BMW iX1 (2023) #2
autoreview
Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 18.000 km |
Goed begin
- 2.000 km
In september 2023 heb ik een BMW iX1 xDrive30 besteld als vervanging van mijn Tesla Model 3. Vóór de Tesla heb ik een aantal BMW's gereden, waaronder 5-series en ook een i3 (pionieren op elektriciteit). Allemaal lease-auto's.
Ik heb de auto met de volgende opties besteld:
337 M Sport package
1LX 18" M Lt/Aly wheels Double-spoke style 838 M Bicolour
481 Sport seats for driver and front passenger
4H2 Aluminium Hexacube Pale M interior trim
4NW Luxury instrument panel
710 M leather steering wheel
760 BMW Individual high-gloss Shadow Line
775 BMW Individual headliner anthracite
9T1 M Sport exterior parts
9T2 M Sport interior parts
7EW Equipment package Professional
322 Comfort access system
430 Interior and exterior mirror package
431 Interior rear-view mirror with automatic anti-dazzle function
552 Adaptive LED headlights
5AC High-beam assistant
5DN Parking Assistant Plus
610 BMW Head-Up Display
6U3 BMW Live Cockpit Professional
7LG Comfort Pack
455+ Active seat for driver and front passenger
459+ Seat adjustment, electrical with memory
674 HiFi loudspeaker system harman/kardon
7LK Travel package
402 Panorama glass roof
420 Sun protection glazing
248 Steering-wheel heating
2VF Adaptive M suspension
302 Alarm system
494 Seat heating for driver and front passenger
3AC Trailer tow hitch
3MC BMW Individual roof rails high-gloss Shadow Line
5AT Driving Assistant Plus
5AV Active Guard
654 DAB tuner
7M9 BMW Individual high-gloss Shadow Line with extended contents
ZI3 Launch Edition
Net voor de Kerst kon ik de auto ophalen bij de dealer, een leuke ceremonie waar echt de tijd voor genomen werd.
Allereerst was het even wennen aan de zitpositie en omvang van de auto, nogal een verschil met de Tesla waar ik jaren in gereden heb. Maar het wende snel. Je hebt goed overzicht over het verkeer, natuurlijk ook door de wat hogere zit.
De (sport)stoelen zijn op diverse manieren instelbaar en zitten erg prettig. Actieve stoelen zijn voorzien van massagestand, en dat is bij lang in de file staan zeker aangenaam. Het stuur is dik en ligt prettig in de hand., en is voorzien van duidelijke bedieningsknoppen.
Aan de bediening van de auto moet ik nog wel wat wennen. De stembediening heb ik vaak uitgeschakeld, omdat er te vaak gedacht wordt dat ik wat van de BMW wil terwijl ik gewoon aan het praten ben. Het menu (BMW OS 9) met de diverse apps is nogal wennen, ik vind de structuur/opzet niet altijd even duidelijk en had liever een draaiknop gehad qua bediening (net als in bv. de 5-serie). Integratie van Apple Play werkt erg goed en naadloos.
Het dashboard is verder fijn en overzichtelijk. Via knoppen op het stuur kun je het snel een eenvoudig naar smaak/behoefte aanpassen. De headup-display werkt fijn, informatie is duidelijk, contrast is prima terwijl het zicht niet belemmerd wordt.
De BMW stuurt direct en strak de bochten in. Als je in de bochten versnelt, dan voel je soms heel kort de voorbanden naar grip zoeken en de achterwielen direct helpen. Geen moment heb je het gevoel de controle te verliezen. Remmen zijn uitstekend.
De acceleratie is met 5,6s naar 100 km/u prima in orde. Je moet hiervoor wel de 'boost'-flipper gebruiken die tijdelijk extra vermogen biedt (wat mij betreft een gimmick die best achterwege gelaten had kunnen worden). Je kunt uiteraard ook prima soepel rijden met de BMW, waar met name het uitrollen van de auto mij opvalt, dat gaat echt ver. Ik gebruik het liefst de 'adaptive' stand, wat inhoudt dat het regenereren goed bevalt: als de BMW waarneemt dat er afremmend/stilstaand verkeer is, of als je de rem bedient. Bij redelijk rustig rijden haal ik tot nu toe 22 kWh per 100 km, dat vind ik best veel, wellicht dat het richting zomer wat beter wordt.
De auto is best ruim, zowel voorin als achterin kun je als volwassenen prima zitten (dit in tegenstelling tot de BMW i4 waar ik ook naar gekeken heb, maar waar achterin de ruimte voor de passagiers wat mij betreft echt te klein is). Het panoramadak bevalt ook erg goed, het brengt aangenaam licht de auto in.
De achterbak is ruim en prima toegankelijk, en er zitten opbergvakken onder de laadvloer waar je de laadkabel kwijt kunt. De BMW heeft geen frunk (waarom eigenlijk niet, er is plek zat) dus die heb ik elders gekocht en dat bevalt helemaal prima (zeker bij een volle achterbak of een vuile laadkabel).
Tot nu toe bevalt de auto mij erg goed! Een goed begin.
Voornaamste verschillen t.o.v. de Tesla:
- Bouwkwaliteit en kwaliteit van materialen is echt beduidend beter bij de BMW. Alles is strak en recht gemonteerd, geen rammels.
- Weggedrag van de BMW is strakker dan bij de Tesla, waarschijnlijk geholpen door het M-onderstel. Vering in de BMW is hard maar nooit oncomfortabel.
- Verbruik van de BMW ligt beduidend hoger (ik zit nu gemiddeld rond de 22 kWh per 100 kilometer, waar ik bij mijn Tesla rond de 19 kWh zat - beide in de winter met gebruik van vooraf opwarmen interieur).
- De opzet van de verschillende apps bij BMW vind ik minder intuïtief dan bij Tesla, waar het allemaal wat makkelijker te vinden is.
Ik zal over een paar duizend kilometer een update schrijven.
10 Maanden verder
- 18.000 km
Een update na 10 maanden en 18.000km:
Verbruik: mijn verbruik zit gemiddeld rond de 20 kWh per 100 kilometer, op zich een net verbruik voor deze zware auto met een groot frontaal oppervlak. Voorverwarmen leidt uiteraard tot hogere waarden, maar het is zo heerlijk om in een geklimatiseerde auto te stappen.
Kwaliteit: de bouwkwaliteit is dik in orde, auto is volledig vrij van storingen, rammels, vreemde kieren, en andere onvolkomenheden, alles zit bijzonder goed in elkaar.
Infotainment: werkt prima maar de bediening vind ik nog steeds te complex, er zijn beduidend minder updates en nieuwe features binnengekomen dan ik gewend was bij de Tesla. Audiosysteem vind ik helemaal prima, mooi geluid met stevige bassen. Head-up display is altijd goed afleesbaar en biedt heldere informatie. De Connected Drive Premium (EUR 9,98 per maand) komt op mij over als een beetje een bonte verzameling van bij elkaar geraapte spullen waar BMW geld voor wil hebben, zonder dat echt duidelijk is wat het nou precies betekent voor jouw specifieke model. Het 'dynamic sound' heb ik vrij snel uitgezet, klinkt te veel als een stofzuiger.
Rijden: je kunt rijden de D-stand -een erg comfortabele stand omdat het afremmen erg geleidelijk gaat, fijn op snelweg en provinciale wegen maar ongeschikt voor in de stad -en in de B-stand: de auto regenereert meer energie, remt daardoor sterker af stelt je in staat om (bijna) met alleen het 'gaspedaal' te rijden. Zoals eerder geschreven is de accelaratie - ook tijdens tussensprints - prima op orde, maar de harde duw in de rug die je bij de Tesla ervaart is er niet.
Wegligging: is de grootste teleurstelling van de auto. Er is naar mijn mening veel te snel sprake van onderstuur, en helemaal bij nat weer, dan dreigt de auto veel te snel te gaan glijden. Het onderstel is naar mijn smaak te hard voor klinkerwegen, je voelt bijna iedere steen waar je overheen rijdt. Tenslotte is het lane-assist de grootste misser: als je te snel na het aanzetten van je knipperlicht (ja, sommige BMW rijders doen dat ;-)) van baan wisselt krijg je direct een trilling in het stuur, en die trilling is met name in bochten een zeer storende factor, omdat je niet kunt inschatten of het de lane-assist is of dat je grip dreigt te verliezen, bijzonder irritant.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW iX1 eDrive20 M-Sport Pakket Navi Pano Leder Camera Adaptive LED NL-Auto!
- 2023
- 32.251 km

BMW iX1 xDrive30 Launch Edition 67 kWh / Panoramadak / 360 Camera / Elektrische Achterklep / Stoelverwarming / LED P4
- 2023
- 19.053 km

BMW iX1 XDrive30 Launch Edition 67 kWh / M-Sport / Leder /
- 2023
- 12.267 km