BMW X1 sDrive18d Executive (2011) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | X1 sDrive18d Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 121.000 km |
bevindingen
- 121.000 km
20-07-2011.
als vorige auto heb ik de C5 tourer staan maar eigenlijk zou er de A3 sportback als voorganger moeten worden gezien aangezien de C5 die ik tijdelijk heb gereden niet door mij nieuw was uitgezocht.
Zoals elke autoliefhebber zal begrijpen ben ook ik als het zo ver is een nieuwe auto uit te zoeken aan het wikken en wegen geweest. en na gereden te hebben in de X1, 3 serie, en A4 uiteindelijk overstag gegaan voor de X1. enerzijds vanwege de praktische kanten van de iets hogere bouw(laden en lossen, overzicht etc) en anderzijds vanwege het "anders dan anders" aspect. los daarvan vind ik het een mooi model. (hoewel ik er aanvankelijk bij de introductie niet heel enthousiast van werd moet ik eerlijk bekennen, maar dat had ik de met de 1 serie ook) na 14 weken levertijd de X1 gehaald.
uitvoering:
1.8 d exe.
Exe pakket (voor de gene die het niet weet o.a.:regensensor, lichtsensor, climat control, leder sportstuur, kortom zaken die je zowiezo wilt hebben)
exterieurkleur: lak zwart(had de A3 ook en is goed bevallen)
met als extra's:
-Hoogglans shadow line (m.i. erg mooi mede doordat ook delen van de spiegelkappen hiermee lak zwart zijn)
-Vermillion rot/schwartz bekeleding
-Privacy glass.
Tevens heeft de dealer mijn navigatie ingebouwd op de plaats waar standaard ook de navigatie zit.(dit paneeltje is los te bestellen, af fabriek navigatie is wel mooi maar kost ook €2000,-) daarnaast is er door de ontbrekende i-drive knop een extra vakje in de middenconsole ;-).
verder door de dealer de dealer voor aflevering alvast een M pookknop in geperforeerd leer laten monteren en een mat aluminium uitlaadeindstuk(dat ielige pijpje ziet er zonder eindstuk niet uit)
Uit comfort overweging is afgezien van 18 inch wielen, tijdens de proefrit in een auto met 18 inch was bijna de besloten af te zien van de X1 vanwege het stoterige weggedrag(uiteraard persoonlijk, maar met mijn kilometers stel ik een beetje comfort wel op prijs)
De meeste bmw rijders opteren voor de sportstoelen, ik heb dat niet gedaan aangezien bij het in en uitstappen je als het ware over de wang van het zitvlak heen moet stappen, en aangezien ik soms vaak in en uit stap leek me dit vervelend, echter de standaard stoel heeft geen lendesteun(of die is optioneel, niet op gelet) tot op heden geen last gehad maar toch.
De waarderingen vooralsnog op voldoende.
(mocht er rijplezier bij staan dan zou ik daar in elk geval uitstekend zetten.)
foto's volgen spoedig.
Eerste indruk is in elk geval uiterst positief, stevig geveerd maar niet stoterig, stuurt erg strak, (en zwaar, alsof je zelf stuurt super!!)
Update 27-05-2011. 2500 Km.
Zoals beloofd hierbij een korte update.
kan er kort over zijn.
"wat een fijne auto!!"
even wat plussen en minnen:
voordelen:
redelijk ruim (voor 4,45m auto)
sportief geveerd zonder keihard te zijn.
heerlijk stil op snelheid.(124Km/h op de teller is 2000toeren in z'n 6)
zuinig (kom ik zo op terug.)
cruisecontrol met remfunctie erg handig.
(je kunt remmen en accelereren met de cruisecontrol handle, en heuvelaf remt hij zelf bij, zodat je niet versneld)
regensensor is regelbaar(had ik nog niet eerder gehad, maar is ideaal)
Nadelen:
-Niet goedkoop, (maar vergeleken met de 3 serie, of de Q3 die net uit maar ook vergeleken met bijvoorbeeld een Ford Kuga ook niet duur.)
-Dure opties.(kennen bmw/mercedes/audi rijders wel)
-Voor sommigen wellicht te stug geveerd/gedempt.
Afwerking/materiaalgebruik interieur overtuigd niet overal.(kom ik zo op terug)
Verbruik.
ik hou niet structureel het verbruik bij maar aangezien de C5 naar mijn idee erg royaal was met de brandstof wou ik toch even kijken wat de X1 doet. mijn idee was dat 1 op 17 zou moeten kunnen, en dat lijkt het geval te zijn. na een halve tank leeg gereden te hebben maar even getankt, resultaat 1 op 14,4. vervolgens na een halve tank weer even tanken, resultaat 1 op 15,6. het zelfde weer gedaan, resultaat 1 op 16,1.
al met al heel aardig lijkt me, zeker gezien het feit dat de BMW motoren bij mijn weten toch los moeten komen in het begin.
Bij de nadelen vermeldde ik de materialen in het interieur. er zijn ondertussen al diverse mededelingen over gedaan, en hierbij de mijne. de materialen van het dashboard zijn niet zoals je dat in deze klasse mag verwachten, met name onder de zilvergrijze strip rechts op het dashboard, is het materiaal hard, en als je er op klopt klinkt het hol.
de materialen het interieur van de A4 zijn mijns inziens beduidend mooier.
maar al met al ben ik blij met mijn keuze en ik hoop nog vele fijne kilometers te maken met de beemer.
Update 16-08-2011. 6.900Km.
We zijn ondertussen weer wat kilometertjes verder dus maar even een update.
De auto begint te wennen dus tijd voor een nadere beschrijving hiervan.
de gemonteerde M pookknop kan ik iedereen met een handgeschakelde BMW aanraden. de pook wordt er een paar cm korter door waardoor je fijn vanuit de pols kunt schakelen met je arm op de armsteun.
(de vrouw des huizes klaagd over de lastig in de schakelen achteruit versnelling, dit zou hiermee verband kunnen hebben, echter ik heb zelf geen last.)
verder zijn de fleshouders in de portieren erg handig, ze hebben hun nut al bewezen tijdens een lange rit met 4 personen.
zelf heb ik altijd een flesje mineraalwater bij me in de auto, en een beker koffie dus ik ben hier zeer happy mee. aangezien anders het flesje los op de bijrijdesstoel ligt o.i.d.
Motorkarakter.
het motorkarakter is erg lineair. (max koppel 320 Nm bij 1750 omw/min. ) dat merk je ook duidelijk. in tegenstelling tot bij de VAG TDI's heb je geen duw in je rug bij optrekken bij een bepaald toerental(mijn A3 had dat ook duidelijk bij iets van 2250 omw.min).
hierdoor mis je een beetje de sensatie van snelheid, maar heb je wel veel rust in het interieur. Erg prettig, aangezien je hierdoor in de 4de versnelling rustig 50 km/h kunt rijden met 1500 omw/min, en 95km/h in de 6de. Vanaf waar je zonder problemen weer kunt accelereren. (let wel: niet een sprintje trekken, maar bijv aan het einde van een snelheidsbeperking weer bijv naar de 80, resp 120 km/h optrekken.)
an sich is de wagen snel zat. op de autobahn heb je zonder problemen de teller op 200Km/H staan(bij 3250 omw/min!!)
maar een strepentrekker is het uiteraard ook niet.
Wat met name op valt is de rust in het interieur, weinig motorgeluid, of rijgeluiden. ook de stoelen waarover ik wel wat twijfelde mede door de reacties hier zijn goed bevallen, zelfs na een dag rijden geen probleem. !!
14-09-2011, 11.900Km
op de kop af 8 weken onderweg met de X1!
en bijna 12.000 tevreden Km's.
afgelopen weken heeft de wagen zich bewezen als prima trekauto. De afneembare trekhaak zit zeer netjes weggewerkt achter de bumper, je ziet er niks van, (super). De dichte tandemas aanhanger met een leeg gewicht van 1000kg. (beladen schat ik zo'n 1400 kg.) is geen probleem voor de wagen. de achterwielaandrijving is denk ik echt een voordeel aangezien de tractie optimaal is, in tegenstelling tot bij een voorwielaandrijver. Verbruik tijdens deze ritten was zo'n 1 op 10. lijkt me aleszins redelijk (cruisecontrol op 95km/h). even snel een vrachtwagen inhalen is ook geen probleem een paar tikken op de cruisecontrol handle en je zit op 110km/h.
Een paar missertjes heb ik ondertussen ook gevonden:
De ruitensproeier sproeit niet even door nadat je de handle hebt losgelaten, dat deed zowel de audi als de citroen wel.
De make up spiegeltjes zijn niet verlicht.
De koppeling "hapt" af en toe als hij goed warm is en moet dan met beleid bediend worden als je vanuit stilstand weg rijdt, dit zullen we in de gaten houden.
Wel wordt het interieur/de middenconsole mooi verlicht 's avonds door 2 ledjes in de plafoniaire zitten.
Olieverbruik nihil, heb nog geen gedaald peil geconstatteerd.(heeft iemand ervaring met de elektronische olieniveaumeter, volgens de handleiding zit deze er in, echter in de BC vindt ik hem niet)
De Run Flat banden (Pirelli P7 Cinturato 225/50R17)waarvoor ik toch wat huiverig was hebben me aangenaam verrast. De grip is goed, op zowel droog als nat wegdek, hoewel ik wel de indruk heb dat de michelins die ik op de C5 had bij veel water op het wegdek een betere waterafvoer hadden (ondanks dat deze met 245 een stukje breder waren).
Daarnaast meldde de boordcomputer me afgelopen vrijdag dat er een band lek was.
(Hoe vaak komt dat nog voor, het is voor mij zeker 4 jaar geleden dat ik een lekke band had, maar het gebeurt uiteraard altijd op een ongelegen moment, zo ook nu)
Vervolgens op mijn bezoekadres gekeken, en idd er zat een spijkertje in de band links achter. Maar het is toch wel erg handig rustig aan het eind van de dag naar de dealer te kunnen rijden om e.e.a. te repareren.
Update 07-11-2011. 23.750Km.
Even een korte update. Vandaag winterbanden er onder gekregen. Op de om wielen. Vredestein wintrac extreme. Direct merkbaar is het verschil in comfort op kleine oneffenheden. ( geen run flat!,) maar, en qua geluidsniveau hoegenaamd geen verschil. Prima band dus.
Verder de afgelopen periode gewoon lekker gereden. Geen gekkigheid
update 20-11-2011 26.750Km.
Na de korte update van laatst even wat uitgebreider de tijd om de ervaringen van de afgelopen periode de revue te laten passeren. na de afgelopen week diverse lange ritten gedaan te hebben, waaronder een paar honder Km met een zware kar olie gepeild en voor het eerst een halve liter olie bijgevuld. (had afgelopen weekend ook even gechecked en had gezien dat het peil gedaald was).
Over het geheel ben ik nog steeds erg tevreden met de wagen, het verbruik is stabiel, door de bank genomen haal ik zo tegen de 1000Km op een tank, en de rust in het interieur is aangenaam.(ik herken de klachten over de rumoerige motor in de video op AW dan ook niet, wellicht dat de 20d luidruchtiger is??).
Helaas heeft de X1 de zelfde eigenschap als de A3, wat wil zeggen er lekt water naar binnen als er een deur open gaat en de auto nat is. erg onhandig. (bij de A3 had ik op een gegeven moment vlekken in de bekleding hierdoor), minpuntje.
Verder is het opppassen geblazen met poetsen, de zwarte kunststof langs de wielkuipen etc vlekt erg snel als er was op komt, wat een werkje is om weer goed te krijgen. wellicht een idee voor BMW om niet
uitsluitend icm het M pakket "alles in kleur" te leveren maar ook als separate optie los van dat pakket??
Een ieder die het liefst zo min mogelijk de auto wast, cq poetst neem geen zwarte, en al helemaal geen lak zwarte.(maar goed dat is een open deur). De lak is erg krasgevoelig, volgens mij meer dan de Audi die ik heb gehad, daarentegen is de kleur wel dieper(lijkt het in elk geval), maar goed ik was meestal met de hand met goede spullen, dan is het allemaal wel netjes .
Update 35.750Km.
Eerste (olie) beurt. Zoals verwacht geen gekkigheden verder.
Had melding gemaakt van Af en toe weigerende parkeersensoren.(wat ben je er op een gegeven moment mee verwent) . Waardoor ik een achterlicht stuk gereden heb(gelukkig alleen het achterlicht en verder geen schade.). Fijn dat op het moment dat de auto in de garage stond geen storing aan gaf. en bij thuiskomst uiteraard wel....:-(
Lijkt een stekker verbinding of zo te zijn die niet goed is, we wachten af.
Verder nog steeds zeer tevreden..
Aan enige reageeerders, uiteraard zijn eigen meningen en ervaringen relevant, echter het zijn meningen en ervaringen, die niet voor elke auto van dat betreffende type hoeft te gelden. Zelf heb ik minder positieve ervaringen et een Audi A3, maar ik roep niet dat dat slechte auto's zijn, om die reden.. Maar goed voor de diversiteit op straat dat er mensen zijn et verschil in smaak/voorkeur anders werd het wel erg saai op straat.
05-03-2012, 47.750 Km.
de zomerbanden laten monteren, gezien de aardig hoge temperaturen van de afgelopen tijd leek me dat weer een goed idee. Opvallend is het iets strakkere stuurgedragm.n. in bochten(hoewel de Vredestein snowtrac echt een prima band is). verder slechts een (vage) klacht gehad, m.b.t. de remmen, ik heb het idee dat hij minder fel is op het rempedaal dan eerder?!? heb de dealer gebeld om na te vragen of dit een bekend fenomeen is, maar zogezegd niets van bekend. toen de wielen er af waren nog wel even remblokken etc bekleken, maar die zijn nog prima dus daar kan het niet aan liggen. We rijden dus maar lekker door, hij remt verder prima.
Opvallend is dat de spiegels in vergelijking tot veel andere auto's erg groot zijn,(voordeel is dat je veel ziet, nadeel is dat ze veel zicht weg nemen..)
verbruik in de winter was tegen de 1 op 16. (gemiddeld, dus ook met "duitse: ritten er bij)
Update 61.750Km.
Een update doen met de ipad gaat slecht, na 2 pogingen maar gestopt, en met de laptop proberen.
Gisteren de 60.000Km beurt gehad. geen bijzonderheden. wel had ik gevraagd de handrem iets strakker te stellen. de handle kwam tegen de armsteun aan. wat na verloop van tijd slijtage aan de handle zou geven. als ik het dan over de armsteun heb, deze zou wel een hoogteverstelling mogen hebben. had ik in de A3 ook, dan kun je stuur, en armsteun net wat fijner op elkaar afstellen voor een comfortabele rijhouding, maar goed is een detail.
De opmerking die ik maakte aangaande de giga buitenspiegels is blijkbaar ook bij bmw aangekomen getuige de foto's die ik zag van de facelift ;-).
Verbruik is stabiel tussen de 1 op 16,5 en 1 op 17, m.i. geen zuinigheidswonder dus, maar wel volgens mijn verwachting.
waarbij ik moet zeggen dat ik in NL echt netjes rijd (wat wil zeggen max snelheid respecteren, maar dan volgens de gps snelheid)
Verder niets dan lof, de kilometers gaan in rap tempo, en met plezier.
de komende tijd een paar ritten in dld, waar nog legaal doorgereden kan worden met iets hogere gemiddelde snelheden,(en cruisen met 180Kmh of meer dat doet hij prima) waar de beemer zich weer kan bewijzen als fijne cruiser.
01-08-2012 updat 77.250Km.
Time flies when you are having fun..
afgelopen periode een paar flinke ritten door DLD, olie van tevoren gepeild, en nadien weer, geen spatje verbruikt!!
Was verrast te zien dat de beemer eind juli al een kaarsje mocht uit blazen, een jaar al weer! snel gegaan, reden om terug te blikken op deze periode. zal er niet over uit weiden, gewoon top!
ben van origine niet specifiek BMW man maar de conclusie is tot op heden dat dit de fijnste auto is die ik heb gereden(zelf gedurende langere tijd). de eerste banden zitten er nog om (de achterste beginnen nu zichtbaar minder te worden maar iets van 3,5 mm zit er nog wel op denk ik), de eerste remblokken zitten er nog op, lijkt me een goede prestatie al met al. bij 90.000 moet hij zijn volgende beurtje(derde beurt dus interval 30.000km).
Gelukkig is de facelift versie qua uiterlijk niet al teveel veranderd, zou zonde zijn gelijk met een verouderd model te rijden, ;-)
heb vooralsnog de betrouwbaarheid en kosten een ster er bij gegeven, gezien het onderhoud en brandstofverbruik tot nu toe, daarnaast is het leasebedrag gewoon goed.
update 13-11-2012. 93.500Km.
de tijd vliegt. de X1 heeft zich goed gehouden de afgelopen periode. in de vakantie een paar fijne ritten gemaakt, en gelijk daarna voor werk op pad met een flinke aanhanger, geen centje pijn,. gisteren een beurtje en de winterbanden er weer onder.
de zomerbanden hebben nog voldoende profiel. (m.i. toch goed na toch al aardig wat km's) en de eerste remblokken zitten er nog op. al met al niets dan lof. heb wel een aardig gemiddelde voor wat betreft lekke banden trouwens. al 3 stuks sinds ik deze auto rij. en de laatste keer hoorde ik voo rhet eerst dat run flat niet te repareren zou zijn. en dat er dus een nieuwe band op zou moeten a raison van € 300,-. leek me niet zo'n goed idee persoonlijk. (heeft hier iemand ook deze ervaring?) uiteindelijk aangezien de band ook niet op voorraad was wel een "pleister" geplaatst van binnenuit, en niets aan de hand.
op naar de 100.000Km.
17-12-2012 update 100.000km.
een mijlpaal. de eerste 100.000Km zijn onder de wielen doorgegleden.
en zonder noemenswaardige mankementen.
wel afgelopen week een bezoek aan de dealer gebracht ivm inhouden. bleek de "droog rem functie "te zijn waarbij de remmen bij een bepaalde temperatuur en luchtvochtigheid af en toe tegen de schijven worden geduwd zodat je optimale remwerking hebt.
wist niet dat het er op zat. en vindt het hinderlijk, maar is niet uit te zetten. de dealer had de klacht zogezegd een keer eerder gehad. iemand de zelfde bevindign als ik? dat je de abs niet uit kunt zetten is een ding maar dit?
maar goed als het weer beter weer is is het weer weg. en is het heerlijk rijden met de x1..
109.000Km. 12-02-2013. met pijn in het hart. het kan verkeren. door prive omstandigheden moet ik afscheid nemen van de X1.
gelukkis is mijn werkgeven genegen mee te denken in deze. (lease bedrijven zijn niet happig op terug nemen van een wagen die pas anderhalf jaar loopt immers).
er komt een wagen terug die minder aanslag pleegt op de prive financiën. maar wel tenminste 1500Kg mag trekken.
rara. de kennerw weten het al: een renault megane. uiteindelijk een gt line met pack lumiere(open dak en privacy glass)en metallic (noir etoile), europa kaarten voor de navvi en volgwaardig reservewiel besteld.
levering april, zal tzt hierover berichten.
en deze review afsluiten. jammer..
Vroegtijdig einde voor de X1
- 121.000 km
26-04-2013. 121.000Km.
vroegtijdig afscheid van de BMW.
de fijnste wagen die ik tot op heden als dagelijks vervoer heb mogen rijden.
en behoudens de wat irritante "droog rem functie"van de remmen geen gekkigheid gehad.
al moet wel gezegd worden dat de wang van het zitvlak van de bestuurdersstoel al niet meer heel stevig was.(stel dat ik wel sportstoelen had genomen hoe had die zich gehouden??)
Plussen:
een fijne trekauto,
redelijk verbruik(1 op 17 is goed te doen)
fijne rijdesauto.
praktisch interieur(a.bank leuning kan in 3 delen neer, en in meerdere standen vergrendeld worden.
onderscheidend ontwerp(ieder zijn smaak maar ik vindt het een mooie wagen)
min:
niet goedkoop maar dat weet je vantevoren.
25%bijtelling bij zakelijk bereden auto, indien ook prive gebruikt., (in dit geval voor mij de doorslaggevende factor, had liefst gewoon door gereden maar prive omstandigheden dwingen hiertoe)
zal van de renault uiteraard ook een review gaan bijhouden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.