BMW M3 (2008) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | M3 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 98.400 km |
KM-stand laatst | 106.340 km |
Aankoop
- 98.386 km
Na het afscheid van mijn RS6 had ik me voorgenomen om het even wat rustiger aan te doen. Ik vond het een fantastische auto en heb toch met spijt in het hart afscheid genomen van wat echt een mooi exemplaar was. Maar ergens zat ik er wat met in dat ik er tijdens de winter erg weinig met zou rijden en daarnaast blijft het ook allemaal techniek van 15+ jaar oud, dus dan is er altijd wel een stemmetje 'wat als er iets kapot gaat'?
Natuurlijk waren de lopende kosten pittig, zoals uiteraard verwacht met een V10 in het vooronder, maar ik vond het dan ook zo jammer om er slechts 100 km per maand met te rijden. Dit ding moet gewoon kilometers maken! Na wat onderhandelingen de auto heel fijn kunnen overlaten en dan dacht ik: nu blijf ik rustig tot de lente!
Waarom ben ik dan toch een paar weken later akkoord gegaan om een evengoed 15 jaar oude M3 te kopen?
Op AutoScout stond er namelijk een te koop, vlakbij waar ik vroeger woonde in Antwerpen. Auto zag er netjes uit en dus toch maar eens contact gehad. In het verleden heb ik eens een tijdje met een E93 M3 gereden en daar is toen een hele knappe indruk achtergebleven. Het geluid, de directheid en emotie, dat was toch fantastisch. Daarnaast was het de 'zeldzame' E90 berline, handgeschakeld en met net minder dan een ton op de teller. En belangrijk voor mij, met BTW aftrekbaarheid waardoor het financieel mogelijk werd om hem naar Zwitserland te nemen.
Uiteraard weer twijfel: lagerschalen moesten nog vervangen worden, auto heeft lang stilgestaan waarbij quasi geen kilometers zijn gereden, veel dure en M-specifieke onderdelen zoals elektronische dempers, etc.
Uiteindelijk een aankoopcontrole laten uitvoeren door de BMW dealer in Antwerpen, ik als min of meer leek kan toch amper iets zien zonder de auto op een brug te zetten. Geen echte bijzonderheden uitgekomen, buiten zweet van het differentieel en koppakking alsook wat roest op de remmen en achteras. Dus dat gaf wel een goed gevoel, had alleen nog fijn geweest moesten ze het duidelijk merkbare geluid van het differentieel hebben opgemerkt...
Onderhoud, import en eerste ervaringen
- 100.630 km
Deal gemaakt en auto kon worden opgehaald! Toch net meer rompslomp dan gehoopt om tijdig een exportplaat te krijgen waardoor de auto per trailer naar een zorgvuldig uitgekozen BMW specialist gebracht (B&H Motorsport) moest worden. Met dank aan de familie kwam het dan toch allemaal weer goed.
Bij B&H werden volgende zaken uitgevoerd:
- Compleet nazicht van de wagen (ja een tweede keer...)
- Vervangen lagerschalen volgens de regels van de kunst
- Vervangen alle vloeistoffen (olie, bak, diff, koelvloeistof, remvloeistof, ...)
- Vervangen motorsteunen
- Paar andere kleine zaken
Auto heeft er wel een week gestaan maar was het zeker waard om een eerste dosis liefde te geven aan deze toch wat achtergelaten achtcilinder.
Dan een eerste rit naar het Zuiden, tegen 3000 toeren / 110 kmh aangezien de motor de eerste 700 km niet meer dan dat mag draaien en daarna maximaal 5000 toeren voor de daarop volgende 2200km.
De import naar Zwitserland verliep eigenlijk erg gemakkelijk. Daarna auto aangemeld voor de keuring en wat eerst heel lang wachten zou worden, is de auto toch een paar weken later gekeurd zonder problemen.
Hier nog even de auto laten balanceren, dan zelf een zo goed als nieuw tweedehands stuur erin gezet, het leder helemaal opgepoetst, originele angel eyes erin gestopt, nieuwe gasveren voor de koffer, etc.
De eerste kilometers bevallen zeker! Ergens frustrerend omdat ik maar weinig toeren mag maken, maar ondertussen mogen we er al 5000 en dat valt al een pak beter mee. Motor voelt erg sterk en het is gewoon een erg fijne, unieke ervaring. Hoe de motor aan het gas hangt is echt geweldig, zo'n verschil met de Audi wiens turbo's lekker moesten opspoelen. Ook de versnellingsbak is helemaal prima, typische BMW rubberig gevoel maar wel direct en duidelijk. Ophanging is ook gewoon 10/10, de perfecte mix tussen sportief en comfort, met de drie EDC standen die je nog zelf kan instellen. Zelfs het infotainment, de oude CCC met prachtige aluminium draaiknop bevalt me. Twijfelde nog even over een Apple Car Play oplossing, maar de echt goede producten kosten toch snel 300-400 euro + inbouw van kabels achter het dashboard etc...
Je ziet er nog maar heel weinig rondrijden, maar de echte kenners geven direct een duimpje. Ondertussen ook al de eerste trip naar Italië gemaakt en dat ging allemaal prima, met een nog redelijk acceptabel verbruik van 12-13 liter per 100 km (1 op 8). Kleine vooruitgang van de RS6 die op 15 zat.
Wat staat er nog op het programma?
- Nakijken differentieel: bij de lastwissel heb ik last van een bonkend geluid. Bij het parkeren tjokt en schuurt het diff ook. Na wat research blijkbaar typische klachten van de GKN spers die in de M3 hangen (http://www.limitedslip.de/bmw/gknvl.html). De garage in Duitsland zei dat dit vaak voorkomt en eigenlijk in mijn geval best meevalt, maar ik heb mijn auto's graag 100% dus misschien dat ik hier toch in investeer. Een nieuw diff is wel moeilijk te vinden en rebuild kost al snel 2000 Eur.
- Upgrades: ik kom momenteel wat geluid te kort (en dan heb ik het niet over de HiFi die voldoende is, maar uiteraard wel minder dan de Bose van de RS6). Vooral dat inlaatgeluid is zo fantastisch, dat verdient iets beters. Bekendste upgrade is een Eventuri systeem, maar 2700 Eur vind ik dan toch ook teveel van het goeie. Er zijn alternatieven beschikbaar, maar ik moet met even inlezen want de Zwitsers willen ook voor zo'n dingen allemaal papierwerk. Daarnaast zitten er in mijn voorste bumper meer gaten dan gatenkaas, die allemaal zichtbaar worden als ik mijn kleiner formaat nummerplaat erop hang. Die wil ik dus graag laten herstellen en dan ook gelijk in het koplampdepartement nieuwe Xenons erin en de kappen opschuren.
- Bij een volgend onderhoud denk ik er ook nog aan om de injectoren te laten vervangen. Deze kunnen blijven happeren en zware motorschade veroorzaken. Enigste probleem: meer dan 100 eur per stuk, uiteraard maal 8...
Het is even iets anders dan elke Model 3 review maar denk dat er hier zeker nog liefhebbers rondlopen!
4 maanden - 4000 kilometer
- 102.579 km
Een paar maanden verder, tijd voor een update! Eerst en vooral de rijervaringen nu dat er krap 4000km aan mooie wegen gepasseerd zijn. Duizend kilometer per maand vind ik toch niet slecht. We hebben ondertussen de auto goed kunnen testen, op korte en hoge snelheden, van stationair tot de 8250 rode lijn. Ik probeer een aantal dingen te beoordelen en ook het vergelijk te maken met mijn vorige auto, de C6 RS6.
Motor: het internet staat er vol over, maar wat is dit toch een unieke en fantastische motor. De manier waarop dit blok al vanaf 2.500 toeren begint op te pakken, om dan alleen maar opbouwend helemaal lyrisch door te trekken. Het S65 blok is niet zonder kwaaltjes, maar wat mij betreft snel zat en heel puur analoog. Zeker met de handbak, je hebt dan volledige controle over de motor waarbij je hem perfect kan bedienen, aangezien je altijd in het juiste verzet zit. Je bent nooit verrast hoeveel vermogen die geeft en het geluid op het moment dat je de koppeling laat opkomen na het schakelen of wanneer je tussengas geeft is gewoon meesterlijk. Het lichte gebrek aan geluid is opgelost door vaak met het dakraam open te rijden, gek genoeg komt het inlaatgeluid echt wel sterk naar binnen zo. Akkoord, er is een groot verschil in vermogen ten opzichte van de Audi, maar je krijgt er een heel stuk racecar voor terug. Het is geen clear win, want de Audi was gewoon ongelooflijk brute kracht, maar toch punt voor de BMW.
Rijbeleving: de M3 is een heel eind sportiever maar is toch niet zoveel minder comfortabel. Ik merk nu pas hoeveel sneller bepaalde bochten kunnen genomen worden en hoe stabiel de auto dan is. Met de instelbare ophanging en Michelins eronder kan je elke bocht aan. Het is wel een achterwielaandrijver en dat maakt het ook moeilijker inschatten wat er gebeurt op de limiet. Voorlopig heb ik die nog niet gevonden maar het rijden voelt wel een stuk 'gevaarlijker' aan dan met de Audi, waarbij je met quattro na de bocht gewoon vol op het gas kon. Punt voor de BMW.
Comfort: ook al valt het allemaal wel mee en is het zeker geen harde auto, de directheid en het analoge karakter van de auto maakt het wel een vermoeiendere rit. Je voelt meer oneffenheden, je spant je telkens in om perfect te schakelen en bochten zo te nemen dat je dan weer niet teveel druk op het diff zet. Ik ben ook niet de grootste luxeman, maar zaken zoals comfort access, soft close en de gigantische elektrische koffer van de Audi mis ik wel. Punt voor de V10.
Design: ik ben nog steeds heel erg fan van hoe deze 15 jaar oude Bimmer eruit ziet. Van de iconische bump op motorkap tot de vier uitlaten, het klopt gewoon. Ook de spec vind ik nog steeds perfect: prachtige kleur, geen getinte ruiten en boven alles, een berline. De M3 is daardoor wel minder agressief en herkenbaar. Ben meermaals collega E9x M3's tegengekomen en ze moeten allemaal twee keer kijken voor ze de mijne herkennen. Het interieur vind ik mooi, maar minder kwalitatief als dat van de Audi. Het voelt meer basic, ondanks dat er wel leder in zit. Ook dat er standaard geen bekerhouders zijn, dit was een optie, doet me bijna m'n hele dashboard eruit gooien. Verlichte versnellingspook is wel een leuk gimmick. Ondanks dat ik tot slot de LED achterlichten van de LCI mis, geef ik toch net het punt aan de BMW.
Kosten: voorlopig ben ik een hele hoop meer geld kwijt aan het (preventieve onderhoud) van de M3, maar dat werd ingecalculeerd bij de aankoop en het aankoopbedrag. Voornamelijk door het diff, voelt de M3 wel breekbaarder aan dan de RS6. Daarnaast kan je helemaal gek worden van wat het internet je aanraadt om te vervangen. Lagerschalen, injectoren, VANOS kapjes, gasklepregelaars, enz enz. Waaronder een aantal zaken die je motor gewoon compleet zouden kunnen slopen. Dat gevoel had ik bij de RS6 niet en dat gaf toch gemoedsrust. Wel is m'n wegenbelasting lager en verbruikt de M3 net iets minder met ongeveer 1 op 8 of 12,4 liter / 100km. Volgens Autoweek 0,3% minder zuinig dan de fabrieksopgave... Ik schat op de snelweg aan 100 km/h dat de M3 op 9 liter zit, dat zal ik binnenkort eens proberen meten. Als natuurlijk aan de Audi iets kapot was gegaan, had ik minstens 3x zo hard mogen treuren, maar toch punt voor de Audi.
Conclusie: BMW 3 - 2 Audi.
Zou ik de BMW terug ruilen voor de Audi? Zolang als ik in de buurt van een bergpas woon, no way!
Onderhoud & kostenupdate
- 103.079 km
Wat nog ontbrak bij de vorige update, was een kosten en onderhoudsupdate.
Aan de auto zelf is eigenlijk niet zoveel meer gebeurd. Het differentieel heb ik bij twee garages laten nakijken, kwamen met hetzelfde oordeel terug: werkt prima, geluiden en gevoel is typisch aan dit type M-diff met deze kilometerstand. Er zal wel wat slijtage zijn ten opzichte van hoe het uit de fabriek kwam, maar niets bijzonders. Dat laten we dus voorlopig gewoon zo.
Echter kon ik me toch niet inhouden en heb ik de olie (nog eens) laten vervangen, dit keer door onderdeel 83-22-2-282-583: SAF-XJ mét FM Booster. (kosten +- 150 eur) Omdat er veel diff-geluidsklachten waren toen de auto nog niet lang op de markt was, heeft BMW een aangepaste olie uitgebracht met een additief die het geluid sterk zou moeten verminderen. Eerste indrukken nu met SAF XJ FM olie, dit lijkt inderdaad te kloppen, joepie!
2000 km na het vervangen van de lagerschalen is de motorolie nog eens gewisseld, omdat na het inbedden van de lagerschalen er toch een minieme hoeveelheid metaal kan vrijkomen dus better safe than sorry.
Dan heb ik de interieurfilters vervangen en in mijn garage liggen de onderdelen te wachten om de 'vapour barriers' te vervangen. Op een E90 loopt regenwater via de portierramen in de deur, dan via een soort stuk isolatie en dan zo naar de voorziene wegloopgaten. Bij sterke regelval komt er echter water rechtstreeks via de deur in de voetenruimte. Na wat opzoeken blijkt dat dit een bekend euvel is voor E90 maar ook voor vele andere BMW's van die periode. De plakkende rubber ('butyl' tape) tussen de deur en de isolatie kan lossen door ouderdom en zo niet al het water naar de afvoerkanalen leiden. Redelijk irritant met dat afschuwelijke noodweer hier laatste maanden. Lijkt relatief makkelijk te fixen dus dat gaan we zelf doen.
Injectoren laten we voorlopig even voor wat het is, er is geen sluitend bewijs dat vervangen de (toch relatief zeldzame) problemen met hydrolocking kan vermijden. Dit is eerder te wijten aan slechte brandstof en/of vervuiling in de tank.
Voorts geen kosten gehad! Buiten dan de 14 tankbeurten ter waarde van 1.200 eur met een (werkelijk) gemiddeld verbruik van 12 liter / 100km of 1 op 8.3.
Wij rijden lekker verder!
Tijd voor Winterslaap(je)
- 106.340 km
Weer een tijdje verder. Zijn ondertussen 8000 km rijker aan ervaring sinds de aanschaf. Eigenlijk relatief weinig te melden! Heb laatste maanden redelijk veel met de M3 gereden en dat deed deugd. Zaten paar lange snelwegritten bij, maar ook wel leuke stukjes in Italië en paar toffe bergpassen.
Mijn rijervaring is ten opzichte van begin juli eigenlijk alleen nog maar verbeterd.
De auto lijkt wel nog meer te zijn losgekomen en ik durf nu ook zonder problemen af en toe lekker doortrekken. Het blijft een heerlijk analoge auto, met voor en nadelen, maar nu dat ook het differentieel zo goed als geen lawaai meer maakt, geeft dit vertrouwen. Het 'leuke' is ook dat deze auto's eigenlijk relatief niet zo veel vermogen hebben, waardoor ik langer kan doortrekken voor het allemaal te hard gaat. Puur genot.
Ik zou wel graag eens vrij willen experimenteren op nat wegdek, om te voelen waar de limieten liggen en wat er gebeurt als de DSC volledig uit staat. Mogelijks boek ik me ergens een soort driftcursus, alleen denk ik soms, wil ik dat niet beter ontdekken met een afgetrapte 3 Compact in plaats van mijn geliefde M3?
Ik geniet nog steeds van de felheid en het karakter van de motor, dat blijft toch het meest indrukwekkende. De handbak maakt het ook nog steeds tot een echte rijderservaring, al moet ik wel toegeven dat de auto minder race'y aanvoelt dan de E93 DCT die ik ooit gereden heb. De DCT schakelt zeer snel en met de kortere overbrengingen voelt het sportiever. Het is dus zeker geen clear case zoals bijvoorbeeld bij de M5 V10. Ook het comfort op lange stukken bevalt me goed, al is het allemaal wel wat luider (motor, banden, wind) dan een moderne auto. Verbruik is trouwens ook stabiel, blijft altijd zo wat rond de 12 liter hangen (1 op 8,x). Valt me wel op dat ik bij de RS6 V10 veel meer variatie had, soms 1 op 9, soms 1 op 6. Bij de M3 is het gewoon altijd veel maar nooit extreem veel (of dat maak ik mezelf wijs hehe).
Wat staat er nog op de planning?
Ik heb eigenlijk weinig last gehad van het binnenkomend vocht zoals eerder vermeld, dus die vapour barriers staan nog steeds op de to do list. Auto staat ook altijd binnen geparkeerd dus dat werkt uitstelgedrag in de hand. Ik verhuis tot het einde van het jaar naar Londen, dus de auto zal een fractie van de kilometers doen die het de laatste maanden gedaan heeft. Ik heb een goeie vriend gevraagd om af en toe even blokje om te gaan, zodat de auto toch niet 3 maanden stilstaat.
In het voorjaar staat er dan wat onderhoud op de planning: verse olie, vervangen van de riemen en/of pulleys want eentje maakt geluid na lang stilstaan en TROMMELGEROFFEL... een Eventuri inlaat in carbon. Vooral dat laatste kost handen vol geld, maar eigenlijk kan ik mezelf niet in de spiegel kijken om met zo'n auto rond te rijden en dan maar een fractie van de symphonie te horen die de auto in zich heeft. Heb nog even gedacht aan M performance uitlaat, maar eigenlijk is het echt om het inlaatgeluid te doen bij de S65/S85. Moesten de wetgevingen hier in CH niet zo streng zijn, zou ik gewoon voor de OEM+ optie gegaan zijn, waarbij de achterdemper wordt aangepast. Goedkoop en effectief, maar ja. Met dergelijke investeringen raad je het al: voorlopig gaat deze auto zeker niet weg!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.