BMW i3 (2013) #3

autoreview

BMW i3
BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3

Signalement

Uitvoeringi3
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst18.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

na wat wennen wel een succes

  • 18.000 km

Deze auto beviel de eerste 5-7000 km helemaal niet. De auto werd afgeleverd op kerstavond, tijd voor een uitleg was er niet. BMW had zichzelf (en mij) geen slechtere dienst kunnen bewijzen: de laadsnelheid stond bijvoorbeeld afgesteld, gebaseerd op de elektrische installatie van een ruïne (in plaats van een normaal huis) en dat betekende dat de laadsnelheid veel geringer was dan noodzakelijk. De nacht na "derde kerstdag" hebben we aldus doorgebracht in de auto op Amstel 3, terwijl de auto laadde met een slakkengang.

Nadat we tenslotte met hulp van BMW de instellingen van de auto goed hadden gezet, ontdekten we het volgende nadeel: de geringe actieradius. Eigenlijk moet ik zeggen: de veel kleiner actieradius dan opgegeven (150-180 opgegeven). Dit perkte de bruikbaarheid van de auto aanzienlijk in. Als je op de snelweg niet harder dan 100 rijdt, dan is je actieradius 90-100 km, en dit kan je iets bijstellen door in de mode zonder temperatuurregeling (soms koud dus) te rijden. Als je harder rijdt dan loopt de actieradius snel terug. Dit maakt je sterk afhankelijk van laadstations en ook die voldoen vaak niet voor de BMW. De I3 laadt namelijk slechts over 1 fase, terwijl de meeste laders 3 fasen laders zijn. Bij een publieke laadpaal kost het laden nog steeds 8 uur. Je laadt de I3 dus op ijskast-snelheid: 8 uur van bijna leeg naar vol. Je hebt dan ook niets aan de als optie bij de auto aangeschafte snellaadmodus: de publieke laders zijn eigenlijk ongeschikt voor een auto die alleen maar via 1 fase kan worden geladen.
Dit alles beperkt de flexibiliteit van je agenda. Een afspraak in de avonduren hoorde vaak niet tot de mogelijkheden.

De volgende fase werd om die reden bepaald door het zoeken naar snellere laders. BMW had deze niet beschikbaar, en informatie van BMW over alle mogelijkheden was evenmin voorradig. Dit kwam een beetje over alsof BMW de auto wel aan je verkocht, maar verder geen interesse had voor het gebruik er van door de klant. Een goede uitleg over 1 of 3 fasen, de snelheid van laden met een ander type lader was of gewoon niet beschikbaar, of werd gewoon niet gedeeld (ondanks signalen over tegenvallende ervaringen met de auto).
Tenslotte heb ik de juiste lader gevonden, en meteen aangeschaft. Dit leidde op 1 locatie weer tot grote problemen (en kosten) met de elektrische installatie. Ook hier bleek dat de leveranciers van de benodigde stroom de verschillen tussen de verschillende laadmodi niet kenden (bv Nissan Leaf en BMW I# via 1 fase, andere auto's weer via 3 fasen). Met de nieuwe lader gaat de laadtijd terug van 8 naar 3 uur.

Dit alles maakte de eerste fase dus tot pionieren.

Toen deze problemen tenslotte allemaal waren getekkeld (4-5 maanden) kon de agenda weer terug naar de normale (drukke) modus en begon de auto langzaamaan toch te bevallen. Dat wil zeggen: als je voor lief neemt dat dit niet meer is dan een stadsauto. Den Haag-Rotterdam-Leiden kan zonder onderweg te laden maar Den Haag-Amsterdam-Utrecht hoort alleen tot de mogelijkheden als je onderweg kan laden.

De auto rijdt goed tot snelheden van 130 km per uur. Daarna wordt hij -bij lichte wind al- wat koersonvast. 150 km per uur rijd je er dan alleen mee als het volledig windstil is. Een zekere koersonvastheid treedt ook op bij het naderen van de maximum snelheden (90 km, 130 km) van de twee zuinige rijmodi (eco pro plus en eco pro). Dat voelt vervelend aan.

Op vakantie naar het buitenland met deze auto is niet mogelijk. In Nederland is er nog een redelijke dichtheid van publieke (maar langzame) laders, in de landen om ons heen valt dat tegen. Maar goed: met de beschikbare actieradius wil je dit ook niet echt. Recent heb ik wel 'getankt' met een gelijkstroomlader (50 kW) en dat is super. Ik hoop dus dat Fastned de nadelen van deze auto een beetje kan gaan compenseren door dit snelle laadnetwerk snel te realiseren.

Deze review terug lezend constateer ik dat deze vooral gaat over alles wat te maken heeft met actieradius en laad(on)gemak. Dat is natuurlijk niet het hele verhaal over deze auto. Het is een baanbrekende auto met een redelijk laag gewicht ondanks de zware batterijen (carbon) en hij is kwalitatief goed in orde. Het dashboard en de schermen zijn ronduit prachtig. Gezien de beperkte actieradius had de auto wat kleiner uitgevoerd kunnen zijn.
Gebruiksgemak rijdend: de auto is -modern- rijk uitgevoerd met internet en communicatiesystemen. BMW heeft echter over het hoofd gezien dat er soms passagiers in een auto zitten. Het internet is rijdend niet toegankelijk uit veiligheidsoverwegingen. Jammer, de passagier kan dit toch -veilig- bedienen ?

Ik heb hiervoor niet eerder BMW gereden. De trots van een BMW-rijder op zijn merk en op zijn auto lijkt mij terecht. BMW moet er echter nog voor zorgen dat ook de elektrisch rijdende BMW-rijder dit gaat uitstralen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.