BMW M140i xDrive (2017)

autoreview

BMW 1-serie
BMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serieBMW 1-serie

Signalement

UitvoeringM140i xDrive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf36.000 km
KM-stand laatst40.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste ervaringen

  • 36.500 km

Mijn 3,5 jaar oude Megane RS ingeruild voor een BMW M140i xdrive van 1 jaar.
Waarom?
Ik wou een wagen met voldoende vermogen die comfortabel is en toch nog sportief indien gewenst.

Mijn 1st review zal ik regelmatig met de Megane vergelijken.
Ik ga niet veel vertellen over de opties van de wagen, omdat deze voldoende vermeld zullen zijn in andere reviews. Hier ligt de nadruk op de M140i versie.

Waarom voor de M140i xdrive gekozen en geen ander merk in dezelfde klasse/prestaties.
Hoofdreden: 3 liter 6 cyl in lijn ... uitstervend ras.

Ervaring na 500 km.

Het comfort met 18 inch wielen en adaptieve ophanging.
In comfort stand is de ophanging net nog comfortabel, ik denk met 19 inch wielen net te hard.
In stand sport kan je kiezen voor comfort of sport ophanging, in stand sport+ is het de sport ophanging.
Deze is dan vergelijkbaar met de Megane. Maar met de Megane was het anders. Deze communiceerde alles door via het stuur. Ieder oneffenheid en het vermogen kon je voelen.
De rijgeluiden zijn minder in de BMW. Als je in stand comfort rijd bij constante snelheid is het stil in de wagen.De automaat houdt het toerental tussen 1000 en 1500 toeren.
Motorgeluid is niet aanwezig, behalve bij acceleratie.
In stand sport is het toerental bij constante snelheid tussen 1500 en 2000. Motorgeluid is dan altijd aanwezig maar niet storend.
Als je zelf controle wilt zet je de automaat op handmatig. Ideaal is: dat je ook kan schakelen met de pook. Rechts afslaan van 1st naar 2de met de pook en dan vervolgens de lepels aan het stuur.

De motor:
In stand comfort met automaat in stand D hangt de motor niet echt aan het gas. Bij versnellen schakelt hij eerst terug omdat hij bij bv 80 km/u in 8st versnelling zit. Dat is ok voor een uitstap met de familie maar niet voor een ritje solo. Met de sport stand is er wel directe reactie op het gas, hij versnelt dan altijd met een duw in de rug. Hij versnelt in 1 ruk door van 1500 tot 7000 toeren. De automaat geeft dan ook schokjes bij schakelen.
De megane begon van 2000 toeren en vanaf 5600 toeren begon hij te verzwakken.
De Megane was nog directer op het gas, maar die had een sportcat.

Het vermogen: !!!
340 pk en 500 mn en xdrive...
In 1st en 2de versnelling is hij (niet normaal) SNEL. Ik kan mij moeilijk voorstellen hoe dat nog sneller zou kunnen gaan. Vanaf 3de versnelling is hij ook nog snel maar dan anders (beschaafd). Vanaf 3de vergelijkbaar met de megane in derde maar net nog iets sneller. De motor is zachter met de acceleratie tov de megane. In het algemeen was de megane rauwer.

Verbruik: boordcomputer geeft 9,9 liter met gewoon rijgedrag en af n toe optrekken.

Minpunt is het uitlaatgeluid. Hij pruttelt en ploft maar t'is nauwelijks hoorbaar. Met het dakraam open hoor je hem iets meer. Vooral Sport stand mocht zeker luider zijn.

Op het moment geen spijt van mijn beslissing. Bouwkwaliteit is beter, comfortabel indien gewenst, en fijne motor/automaat. De ophanging en stuur van de megane is snediger en geeft meer rijgevoel door.

ervaring na 5000 km

  • 40.000 km

Update over mijn ervaring na 5000 km.
Opties die op de wagen zaten die ik zelf niet zou genomen hebben maar die ik toch wel de moeite vind.
1) Adaptieve led lichten met beam assist
De lichten die meedraaien met de bochten/stuur werkt zeer goed. De lichten schijnen nu altijd in de richting waar je naartoe gaat. Ook de beam assist werkt perfect. De grote lichten gaan aan/uit precies op het moment dat ik wil. De grote lichten geven ook enorm veel licht.
2) Verwarmd stuur. Zelf zou ik er nooit aan gedacht hebben om deze optie aan te vinken maar toch zeer aangenaam en al regelmatig gebruik
3) Electrische zetels in combinatie met keyless entry. Zeer praktisch aangezien mijn vrouw ook met de auto rijdt en 15 cm kleiner is dan ik. Van het moment dat je het handvat aanraakt van de wagen en tegen de tijd dat je in de zetel zit is hij al op de juiste positie.

Voorts waren er ook opties die ik min of meer waardevol vindt.
1) Harman Kardon: geeft goed geluid met mooie bass. Alleen de geluidsinstellingen vind ik te beperkt.
2) GPS, connect, apple carplay enz zit er ook op maar gebruik ik bijna niet. Wel handig is de harde schijf waar je je eigen muziek kunt opslaan.
3) Zijspiegel die naar beneden draait bij achteruitrijden is handig om velgen niet te beschadigen. (kan aan/uit gezet worden)
4) adaptieve ophanging: sport stand is perfect, comfort stan d mocht nog iets zachter.

Opties die ik niet zou nemen.
1) Automatische ruitenwissers: wist niet altijd op het moment dat ik wil. Had ik wel beter verwacht van BMW

Wat vind ik echt niet kunnen:
1) Ik zou de uitlaat willen aanpassen (omdat ik hem te stil vind) helaas geeft BMW dan geen garantie meer op de VOLLEDIGE wagen. Er is een performance uitlaat van BMW maar die zou niet luider zijn, alleen lager van geluid volgens forum's. Ik heb hem nog niet gehoord irl.
2) Bandenkeus is beperkt: aangezien BMW alleen garantie geeft bij ster banden en zij maar 1 type band hebben (niet rof) nl de michelin pilot supersport. Dit is een zeer goede band maar michelin heeft al sinds meer dan een jaar een nieuwe band nl de sport 4 + ik wou kijken naar een band die stiller was (michelin pss zijn redelijk luid)

Nu de wagen zelf:
Die motor, het vermogen, de souplesse, rustig/stil als je wil, explosief wanneer nodig. TOP.
De automaat ben ik nu ook gewoon. Het terugschakelen in comfort stand wat ik in het begin beschreef stoort mij niet meer. Het kan met gevoel in het gaspedaal zelf bepaald worden of hij 1,2 of meerdere versnellingen terugschakelt.
Wegligging goed. Op de limiet onderstuur maar dat merk pas op de limiet. Als je (veel) gas geeft bij lage snelheid en het stuur staat niet recht schudt hem eventjes met het kontje, zoals een achterwiel aandrijver. Driften gaat niet door de xdrive.
Minpuntje bij manueel schakelen aan de flippers. Opschakelen is een belevenis, echter vind ik de overgang van 4 naar 5 dat het toerental te ver terug valt. Aangezien ik soms op koppel optrek en bij 100 km/u van 4 naar 5 schakel. Het is trouwens niet nodig om tot 7000 toeren op te trekken om van het vermogen te genieten (maar het kan natuurlijk wel)
Verbruik op boordcomputer sinds dat ik hem heb: 9,4 liter vind ik bijzonder reuze meevallen.

Beste wagen die ik tot nu heb gehad.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.