BMW iX xDrive50 (2022) #2

autoreview

BMW iX xDrive50 (2022)
BMW iX xDrive50 (2022)BMW iX xDrive50 (2022)BMW iX xDrive50 (2022)BMW iX xDrive50 (2022)BMW iX xDrive50 (2022)

Signalement

UitvoeringiX xDrive50
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf40 km
KM-stand laatst73.500 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hyper comfort

  • 2.360 km

Na bijna 10 maanden geduld (besteld op 01/07/21), kreeg ik einde maart de sleutels overhandigd van mijne nieuwe leasewagen.

Eénmaal de keuze gemaakt voor electrisch, nog getwijfeld tussen Audi (te veel negatieve ervaringen gelezen; e-tron GT is wel prachtig maar mijns inziens niet geschikt als gezinswagen voor 5 personen), Mercedes (steengoede auto's, maar niet echt mijn merk) en Tesla (model Y toen nog niet in de car policy; model S/X gewoon veel te duur in lease, misschien wegens lagere restwaarde?).

Altijd zeer tevreden geweest met BMW (vorige leasewagens), dus uiteindelijk voor de iX50 gekozen. Ik had de auto enkel van binnen/buiten gezien (pre-productiemodel bij BMWs Driver Center in België), niet mee gereden ... dus toch wat risico. Ik herinner mij nog perfect de eerste commentaren over de wagen ("zelf als ik geld krijg, wil ik hier niet in gezien worden"; "geschikt voor Chinese maffia-bazen"), maar daar heb ik mij dus niets van aangetrokken ;-)

Eerste bevindingen na serieuze trip (2 x 900km, Franse Alpen heen/terug: koffer volgeladen, 5 personen, vooral de heen-rit in winterse omstandigheden: sneeuw, vriestemperaturen, ... en wagen natuurlijk geleverd met zomerschoeisel om de omstandigheden helemaal ideaal te maken voor die eerste rit).

Positief:
* hyper-comfortabel: serieuze stap hoger in vergelijking met bvb. X5; been-ruimte zat (2 van de 3 achterpassagiers +1m80); uiterst aangename/zachte, goedzittende zetels; oneffenheden in wegdek worden ongelooflijk goed weggefilterd;
* wegligging: rijdt naar mijn ervaring echt als een BMW; zeer aangenaam op snelweg, secundaire wegen, rechtdoor/bochten ... het hoge gewicht voel ik niet echt (maar ik heb ook wel een eerder rustige rijstijl); 4-wiel sturing zal hier ook wel positieve bijdrage leveren;
* Assisted Drive: 75% van de rit door de auto laten leiden, werkt zeer goed & betrouwbaar (eigenlijk zelfs wat aangenamer dan in de Tesla als ik mag vergelijken);
* algemeen electro-motoren/techniek, concept van EV: mijns inziens zet BMW hier toch wel een benchmark neer.

Nog te bekijken:
* Personal Assistent (voice-control): voorlopig on hold gezet, zij (sorry dames) kwam te pas en te onpas tussen, begreep mij verkeerd ... werkte eigenlijk veel beter in de X5 bvb.;
* Verbruik: heen 26 kWh per 100 km, terug 24 kWh per 100 km ... in België 120km/u, in Frankrijk 125-130km/u, bij de winterse omstandigheden in de heen-rit ook deels aan 110km/u. Ik vermoed dat dit nog moet/zal verbeteren op termijn ...
* iDrive v8: initieel complex, maar kwestie van gewenning dus intussen ervaar ik al als vrij intuïtief.

Zal review aanvullen na wat meer KMs ...

(te) veel korte ritten

  • 3.925 km

Homeworking is in mijn huidige rol zowat de standaard geworden, zodat er relatief weinig KMs bijkomen en er overwegend kortere ritten worden gereden.

Maar ook voor dat dagelijks gebruik is de iX zeer aangenaam (... zoals wellicht veel eletrische wagens) en ondanks het formaat zijn ook de lokale tripjes, in/uitparkeren etc. steeds een plezier.

Deze week langere rit naar Den Haag (160km enkel), met prima verbruikscijfers (heen, incl. file-plezier rond Antwerpen: 18,1 kWh / 100km; terug, incl. file-plezier rond Den Haag, Rotterdam: 18,4 kWh / 100km). Ik hield mij wel netjes aan de geldende snelheidslimieten in Belgiê/Nederland, en die rustige rijstijl, samen met de zachte temperatuur helpt natuurlijk ook. Maar je komt dus wel in de buurt van wat BMW zelf opgeeft als normverbruik.

Nog een dikke duim voor de combinatie head-up display en AR op de navigatie: je kan bijna niet meer verkeerd rijden, ook al ken je de stad of de omgeving totaal niet.

Glitch

  • 6.150 km

Zelf ben ik intussen bijna 27 jaar actief in IT consulting, dus ik heb wel wat ervaring met complexe program/software delivery cycli.
En de iX is gewoon een complex high-tech product, dus was ik mij er terdege bewust van dat er wel iets fout zou kunnen lopen, zeker gezien het toch de eerste generatie betreft.
Maar de eerste 3 maanden en 6000km verliepen foutloos, dus denk je: hm, alles OK, BMW heeft wellicht toch flink doorgetest vooraleer ze de iX in de market zetten.
En natuurlijk, juist op het moment dat je er zo over denkt: OTA (over-the-air) software update gone wrong ...

De gevolgen vielen uiteindelijk mee, maar toch wat vervelend:
* uitvallen van het noodoproephulpsysteem (de wagen belt automatisch zelf een noodnummer wanneer deze een ongeval detecteert); op zich geen issue, maar gewoon wat vervelend om iedere rit die waarschuwing te krijgen, die dan ook rechts onderaan je dashboard blijft staan.
* wegvallen van de connectie & remote functies in de app (dus geen remote zicht meer op o.a. batterijstatus).
* de navigatie was niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk het noorden kwijt: de iX bevond zich ergens 50km zuidelijker, en mijn ritten werden volgens de GPS soms avontuurlijke off-road trips (dwars door bossen en rivieren), gepaard gaande met de nodige waarschuwingen (bvb. STOP-signaal vooraleer ik, opnieuw volgens de GPS, een kanaal indook).
* wegvallen van functies zoals weerinformatie, nieuws etc.
Gelukkig is er dan wel zoiets als Apple CarPlay (ook al verkies ik toch de BMW interface als ik eerlijk ben), zodat je zeker dat navigatieprobleem kan opvangen. Integratie van die Apple CarPlay is dan wel weer uitstekend bvb. ook de HUD toont de dan nog route-aanwijzingen.

Intussen alles netjes opgelost, onder waarborg: auto een paar uur in service bij BMW, waarbij ze een bepaalde module (weggewerkt in de dakhemel blijkbaar) even dienden los te koppelen, vervolgens ook software opnieuw installeren/updaten.
Als je erover nadenkt: iemand die tegenwoordig in een garage werkzaam is, heeft intussen toch een iets ander profiel dan pakweg 5 jaar geleden.

Wat mij betreft toch een deukje in de betrouwbaarheid van de iX, maar ook niet meer dan dat ;-) Dus 4 sterren ipv 5 (4,5 is meer correcte weergave, maar bon).

De iX blijft voor mij voor de rest gewoon de meest comfortabele & leuke auto die ik tot nu toe mocht rijden (dit is mijn 7e BMW, telkens lease, dank u werkgever: 2 x 3 serie Touring, 3 x 5 serie Touring, 1 x X5 hybrid).

Recentelijk nog 600km op 1 dag gereden (2x 300km traject om mijn bejaarde ouders op te halen & terug te brengen), en je stapt toch een stuk frisser uit de iX in vergelijking met de X5 bijvoorbeeld. Assisted Drive helpt natuurlijk ook in deze. Verbruik op die 300km trajecten, vooral snelweg, telkens tussen de 21-22 kWh per 100 km, bij normale snelheden (120km/u op snelweg).

Gesture control ken ik intussen ook beter en werkt prima. Voice control blijft daarentegen toch nog een pijnpunt ... hey BMW, werk aan de winkel!

Beperkt aantal keren de snellader gebruikt: meestal tussen de 120-150kW, soms ook even tegen de 195kW aan ... maar eigenlijk hecht ik niet zo veel belang aan die laadsnelheid (in tegenstelling tot soms verhitte discussies op internetfora); misschien wel belangrijk voor mensen die dagelijks de snellader moeten gebruiken.

Volgende review bij 10.000KM (tenzij de volgende OTA update weer de mist in zou gaan ...).

Tevreden, zeer tevreden

  • 10.077 km

Korte update bij het overschrijden van de 10000km ... en nog steeds tevreden met de iX50, zeer tevreden zelfs.

De voorbije maanden is een combinatie geweest van 4-tal weken stilstaan (0 verlies van batterijlading of rijbereik volgens de app/boordcomputer), veel kortere ritten (ik werk regelmatig van thuis uit, dus dagen zonder kms of slechts 20-30km zijn geen uitzondering) maar ook enkele langere ritten (retourtje thuis - A'dam, of transport voor mijn bejaarde ouders ... zo'n 600km op één dag).

Mijn conclusie blijft dat dit toch wel de beste, meest aangename BMW is waarmee ik al heb mogen rijden (op basis van mijn ervaring met aantal BMW 3-series, 5-series en X5): mix van comfort, power, wegligging ... iedere rit blijft een feest (natuurlijk is een rit die je niet hoeft te doen nog altijd het best maar jullie begrijpen me wel ...).

Het verbruik de voorbije maanden kwam meestal uit tussen de 19-21 kWh per 100km, dus netjes volgens fabrieksopgave. Ook wat ervaring opgedaan met de iX50 als trekker van een redelijk uit de kluiten gewassen, volgeladen aanhanger (het ding was gewoon even lang als mijn wagen): rijdt prima, je voelt natuurlijk dat je extra gewicht mee zeult en het verbruik lag (gelukkig maar een trip van 50km) dan wel 30% hoger dan onder normale omstandigheden.

Recentelijk ook een update gehad van het OS in de wagen: icoontjes van het home-scherm zijn wat netter, navigatiescherm is ook wat opgekuist (o.a. met een praktische short-cut key om laadstations langs de route te vinden volgens verschillende criteria) en aantal rij-modi extra (o.a. 'expressive' met wat extra kleur/sfeer-schepping). Ik gebruik quasi altijd de rij-modus 'efficiënt' aangezien ook in die modus, mocht het nodig zijn, het volledige vermogen altijd beschikbaar is. De My BMW app intussen op versie 2.9.1 met (eindelijk) ook de mogelijkheid om je verbruik te raadplegen van de voorbije ritten, gedurende de voorbije maand etc.

Sterke punten blijven voor mij:
* hyper-comfortabele auto (expressie: over het wegdek 'zweven'); na langere ritten stap je nog steeds fris en ontspannen uit
* wegligging (ik heb een eerder rustige rijstijl maar durf ook wel 'ns het beschikbare vermogen aanspreken); 't is natuurlijk wel geen auto die je even de bocht om gooit, maar daar heb ik persoonlijk ook geen behoefte aan
* assisted drive (ik ervaar de rij-ondersteuning van de iX als aangenamer dan bijvoorbeeld die in de Tesla)
* verbruik (voor toch wel een redelijk volume aan wagen); maar even efficiënt als een Tesla, neen, dat weer niet denk ik

Werkpunt blijft de personal assistant / voice-control (werkte veel beter in de X5), zou toch niet mogen voor een wagen van deze prijsklasse ...

Het uiterlijk van de wagen blijft polariseren: meestal positieve reacties als mensen je erover aanspreken ... ook enkele uitgesproken negatief natuurlijk. Mijn bedenking bij de laatste categorie: hoe zouden ze erover spreken als ze er 'ns een paar uur mee gereden zouden hebben? Soit, ieder zijn smaak!

Freude am Fahren

  • 23.875 km

Na een jaar in gebruik en bijna 24.000km op de teller, tijd voor een (korte) update.

De iX is gewoon een heerlijke reiswagen. Sinds de corona-pandemie doe ik heel wat minder kms, maar ik stap toch steeds met een blij gevoel in/uit deze wagen. Aan allen die dus beweren dat (het rijden met) electrische wagens geen emoties teweeg brengen: niet akkoord wat mij betreft.

Zojuist terug van onze jaarlijkse familietrip naar de Franse sneeuw, en dan besef je ten volle het absolute comfort van de iX: de baanvastheid (onverstoorbaar in regen en wind), de stilte, rust en ruimte in de wagen (ook al geven de winterbanden Michelin Pilot Alpin 5 SUV iets meer rolgeluid), altijd meer dan voldoende power beschikbaar, relax rijden met de BMW Assisted Drive (ongeveer 80% van het traject laat ik de auto rijden) en, niet onbelangrijk, een vrij betrouwbare voorspelde autonomie.

Frankrijk heeft op een jaar tijd toch wel enorme stappen gezet wat betreft de (snel)laadinfrastructuur: op het traject Reims – Dijon – Lyon – Chambéry – Albertville kan je tegenwoordig gewoon iedere 30-40km snelladen, dus bijna alle parkings langs de autoweg zijn voorzien, het aantal snelladers per parking varieert van minimaal 4 tot 8-10 snelladers (ik heb wel niet iedere parking gecheckt ?). Op deze rit hebben we nooit (!) moeten wachten op een beschikbare snellader; misschien ook wel wegens de totale afwezigheid van mijn noorderburen (geen vakantie in Nederland?).

Dat zorgt er ook voor dat de reistijd toch niet zo veel meer verschilt met het ICE-tijdperk bvb. rit heen tot hotel (Aix-les-Bains), 870km, vertrokken met SOC 100%, totale reisstijd van 10u15min, inclusief 2 stops van ongeveer 50min voor respectievelijk koffie en avondeten, tijdens dewelke de iX aan de snellader telkens tot 100% volliep. Het inplannen van de laadpauzes in de navigatie zorgt er voor dat de batterij voorbereid was, zodat tijdens het laden de piek van 195kW bijna steeds werd gehaald. Gemiddeld verbruik 25 kWh / 100km op de heenreis: vind ik iets te veel maar anderzijds zo’n 600km van die rit met vrij veel tegenwind moeten rijden. De iX heeft een vrije goede Cw, maar het frontoppervlak blijft natuurlijk groot ...

Rit terug, 980km, vertrokken met SOC 45%, totale reistijd van 12u. In tegenstelling tot de heenrit heb ik de laadpauzes en SOC volledig door de iX navigatie zelf laten bepalen, en ook dat werkte prettig (voorspelling van SOC evolutie was vrij nauwkeurig). Gemiddeld verbruik 23,4 kWh / 100km: meer in de lijn met mijn verwachtingen, winterschoeisel zorgt ook voor iets hogere consumptie, snelheid in Frankrijk meestal tussen de 130-135km/h waar toegelaten (dus niet tussen de vrachtwagens hangen zoals sommigen over EV-rijden denken), en natuurlijk volledig bepakt met passagiers & bagage.

Nog even ingaan op het verbruik. Dankzij de app makkelijk op te volgen: september (21.2 kWh / 100km), oktober (20.6 kWh / 100km), november (22.4 kWh / 100km), december (24.9 kWh / 100km), januari (24 kWh / 100km), februari (22.8 kWh / 100km), maart (23.9 kWh / 100km). Begin december daalden de temperaturen rond het vriespunt en werden de winterbanden gemonteerd, maar het was toch even schrikken wat betreft de stijging van het verbruik. Dus de iX haalt zeker niet de energie-efficiëntie van een Tesla, maar kan je toch relatief zuinig rijden.

App updates en OTA updates zijn de voorbije maanden zonder problemen verlopen. Bij BMW kunnen ze zelf ‘grappig’ of ‘origineel’ uit de hoek komen (maar nog niet het niveau van de Tesla ontwikkelaars) bvb. als je in de buurt van je bestemming komt, toont de navigatie het resterende aantal meters en een wandelend figuurtje ... tijdens het voorbije WK trapte het figuurtje ook nog tegen een voetbal. Met Kerst en Nieuwjaar kreeg je een animatiefilmpje met de respectievelijke wensen; leuk, maar ook niet meer dan dat. De laatste OTA update introduceerde ook de “Digital Art” modus in My Modes: als je voor jezelf een idee wil vormen hoe het voelt om high achter het stuur te zitten ... dus iets te flashy kleuren en layout als je het mij vraagt ?.

Samengevat nog even de sterke & minder sterke punten obv mijn ervaring.

STERK:
• Absoluut comfort (luchtvering zal daar ook iets toe bijdragen, denk ik);
• Rijgevoel, dynamiek (wat mij betreft echt wel BMW’s “Freude am Fahren”-gevoel);
• BMW Assisted Drive (werkt zeer goed voor mij, iets verfijnder/aangenamer in vergelijking met Tesla’s Auto Pilot);
• Interieurruimte;
• Navigatie met voorstel van laadpunten, SOC evolutie, real-time updates mbt beschikbaarheid van laadpalen etc.;
• Altijd beschikbaar vermogen;
• My BMW app stabiel & functioneert prima (remote services, verbruik opvolgen, ondersteuning OTA updates …);
• Betrouwbaar wat betreft laden/snelladen; piek van 195kW (of daarrond) wordt meestal gehaald.

OK-ish:
• Verbruik … zal terug beter worden met zomerbanden en stijgende temperaturen.

MINDER STERK:
• Voice-control: gebruik ik nauwelijks nog; zou eens opnieuw moeten uitproberen sinds de meest recente OTA update; gesture-control is een prima alternatief ...;
• Koffer: 500L is OK maar mijn vorige wagen (X5) scoorde toch beter wat betreft gebruiksgemak ...

Korte update

  • 40.239 km

Korte update naar aanleiding van het overschrijden van 40.000km.

Toch even getwijfeld om deze te plaatsen, gezien de soms wel minder leuke "sfeer" op de Autoweek fora (bedroevend niveau van discussie tussen voor- en tegenstanders van EVs, op de man spelen etc).

Korte update want op zich eigenlijk weinig te melden. Wagen rijdt probleemloos, OTA updates komen goed door, verbruik in lijn met verwachtingen, blijft gewoon een super comfortabele reisberline en zou niet meer willen afstappen van elektrisch rijden ... dus ook nog steeds dik tevreden met de keuze voor de iX50.

De voorbije zomer +4000km zorgeloze trip naar Noorwegen met het hele gezin (5 volwassenen) gemaakt, waarbij ik de wagen zelf de laadstops liet bepalen (meestal trajecten van 300-350km, dus perfect om na 3-tal uur rijden de benen even te strekken). Noorwegen is natuurlijk het summum van natuurpracht, verkeersinfrastructuur en dan ook nog mijns insziens gewoon "EV heaven on earth" (indruk dat er in dat land meer laadpalen staan dan traditionele benzinestations). Verbruik zakte als een baksteen in het water, de wagen gaf bij 80% SOC een rijbereik van 580km (ook al was het maar 16-18gr en best veel regen). Een Tesla in Noorwegen kan niet anders dan extreem weinig verbruiken ... met uitzondering van de wintermaanden misschien.

Verbruikscijfers: april 23.3 KWh/100km; mei 20.2; juni: 18.9; juli: 19.9; augustus: 18.8; september: 19.2; oktober 19.8.

Mijn visie wat betreft sterke & zwakke punten van de wagen blijft dezelfde:

STERK comfort & interieurruimte, rijgevoel (cruisen maar kan ook wat meer dynamisch), BMW Assisted Drive (70-80% van de trajecten laat ik de wagen rijden), betrouwbaarheid & snelheid van laden, verbruik in lijn met fabrieksopgave

ZWAK voice-control werkt echt nog niet goed, kofferruimte van 500L had wat ruimer gemogen ... en de frequentie en impact van OTA updates is toch ook nog voor verbetering vatbaar (Tesla loopt hier toch mijlen voor). Bijvoorbeeld jammer dat het modeljaar 2022 gewoon niet in aanmerking komt voor bepaald updates ... nadeel van first mover zeker?

The big red STOP sign

  • 50.489 km

Ik had het links en rechts al 'ns zien voorbijkomen op iX gebruikersfora, maar verder nooit bij stilgestaan daar de eerste 50.000 zo goed als probleemloze kms bijna op de teller stonden. En dan toch op een zaterdagvoormiddag (bij mijn ouders, 150km van mijn woonplaats): the big red stop sign (zie ook foto) ... En de foutboodschap zelf laat, jammer en genoeg, geen ruimte voor interpretatie of creativiteit: de auto komt tot stilstand, en je krijgt er geen beweging meer in. Geluk bij een ongeluk: ik stond op een vrij rustige baan, met beperkt verkeer. Maar toch wel even vloeken op dat moment. BMW Road Assistance gecontacteerd, en zij moesten hun bijdrage ook beperken tot het organiseren van een sleepdienst. Wagen dan maar afgesloten, en dat zorgde er blijkbaar voor dat ik 10 minuutjes later de wagen toch wel op een veilige plaats kon parkeren (het grote rode stopteken was verveld tot een minder grote, oranje foutboodschap). Een half uurtje later was de sleepdienst aanwezig en, guess what: de foutmelding in de wagen was verdwenen; wat restte was een boodschap op de mobiele app die mij erop wees om dringend een afspraak te maken bij een BMW service partner. Opnieuw overlegd met BMW Road Assistance: gewoon verder rijden of toch laten slepen? Risico dan toch maar niet genomen en met flink wat tegenzin de sleepoptie ondergaan. Lang verhaal kort: wagen heeft zo’n 6-tal weken bij mijn vaste BMW service partner gestaan, beide electromotoren uitgebouwd, opengemaakt, gecontroleerd en ‘opgekuist’ ... Ik heb toch even de hoofdtechnieker om wat meer uitleg gevraagd: is blijkbaar een fenomeen van dit type/generatie electromotoren, meer bepaald BMW’s keuze om gebruik te maken van koolstofborstels (niet 100% zeker van mijn begrip hier, alvast mea culpa als ik het fout heb) die ervoor zorgen dat er een soort vervuiling kan optreden; de sensoren merken dan temperatuurverschillen en leggen alles stil als die verschillen buiten een bepaalde norm vallen. Conclusie: probleem zou nu opgelost zijn, maar de hoofdtechieker gaf ook toe dat er geen garantie is dat het zich niet meer zal voordoen (in een voor mij dan hopelijk zeer verre toekomst) ... En BMW is intussen ook al weer afgestapt van dit type electromotoren, maar dan wel weer niet voor alle modellen ... om het verhaal helemaal compleet te maken: mijn vrouw heeft zojuist een BMW i4 besteld als bedrijfswagen ... raad eens welk type electromotoren die i4 nog zal hebben?

Dus, bij deze toch een deuk(je) in het vertrouwen, en de betrouwbaarheid van de wagen teruggebracht naar 3/5, ook al blijven de reeds genoemde sterke en zwakke punten van de wagen mijns inziens nog steeds geldig.

Nog wat verbruiksdata – kalenderjaar 2023: 26.156km met een gemiddelde van 21.5 kWh/100km. November 23.3, December 23.8, Januari 24.1, Februari 22.6, Maart 22.2, Mei 21.1 (al deze maanden op winterbanden, vanaf vandaag terug op zomerschoeisel).

By the way, die 6 weken zonder iX overbrugd met een Tesla Model Y: absoluut geen straf, integendeel!

Adieu iX

  • 73.500 km

Met pijn in het hart (en wat andere ledematen) abrupt afscheid moeten nemen van de iX. Ik rij al ongeveer 34 jaar zo goed als ongeval-vrij, maar onoplettendheid/vermoeidheid op het verkeerde moment en verkeerde plaats kan voor serieuze gevolgen zorgen: even in slaap gevallen achter het stuur, en wakker geworden door de klap en ontploffende airbag in het gezicht ten gevolge van frontale aanrijding aan vrij hoge snelheid tegen een botsabsorbeerder (wegenwerken) op de autoweg. Ik heb heel veel geluk gehad, en ook de hulpverleners wezen op het feit dat de stevigheid van de wagen ook een significante rol heeft gespeeld. Soit, niemand is onfeilbaar en het kan dus iedereen overkomen ... De wagen is een total loss (even getwijfeld maar toch ook een foto van het wrak toegevoegd), jammer, want ik vond het toch een fantastische wagen om mee te rijden (was van plan om mogelijke verlenging van de lease te bespreken). Voor- en nadelen van de iX ga ik niet nog eens beschrijven (die staan al in mijn eerdere review updates). Groeten en rij voorzichtig ...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.