BMW M135i xDrive (2020) #3

autoreview

BMW M135i xDrive (2020)
BMW M135i xDrive (2020)BMW M135i xDrive (2020)BMW M135i xDrive (2020)BMW M135i xDrive (2020)BMW M135i xDrive (2020)

Signalement

UitvoeringM135i xDrive
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf20.093 km
KM-stand laatst62.973 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW M135i xDrive (2020) Review

  • 23.450 km

De zoektocht...
Waar mijn vriendin en ik eerst gezamenlijk een MINI Cooper (3-deurs) met 136 pk reden, vonden we (lees: ik) het tijd voor een snellere auto. Niet alleen wij vonden dat het tijd was voor een nieuwe auto, maar ook de leasemaatschappij. Het contract loopt tot halverwege maart 2023, dus wilden we vóór die tijd een nieuwe auto op de oprit hebben staan. Om een vergelijkbaar scenario in de toekomst te voorkomen, hebben we er voor gekozen om niet meer te gaan leasen. Het is echt een prachtoplossing, maar uiteindelijk zit je toch vast aan een contract met een maximum aantal te verrijden kilometers en is het toch een serieus bedrag dat je per maand aan BMW Financial Services mag overmaken: € 480,00.

Dat is allemaal zo leuk en aardig, maar wat wil je dan... Van mijn wederhelft hoefde het allemaal niet zo snel, maar wat extra binnenruimte is wenselijk. Nu is dat al snel het geval als je vanuit een MINI Cooper is een willekeurige andere auto stapt, maar aangezien ik nogal een autoadept ben is het zaak dat de nieuwe voiture nog een beetje fatsoenlijk kan sturen. Nee, niet omdat ik ieder weekend met wat vrienden een circuitdag organiseer, maar gewoon omdat... Ja, waarom eigenlijk? Laten we het er maar op houden dat ik een leuke auto wilde omdat ik autoliefhebber ben. Da's makkelijker.

Op het moment dat je op zoek gaat naar een nieuwe auto komt er best veel op je af. Tenminste, als je niet echt heel goed weet wat je zou willen. Ik wist dat overigens wél, namelijk een nieuwe MINI John Cooper Works met 232 trappelende paarden onder de motorkap. Helaas heeft mijn vriendin ook inspraak en zoals je hebt gelezen wilde zij graag een wat ruimere auto. Daardoor valt eenzelfde soort MINI vrijwel meteen af. Ik heb mijn best gedaan, maar getuige de titel van deze review is al duidelijk dat ik die strijd in ieder geval heb verloren. Vanuit daar zijn we verder gaan kijken; onder andere naar een nieuwe BMW 120i met vrijwel alle opties. Daar kwam ik snel van terug toen ik de aanschafprijs voorbij zag komen op de offerte: € 61.250,00. Een, in mijn ogen, volstrekt krankzinnig bedrag voor een 1-serie. Ongeacht de motorisering. Enfin, dit ging 'm in ieder geval niet worden. Misschien dan toch een hybride? Vaak zijn deze automobielen ook nog wel rap van hun plek en stuurt het best aangenaam. Goed, we gaan kijken naar een Mercedes A250e en laten ons verrassen. Zo ver zijn we niet gekomen. Hoewel ik het interieur van de nieuwe Mercedessen prachtig vind, zag ik mijzelf niet in een Mercedes rijden. Des te meer, aangezien ik door het prachtige algoritme van YouTube uitkwam bij een rijtest van een BMW M135i xDrive.

We reden natuurlijk praktisch BMW met de MINI die we hadden en zowel mijn vriendin als ik waren erg tevreden met de kwaliteit die een dergelijke auto te bieden had. Nou, toch maar eens kijken naar zo'n opgeleukte 1-serie. Op dat moment ben ik online gaan kijken op alle bekende websites en gaan speuren naar een model dat eigenlijk alles had waarvan wij vonden dat het erop moest zitten: verwarmde stoelen, verwarmd stuurwiel, achteruitrijcamera, panoramadak en met name het goede interieur. Met name het laatste was nogal een opgave, aangezien er veel BMW's zijn geleverd met de alcantara stoelen. Dit heeft mijn voorkeur, maar het vervelende gevolg is dat de stoelen altijd voorzien zijn van blauwe accenten en dat vond ik (op zijn zachts gezegd) niet mooi. Wat moeten we dan doen om volledig zwarte M-sportstoelen te krijgen? Leder. Niet meteen enthousiast, maar het was dus echt de enige optie om het interieur te 'krijgen' dat ons kon bekoren.

Ongeacht het soort interieur en de hierboven genoemde opties, waren er op dat moment (januari jl.) slechts 27 M135i's in de verkoop. Jammer, want ik had verwacht dat er meer keuze zou zijn geweest. Daarvan heeft slechts een handvol de beruchte zwarte M-sportstoelen. Tel daarbij de andere opties op en je zult begrijpen dat de spoeling erg dun werd. Aangezien de plek van residentie het voor ons lastig maakte om 'even te gaan kijken', werd er een volledige dag voor uitgetrokken voor het maken van een proefrit. Het zij zo. Het is een auto die veel wordt gebruikt (zo'n 25.000 kilometer per jaar) en dan moet het goed zijn.
Uiteindelijk zijn we bij twee auto's gaan kijken: eentje in de kleur Misano Blau en eentje in de kleur Saphirschwarz. Beide zijn metallic lakken. Waar de blauwe variant qua kleur echt prachtig was en de voorkeur genoot, had deze fors meer kilometers op de teller: 61.000 om 20.000. Met alle kosten die er bij het eerstgenoemde kilometrage te wachten staan, viel de blauwe auto uiteindelijk af.

We gaan door naar de zwarte variant en ondanks dat de verkoper/eigenaar van de autogarage aangaf dat deze echt niet anders zal rijden dan de ander M135i, hebben we ook hier een proefrit in gemaakt. Misschien reed de auto niet anders, maar hij voelde wel degelijk anders aan. Op zich niet gek, aangezien er een derde aan gereden kilometers op de teller staat ten opzichte van zijn concurrent.

Deze auto is dan ook echt van een oud(er) vrouwtje geweest, getuige de profielfoto op het rijdersprofiel, en zo rijdt de auto ook. Althans, in Eco Pro-modus. De profielfoto bracht ons een stukje geruststelling. Misschien was het wel een knap staaltje verkooptechniek van de verkoper. Zo ja, chapeau. Worked like a charm. Daarnaast had de auto alle hierboven genoemde opties, wat stiekem toch erg belangrijk was. Sterker nog, er zitten zelfs opties op waarvan ik niet wist dat ze op de auto zaten: adaptieve koplampen (wel wennen). Verder zit er ook adaptieve cruise control op en dat is wel erg wennen. Collision Control grijpt niet meteen in, maar geeft alleen te kennen dat 'ie vindt dat je wel erg dicht op een voorganger zit. Nee, ik ben geen standaard BMW-rijder (en houd dus afstand) en ik gebruik gewoon mijn knipperlichten. Verder vind ik de adaptieve cruise control (ACC) wel erg wennen en was mijn voorkeur uitgegaan naar een model zónder deze optie. De auto remt door deze optie vrij vroeg af, ondanks dat ik de auto al op de minimale volgafstand laat rijden. Het is niet anders.
Getuige het seizoen is het panoramadak nog niet echt open geweest, maar het lijkt mij heerlijk om dit in de zomer te kunnen doen. De auto is nu bijna drie weken in ons bezit, daardoor kan ik over andere opties nog weinig nuttigs zeggen. Over het algemeen bevalt de auto bijzonder goed.

De eerste ritjes naar Duitsland zijn gemaakt en het is indrukwekkend dat een hatchback ruim onder de vijf seconden naar de 100 km/h kan sprinten en dat de auto ruim boven de opgegeven 250 km/h kan rijden; de top ligt op dit moment op 257 km/h en dat blijft ook zo. Ik moet wel zeggen dat de auto wat wispelturig aanvoelt op deze snelheden, maar dat kan komen doordat er nog banden om de velgen zitten die ik er liever niet om had gehad. Dit gaat nog veranderen. Daarnaast vind ik het rijden op deze snelheden niet echt comfortabel of lekker rustgevend, maar geniet ik liever van de brute kracht die loskomt als je vanuit stilstand of vanaf een kilometer of 60 per uur doortrekt naar de 150 km/h.

Zijn er dan nog dingen die mij niet bevallen? Eigenlijk niet. De ACC is erg wennen en heb ik hierboven mijn onvrede reeds over geuit. Daarnaast is de auto te kort in bezit om daar op dit moment wat zinnigs over te zeggen. We zitten immers nog op de befaamde roze wolk. Wel vrees ik dat dit gaat veranderen bij de eerste servicebeurt, maar daarover later meer...
Daarnaast is het tanken prima te noemen: op een tank van 50 liter red ik het om ongeveer 650 tot 700 kilometer mee te rijden. Dit zijn dan wel veelal snelwegkilometers en de ellendige ACC zet ik dan op 115 km/h met soms een uitschieter naar boven, maar dit is sporadisch.

Het eerste onderhoud

  • 48.534 km

Dan is het tijd voor het eerste onderhoud van de BMW. Om heel eerlijk te zijn zag ik hier toch tegenop, omdat ik niet helemaal wist wat ik kon verwachten. Na enig speurwerk online, werd ik er niet wijzer door en wist ik nog altijd niet hoeveel ribben ik bij de BMW-dealer moest gaan achterlaten.

Het betrof een 'standaard' grote beurt en de kosten vielen mij uiteindelijk mee. Het blijft een smak geld waar je 'U' tegen zegt, maar dat weet je van tevoren bij het aanschaffen van een hot hatch. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vertellen dat ik (naast de grote beurt) ook voor het door BMW aangeboden 'Service Inclusive' ben gegaan. Dit kostte in totaal (dus inclusief grote beurt) € 875,00. Hier zit dus de grote beurt bij en is in ieder geval mijn volgende kleine beurt gedekt: ik heb gekozen voor een looptijd van drie jaar óf 40.000 kilometer. Met het aantal kilometers dat ik rijd, zit ik daar rond de zomer van 2024 wel op en dan kan de kleine beurt mooi worden meegenomen in dit contract.

Bij het onderhoud kwamen er geen schrikbarende dingen aan het licht, gelukkig. Wel worden de banden steeds kaler...

NIEUWE REMMEN

  • 54.947 km

Er was mij al verteld dat de remmerij binnen een aantal kilometers vervangen moest worden. Dit valt buiten het Service Inclusive-contract dat is afgesloten. Alle slijtage-onderelen vallen hier buiten.

Enfin, nieuwe remblokken voor en achter en ze hebben de remvloeistof vervangen/aangevuld. Keurige service en als vervangend vervoer werd er een BMW i4 eDrive35 meegegeven. Ik moet zeggen dat ik blij verrast was door de elektrische BMW. Qua interieur was het van hetzelfde niveau als dat ik gewend ben, maar ook qua rijbeleving is het echt prima! Natuurlijk, het is toch wel anders, maar het viel mij alles mee.

NIEUWE BANDEN

  • 50.000 km

Nadat het canvas van de Continentals zichtbaar was geworden, toch echt maar eens een afspraak gemaakt bij de lokale bandenboer. Door hem zijn er vier nieuwe Michelin Pilot Supersport 4S-banden onder de bolide gemonteerd.

De conclusie de we inmiddels gerust kunnen trekken, is dat de slijtage-onderdelen best prijzig zijn. Met het aantal kilometers dat er maandelijks (zo'n 3.500) met de BMW wordt gereden moeten er rond de zomer in 2024 in ieder geval twee nieuwe sloffen onder en dan tikt het aardig aan.

DE PRIJS VAN SPORTIEF RIJDEN

  • 60.000 km

Een nieuwe feature van BMW is dat je een maandelijks overzicht krijgt van jouw prestaties. Hartstikke leuk, maar ook confronterend... Uiteindelijk rijdt de BMW minder zuinig dan verwacht, zeker nadat ik per 1 oktober 2023 een andere baan heb en daardoor meer 'de binnenstad' in moet. Hierdoor schiet het verbruik omhoog. Waar ik eerder 650 kilometer op een volle tank kon redden, red ik nu maximaal 550 kilometer. Dit komt uiteraard doordat ik veel meer in de file sta en in de binnenstad rijd, maar het is toch wel merkwaardig dat dit zo'n verschil maakt.

Wat is dan de schade? De auto is op 1 februari 2023 aagekocht met 20.093 kilomter op de teller. Inmiddels staat de teller op ruim 60.000 kilometer. Nu is het overzicht niet helemaal up-to-date en geeft het aan dat er in 2023 (sinds februari) 38.315 kilometer is gereden. Dit heeft geresulteerd in het tanken van 3.126,90 liter benzine... Daar moet je niet te lang over nadenken, want dat had ik van tevoren kunnen weten. Of nou ja, kunnen bedenken. Reken eens met een gemiddelde brandstofprijs van ruim € 2,00 per liter voor Euro 98 en je zit op een leuke tweedehands Volkswagen up! en dat is best schrikbarend.

EN DAN TOCH, PROBLEMEN

  • 62.973 km

Waar ik eind vorig jaar ook al ineens het beruchte oranje lampje in de vorm van een motor zag gaan branden, tot mijn grote schrik, was het 's avonds weer raak. Ditmaal geen motormanagement-lampje, maar wel een oranje moersleutel.

De melding? 'Aandrijving, maak een service-afspraak met uw servicepartner. U kunt doorrijden.' De laatste zin geeft de burger moed, maar het is wel zorgwekkend dat er in een tijdsbestek van twee weken eenzelfde soort melding zich voordoet.

De eerste melding is 'opgelost' door de dealer, want zij gaven aan dat de algehele spanning te laag was. Hierdoor kreeg het systeem geen/te weinig feedback van de auto dat alles in orde was. Althans, dat was de lezing van de monteur. De melding van die tijd was wel wat dwingender dan de huidige melding, want de auto gaf aan dat ik niet lang moest doorrijden.

In een andere review op dit platform heb ik gelezen dat het weleens aan de bougies zou kunnen liggen. Een mede-eigenaar van BMW M135i xDrive heeft zelf niks hoeven betalen en ik hoop dat mij hetzelfde lot staat te wachten. Laten we hopen dat het inderdaad de bougies zijn of misschien een algeheel spanningsprobleem dat is op te lossen met een nieuwe accu. Enfin, we gaan het zien!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.