprijs in het achterhoofd houdend) en dat bij veel dingen niet goed nagedacht of fout bespaard is.
Bijvoorbeeld:
- een van de kunststofranden die rondom de wielkast zitten, heeft nooit goed gepast. Deze gaat bij ons namelijk afhankelijk van de temperatuur wat 'gapen'. Ik heb het ding zelf eens losgemaakt, en kan enkel concluderen dat de pasvorm slecht is.
- Het dashboardkastje valt af en toe eens open.
- Het leder van de bestuurdersstoel is op de naad zitting/zijkant al behoorlijk zijn verf aan het verliezen.
- De armsteun zelf - niet de vergrendeling - bleef maar loskomen, dus heb ik de vier bevestigingsschroefjes maar vastgeplakt met Loctite, dit lijkt wel te werken.
- Verder nogmaals kunststof die erg snel krast/slecht proper te houden is (mn middenconsole, onderkant dashboard, console tussen passagiers achter en bekleding van de achterklep).

Qua 'knulligheden'/foute besparingen:

- De plaats van de gevarendriehoek in de achterklep. Als hij al blijft zitten na het dichtslaan van de koffer, hangt hij er scheef bij en gaat hij rammelen, maar meestal valt hij er toch zo uit, zodat het ding rondzwalpt in de kofferbak.
- Bij regen, stroomt het water dusdanig weg over de zijruiten, dat de buitenspiegels nog maar matig zicht bieden, ondanks de flinke afmetingen. Roken met het raampje op een kier kan trouwens ook niet, want dan het water stroomt dan bijna binnen. Net op de raambediening natuurlijk. Het lijkt er bijna om gedaan.
- De ruitenwisser achteraan heeft trouwens enkel een intervalstand, terwijl een continu stand echt wel wenselijk is bij serieuze regen.
- Het ontwerp van de overgang motorruimte/voorruit mag ook eens herbekeken worden, tenzij men nooit onder bomen parkeert, want de X1 verzamelt daar erg graag blaadjes en andere zooi (mn ter hoogte van de motorkapscharnieren)
Deze zijn dan vervolgens vrij lastig proper te maken, tenzij men over minihandjes beschikt om de 'zeefjes' er tussenuit de vissen. Helaas beschik ik daar niét over :)
Tijdens dat periodiek weerkerend gekl**t is mij trouwens opgevallen dat ik aan de binnenkant van de motorkap tegen kaal metaal aankijk, terwijl er toch nette bevestigingsgaatjes en beugeltjes voorzien zijn voor een propere zwarte afdekplaat. Net zoals bij mijn 17 jaar oude Fiat, bijvoorbeeld.

Ok, het merendeel van bovenstaande klaagzang zijn misschien 'details', maar dit valt mij gewoon tegen van BMW.