BMW X1 sDrive20d Executive (2010) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | X1 sDrive20d Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 94.000 km |
Eerste ervaringen | 11-05-2010
- 3.900 km
Nieuw aangeschaft maart 2010. Auto voldoet geheel aan de verwachtingen. Privebezit. Voor mij is dit de eerste diesel. Puur omdat de motor zo rustgevend knort. Na de zache V70 is het harde karakter even wennen. Afwerking is zeer goed, maar dan zeg ik niets opzienbarends. Ervaringen met de dealer zijn aan twijfel onderhevig. Uitvoering, naast het Executive pakket: xenon, leer, panoramadak, sportstoelen, sportstuur, en verder nog wat minder in het oog lopende zaken. Kleurcombinatie vinden wij prachtig. Licht van binnen, fris en modern van buiten. Mooie 17 inch velgen. Kortom, ons hoor je niet klagen. Ook wennen is de achterwielaandrijving. Vind hem soms wat zoekerig, met name op bespoorde wegen. Zal wel liggen aan het duwen in plaats van trekken, wat ik tot nu toe gewend ben. Wordt vervolgd als we terug zijn van een retour Zwitserland.
Ervaringen | 27-08-2010
- 13.000 km
We zijn drie maanden verder, een periode die goed genoeg is om een genuanceerd oordeel te vellen. BMW's zijn auto's die met grote kundigheid en gevoel voor finesse gemaakt worden. Nog steeds ontdekken we fraaie details. De meest recente verrassing: Als het schuifdak inclusief blindering gesloten is, en je opent op de kantelstand, dan gaat de blindering automatisch een paar centimeters open.
We hadden onze twijfels snel na de aanschaf of we de auto niet te stug vonden. Zeker als je van een V70 komt, die soepeler geveerd is met zachtere stoelen. Na een vakantietrip naar en door Zwitserland weten we het zeker: hij is stug, maar de wegligging is, zeker ook daardoor, absoluut top. Hij zal onze Porsche niet kunnen bijhouden, maar hij komt een heel end. Bagagecapaciteit is met z'n tweeën net goed voor elkaar, als je tenminste geen rommel op de achterbank wilt hebben.
Motor is een zaligheid: gretig, zeer goed bij de les vanaf 1200 toeren, en met 177 pk kan ie het opnemen tegen veel. Bij 1750 toeren geeft hij zijn maximum koppel al af van 350 Nm. Welke BMW benzinemotor voor de X1 kan daar tegenop?
Nog steeds is het een beetje wennen aan de pure achterwielaandrijving. De enige ervaring met achterwielaandrijvers en motor voorin is een Volvo 940 die ik ooit had. maar dat is echt geen vergelijk.
Over de maatvoering zijn we nog steeds erg tevreden. Hij oogt compact, en toch rijd je erin als in een hoge auto. Hij is en oogt lager dan bijvoorbeeld de Ford Kuga, en zeker als tegenkandidaat tijdens de aankooporiëntatie Volvo XC60.
Ervaringen 2 | 29 oktober 2012
- 62.000 km
De X1 is al weer zo'n 2,5 jaar in bezit. Hij bevalt zeer goed, volledig het BMW-label waardig. Wegligging is uitmuntend. Direct en gevoelig, je weet precies wat gebeurt.
Los van de vraag wat het meest economisch is, kan ik echt stellen dat die 2 liter diesel een geweldenaar is. Daar kunnen de 4-cilinder benzinejongens niet tegenop. Zeker wat betreft hoog koppel bij laag toerental. Natuurlijk is onze X1 met dit kilometrage goed los. Hij is stil, trekt als een lier, en het verbruik zit ergens in de buurt van 1:15,5. Prima.
Bij aanschaf heb ik erg getwijfeld of we niet toch de zwaarste dieselmoter zouden bestellen. Nu kan ik gerust stellen dat dit echt niet nodig is. Voor zo'n auto heb je met bijna 180 pk meer dan genoeg in huis.
Qua onderhoud is weinig spannends te melden. Hij krijgt op tijd (en da's niet zo vaak) zijn beurten, en dat is het dan. Meer vraagt ie niet. Het beige leer laat zich gemakkkelijk reinigen met een eenvoudig sopje.
Nieuw is ooit als optie geleverd de aansluiting voor iPhone3. Als je iPhone4 wilt gebruiken dien je een nieuw foedraal aan te schaffen voor E130. Da's niet flauw van BMW. Mijn nieuwe Porsche 997 heeft dat slimmer. Gewoon een oplaad- en verbindingssnoer voor iPhone, en dat past altijd.
Zeker voor 2 volwassenen of een gezin met wat kleinere kinderen is de ruimte voldoende. Het houdt in het laatste geval niet echt over. Een X3 zou denkbaar zijn, maar die vind ik minder fraai, om over die PC-Hoofdtractoren als de X5/X6 maar niet te spreken.
Voorlopig zullen we er nog wel een paar jaar mee toeren. Er zitten wat krasjes op. Wellicht zullen we hem volgend jaar eens naar een goed bedrijf brengen voor een bijwerk- en poetsbeurt.
We zijn zeer tevreden over het enorme glazen schuifdak. Het maakt de auto zeer licht van binnen. Hij kan ver open, en natuurlijk kantelen. Bij veel zon kan een prachtig en degelijk gordijn dicht. Beslist een aanrader.
Ervaringen 3 | 11 oktober 2013
- 77.000 km
X1 ziet er nog dadeloos uit. Dat is niet helemaal vanzelf gegaan, want een maand geleden heeft hij een volledige opknapbeurt gehad. Kleine beschadigingen, dwz enige krassen en kleine blutsjes, zijn weggewerkt, en van binnen en van buiten heeft hij een zware poets- en conserveerbehandeling gehad. Niet van nieuw te onderscheiden.
Het is saai, maar verder kan ik niets verzinnen. Hij rijdt, krijgt op tijd zijn beurten, en ik zou niet weten welke auto mijn vrouw nu beter zou kunnen rijden. Ook qua kleur niet. Diverse modellen de afgelopen maanden bezien: Audi Q3, VW Tiguan, Mercedes GL. Niets komt in de buurt. Niet qua gebruik/wegligging, niet qua aanzien (vaak teveel bling/bling). En de nieuwe X1 weer in het bruin nemen is ook zowat. Of toch een rode? We zullen zien...
Ervaringen 4 | 25 november 2014
- 94.000 km
Afscheid
Het is zover, na zo'n 4,5 jaar probleemloos te hebben gediend gaat deze X1 in januari 2015 plaats maken voor een BMW 2 Active Tourer 220d.
Laatste indrukken
Het is een fantastische auto, en van binnen en buiten in nieuwstaat. Het leer schoonhouden is een kwestie van een vochtige lap en een onschuldig sopje.
Over de hele gebruiksperiode zijn er geen gekke dingen geweest. Gewoon zijn onderhoud, en verder niets.
Het enige waar je goed naar moet kijken als je zo'n auto overweegt, is de ruimte op de achterbank. Die is redelijk beperkt. En dat was ook precies de reden om over te stappen naar de Active Tourer, die weliswaar korter is, maar door zijn voorwielaandrijving en dwars voorin liggende motor meer binnenruimte te bieden heeft. Verder is de nieuwe vergelijkbaar uitgevoerd als deze X1. Nu ook met stuurflippers om de 8-traps automaat te bedienen. In de eigen review ga ik verder op de Active Tourer in.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.