BMW M135i xDrive (2019)
autoreview

Signalement
Uitvoering | M135i xDrive |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 1.200 km |
Bekend op onbekend terrein
- 1.200 km
De titel verklapt het al. Bekend terrein de BMW 1 serie, onbekend terrein de BMW 1 serie met de voorwielaangedreven architectuur, hoewel dit bij de 135i niet echt van toepassing is. Hij heeft xdrive maar met voorwielaandrijving in de basis waarvan maximum 50% naar de achterwielen gaat. Voor de fans heeft BMW de heilige graal overboord gegooid. Ik persoonlijk vind dit een beetje overdreven. Ik vergelijk deze auto gewoon met mijn vorige. De reden van aankoop is eigelijk om toch het autohart eens te laten spreken alvorens het era van de rijdende stofzuigers te betreden. De laatste der Mohikanen om het zo te zeggen ...
Wat vind ik ervan ? In de 135i uitvoering vind ik het een mooie wagen (de eerste die ik zag was een witte 135 bij de dealer, heel mooie wagen). Bij afhaling van de wagen wagen stonden er bij de dealer een aantal leasebakken in basistrim. Ik moet toegeven dan heeft de 1 een identiteitsprobleem en zou je hem wat Koreaanse roots geven en moet je al behoorlijk in de optielijst gaan graaien om hem wat cachet te geven, maar over smaak .... you know.
Het verschil met mijn vorige F21 118i LCI is groot in de zin van alle hulpmiddelen en hi-tech dingen die auto's tegenwoordig meekrijgen en dat is best wel wennen, meuk is het wel (reversing assistent is top, adaptive cruise control super). Rijden doet hij goed. Hij ligt als een huis op de weg. De 1 is ideaal afgeveerd (adaptieve dempers) en is voor dagelijks gebruik toch wel comfortabel en in sport doet de demping wat ze moet doen, communiceren tussen de rijder en de weg. Gebruik ik dat, neen niet echt. Ik ben eerder het type dat comfort voorop stelt en het leuk vind om die pk's zo af toe eens aan te spreken maar niet om drama mee te maken op de openbare weg. Ik denk zelfs dat als je gaat planken op een technische baan dat de oude 135i moeite heeft om de nieuwe (minder spectaculaire) te volgen. Hij rijdt verdomd efficiënt maar mist natuurlijk de sound van de 6-pitter. Vind ik dat erg ? Ja en nee, theatraal drama is leuk, als je "kan" autorijden en dat is bij velen eerder "denken dat ze kunnen rijden", geloof me.
Wat ik merk is dat de F40 een serieuze stap vooruit maakt met het interieur. Het ziet er mooi, is solide met het zo typisch zeer goed sportmeubilair van BMW. Niet zoveel blingbling als een A-klasse maar als je van een vorige 1 serie komt is dit echt een serieuze stap. Er is niet meer rust rust aan boord dan mijn vorige, die was al zeer stil. De automaat is blijkbaar geen ZF meer, merk ik daar iets van, neen het enige minpunt is dat alles "net" wat later begint te reageren als je hem de sporen geeft maar bij normaal dagelijks gebruik merk je daar niks van en doet de automaat slick and silky zijn werk. TOP
De "groter geworden" interieurruimte voor de achterpassagiers is toch wel een plus, het in- en uitstappen achteraan is makkelijker geworden en die enkele centimeters extra bij de knieën zijn het melden waard. Het zijn cm's maar je merkt het wel degelijk.
De motor vind ik persoonlijk heel fijn en met name het koppel, dat is meer dan voldoende. De motor gaat al bij lage toerentallen heel smooth, neen het is geen toerenknaller maar een uiterst gedienstige vlotte motor. Ik vind het een juweeltje, een motor mag voor mij discreet en krachtig zijn en dat is deze zeer zeker. Hij laat zich ook heel voorzichtig bedienen en het is geen moeilijk te controleren beest dat je moet temmen. Maaaaar het geluid ... tja ... ik weet niet wat ik ervan moet denken. Hebben ze nu zitten proberen om die motor sportief te laten klinken of was het de bedoeling om een 4-pitter minder die typische 4-pitter sound te geven ? Ik weet het niet maar het klinkt als een Kitchen-aid blender die niet al te hard moet werken en enkel wat overrijpe bananen moet mixen. Het voordeel is wel dat het geluid goed op de achtergrond zit en dat vind ik dan wel een plus :-). Het verbruik bij mijn normale rijstijl zit rond de 8,6 L/100km maar dat kan behoorlijk oplopen (maar daar mag je eigenlijk met een 135 niet naar kijken) maar ook dalen in de eco-prostand. Ik gebruik deze stand meestal op een langer traject.
Ik hoef niet te zeggen dat ik tevreden ben van deze 1 maar mijn ervaring met de "fwd" is (voor mij) zeer positief het verschil is enkel te merken als je'm de sporen geeft maar er zit een mechanisch sper op de voorwielen, dat reageert een fractie later maar voor mij absoluut niet storend en zeker niet met mijn rijstijl. Ik heb al veel gelezen over de nieuwe designtaal van BMW (de grill) en de het lelijke nieuwe 1-tje en hoe de die-hards de nieuwe helemaal niks vinden maar voor mij ... tot nu zeer tevreden.
Zodra er mee km's op teller staan meer nieuws ...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.