BMW i3 (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i3 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 2.780 km |
Een briljante elektrische auto
- 2.780 km
Afgelopen januari ben ik van mijn BMW 5 serie overgestapt op de i3. Een bewuste keuze voor de vol-electrische versie omdat ik het hele duurzaamheids verhaal nu eens een keer echt serieus wil nemen. En met 90% van mijn ritten van 60km woon-werk verkeer zou het prima moeten werken. Ondanks dat, toch wel een spannend avontuur; hoe voelt 'range anxiety'? zo'n totaal nieuw technologie concept, zullen er veel kinderziektes zijn?
Nu,na 6 weken en 2800km ervaring kan ik maar één conclusie trekken: dit is een briljante elektrische auto, en die range... nog geen moment een probleem geweest.
Over het uiterlijk zijn veel verschillende meningen. Vrijwel iedereen vindt hem in het echt mooier dan op de plaatjes. Zeker in mijn uitvoering wit/zwart met helder blauwe accenten springt hij echt in het oog. Als je aandacht wil op de weg: deze auto roept meer reacties op dan een Porsche of Masserati. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen even langszij komen rijden en een duim opsteken. Nu overkomt me dat bijna dagelijks, om nog maar te zwijgen van het aantal mensen die je in de stad een stijve nek bezorgd van het nastaren. Excuses daarvoor ;-)
Over het interieur is iedereen die bij mij in de auto stapt unaniem: futuristisch, ruimtelijk en warm. Ik heb de beige leer/wol combinatie met hout op het dashboard. Zelf ervaar ik elke rit weer de rust en het ruimtelijke gevoel wat je voorin hebt. Zeker met de uitstekende Harman Kardon installatie ga je bijna voor je plezier in de file staan en naar muziek luisteren.
Alle technologie die in deze auto verwerkt zit is ontzettend goed geïntegreerd. Navigatie, audio, telefoon, adaptive cruise control, het werkt allemaal intuïtief en draagt echt bij aan een geweldige rij ervaring.
Dan het rijden zelf: dynamisch is het sleutelwoord. Het lage zwaartepunt in combinatie met het relatief lichte gewicht en het uitbundig beschikbaar koppel zorgen voor een regelmatige glimlach op m'n gezicht. Je kunt op elk moment elk gaatje pakken, altijd koppel beschikbaar om even een sprintje te maken. En als je het wat rustiger aandoet, dan heb je je linkervoet geen moment nodig omdat je gewoon op de motor remt (en stroom opwekt!).
De adaptive cruise control en file assist zijn een ander hoogstandje. Ik weet dat dit op andere autos ook leverbaar is (heb regelmatig een tijdelijke 3 of 5 serie van de garage gehad die dit ook kon) maar de soepelheid van de elektromotor zorgt ervoor dat je in een file vloeiend de auto voor je kunt volgen zonder ook maar iets te hoeven doen.
Dan het voor veel mensen belangrijkste punt: hoe werkt het nu in de praktijk met de range?
De afgelopen weken heb ik altijd een range van >100km gehaald. Vooral de temperatuur is sterk van invloed. Een aantal maal heb ik 's middags als het 8-10 graden was een range van >130km gehaald. Het voorverwarmen van de auto bij vertrek (Accu + interieur) kan bij lage temperaturen zomaar een verschil van 10km maken. Dit kan eenvoudig via de app ingesteld worden.
Ik heb één keer echt even moeten plannen. Ik moest onverwacht uit het buitenland terugkomen en direct vanaf Schiphol een rit van 95km maken en vervolgens daarna 60km naar huis. Op de bestemming was geen laadpaal beschikbaar. Ik ben onderweg langs de A1 bij tankstation Palmpol bij een snellader gestopt, heb de auto in 10 minuten met een kop koffie en wat mailtjes bijwerken bijgeladen. Uiteindelijk relaxed op m'n bestemming gekomen.
Ik heb de afgelopen maanden ook in de Nissan Leaf, Renault Zoe en Tesla S gereden. De eerste twee zitten ruwweg in hetzelfde segment, maar kunnen niet tippen aan de rijervaring en de uitrusting van de i3. De Tesla S is een klasse apart, een echte sportwagen met absurde prestaties. Maar het meest tekenend was wel de reactie van de berijdster van de Tesla waarmee ik even gewisseld had: "Die i3 is wel helemaal af!".
Eind conclusie na de eerste 2800km: een heerlijke auto om in te rijden. Deze auto klopt gewoon aan alle kanten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.