BMW X1 sDrive18d (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X1 sDrive18d |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 33.500 km |
- 7.500 km
Na 5 Audi bedrijfswagen was het tijd even iets anders te kiezen. Wat een luxe. Mijn oog viel op de BMW X1. Nog niet bij de dealers; dus maar een preview bij BMW invoerder gaan bijwonen. En de auto viel onmiddellijk in mijn smaak. Dit na vele weken afschuimen van de autosites. Na een testrit koos ik voor de 1.8D in S Drive. Waarom ? Ik heb geen behoefte aan 4WD en de 1.8D die eigenlijk een 2liter motor is met 143pk doet zijn werk perfect. Verbruik van 5.2L volgens het boekje is moeilijk te halen; zelfs met een constante van 120km/u op de snelweg. Tijdens de korte trips en stadsverkeer gaat de teller de hoogte in. Gemiddelde 5.9L/100km; met een tank van +/- 61L; een aardige 900km per tankbeurt. Zitcomfort perfect met een goede steun. Motor meer als soepel genoeg bij acceleratie en invoegen. Achterwielaandrijving (mijn 1ste) vormde geen probleem zelfs niet met de vele ijs en sneeuwperikelen. Afwerking is op zich Duits te nemen maar ja die was ik al gewoon. Duits = kwaliteit, robuust, degelijk. Wel een klein handschoenkastje !! Amper goed voor de boorddocumenten. Ruimte binnen is zeker vergelijkbaar met de A4 versie 2008 en volwassen hebben echt geen plaatsgebrek. Goede instelmogelijke van zetels (hoogte, lengte, lendensteun, ..), goed overzicht van de instrumenten. Mijn keuze viel op de witte uitvoering met alles in het zwart afgewerkt (bumpers, rondom wielkasten, onderaan spiegels, front en achterzijde onderaan). Daarom verkoos ik ook de dakrails in het zwart te nemen en het schuif/kanteldak. Dit is een absolute must !! Zalig cruisen met het schuifdak open of openklappend een verfrissing. Indien echt te koud heb je een ruimtegevoel tot in Tokyo. ZALIG !!! De koffer is idd niet erg groot maar voldoende voor mijn gebruik. Nochtans kunnen er twee volledige duikuitrustingen in en dit dankzij het verstelbare systeem van de achterbank. Je wint er echt ruimte mee. reken op 20cm in de diepte !! Mooi gezien van BMW maar het is geen VW Passat natuurlijk! Kortom voor mij een zalige, perfecte auto en een fantastisch alternatief op Audi. Gelukkig niet zelf hoeven te betalen want de basisversie van 29.900eur vraagt vele en dure opties !! Alu velgen, armsteun, automatische airco, dakrails, GPS, schuifdak, upgrade radio, bluetooth kit en ja zelfs de automatten kosten geld. Totaal aan opties : +/- 8.500eur hetgeen dan toch een zeer dure auto wordt.
- 33.500 km
Na 7 maanden en 25.000km verder te staan; nog steeds tevreden van mijn keuze. De X1 bevalt je of je hebt er een afkeer van. Op vele forums en blogs lees je de meest uiteenlopende verhalen maar toch kan de X1 me elke keer weer doen omkijken. Ondertussen zie je er al meer in het straatbeeld verschijnen en in de meest verschillende kleuren. Toch opvallend datal rijdend of stilstaand aan een verkeerslicht zeer veel mensen je aanstaren. Is het uit nieuwsgierigheid, bewondering of afkeer; het moet gezegd worden; de X1 blijft bekijks hebben. Enerzijds vind ik het fijn dat het ook geen massaprodukt is of wordt zoals de 3-reeks of A4. Absoluut tevreden over de rij-eigenschappen, zithouding en comfort. Klein minpuntje sedert enkele weken een irreterend geluid (krakend) vanuit het dashbord (alsof er iets losligt/hangt) en dit in de lagere toeren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.