BMW i3 60Ah (2014) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | i3 60Ah |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 52.888 km |
Leuke eigenwijze EV
- 52.888 km
In 2014 heb ik deze BMW i3 gekocht voor mijn bedrijf omdat hij met de toen nog beperkte keus rond mn. TESLA, Nissan, BMW en Renault het best paste bij de gewenste eigenschappen en het beschikbare budget. De reden om een elektrische auto te kopen was vrij simpel. Het is technisch gewoon een beter soort aandrijving en gezien mijn beroepsmatige bezigheden kon ik eigenlijk met goed fatsoen geen ICE auto op mijn bedrijf nemen en uiteraard speelden de zakelijke subsidieregelingen daarbij ook een rol met name om de relatief hoge kostprijs wat te verzachten. De Tesla Model S was te duur en “over de top” qua power, De andere concurrenten spraken me al helemaal niet aan, Design en techniek (Nissan) of te klein (Renault).
De BMW I3 met carbon koetswerk en ABS beplating vond en vind ik nog steeds echt een unieke auto, waarbij ik minder last had van de opgeklopte weerzin die velen op het AW forum menen te moeten uiten als ze het over het “aparte” uiterlijk van de i3 hebben. Juist het feit dat het benadrukt dat het iets anders is dan “mainstream”, maakte het in mijn ogen tot een potentieel icoon. En dus waardevast.
Inmiddels hebben we hem nu na bijna 8 jaar nog steeds en hopen er nog heel lang van te genieten.
Omdat BMW nu stopt met de productie en lezers van mijn review binnenkort alleen nog maar de keus hebben uit tweedehands exemplaren Hoop ik dat onderstaande kan helpen bij de keuze.
De batterij!
Onze i3 is nog van de eerste generatie en dat betekent dat er een vrij (of zeg maar heel) kleine accu in zit van 60Ah, een BMW afwijking om te verbloemen dat er maar 21.6 kWh in zit waarvan 18.8 kWh nuttig te gebruiken is, een marge van iets meer dan 13%. En dat was eigenlijk de enige twijfel die ik had. Nu waren mijn zakelijke ritten eigenlijk nooit langer dan 100 km, maar ik had nog geen idee wat de afname van capaciteit na een paar jaar zou zijn. Mijn ervaring met oplaadbare apparaten in het algemeen waren niet zo best maar BMW garandeerde de accu toen al 8 jaar en 80.000km tot een maximale afname van 30% en dat leek me net acceptabel. Het is natuurlijk interessant om te zien wat de capaciteit nu na 50.000km in 8 jaar gereden te hebben echt is.
Daar zijn twee manieren voor.
Ten eerste is er het verborgen service menu dat een indicatie geeft van de momentane capaciteit die in de winter lager is dan in de zomer.
Ten tweede kan je het als volgt meten.
Je begint met een volle accu en reset de km teller en de gemiddeld gebruiksmeter. Vervolgens rij je de accu bijna leeg en noteert:
a) Hoeveel procent de accu heeft gebruikt en deelt dat door honderd
b) Hoeveel km gereden is
c) Wat het door de auto gemeten gemiddeld gebruik in kWh/100km is geweest en deelt dat door honderd om het aantal kWh/km te krijgen
De capaciteit is dan b*c/a (is aantal kWh gedeeld door het deel van de accu die je gebruikt hebt)
Ik heb recent beide gedaan en kom uit op:
• Bij 20 oC, Servicemenu 17.4 kWh is 7,5% lager dan 18.8 kWh, meting 17.9 kWh is 5% lager
• Bij 3 oC, Servicemenu 16.6 kWh is 11.7% lager, meting 16.7 kWh, 11.2 % lager
De meting komt aardig overeen met de indicatie van de auto, wat ook logisch is natuurlijk, maar in elk geval is het een stuk beter dan de gegarandeerde maximum 30% verlies.
Nu is het belangrijk om je te realiseren dat een dergelijk kleine accu eigenlijk altijd relatief snel wordt ontladen en ook relatief vaak wordt herladen. En dat is per definitie minder gunstig voor de levensduur. En dat betekent dus dat je je geen zorgen hoeft te maken over de levensduur bij auto’s met een grotere accucapaciteit, zoals de laatste i3’s met 120Ah of ca 38kWh. Feitelijk is die kleine accu van ca 18 kWh vergelijkbaar met de accu in een plug-in hybride die vooral elektrisch gereden wordt, waarbij het gemiddeld gebruik bij die vaak zwaardere auto’s veel hoger is, wat ook niet fijn is voor de kleine accu en regelmatig voor problemen zorgt.
En daarmee kom ik op het volgende punt:
Het optimale EV ontwerp voor laag gebruik.
De i3 is deels ontworpen als vingeroefening wat je als autofabrikant te wachten staat als je een elektrische auto moet gaan maken. En daarbij is massa en stroomlijn twee factoren die goed bekeken moeten worden. BMW heeft toen besloten maximaal in te zetten op gewichtsbesparing met ABS kunststof plaatdelen, Carbon Reinforced plastic frame en aluminium in het onderstel. Dat is effectief gebleken voor het gebruik, gezien het gemiddeld gebruik in de zomer rond de 14 kWh/100 km ligt met 50% snelweg en in de winter op 16.6 kWh/100km wat een range van 100-125 km geeft afhankelijk van de buitentemperatuur en dat is inderdaad ondanks het lage gebruik niet veel al moet gezegd dat we niet harder rijden dan 105km/h op de snelweg en zelden het stroompedaal diep intrappen.
De upgrades van de nieuwere i3's naar eerst 94Ah en later naar 120 Ah waren dan ook geen overbodige luxe om de I3 verkoopbaar te houden.
Heel spijtig dat de beloofde upgradeability bij de 94Ah introductie verschrikkelijk veel geld kostte (meer dan 7000€ excl alle montagekosten en BMW garages zijn duur!) met als gevolg dat vrijwel niemand dat deed. Maar na 10-15 jaar zou ik wellicht wel een update willen omdat de rest van de auto gewoon nog veel langer mee kan en het gewoon een heel fijn rijdende superpraktische auto is..
Tenslotte nog een opmerking over de betrouwbaarheid. De i3 heeft ons nooit echt in de steek gelaten al heeft een verkeerde foutmelding er wel voor gezorgd dat we hem een keer onder garantie hebben laten ophalen. We kregen de foutmelding dat de accu niet laadde en “dat we meteen rustig moesten stoppen en naar de dichtstbijzijnde BMW garage rijden”?!?!. Wat bedoelde BMW nou, stoppen of doorrijden? Daarom maar het zekere voor het onzekere genomen en hem op laten halen. Ze waren verder ook vergeten te melden bij de waarschuwing dat het niet de HV accu maar de 12V accu betrof en uiteindelijk bleek het (overigens na lang zoeken) een loszittende accuklem te zijn. Slordige montagefout maar veel minder erg dan gesuggereerd in de melding.
In Januari 2024 ingeruild voor nieuwere I3 met 120Ah accu. We wilden echt niets anders meer behalve meer range. Werd langzamerhand toch wel krap, ondanks de relatief geringe afname van de capaciteit (-0,12 %) maar bij 100km range in de winter begon dat toch wel significant te worden.
Nu wel een exemplaar met sportonderstel. Comfort valt mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW i3 Range Extender Comfort Advance | Cruise Control | Airco | 5D | NAVI | Dealer onderhouden
- 2015
- 97.421 km

BMW i3 Basis Advance 22 kWh stoelverwarming,PDC,Navi
- 2015
- 53.837 km

BMW i3 Range Extender Comfort Advance *LUXURY-LEATHER | NAVI-FULLMAP | CAMERA | HEATED-COMFORTSEATS | LANE-ASSIST | CCS-FASTLOADER | ADAPTIVE-CRUISE | ECC | DIGI-COCKPIT | PDC | 20''ALU*
- 2015
- 138.332 km