BMW i3 60Ah (2014) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | i3 60Ah |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 128.500 km |
KM-stand laatst | 129.000 km |
De eerste 500 kilometer
- 129.000 km
Na het afscheid nemen van een Volvo V60 D6, vooral vanwege de steeds hoger wordende wegenbelasting en onderhoud, bleek na een analyse van ons autogebruik 80 procent van de ritten woon-werkverkeer te zijn.
Zodoende was de keus om een enkele volelectrische occasion te kopen met fatsoenlijk bereik in de range 20k-25k euro, of twee auto’s waarvan een kleine elektrische, en de andere een benzineauto voor de 20% langere ritten.
Uiteindelijk na het nodige inlezen gegaan voor een particuliere aankoop via Marktplaats van een BMW I3 met 60ah accu, zonder rangeextender. Dit voor een prijs van nog geen 8000 euro.
Van tevoren had ik me verdiept in de mogelijke aandachtspunten van de I3. Roest is vanwege de plastic/kunstvezel koets en aluminium onderstel geen aandachtspunt, en ook op het gebied van de aandrijflijn waren er online niet teveel aandachtspunten te vinden. Uiteraard is de staat van de accu een punt van overweging.
Bij een proefrit bleek de I3 een grappige verschijning. Voorzien van BMW M-strepen bleek het karretje behoorlijk veel pit te hebben. De range volgens de boordcomputer was ruim 110 kilometer. Volgens het ‘geheime menu’ van de I3 bleek de accu effectief (voor zover de zelfanalyse betrouwbaar is) nog 15,2 kwh te zijn. Aangezien hij nieuw met een effectieve capaciteit van ongeveer 18,8 kwh zou zijn uitgerust zou dat bij benadering een SOH van 81% zijn. Ik weet: Daar is een hoop op af te dingen, maar het rijgedrag en de voorgestelde range op de boordcomputer bevielen me prima.
Bovendien blijkt deze SOH temperatuurafhankelijk. Vandaag met 12 graden bleek de accu 15,3 kwh aan te geven. Laat het dus maar snel zomer worden.
Wijn woonwerkafstand is 20 kilometer enkele reis, dus de range was meer dan voldoende. Verder kunnen we sinds kort thuis op de oprit opladen, dus ook kostentechnisch was voor ons elektrisch rijden echt aantrekkelijk geworden.
Het idee was om een aantal jaar met de BMW te rijden. Reeel gezien gaat de batterij over ruim vijf jaar wellicht problemen opleveren. Dan komt de SOH waaarschijnlijk onder de 70% en is het spannend of het geheel blijft werken naar behoren. Er zijn nu al mogelijkheden voor batterijvervanging, en mogelijk worden die over een aantal jaar nog wat goedkoper. We zien dan wel of een batterijvervanging logisch is. De auto is toch wel een klein beetje een ‘cultdingetje’ aan het worden, dus veel verlies in inruilwaarde zou het ook niet hebben wanneer het karretje blijft presteren.
Rijervaring
Nu na een paar weken ruim 500 kilometer gereden. Alles werkt, stoelverwarming wordt op koude ochtenden lekker warm en de verwarming werkt ook, al duurt het even voor het warm wordt. Wat me opvalt is toch wel dat het interieur mooi oud is geworden. Alhoewel er her en der echt wel wat vlekje en krasjes zitten is het wel gewoon mooi. Het eucalyptushout in het interieur is bijzonder, en ook de connectiviteit van de auto vind ik helemaal in orde. Ik kan op afstand voorconditioneren en ook de navigatie lijkt behoorlijk up to date. Mooi breed schermpje trouwens wat centraal op het dashboard staat!
Qua rijgedrag komt de auto meer dan behoorlijk mee. Bij stoplichten kan hij echt hard sprinten, maar dit lijkt me niet bevorderlijk voor de smalle bandjes. Op de snelweg trekt hij hem makkelijk door naar 130 km/h als het nodig is. Het is echt wel een auto waar je een inhaalactie mee kan maken. Ook de versnelling van bijvoorbeeld 80 naar 120 kilometer per uur gaat erg vlot. De auto geeft met die snelheden nog steeds weinig bandengeluid door en je zit dan eigenlijk best rustig. Het bereik loopt met die snelheden wel snel terug!
Met een rustigere rijstijl blijkt de realistische range inderdaad 100 kilometer. Ruim voldoende voor mij.
Ondertussen al een keer staan CCS-snelladen bij een Tesla Supercharger. Binnen 20 minuten heb je de accu van 20 naar 80 procent, dus in geval van nood gaat dat mooi vlot. Wel grappig om met dit autootje tussen al die zombie-taxichauffeurs in hun model y te staan. De auto oogt fris en vrolijk tussen die saaie Tesla’s. Hopelijk leest Elon niet mee….
Als nadeel zou ik willen benoemen dat de auto erg stug is op drempels en klinkers. Op drempels heb je de neiging om mee te bewegen alsof je op een paard zit, omdat je anders op de wat hardere stoelen begint te stuiteren. Dat ligt misschien deels aan de velgen die echt monsterlijk groot zijn. Heel comfortabel is hij op dit vlak niet. Op ‘normale’ wegen is het rijgedrag prima. Stuurt dan heel direct, en stuurt gewoon heel erg goed door de bochten.
Straatje keren met de I3 is meesterlijk. De draaicirkel is zo enorm klein dat je in een floep en een zucht andersom staat.
Verder zit er genoeg ruimte in de auto. De kinderen van 8 en 6 jaar passen prima in hun stoeltje/zitverhoger op de achterbank. De suïcide-deuren moeten ze wel even aan alle meerijdende vriendjes laten zien, want die zijn natuurlijk ontzettend gaaf.
Hopelijk nog vele leuke kilometers te gaan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.