BMW iX xDrive40 (2021) #5

autoreview

BMW iX xDrive40 (2021)

Signalement

UitvoeringiX xDrive40
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bestelproces en aflevering

Eind december heb ik mijn nieuwe BMW IX xDrive 40 leaseauto in ontvangst mogen nemen. Een moment waar ik persoonlijk erg naar heb uitgekeken. De exacte specificaties heb ik onderaan dit verhaal bijgevoegd. Bij mijn vorige auto’s heb ik mij al eens voorgenomen een review te schrijven, maar met een auto die net op de markt is en op moment van schrijven slechts één andere review op Autoweek ga ik het ook echt doen en hoop ik mijn lezers naast een stuk vermaak (we blijven liefhebbers) ook een informatief stuk te bieden die kan helpen bij het maken van jullie eigen keuzes en overwegingen. Dit zijn de ervaringen op basis van mijn eigen auto en mijn eigen gevoel, maar mocht ik zaken kunnen verduidelijken of aanvullen, dan hoor ik het graag.

Mijn historie
Mijn autocarrière is tot nu toe als volgt: Renault Clio II 1.4 16v (2004-2008 lease), Volvo C30 1.8 Sport (2008-2011 lease), Volvo XC70 2.5T (2011-2013 Koop-tweedehands), BMW 320D EDE (2013-2017 lease), Tesla Model S 70D (2017-2019 lease), Tesla Model X 90D (2019-2021 lease), BMW iX xDrive 40 (2021-heden lease)
Mijn werkgever heeft een duidelijke voorkeur voor elektrische auto’s en beloont dat met een hogere leasevergoeding. Samen met de stimulering vanuit de overheid resulteert dit in een elektrische auto op de oprit sinds 2017. Daarmee is het elektrisch rijden ondertussen zeer vertrouwd. Voor de twijfelaars ICE/elektrisch – kies elektrisch, je krijgt geen spijt. Zelf heb ik één voorwaarde voor deze keuze: Je moet thuis kunnen laden. Het comfort is enorm als je elke ochtend een volle accu hebt, alsof ’s nachts iemand iedere keer je tank vult. Mijn dagelijkse afstanden zorgen er dan voor dat ik vrijwel nooit een lader nodig heb gedurende de dag, terwijl ik bij vrijwel iedere klant en op kantoor zou kunnen laden, dus range anxiety is mij vreemd. Verder is het snel, stil, comfortabel en schoon (ik ken de discussie, maar met schoon bedoel ik ook: geen uitlaatgassen in de garage, geen vieze handen bij het tanken etc). Door de interieur voorverwarming is krabben mij vreemd ?.
De Tesla’s zijn uitstekend bevallen, ik ken de verhalen van vreemde defecten, maar die waren bij mij beperkt en zijn altijd opgelost, daarom heb ik ze redelijk kunnen relativeren, zelfs nadat ik met de BMW 320D zonder enig mankement van 0 naar 180.000km ben gereden. Ik kijk daarom tevreden terug op de Tesla’s, behalve op het werkplaatstarief, iemand een gokje? 130 Euro per uur, belachelijk. Het Supercharger netwerk is écht top, ik heb de auto’s regelmatig binnen Europa gebruikt (Zweden, Duitsland, Frankrijk) en dat werkt perfect. Ik ben dus benieuwd naar de combi BMW/Ionity.

De Keuze
Met 3 jonge kinderen met ieder een eigen kinderzitje en een hond was de Model X een perfecte elektrische keuze (al was het de 6-persoons en had de 5- of 7-persoons beter gepast). Maar na al die jaren miste ik toch de afwerking van de Volvo en de BMW en de perfecte service die ik bij BMW dealer van Laarhoven in Eindhoven heb ervaren. Het feit dat BMW met een elektrisch alternatief kwam voor de Model X was dus de reden om de iX op het wensenlijstje te zetten. Ik heb ook serieus de Taycan Cross Turismo overwogen, maar mijn vrouw vond deze te laag en krap en ik twijfelde zelf aan de eerste indruk bij (nieuwe) klanten. De Audi e-tron hebben we ook proefgereden, maar op een of andere manier spreekt de Audi ons minder aan, dit is super persoonlijk en lastig uit te leggen, want het is een prachtige auto, maar ik word er niet zo blij van als van een BMW. Dus wordt het de BMW. De 320D hebben we destijds ongezien besteld terwijl wij nog in het buitenland woonden. De BMW iX hebben we ook ongezien en ongereden besteld, want erg nieuw en nog niet beschikbaar. Lijkt een vreemde keuze voor een autoliefhebber, maar als gezegd het vertrouwen in BMW is hoog.
Is er dan niets waarover getwijfeld is? Zeker wel – de range. Ondanks dat ik met de Tesla ook max 300-350KM haal op een volle accu, twijfelde ik toch over de WLTP van de iX. Het is de iX40 met een WLTP van 416km, maar wat daarvan over blijft is de vraag. De iX50 is boven budget, dus die was geen optie. De Tesla Model S was ook een 70KW batterij net als de iX en daarmee ben ik ook nooit tekortgekomen, dus gokje wagen, de ervaringen zal ik gaan delen. Hopelijk stelt de BMW daarop niet teleur.
Vervolgens uren doorgebracht in de configurator met een (beperkend) budget en de eerdere ervaringen tot de huidige samenstelling gekomen. Misschien valt het op dat ik geen extra geld heb besteed aan hulpsystemen? Ik heb afgelopen jaren Autopilot gehad, maar het praktisch niet gebruikt, maakt teveel fouten en is daardoor niet prettig, ik rijd liever zelf. Dus dat getril in mijn stuur, piepjes en remacties etc die mogen uit of geheel achterwege blijven. Spraak- en gebaren instructies gaan mij ook nog niet zo goed af, dus Gesture contol pas ik voor.
Verdere overwegingen: Kleur en sportpakket vind ik een mooie combi. Het Bronze over getwijfeld, maar zit ook binnenin en daarmee een mooi geheel. De wielen bewust een maatje kleiner dan in het sportpakket, dus 21 inch – bij Tesla scheelt 20 inch vs 22 inch tot 20% range. BMW spreekt daar niet over, maar gezien mijn twijfel bij de range voor de 21 inch gekozen. Daarnaast extra lucht en dus extra comfort. Aangezien ik de auto als rijdend kantoor en met de familie gebruik is dat ook wat waard. Voor een rit in de bergen moet ik dan eventueel maar iets moois huren. Bij aflevering bleek dat de Leasemaatschappij voor de winterbanden een aparte velg wil welke een maat kleiner is dan de zomer wielen, dus ben ik met de velgen op de foto opgezadeld tot het mooi weer wordt....

Het extra getinte glas is prettig voor de kinderen en beperkt de inkijk. De warmtewerende voorruit in combinatie met het getinte glas lijkt mij prettig in de zomer. Parking Assist Plus om de auto zorgeloos in te parkeren, want hij is best groot en een paaltje is zo gemist. Type-aanduiding er af. Ik bestel de BMW voor onszelf, niet voor de buurman of de achterligger en ik vind een schone en lege achterkant mooier, ook handiger bij het schoonmaken.
Binnenin vooral geld besteed aan een audio upgrade en de donkere hemelbekleding: deze past naar mijn mening beter bij de rest van het interieur en geeft een luxere uitstraling. Het aarde-rode leer vind ik persoonlijk prachtig, vooral in combinatie met de stiksels en het eerder genoemde Titanium Bronze binnenin.

Nu eerst rijden!

Specificaties van de BMW iX xDrive 40 - 240kW / 70kWh
Kleur : Sophistograu Brillianteffekt P0A90
Bekleding : Suite natuurlijk leder Ca FSCIC
Sportpakket (S0330)
High Executive (S0ZH8)
Extra warmtewerende voorruit (S0358)
BMW Individual Exterior Line Titanium Bronze (S03L7)
Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit (S0420)
Hemelbekleding in Anthrazit (S04AA)
Parking Assistant Plus (S05DN)
Harman Kardon Surround Sound System (S0688)
21 inch BMW Individual aerodynamische wielen in styling 1012 Bicolor Midnight Grey (S01LF) - 25550YR21
Levering zonder typeaanduiding op achterzijde (S0320)

De eerste rit

  • 1.600 km

Door omstandigheden kon ik meteen 1.600 kilometer in 2 dagen rijden naar Zweden. Ik heb de auto opgehaald, naar huis gereden, ingeladen en door naar Zweden. Tussenstop en slapen in Duitsland na 500-600km en toen de laatste ruim 1.000km in 1 dag door tot op plaats bestemming. Een fantastische rijervaring. Het comfort en de rust is enorm. Loopt fluitend naar de 200km/u en selecteert zelf de laadpalen. Valt wel op dat hij van alle merken laadpalen selecteert en niet alleen Ionity, dat is even wennen na het vertrouwde Supercharger netwerk, balen vond ik dat daar soms ook 50KW laders tussen zaten, terwijl er in de omgeving eventueel 150KW beschikbaar waren. Ik moet de handleiding nog even raadplegen om uit te vinden hoe ik dat als voorkeur kan instellen.
Multimedia is omvangrijk en daarmee even wennen, maar weet mijn weg nu te vinden. Lane departure mag er van mij af, maar is makkelijk uit te zetten. Eerste ervaringen met Carplay van Apple zijn positief, Siri mijn nieuwe BFF.

De omstandigheden waren voor een elektrische auto waardeloos: Winterbanden, volle belading, cruisesnelheid 135km/u op de cruise control (soms harder), 20 graden onder nul, sneeuw en (bleek bij thuiskomst) iets te weinig lucht in de banden. De range: 250km. Dat betekent veel nieuwe vrienden gemaakt in Zweden en Denemarken. De Zweden lopen echt nog 5 jaar achter qua laadpalen, vooral noordelijker dan Karlstad/Karlskoga/Orebro, maar gelukkig ging het laden met 220V bij het vakantiehuis uitstekend (maar langzaam :-))

Veilig gearriveerd na ruim 1500 KM's!

de terugreis en eerste NL Ervaringen

  • 5.000 km

Voor de terugreis heb ik het heft in eigen hand genomen en mij langs de Ionity palen laten navigeren - dat was veel prettiger. Niet hoeven wachten en snelle laadtijden. De plas-eet-drink-plas pauzes van 3 jonge kinderen duren langer dan het volladen van de auto. We zijn nog steeds super content. De auto is heel ruim, ook achterin. 3 kinderstoelen naast elkaar past. De rijervaring is fantastisch, solide en comfortabel. Massagefunctie voor de bestuurder, verwarming is top :-). De navigatie met augmented reality is bizar gaaf. De auto gebruikt de camera in de voorruit om de situatie live te filmen bij een afslag of bocht en plaats dan de navigatiepijlen in het beeld op de juiste baan of bij de bocht, duidelijker kan niet (je hebt bijna geen voorruit meer nodig). Het heads-up display in de voorruit is ook perfect. Veel opties en je ogen hoeven praktisch niet van de weg. Je kunt de positionering instellen, dus voor mij lekker laag uit mijn belangrijkste zicht. De app op mobiel werkt heel goed, veel info en veel opties zoals voorverwarmen, ontgrendelen, autostatus, laaddetails etc.

Bij thuiskomst uitgezogen en door de wasstraat. Toen de bandenspanning gecheckt: Alle banden op 2.4 bar terwijl voorgeschreven 2.7 voor en 3.2 achter - dat scheelt waarschijnlijk range, had ik eigenlijk voor vertrek naar Zweden moeten doen, maar ach.

Ondertussen ook in NL ongeveer 1000 km achter de kiezen en de range is nu goed. Met temperaturen rond het vriespunt, winterbanden op spanning en niet meer continu vol beladen haal ik tussen de 325 en 350km met een vlotte rijstijl en snelwegen 5-15km/u boven toegestane snelheid afhankelijk van tijdstip en omstandigheden. Ik denk dat ik met zomerbanden dan wel op de WLTP van rond de 400km ga komen als het 20 graden is. Dat heeft mijn zorgen om de range dus volledig weggenomen. De Tesla Model X range was ook 250-280 km in de winter en 300-350 km in de zomer. Maar dat was met een 90kw batterij (90D). Dat vind ik een hele prestatie van BMW.

Al met al: zeer tevreden! Ik zal proberen af en toe een update toe te voegen.

3 jaar oud en 2025 is het jaar van de opvolger

  • 120.000 km

Tijd voor een update, de IX heeft net zijn 3e verjaardag gevierd, we zijn de 120.000km gepasseerd, de LCI is aangekondigd dus het werd wel tijd voor een update van de ervaringen tot nu toe.

De IX is nog steeds een feest om in te rijden, ik voel mij echt een koning, hij is comfortabel, stil, vlot, alles werkt, software is goed, Carplay werkt fijn, de HK installatie is goed, hij is ruim. Het interieur houdt zich ook goed, alleen dat geperforeerde leer, prachtig, maar vroeger at ik niet in mijn auto, maar de reisafstanden zijn te groot en de agenda te vol, dus af en toe worden er nu broodjes gegeten en dan zijn die gaatjes gewoon niet zo handig. Ik hou de auto goed schoon hoor, met een abonnement bij de ANAC en na de wasbeurt even kort zuigen maar nou ja, ik ben gewoon kritisch. Het leer ziet er overigens nog wel perfect uit na al die uren en ondanks de kleuring met olijfextract etc.

Het rijden in een EV is vanuit betrouwbaarheid en efficientie een feestje. Na 2 jaar voor het eerst bij de dealer voor de remvloeistof (behalve de wielenwissels) en hoppa zonder problemen naar de 120.000km. Maar dan toch een ster eraf voor betrouwbaarheid.... eerst ging de laadkom stuk waardoor de auto bleef aangeven dat de laadklep open stond terwijl dat niet zo was. Overigens netjes vervangen door van Laarhoven. Na de Kerstvakantie ging de auto niet meer open. Bleek de 12 volts accu te zijn. Die zit er dus ook nog in voor de (opstart van) de systemen. Ik had al een melding in de auto voor de Kerst dat een lange rit noodzakelijk was om de accu bij te laden, maar deze techneut (ahum) dacht dat de volgeladen accu met meer dan 80 KwH toch voldoende moest zijn.... De melding was dus voor de 12 volts accu, weer iets geleerd. De BMW Pechhulp heeft dit overigens in samenwerking met van Laarhoven keurig verholpen, maar toch een klein krasje op het zelfvertrouwen van de IX.

De range wordt regelmatig naar gevraagd. Ik kan met een rustige rijstijl en standaard velgen de 400km zonder moeite halen in de zomer op zomerbanden. Met een vlotte rijstijl wordt dat 380km. In de winter doe ik bij 0 tot 20 graden ongeveer 350km, onder 0 graden ongeveer 325km beiden op winterbanden. Ik ken de auto ondertussen goed en laad altijd tot 100% met de thuislader. Ik kom daarmee geen km's tekort omdat ik bijna nooit meer dan deze afstanden rij op 1 dag en met een beetje spelen met rijstijl en snelheid kom ik er altijd. Soms overigens met 0% en 1km over, maar als gezegd: ik ken de auto en er zal nog wel wat reserve zijn. De auto heeft dan meer stress dan ik. Ik probeer anderen ook altijd uit te leggen dat 40 km range als weinig klinkt, maar dat je daarmee nog van Amsterdam naar Utrecht zou komen...Anyways, 7 jaar en drie EV's geeft waarschijnlijk voldoende vertrouwen. 1 keer stil gevallen aan Frankrijk, maar dat lag meer aan de Fransen dan aan mijzelf :-). Ik wil in ieder geval niet meer anders.

Ik ben thuis ondertussen aan het laden met een dynamisch contract van Tibber, Tibber stuurt ook de BMW aan met slim laden, werkt super. Daarmee laad ik gemiddeld denk ik voor 20 cent per kwH, met mijn range is dat 4 tot 5 cent per km. Dit frustreert mij soms in de discussie over elektrisch rijden, de gebruikskosten zijn écht laag: Uiteraard duurder in aanschaf en die afschrijving, maar per km aan elektriciteit, geen wegenbelasting en vrijwel geen onderhoud is écht een goede deal in vergelijking met bijvoorbeeld een X5.

In de reacties vroeg iemand naar de Ix3 - deze heb ik ook overwogen, maar zonder arrogant te willen klinken: deze is echt een ander kaliber en echt kleiner. Ik had de x3 PHEV mee als vervangend vervoer, maar nee, niet zo enthousiast.

Dan de opvolger...
Tsja, ik heb keuzestress of eigenlijk beter gezegd voorpret. De gezinssituatie spreekt voor een 7-zitter, bijvoorbeeld de EX90? Het is ook voornamelijk voor mij een rijdend kantoor dus dat spreekt ook weer voor een IX of iets dergelijks. Alleen zelf wil ik eigenlijk geen SUV meer. De rijbeleving is gewoon minder dan in een "gewone" sedan of coupe of touring. Je zit iets hoger, voor velen een voordeel, maar ik vind dat laag wel fijn. Het gaat echt wel hard en comfortabel in de IX, maar hard kan bijna met elke EV, de rijbeleving is minder dan een (snelle) 3 serie of 5 serie. Dus misschien een i5? De configurator draait overuren!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.