BMW i4 eDrive40 (2022) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | i4 eDrive40 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 4.465 km |
De eerste kilometers in de Alpen
- 2.580 km
Vorig jaar Augustus besteld, begin Mei geleverd en nu de maidentrip naar de Alpen.
Hiervoor reed ik een 218 Coupe en voor het plezier een Honda S2000. Maar ja, fossiel rijden gaat natuurlijk wel een keer in het verdomhoekje komen, dus het wagenpark gesaneerd en deze i4 e40 High Executive gekocht. Voor het fossiele plezier nu alleen nog een klassieke Mini. Als opties op de i4: schuifdak, trekhaak, lendesteun en adaptieve cruise control. Dat laatste is overigens een zaligheid.
Tussen vorig jaar Augustus en dit jaar Mei alle filmpjes over de i4 op Youtube gezien…… met vierkante ogen tot gevolg. Dus ik voel me een beetje schatplichtig aan alle Youtubers en schrijf nu zelf ook maar een review.
Nu rond de 2.500 km mee gereden en wat rijdt dit relaxed. Meestal ecopro gereden, maar soms op wegen door de heuvels in comfort of sport. Ook in ecopro kom je overigens geen power tekort. Iets minder snelle gasresponse.
Gemiddeld verbruik sinds ophalen op 14,8 kwh per 100 km. Maar soms ook wel ritten onder de 14kwh. Na 1000 hoogtemeter berg op, laadt de accu bergaf weer keurig op. Laatst gaf de auto na opladen tot 100% een rijbereik van 545 km aan, dus redelijk dicht tegen de wltp waarde van 590 km.
Ik rijd altijd in B; dat voelt het meest als afremmen op de motor in een benzine auto.
Laden gaat prima; thuis via een laadpaal op straat ( tegen een tarief waar mijn eigen energieleverancier niet aan kan tippen) en nu onderweg met snelladers. BMW pasje werkt hiervoor prima. Als backup heb ik nog eflux, Shell recharge en het duitse EnBW.
Het gewicht van de accu is wel voelbaar met het rijden. Niet zo lichtvoetig als mijn vorige auto’s, dus met elektrisch rijden lever je ook wel wat in. Gewicht merk je met name bij het remmen, die grijpen wat bruusk aan.
Tot zover de eerste ervaringen. To be continued.
Na 3 weken Alpen
- 4.465 km
Na 3 weken door de Alpen, tijd voor een korte update.
Wat rijdt die auto soeverein. Zoveel vermogen voor inhalen en invoegen, maar ook heerlijk relaxed en stil. Je kunt ermee als een “ would be coureur“ rijden, maar ook als een “oud wijf”, met excuus aan alle vrouwelijke lezers. Ik rijd overigens beide rijstijlen.
Het verbruik is tot nu toe 14,4 kwh per 100 km. Bij 100% vol is het rijbereik rond de 550. km Meestal ecpopro gereden, airco aan, natuurlijk berg op en bergaf. Op de snelweg meestal 100, maar ook wel sneller waar mogelijk. In NLD is de max natuurlijk 100, maar ook al mag je in Duitsland sneller, lukt dat vaak niet vanwege alle files en Bau Arbeiten. De tijd van doorblazen is daar al heel lang voorbij. Bij 120 is het verbruik rond de 17-18 kwh.
Opladen werkt prima. Soms zijn echter wel defecte HPC chargers tussen. Ik merk dat ik Fastned prettiger vind dan Ionity. Veelal geen gehannes met achteruit insteken, overdekt, minder druk en tot nu toe geen defecte laders.
Toch ook een paar kleine ergernissen. App geeft ander rijbereik aan dan de auto. Rijbereik wordt vaak te conservatief ingeschat. Geeft de auto eerst aan dat een reisdoel niet binnen bereik is en kom je uiteindelijk met 20% aan. Opladen gaat sneller dan de app aangeeft. Het zelflerend vermogen van de auto lijkt niet heel groot te zijn. ?
Tot zover.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i4 eDrive40 84 kWh | Adaptieve Cruise | 360' Camera | Stoel+Stuurverwarming | Elektr. klep | Navi | Carplay
- 2023
- 25.671 km

BMW i4 eDrive40 | High Executive 84 kWh | Elektrische trekhaak |
- 2023
- 63.827 km

BMW i4 M50 High Executive 84 kWh Laser | Pano | Hud | 360 ° camera | Dealer onderhouden
- 2022
- 49.908 km