BMW X1 sDrive18d Executive (2010) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | X1 sDrive18d Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 185.000 km |
KM-stand laatst | 280.000 km |
De Aanschaf
- 185.000 km
Hierbij de ervaringen van onze recent aangeschafte BMW X1. Ondanks dat het niet echt nodig was om iets anders aan te schaffen hebben we er toch voor gekozen om de BMW 118D in te ruilen op een X1.
We hebben uiteraard gekeken wat er in dit segment te koop is, maar al vrij snel werd duidelijk dat de X1 het ging worden. Ook door mijn lengte van 2.04m wordt de keus snel minder. Daarnaast hebben veel merken tegenwoordig een hiep-hiep-hoera interieur wat gebaseerd is op een tekening van een 4 jarig kind. Gelukkig kiest BMW voor strak en chique.
En of dit nu een SUV, SAV of wat dan ook moet zijn, dat maakt mij niets uit. Belangrijkste voordeel is de iets hogere kijkpositie en een niet hele hoge auto waardoor het zwaartepunt ook redelijk laag blijft. Uiteraard alle reviews en comments hier doorgelezen om een uitvoering te kiezen.
Over het ontwerp zijn er vele discussies, ik vind hem lijken op de mooiste BMW ooit: de Z3 coupe!
En de achterkant wordt ook vaak als lelijk bestempeld, maar het blijkt dat andere merken nu voor precies dezelfde contouren kiezen, kijk maar eens naar bv de nieuwe qashquai.
Ander voordeel is dat deze auto niet een 13 in dozijn is, je ziet ze weinig op de weg.
Wat de uitvoering betreft is er bewust gekozen voor een zwarte X-line, met S-drive en een 1.8d met handbak, navigatie en sportstoelen.
De X-line heeft de zilveren accenten rondom,wat hem meer af maakt.
S-drive is achterwiel aandrijving, scheelt weer iets in verbruik en een WB-schaal, en minder kans op reparaties aan extra draaiende delen (dit komt nog wel eens voor), net als een handbak (en qua leeftijd nog niet toe zijn aan een automaat).
de 1.8d is een 2 liter blok, maar met een iets lager specifiek vermogen, waardoor (hopelijk) alles wat minder te lijden heeft. De 143 pk is genoeg voor dagelijks gebruik, ook in de eiffel en suaerland kom je prima mee. Meer vermogen is altijd leuk maar niet noodzakelijk.
Over het blok is nog wel het een en ander te melden; dit is een diesel uit de N47 serie, bekend van nokkenas ketting problemen. Er zijn meerdere versies, bij de N47D20A is de kans heel groot dat dit probleem zich voordoet, dus controleer in dat geval of er al een modificatie is gedaan. Deze X1 heeft een N47D20C blok, wat de verbeterde versie moet zijn. Volgens meerdere BMW specialisten blijven deze blokken wel heel. Maar; er is een fabrieksmemo die alle dealers hebben waarin staat dat alle modellen tot 09-2013 kans hebben op kettingproblemen.
De navigatie met I-drive is een must om te hebben, dit biedt veel meerwaarde en anders heb je een dom vakje met een klep ipv het navi-scherm.
De gewone stoelen zijn aardig, maar de sportstoelen zitten beter en hebben meer stelmogelijkheden, met als nadeel dat je lang kunt zoeken naar de ideale positie.
Deze X1 had net 180000 km gereden en werd voor een nette prijs aangeboden, sommige verkopers denken goud in handen te hebben en bieden dergelijke auto's aan voor rond de €20000. Met als gevolg dat ze er niet van af komen. Er zijn volgens mij twee groepen kopers, zij die geen idee hebben wat ze kopen, en zij die precies weten dat ze een X1 willen. Maar bij elkaar zijn dat nog steeds niet veel mensen.
Navraag bij de dealers waar onderhoud is gepleegd gaf aan dat er alleen regulier onderhoud nodig was en verder niks.
Hoe bevalt de auto: GOED! Dit is een hele fijne auto die een mooie balans heeft tussen comfortabel kilometers vreten en een potje stevig sturen. De balans is - zoals bij BMW altijd - perfect en klaverbladen, rotondes en bochtige weggetjes geven s telkens weer een smile.Wel met een stevige vering en demping zoals dat bij een BMW bekend is. De voorganger, 118d, nodigde uit tot stevig rijden, deze doet dat niet, maar als je dat doet geeft hij geen krinp.
Alles klopt, motorkarakter, overbrengingen, ergonomie.
Maar, er is 1 maar: de auto wordt standaard op runflat banden geleverd, die moet je er als eerste af gooien!
Daardoor is de auto knetterhard geveerd en snap ik goed dat men er niet graag in rijdt.
Volgens mij hadden ze de auto helemaal ontworpen en toen klopte er iemand op de deur en zei: " ja, ehh, er moet wel runflat op he!" Het lijkt me toch niet moeilijk om de vering en demping af te stemmen op banden die betonhard zijn ?
Nadeel van de gewone banden is dat je bij lek rijden niet verder kunt. Dus er ligt een reservewiel achterin, net als vroeger. Maar volgens mij heeft de opvolger (de E48) weer gewone banden en een reservewiel, dus ze zijn wakker geworden in duitsland.
Zijn er geen nadelen te bedenken?
Jawel; er zit bv een verbruiksmetertje op, als je gas geeft gaat hij naar rechts, laat je het gas los dan gaat hij naar links. Volledig zinloos! Een metertje met de maanstand had nog meer nut gehad.
Ook de regensensor werkt maar zo-zo. De gevoeligheid is in te stellen, maar ideaal is het niet. Ik zou het veel prettiger vinden als je kunt kiezen tussen vaste interval tijden of via de regensensor. En als je de functie actief hebt brandt er een groen ledje wat je onmogelijk kunt zien omdat het achter het stuur zit.
De navigatie werkt goed, alleen het invoeren met het draaiwiel gaat niet heel snel. Dan is een tomtom heer en meester in eenvoud en snel invoeren met het touchscreen.
Ook heb ik nog niet kunnen vinden hoe ik de 'thuis' lokatie in kan stellen. Deze staat nu tussen de 'recente adressen' wat ook werkt, maar kan netter.
De gebruikte speakers zijn ook maar matig, er zaten niet eens tweeters achter het roostertje bij de spiegels, gelukkig had ik nog wat liggen, dus het is iets beter, maar overall blijft het maar matig.
Oja: het verbruik, dit is meestal 1 op 16,5, en soms iets minder gunstig. Er moet ook gezegd worden dat er niet heel truttig mee gereden wordt, en ook de dagelijkse files. Regelmatig stukken in dld met de teller op de 160. Dat is goed te doen, alleen als er veel wind is dan is dat duidelijk hoorbaar.
Ik las van andere reviewers over zwaar sturen; Er zijn voldoende auto's die heel licht sturen, dus verschil is er wel, maar storend is het zeker niet.
Ook las ik ver krasgevoeligheid van het interieur; deze ziet er na 7 jaar nog keurig uit van binnen, dus ik weet niet wat er bedoeld word. Ik ben altijd netjes op mijn auto's, dat was de voorganger ook, maar blijkbaar is niet iedereen dat.
Het plan is om er tot 250000km mee te blijven rijden, en dan te kijken of deze weer wordt ingeruild, of de V70 die ook op de oprit staat. We gaan er van uit dat deze BMW ook weer probleemloos is, maar dat weten we pas achteraf.
soms heb je pech
- 210.000 km
Tja, het ging allemaal heel lekker, totdat er een raar tikkend geluid was. Een monteur had er mee gereden en gaf aan dat het dubbelmassa vliegwiel niet meer goed was. Wel erg snel, maar ja.
Afspraak gemaakt, we hadden nog garantie, dus ze gingen er naar kijken, en we konden er mee blijven rijden. Precies 1 dag voordat de auto naar de garage zou gaan bij het optrekken een harde klap uit de aandrijflijn en verder rijden niet meer ging.
Wegenwacht gebeld en gezegd dat we afgesleept moesten worden, monteur kwam en zag ook de olie op straat, en zei na 5 seconden "die moet afgesleept". Er lag versnellingsbak olie op straat, dat is geen goed teken.
Auto is naar de garage gebracht, de man op de sleepwagen sprak nog de onvergetelijke woorden: "Dit is de eerste keer dat ik een BMW met pech achterop heb staan, zijn meestal inbeslagnames!". Hahahaha.
Gelukkig werd alles door Herwers in Zevenaar goed opgepakt, er werd een leen auto thuis afgeleverd, zodat we weer konden rijden.
De auto werd onderzocht, en het bleek dat er een lager in versnellingsbak uit elkaar geklapt was. Het klonk erg ongeloofwaardig, maar ik heb het met eigen ogen gezien. Omdat alles nu toch los was is er meteen een nieuw vliegwiel op gekomen en nieuwe koppeling, was niet heel erg nodig, maar wel verstandig. Dit met een zeer schappelijke bijbetaling van mijn kant.
Er is een bijna nieuwe versnellingsbak op gekomen, de planning was heel krap, precies 1 dag voor onze vakantie naar Denemarken was de auto klaar.
Oh wat voelde dat fijn een superstrakke versnellingsbak en een maximaal goed te doseren koppeling. Wel spannend om de volgende dag 800 km te gaan rijden, maar de angst was ongegrond. Gelukkig was deze reparatie onder garantie anders was ik wel zuur geweest, dit was een grapje van meerdere duizenden euro's. De garage heeft het keurig opgelost en ik heb ze na mijn vakantie nog een slagroomtaart gebracht als dank voor de goede zorgen.
update
- 280.000 km
we zijn weer een tijdje verder, de BMW gedraagt zich probleemloos. Alleen standaard onderhoud en tanken.
Bij de APKs niets op aan te merken, geen olie verbruik, geen rare geluiden vanaf de ketting, verbruik sinds de 100 km/u limiet tussen de 1 op 17 en 1 op 18.
Na ongeveer 70000km waren de banden richting op, tenminste 1 was onder de apk grens, de andere achterband was bijna zo ver en voor was nog net acceptabel. Alle 4 vervangen, Dunlop bluresponse, fijne bandjes, en een trilling bij 100-120 was nu ook weg.
We rijden vrolijk verder !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.