BMW M140i (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | M140i |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 37.000 km |
Van diesel naar benzine
- 2.000 km
Nu mijn woon-werkverkeer weer normale vormen aan gaat nemen (van 300 naar 30 per dag) stap ik van diesel weer over naar benzine. Ook nog mijn huis voor een leuke prijs verkocht, dus wat extra budget over voor iets leuks.
Ik heb getwijfeld tussen de Volkswagen Golf R, SEAT Leon Cupra en BMW M140i en uiteindelijk voor die laatste gekozen. De SEAT vind ik een fantastische auto, maar ik heb al eerder een Cupra gereden. Ik ben een beetje bang dat ik deze dan snel zat ben.
De Golf R was een serieuze kanshebber, maar uiteindelijk toch gekozen voor de BMW vanwege de zescilinder. Het kan nu nog een keertje. De Golf R is in totaliteit misschien wel de betere auto, maar motorisch speelt de BMW in een eigen klasse. Plus dat de inruilvoorstellen (kortingen!) erg scherp waren bij de BMW dealers.
Ik heb gekozen voor de volgende uitrusting
- Kleur wit
- 18 inch LM M Dubbelspaak (styling Jet Black)
- Automatische sporttransmissie met stuurschakeling
- Adaptief M onderstel
- Elektrisch glazen schuif-/kanteldak
- Extra getint glas achter
- Spiegelpakket (automatische dimmende binnen- en buitenspiegel + elektrisch inklapbaar)
- Lichtpakket
- Executive Pakket (navi, automatische airco, LED koplampen, alarm)
- Navigatiesysteem Professional
- Audio Media Pack (DAB-tuner, Harman-Kardon sound system, Comfort telefoonvoorbereiding met draadloze oplaadmogelijkheid –
- Parking Pack (Achteruitrijcamera , Park Distance Control voor/achter (PDC), Park Assistant)
- Realtime traffic info
Verder heb ik een Performance uitlaat laten plaatsen voor wat extra geluidsbeleving en heb ik de runflats vervangen voor Michelin Supersports.
Hoe zijn de eerste indrukken? Heel erg goed, alhoewel ik de auto nog aan het inrijden ben (tot 2500 km). Ik moet me nog een beetje inhouden, maar motorisch is het echt top. De trekkracht is fenomenaal (500 nm vanaf 1500 toeren) waardoor je de auto als een diesel kunt rijden. Een hele snelle diesel overigens, want wat gaat dit ding van zijn plek zeg. Ga ik voorbij de 4500 toeren, dan doet de motor er nog een schepje bovenop, helemaal tot aan de 7000 toeren. Het is echt een razendsnelle auto. Ik kan niet wachten om de auto echt een keer goed uit te laten. Wat een superblok.
Het geluid is af-fabriek al fantastisch, maar met de Performance uitlaat nog wat extra plezierig. Bij starten is de dreun wel wat penetrant. Gaaf natuurlijk, alhoewel ik me ook wel een beetje geneer voor de herrie. Gegarandeerd is je hele straat wakker :(. Eenmaal op tempo is het geluid prima te doen. Geen gedreun ofzo, maar wel een prettige en kenmerkende BMW zescilindersound. In sportstand maakt de uitlaat wat meer herrie en produceert hij van die lekkere plofjes. Echt supergaaf. Hier kan geen viercilinder tegenop.
Wat opvalt is het comfort. Met gewone banden en adaptief chassis is de auto een hele fijne GT. Daarbij zitten de stoelen erg lekker en ligt de auto als een blok op de weg. De automaat schakelt in comfortstand soepel en houdt het toerental (8-bak) lekker laag. In sportstand geeft de bak vrij harde klappen bij schakelen. Leuk voor even, maar ik kies liever voor de comfortstand. Nadeel van de comforstand, de besturing is vrij licht en gevoelloos. In sportstand is die weer wat zwaarder en met iets meer gevoel.
Dit is het nieuwste LCI model en het interieur is er weer wat op vooruit gegaan. Vooral de nieuwe tellerweergave is heel mooi. De nieuwe iDrive is nu ook touchscreen, maar in praktijk gebruik ik dat weinig. Het scherm zit net wat te ver weg. Het verbruik is tot nu toe 1 op 11, maar dat zal na het inrijden nog wel iets zakken als ik het vermogen wat meer ga aanspreken.
Ik heb de auto nog niet echt stevig kunnen rijden. Dat komt de komende periode wel als het inrijden achter de rug is. Dan ga ik ook de handling eens goed uittesten in de Eifel of Ardennen. Daar kan ik nu nog weinig over schrijven.
De sterren staan nu nog hoog, ik hoop dat we die kunnen handhaven als de kilometers gaan volgen. We zullen zien :). Ik zal op deze plaats en op mijn website www.driveaholic.nl jullie op de hoogte houden van het wel en wee van deze Beierse hothatch.
Ervaringen na ruim 20000 km
- 22.000 km
Ik rijd de BMW M140i inmiddels alweer ruim 10 maanden en heb 22.000 kilometers afgelegd. Een paar zaken die opvallen:
Motor:
Goed, beter, best. Ik heb veel fijne auto's gehad in het verleden, maar de BMW M140i is op motorisch gebied de beste auto die ik ooit heb gehad. Het is een meesterwerk. Hij biedt alles. Een prachtig geluid (met dank aan de Performance uitlaten), heel veel koppel en flitsende prestaties. De gasrespons is voortreffelijk. Nauwelijks een waarneembaar turbogat. Daarbij geniet ik van de prachtige loop van de zescilinder.
Het verbruik? Ik rijd 1 op 9 gemiddeld maar dat is te danken aan mijn zware rechtervoet. Laatst reed ik een retourtje Limburg-Friesland en reed ik 1 op 13 terwijl ik constant tussen de 130 en 140 reed. Zuinig rijden kan dus wel. Mede te danken aan de ZF-8 automatische versnellingsbak die het toerental laag houdt. Bij 200 km/h rond de 3.000 toeren. Bij 258 op teller (dan stopt de begrenzer de pret) blijf je onder de 4.000 toeren.
De snelheid in rechte lijn is indrukwekkend. Zonder moeite loop je in de snelheidsbegrenzer. Maar dan ook echt zonder moeite. Wat trekt de motor goed door, vooral de acceleratie boven de 200 km/h is verbijsterend te noemen. Zo snel dat ik het opgegeven vermogen van 340 pk/500 nm aan de conservatieve kant vond klinken.
Dat klopt ook. Ik heb een vermogensmeting gedaan bij JD Engineering op de rollerbank. Hij heeft dus 372 pk/591 nm. Dat zijn dus 32 pk en 91 nm extra. Ik moet wel aantekenen dat de auto op Aral 102 was afgetankt, maar dat is in mijn geval altijd zo omdat ik maar een paar kilometer van de Duitse grens woon.
Het zijn dieselachtige waarden en zo kun je de auto ook rijden. Heerlijk met halfgas op die tsunami van koppel surfen. De motor houdt het prima vol tot de redline (7.000 RPM) maar het hoeft niet perse. Het is wel leuk vanwege het geluid natuurlijk, want dan klinkt de M140i lekker racy. Over geluid gesproken, de start-ups zijn altijd luid en heftig. Iets om rekening mee te houden als je de auto koopt. Het is altijd standje aan en altijd standje 'erg luid'. Ik vind het zelf prachtig, maar er zijn in een parkeergarage wel eens alarmsystemen van andere auto's gaan loeien toen ik mijn auto startte.
Het onderstel
Meer GT dan hothatch. Voor circuitwerk moet je een BMW M2 kopen, voor het sportieve toerwerk is deze BMW M140i wel een goede partner. Het is geen messcherpe auto. Dat geldt voor de besturing en dat geldt voor het onderstel. Goed, maar niet fantastisch. Voor normaal gebruik is het onderstel aan de stugge kant, maar voldoende comfortabel. De dempers zijn goed in staat om oneffenheden goed te verwerken. Ik rijd wel op non-RFT's en heb het adaptieve chassis aangevinkt. Wat mij betreft must-have options. Mocht je graag willen Autobahnbrennen dan is de BMW M140i een heerlijke auto. De wegligging is snaarstrak bij (zeer) hoge snelheden en ook als je stevig remt blijft de auto goed beheersbaar.
Het interieur
Ik ben groot fan van het gebruiksgemak van Volkswagens, maar de iDrive werkt ook fantastisch. Prachtig systeem (ik heb navi Professional). Vooral de files geeft hij zeer nauwkeurig weer, inclusief goede omrijdroutes. Top! De stoelen vind ik ook meesterlijk. Vooral dat je ze wat meer kunt kantelen vind ik erg fijn, net als de zittingverlenging. Wat BMW goed op orde heeft is de ultralage zitpositie. Tegenvallertjes? De H&K audio vind ik niet heel erg goed. Het is beter dan standaard maar geen topsysteem. Het schuifdak maakt vrij veel windgeruis en de lens van de achteruitrijcamera is vaak smerig. En o ja, de eerste kraakjes uit de portieren zijn er inmiddels ook. Bekend 1-serie kwaaltje.
Bijzonderheden?
Eigenlijk niet. Olieverbruik 0,0 en verder geen gekke dingen. Wil je meer weten over deze auto? Check dan mijn blog op www.driveaholic.nl voor filmpjes (tachofilmpjes, geluid etc) en meer.
Sperdifferentieel
- 37.000 km
Vlak na de vorige update heb ik een mechanisch sperdifferentieel op de auto laten monteren. Een must-have optie. De auto heeft nu meer tractie en grip omdat de tractie goed over de achterwielen wordt verdeeld. Ik heb het sper niet gekocht om elke bocht dwars te gaan, ik wil hogere bochtsnelheden kunnen halen. Sper werkt fantastisch en ook met ESP aan heb je meer tractie en grijpt het ESP later aan. Met ESP uit moet je wel wat meer beducht zijn op wat meer uitbreken van de auto. Het lekkerste vind ik als je balanceert op de gripgrens en het sper echt je auto voelt 'duwen' als je een bocht uit accelereert.
In de categorie klein leed: de deurrubbers zijn helaas gaan kraken (bekende 1-serie euvel). Je hoort het alleen als je over een drempel rijdt, dus er valt mee te leven. Desondanks bij de dealer geweest maar probleem helaas niet opgelost. Ik laat het er maar even bij.
Verder geen bijzonderheden. Olieverbruik nihil, remmen mogen nog even mee en ook de bandenslijtage valt me enigszins mee. Ook al zal ik binnenkort wel de brede achtersloffen moeten vervangen. Qua gebruikskosten is het geen extreem dure auto so far.
Al met al nog steeds erg tevreden over de auto. Zeker met sper is het veel meer een rijdersauto geworden. De motor is en blijft briljant. Echt een juweel!
Meer info over deze auto op https://driveaholic.nl/tag/bmw-m140i/
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.