BMW X1 sDrive18i Executive (2010) #2

autoreview

BMW X1 sDrive18i Executive (2010)

Signalement

UitvoeringX1 sDrive18i Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf26.980 km
KM-stand laatst30.091 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuw hoofdstuk in mijn autohistorie

  • 27.101 km

Vandaag was het zover: Ik kreeg de sleutels van onze nieuwe (nou ja, jong gebruikte) BMW X1 sDrive18i (das een mond vol!) en leverde de sleutels van onze oude 318i in. Natuurlijk heb ik nog niet veel ervaringen van de oude, maar ik begin toch alvast een review. Eerste indrukken zijn positief: Ten opzichte van de vorige BMW heeft deze wat meer opties:

-executive uitvoering
-graphitblauw metallic
-volautomatische airco
-navigatiesysteem business (meer speelgoed!)
-trekhaak
-regen-lichtsensor
-opbergpakket
-in 3 delen neer te klappen achterbank
-17" lichtmetalen wielen met winterbanden
-park distance control
-dak draag systeem

Even alvast een korte vergelijking t.o.v. de vorige 318i
+Hij is wat ruimer
+Wat sneller
+Meer ruimte voor de achterpassagiers
+trekhaak
+navigatiesysteem is erg handig
+een net iets hogere instap
+iets comfortabeler
-hij is wat minder sportief
-ten opzichte van de 318i iets minder bagageruimte
-materiaalgebruik is op veel (lage) plekken toch echt minder dan bij een 3-serie
-geen echte middenarmsteun en vakjes in de achterstoelen



Dit zijn slechts de eerste impressies, en ik beloof dit maal wat vaker up-te-daten! Daarom staan er bij de betrouwbaarheid en gebruikskosten een gemiddelde 3 sterren.

p.s. Ik heb gelijk een proefrit aangevraagt voor een Z4, dus wie weet komt er nog een nieuwe review bij ;)

Helaas zijn er direct mensen die deze review bij voorbaat al nul sterren zullen geven, en dat is jammer. Ik zet er duidelijk bij dat ik natuurlijk nog niet veel ervaringen met de auto en dat die wel komen, ik wilde alleen het feit dat ik een nieuwe auto heb met jullie delen.

Dit weekend gaat de auto op een in totaal 3500 kilometer verre tocht naar Zweden, dus daarna zal ik de review updaten!

Tripje Scandinavië achter de rug

  • 30.091 km

De auto is inmiddels een week in mijn bezit en heeft al een trip naar Zweden achter de rug. De volledige reis heeft de auto geen krimp gegeven, maar dat verwachtte ik ook. De auto is lekker vlot op de autobahn, kruisnsnelheden van 180 km/h zijn geen enkel probleem. Daarboven begint de auto wel wat lawaai te maken, maar 180 km/h is genoeg. Helaas merk je dat wel in het verbruik. Verder blijt de kleur mij in vol zonlicht verbazen; wat een superkleur! Zoder zon is de kleur een beetje kil, of zakelijk. Maar zodra de zon erop schijnt lijk je er steeds meer kleuren in te herkennen en zie je de mooie lijnen van de zijkant van de X1 nog beter. Topkleur! Ook niet zo besmettelijk als zwart of donkerblauw, dus totaal tevreden.

--------------------------------------------

BEOORDELING:

Hieronder wat ervaringen met hun eigen beoordeling op een schaal van 1 tot 5.

Verbruik (3/5)
Een zuinigheidswonder is het niet, maar dat had ik ook niet verwacht. Over de heenweg naar Zweden een totaal verbruik van 10.5 liter gerealiseerd. Op de terug was het een stuk drukker op de weg, waardoor je toch minder snel rijdt. Op de terugweg inclusief een paar files een verbruik van 9.3 liter op honderd gerealiseerd. Tijdens normaal woon-werkverkeer komt de auto op ongeveer 7.8 liter op honderd, maar de auto is extreem gevoelig op het gaspedaal. Zodra je wat meer gas geeft, stijgt het verbruik snel. Maar het betreft natuurlijk nog een motor van de oude orde zonder allemaal snufjes die eht verbruik drukken. Misschien als de banden versleten zijn banden met een lagere rolweerstand erop laten monteren.

Kwaliteitsbelevenis (3/5)
Zoals eerder vermeld is de kwaliteit dik in orde, maar het materiaalgebruik kan beter. Her en der toch nog knetterhard plastic, en dat staat in schril contrast met de vorige 3-serie. Hier moet BMW nog even z'n best gaan doen. Verder hebben de achcterpassagiers geen eigen klimaregeling, ondanks dat deze auto wat vriendelijker is qua ruimte voor de achterpassagiers. Maar als je nadenkt klopt dit wel: de auto is grotendeels gebaseerd op de BMW 3-serie, met meer ruimte en een slag goedkoper. En dat moet dus ergens vandaag komen, maar als dat wat minder opvalt is het helemaal goed. Verder zit de armsteun voor de bestuurder een beetje los, binnenkort even vast laten draaien.


Design (4/5)
Het blijft een beetje het buitenbeentje van BMW samen met de 5-serie GT en de X6. De ene helft van de mensen vindt de auto erg lelijk, en de andere helft niet. De kleur van de auto (grapfitblue) maar de auto al wat vriendelijker. De grote nieren aan de voorkant blijven misschien iets té groot voor de auto, vooral met de zwarte spijltjes. Misschien ooit een keer de zilvere grille die op de 23d en 28i zit erop zetten. Eerst een keertje zo'n versie in deze kleur tegenkomen. Naar mijn mening is het X-line pakket met deze kleur iets teveel van het goede, toch blij dat de auto dat niet heeft. Het blijft wel smaakgebonden, maar ik geef de auto 4 van de 5.

Rijden (4.5/5)
De auto rijdt als een echte BMW, maar is toch comfortabeler dan een 3-serie. Toch een verschil met de 3-serie: met de 3-serie kan je langzaamrijdend makkelijk in z'n 2 of zelfs zn 3 optrekken, bij de X1 wil de moter dan wel eens afslaan. Misschien een kwestie van wennen of van de manier waarop de auto is ingereden. Geen klachten op het gebied van het rijden! Misschien heeft de moter wat te weinig vermogen, toch maar eens chiptuning overwegen. Deze beoordeling is gebaseerd op verwachtingen en de waarde die bij zo'n soort auto horen, dus geen reacties als "hoe kan je zo'n auto nu 4.5 van de 5 geven terwijl dat ding maar 150 pk heeft?". Voor dit soort auto rijdt hij gewoon als een trein. Een niet al te snelle trein dan ;)


-Iemand ervaring met chiptuning op de 2 liter motor met 150pk?


Ruimte (4/5)
De auto biedt meer beenruimte en vooral voetruimte voor de achterpassagiers. Dit komt vooral omdat je een wat hogere zit hebt in de auto. De baggageruimte is iets kleiner, dit merkte ik vooral toen ik de oude BMW-rubberen mat voor in de kofferruimte probeerde te passen. Je moet er dan wel 5cm van afknippen. Maar voor mensen die van een 3-serie naar een X1 gaan kan dit wel wat geld besparen (zo'n 60,-) door de mat weer in de X1 te gebruiken. Beenruimte voor de voorpassagiers is goed, alleen kan voor de bijrijder de (verwijderbare) bekerhouder een beetje irritant zijn, maar deze kan je er dus makkelijk vanaf halen.

Ergonomie (4.5/5)
Dik in orde! IDrive werkt goed en is makkelijk te begrijpen ondanks de vele functies. Bestel wel het opbergpakket! Dan krijg je een armsteun voor de achterpassagiers, netjes voor achterin, een 12v aansluiting in de kofferbak en een totaal onbruikbare armsteun. Sorry hoor BMW, maar deze armsteun gaat echt totaal niet ver genoeg naar voren. Ik heb zelf het idee om hem te demonteren, en er nieuwe gaatjes in de glijrails te borden zodat hij iets verder naar voren gaat. Verder is hij ook niet in hoogte verstelbaar. Dit had de vorige 3-serie ook al. Jammer, een missertje van BMW!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW X1

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.