BMW i4 M50 (2023) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | i4 M50 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 38.000 km |
KM-stand laatst | 46.000 km |
Van i4 e40 naar i4 M50
- 46.000 km
Laat me beginnen met een korte beschrijving van mijn voorgeschiedenis met het merk BMW.
Deze is gestart in 1997 en dit jaar mijn 14e BMW gekocht, 1-, 3- en 5 serie. Allen benzine of diesel, nieuw of ca 1 jaar oud, dus ik kan wel uit ervaring spreken over het merk. Alle BMW’s die ik heb mogen rijden blonken uit in betrouwbaarheid en zuinigheid. De kosten voor regulier onderhoud vond ik acceptabel, in ieder geval (stuk) lager dan de vele indianenverhalen die over BMW rond gaan. Let wel, ik heb het over mijn ervaring.
De auto voordat ik overstapte op elektrisch was een 520i M-sport touring uit 2019. Een heerlijke auto en eigenlijk geen enkele reden om deze in te ruilen. Maar toch was ik nogal geïnteresseerd in elektrisch rijden.
Aanschaf i4 e40:
In eerste instantie gekeken naar de nieuwe 5 serie als opvolger. Persoonlijk kon/kan de sedan me niet bekoren, de touring wel, maar dan wel met M-sportpakket en grotere velgen. Na configuratie toch behoorlijk geschrokken van de aanschafprijs, want ik rijd privé en declareer mijn zakelijke kilometers. Dan maar naar een gebruikte i5 touring gekeken maar ook daar werd ik niet vrolijk van. Dus naar iets gezocht dat binnen het budget valt en dat werd een gebruikte i4 en bij voorkeur de M50. Maar de prijzen van een M50 waren begin 2024 enigszins buiten het budget en met de aanschaf van een laadpaal thuis en aanpassing van de meterkast werd alles bij elkaar toch wel wat teveel van het goede. Het werd in september 2024 dus een zwarte i4e40 met als (gewenste) opties een trekhaak en M-sport uitvoering.
Het rijden met de i4e 40:
Wat als eerste opvalt is de acceleratie en dat verveelt niet. Van 184 pk naar 340 pk is een behoorlijke stap en dat voel je. En dat vraagt ook om de rijstijl wat aan te passen. Vooral met inhalen want accelereren gaat stukken sneller. Wat wel tegenvalt is de begrensde topsnelheid van 190 km p/u. Het is snel genoeg maar doet afbreuk aan de snelle rijbeleving. Het rijden is over het algemeen wat je van een BMW mag verwachten, directe besturing en achterwielaandrijving. We vonden de stilte in de 520i zeer aangenaam maar de e40 is nog stiller, zelfs bijna vervelend stil😀.
Aanschaf i4 M50:
Het bleef toch in mijn hoofd hangen, die i4M50. Ik bleef op de BMW site kijken en na deze enige tijd te hebben gevolgd viel het me op dat dit model vrij lang te koop stond. Met als gevolg dat de prijzen nogal daalden en dus binnen mijn budget vielen. Maar dan is er nog de inruil van de i4 e40, wat gaat dit doen. In ieder geval een exemplaar gevonden die aan onze wensen voldeed en toen begon het spel van onderhandelen. Om kort te zijn, ook de inruilprijs viel enigszins tegen maar in mei 2025 toch tot aanschaf overgegaan.
Vergelijk e40 met M50:
Laat ik starten met een schot voor open doel want 340 pk is weliswaar veel maar 544 pk is toch van een heel andere orde. Accelereren gaat nog sneller, topsnelheid is weliswaar begrensd maar 225 km p/u is snel genoeg en als het ware in een split second bereikt. Dus wat dat betreft een groot verschil met de e40. De M50 heeft vierwielaandrijving en dat lijkt me wel nodig met zoveel pk’s maar het gevolg is dat de besturing m.i. minder direct is. Nu ben ik geen autocoureur maar toch is er minder gevoel en dan met name bij accelereren. Het is alsof de auto bepaalt welke richting je rijd en je dus even aan het stuur moet corrigeren. De e40 was wat betreft veel gevoeliger, daar kon je zelf sturen, als het ware. Met een voor de rest rustige normale rijstijl is de M50 een hele normale auto die comfortabel en enigszins sportief zijn kilometers maakt.
Het verbruik van beide auto’s is met mijn rijstijl enigszins vergelijkbaar. In eco stand voelde de e40 nogal traag dus vaak in comfort gereden. In de M50 rijd ik meestal in eco en dat voldoet prima. Niet echt nodig om in comfort of sport te rijden en
zeker in Nederland. En dat heeft uiteraard gunstige gevolgen voor het verbruik, zie de foto. Heel acceptabele cijfers voor deze auto en dat heeft mijn verwachtingen overtroffen want ik was in de veronderstelling dat de e40 veel zuiniger was. Uiteraard gaat het verbruik verschillen als je vaak accelereert of langdurig op hoge snelheid rijd, maar met mijn rijstijl niet echt hele grote. Waar ik wel heel benieuwd naar ben is het verbruik in de winter van de M50. Van de e40 was ik in het begin wel geschrokken want het ging van een relatief warme periode in september 2024 vrij snel naar de koudere maanden. Verbruik van ca gemiddeld 18-19 kwh naar ca 23-24 kwh was voor mij als beginnende elektrische rijder een behoorlijk verschil. Ik zal na de de komende winter mijn review met name over het verbruik van de M50 updaten.
De uiterlijke uitvoering van beide auto’s is ondanks een prijsverschil van ca 20k enigszins vergelijkbaar. M-sport uitvoering met 19 inch velgen en privacyglas achter. De M50 heeft daarnaast nog het M-pro pakket wat o.a. getinte koplampglazen en een kleine achterspoiler behelst. Andere grote verschillen zijn b.v. Apple CarPlay, het schuifdak, stuurverwarming, actieve cruiscontrol, camera rondom auto, een wat uitgebreidere uitvoering van het scherm en wat andere zaken die in een pakket zitten en die ik nog elke dag als ik met de auto op pad ben, ontdek. Zou ik de auto hebben geconfigureerd dan had ik sommige zaken overgeslagen, maar naar het schijnt worden deze opties bij inruil zeer gewaardeerd. Het gaat mij om opties waar ik echt wat aan heb zoals de trekhaak (voor de fietsdrager), head up display (zeer fijn) en de normale cruisecontrol voldoet voor mij prima.
Zowel aan de e40 als aan de M50 geen onderhoudskosten gehad. De e40 heb ik 9 maanden gereden dus dan verwacht je ook geen kosten. De M50 mag in mei 2027 een bezoekje brengen aan de garage. Tot heden geen problemen. Ben benieuwd maar als ik de reviews mag geloven mag het dan geen onaangename verrassingen opleveren.
Conclusie:
Geen moment spijt om de e40 in te ruilen voor de M50. Aan de buitenkant lijkt het een normale 4 grand coupe, het is een wolf in schaapskleren. Dat je er heel snel mee kan rijden verveelt niet, geeft op de een of andere manier ook een gevoel van zekerheid. Even snel inhalen, even laten zien aan de achterligger dat hij/zij niet moet ‘duwen’ of aan het stoplicht wordt ‘uitgedaagd’ om een sprint te trekken (hier hebben nogal wat X5 45e/50e rijders een handje van).
Over het algemeen, en dat geldt ook voor de e40, is elektrisch rijden enorm meegevallen. Overstappen naar benzine of hybride is geen optie. De laadkosten zijn gunstiger dan de benzinekosten en dan vooral omdat we thuis kunnen laden en van de zonnepanelen gebruik maken. We hebben in de tijd dat we elektrisch rijden zegge en schrijve 4x snel geladen en af en toe openbaar geladen.
Heel rationeel gezien voldeed de e40 meer dan voldoende, maar emotie speelt ook een rol en de M50 geeft dit. Voor ons is autorijden ook emotie en zien we dit niet alleen als een vervoermiddel. We halen veel plezier uit het autorijden en dat mag een prijs hebben.
Ik zal na de winter een update geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW i4
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

BMW i4 M50 544pk 84 kWh Sportstoelen/ Elek. trekhaak/ Camera/ Sfeerverlichting/ Elek. achterklep/ Carplay
- 2022
- 145.858 km

BMW i4 eDrive40 84 kWh / Navigatie / Carplay / LED / Camera
- 2022
- 33.133 km

BMW i4 EDrive40 84 kWh | NAP | SHADOW LINE | DEALERGARANTIE | LASERLIGHTS
- 2022
- 63.168 km
Lezersreacties (0)
Reageren