BMW X1 sDrive20d Executive (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X1 sDrive20d Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 50 km |
KM-stand laatst | 47.860 km |
De eerste twee weken...
- 3.700 km
Na 3 bijna 3 jaar trouwe dienst is het tijd voor een nieuwe leaseauto. De Avensis staat op 220.000 KM en het verlanglijstje met begeerlijke stations is gemaakt;
- Volvo V70 edition
- Volkswagen passat
- Audi A4
- Skoda Superb
- Opel Insignia
De BMW 3 serie en Mercedes C klasse vallen bij voorbaat af vanwege de binnenruimte.
Na verschillende proefritten blijft een shortlist over; Audi A4 S edition en de Skoda SuperB. Offertes zijn begin december ingediend bij de leasemaatschappij en het is kiezen tussen comfortabel & groot of sportief & net groot genoeg.
Dan kom ik oog in oog met de BMW X1 bij een klant. Dit biedt nieuw perspectief; sportief, net groot genoeg voor het gezin en freude am fahren. Direct langsgereden bij Bloemenkamp in Doetinchem en na een korte onderhandeling direct besteld.
De eerste ervaring:
Heerlijke reisauto met goede stoelen en uitmuntende communicatie middelen (tel, Nav, etc). Net de eerste 3.700 KM afgelegd en naar elke rit heerlijk fris uitgestapt. Daarnaast is de 20d zuing (gem 6.5l/100km), snel en stil.
Minpunten;
de beenruimte achterin is beperkt. Ik ben zelf 1.96 en dan past een kind van 4 jr net achter mijn stoel.
Over een paar weken volgt mijn update en foto's moet ik nog maken.
De eerste kilometers op zomer banden
- 17.050 km
Vorige week bij kilometerstand 15.600 de Goodyear winterbanden omgewisseld voor de Pirelli P7 zomerbanden en gelijk al het zout van de auto gewassen. Tijd voor een update en een upload van foto's (staan morgen on-line).
De X1 stuurt met zomer banden nog strakker door een bocht en de antislipregeling hoeft minder vaak in te grijpen bij het uitaccelereren van een bocht. Het verbruik is gedaald naar gemiddeld 6,1 liter per 100 KM (inclusief snelle ritten door DLD)en twee keer een half litertje olie bijgevuld. Heerlijk soepele motor die probleemloos van 90 naar 130 accelereert in de 6 en rijd als een automaat. Bij haast even terug naar 5 en bij 120 op naar 6, waarbij de dynamic cruisecontrol de snelheid weer mooi op 130 vast houdt.
De zitpositie achter het stuur en op de bijrijderstoel is perfect en hier is het heerlijk toeven. Op de achterbank hebben de kinderen (net) voldoende ruimte en in de kofferbak is voldoende groot voor een gezin met 2 kinderen. Het commentaar over het dashboard (plastic/hol) in andere reviews kan ik niet plaatsen. Het geheel ziet er strak uit en er is geen rammeltje te horen. Ik mis wel opbergruimte in het dashboardkastje (ligt vol met de handleidingen) en middenconsole. De flessenhouders in de deuren en kaartenbakken in de deuren zijn wel mooi groot. De I-drive voor navi, telefoon, radio, CD werkt super.
Tip; kies met kinderen de sportstoelen en de zonnewering. De hoogte verstelling geeft de kinderen achterin voetenruimte.
Wat kan beter;
Bluetooth communicatie tussen telefoon (Nokia) en auto. Het duurt een minuutje of 3 voordat het telefoonboek beschikbaar is.
Hoofdsteunen gaan niet ver genoeg omhoog voor lange inzittenden.
Dodehoek naar rechts is (te) groot naar rechts door de dikke deurstijl.
Start-stop systeem reageert niet altijd adequaat (komt update volgens dealer).
Conclusie; ik ben zeer tevreden en over 19.000 KM (3mnd) komt er een update van mijn eerste reguliere onderhoudsbeurt.
Voor de liefhebbers, de exacte uitvoering van mij auto is;
X1 20d Sdrive Executive met als opties
- Stoffen bekleding "Median" (AX)
- Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM) (302)
- Dakdraagsysteem, aluminium zijdeglans (twee langsdragers) (3AT)
- BMW sportstoelen (481)
- Uitschakelbare passagiersairbag (5DA)
- Navigatiesysteem Professional (609)
- Spraaksturing van o.a. telefoon en navigatiefuncties (620)
- X Line (3XL)
- Opbergpakket (493)
- Lichtpakket (563)
- zonneschermen achterste zijramen en achteruit
Foto's toegevoegd
- 17.100 km
Vandaag de foto's toegevoegd.
Voorruit vervangen
- 33.800 km
De eerste reparatie aan de X1 is een voorruit door steenslag. Hierna is de automatische stand van de Airco defect. Bij onderzoek door de BMW dealer blijkt de condensator tijdens de vervanging van de voorruit (Auto Totaal Glas) kapot te zijn gegaan. Het vervangen van de condensator (70 Euro) kost totaal 150 Euro, inclusief het uitlezen.
Over 1 week de eerste onderhoudsbeurt en dan volgt een uitgebreid verslag tot nu toe.
Eerste reguliere onderhoudsbeurt
- 35.700 km
In de afgelopen maanden een aantal lange trips gemaakt naar o.a. Parijs en Frankfurt en wat een heerlijke reisauto is de X1. De X1 is heerlijk stil en stabiel bij het cruisen met 140 km/u over de Franse autoroute maar ook bij 200 km/u kun je op de Duitse autobahn jezelf nog prima verstaanbaar maken via de carkit. De X1 loopt in Duitsland 230 km/u en ook bij deze snelheid ben je nog steeds “in control”. In tegenstelling tot andere reviews heb ik geen last van een fluittoon bij hoge snelheden. Na een paar uur sturen stap je fris uit voor je volgende afspraak waarbij vooral het comfort van de sportstoelen overtuigt.
De X1 rijdt als op het spoor en alleen bij korte oneffenheden is de achterkant van de auto wat stoterig (ribbels tussen betonplaten). De X1 stuurt heerlijk en is alleen door extreem rijgedrag te verleiden tot overstuur, waarbij gelijk alle elektronica ingrijpt om erger te voorkomen. De remmen werken zoals je dat van een BMW verwacht; goed.
Ik ben langzaam gewend aan het start en stop systeem. Af en toe werkt dit systeem niet (airco/temperatuur etc.). M.n. in de file is dit systeem irritant en zet ik het uit. Tijdens de defecte airco (zie verslag 4) een aantal dagen rond gereden zonder start en stop systeem (werkt niet als de airco op manueel staat) en niet gemerkt dat het verbruik toenam. In mijn beleving werkt een start en stop systeem alleen optimaal i.c.m. een automatische versnellingsbak.
Wat is mis t.o.v. mijn Toyota is de bekerhouder/flessenhouder voor in het dashboard. Deze zat voor een ventilatie rooster, waardoor je altijd een “frisse” fles water binnen handbereik tot je beschikking had. De flessenhouders in de deur zijn praktisch, maar zouden wat mij betref best gekoeld mogen zijn. De losse bekerhouder van het opberg pakket is niet praktisch i.c.m. een bijrijder en daarnaast valt een halve liter fles uit de houder bij een bocht of remactie.
Het I drive entertainment systeem staat elke dag weer garant voor snelle navigatie, tip top car kit en je eigen muziek vanaf de harddrive. In 1 woord top.
Verbruik;
In totaal heeft de X1 2,238.55 liter Diesel verbruikt op 35.695 KM, of te wel een gemiddelde van 6,1 liter per 100 KM. Gemiddeld rij ik bijna 1.000 KM op een tank, een comfortabele actieradius.
In totaal 1 liter olie bijgevuld tot nu toe (in de eerste 10.000 KM). Voor de rest geen olie verbruik.
Eerste beurt;
Alleen standaard acties (prijs volgt nog):
o Interieur filter vervangen.
o Olie ververst
o Auto controle (alles OK)
o Vastgesteld dat de mistlamp kapot is (steenslag)
Bijzonderheden
Lampje regensensor niet leesbaar als deze is ingeschakeld
Bevestiging zonneschermen achterruiten laat los; netjes opgelost door dealer door de plakrandjes te vervangen door klemmetjes van een E39.
Telefoongeheugen wordt bij elke connectie opnieuw gesynchroniseerd, waardoor de telefoon pas naar 2-3 minuten bruikbaar is.
Nieuwe baan
- 44.030 km
Vanaf 1/9/2010 ga ik starten bij een nieuwe werkgever en helaas wordt de X1 niet overgenomen. Vanaf 1/9/2010 komt er een huur auto en kan ik opzoek naar een nieuwe auto.
Conclusie; De X1 is een heerlijke reis auto! Laatste update volgt rond 31-08-2010.
Auto ingeleverd
- 47.860 km
Na nog 3 weken genieten van de heerlijke rijeigenschappen heb ik helaas de X1 moeten inleveren. In de gereden 48.000 KM geen storing of mankement meegemaakt en de auto is nog vrij van rammeltjes etc. Het verbruik is 6,3L/100km (6,1 volgens board computer).
Verbruik totaal
6,30 l/100km
47.421 km en 2.986 l
7,51 €/100km
Slijtage/onderhoud:
1 liter olie bijgevuld.
1 kleine beurt gehad van net geen 300 Euro.
De zomer banden hebben naar 30.000KM nog 5 (A) en 5,5 (V) mm profiel
De remblokken moeten met 46.000 (A) en 80.000 (V) worden vervangen volgens de boordcomputer.
De eerst volgende controle beurt is over 13.000 KM
De eerst volgende olie verversing is over 25.000 KM (1 x per 35.000 KM.
Qua operationele kosten slaagt de X1 wat mij betreft met vlag en wimpel.
Sinds drie dagen ben ik de trotse bezitter van een Passat comfortline met 81KW diesel als voorloopauto. Ik mis nu al de heerlijke sportstoelen van BMW en het comfort van een heerlijk sturende auto met altijd voldoende vermogen. Onbegrijpelijk dat in een zakelijke markt nog auto´s worden verhuurd zonder carkit en navigatie.
Nu opzoek naar een nieuwe leaseauto.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.