BMW 750i High Executive (2006)

autoreview

BMW 750i High Executive (2006)

Signalement

Uitvoering750i High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf84.000 km
KM-stand laatst107.500 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

En dan ineens zit je in een 7…

  • 84.000 km

Na 2 jaar in een BMW 5 serie (E60) op LPG gereden te hebben, begon het te kriebelen. De 231PK waren genoeg, de auto was netjes en bracht me in alle rust overal. Maar toch, stoelverwarming zou lekker zijn, een open dak voor in de zomer…. en heel misschien een V8?
Al eens even gekeken naar een 550I of 540I, maar die zijn vrij prijzig met lage km standen. Toch maar weer eens bij onze oosterburen gekeken. Daar staan er meer, maar ja, ook daar zitten de topversies niet in de uitverkoop.
Stiekem eens naar mijn Guilty Pleasure gekeken, een 7 serie E65. Een auto waar de foute rappers in Amerika wel raad mee weten. Ook zijn er exemplaren bij ons in achterbuurten beland.
Aan de andere kant, een net exemplaar met beschaafde wielen? Tja, hoe leg je dat uit aan je vrouw, familie en vrienden? Op het internet eens wat forums bezocht. Problemen met V8en, de automaat die vervangen moet worden…Het zou gewoon niet verstandig zijn een te kopen.
Maar dan toch maar de sprong in het diepe. Eindelijk had ik een in nieuw staat verkerend exemplaar gevonden. En voor de prijs van een bijna nieuwe Polo was de deal gesloten. Opgehaald met de aanhangwagen en op naar de RDW.
Een aantal dagen daarna waren alle sceptische praatjes van iedereen verdwenen als sneeuw voor de zon:” Hé, zo weinig voor zo’n auto!” Inderdaad een bomvol exemplaar. Met o.a. stoelverwarming, stoel massage, stoel koeling, actieve cruise control nou ja, et cetera, et cetera.
Dan stap je achter het stuur en ga je rijden. Nu begrijp ik pas wat Bas van Putten met het “S klasse gevoel” bedoelt. Ik durf nu echt wel te stellen: deze auto rijdt beter dan een BMW 5 serie F10. Zo rustig, degelijk, snel. Als ik thuis was wilde ik gewoon nog weer een stukje rijden. Te idioot voor worden.
De review. Is er na alle lofprijs dan een nadeel? Ja, hij lust wel een slokje. Na de eerste paar honderd kilometer kom ik zo 1 op 9/10 volgens de board computer. Daar hebben we wat aan gedaan. Er is een LPG installatie geïnstalleerd, van Prins. Tanknippel is weggewerkt achter het benzineklepje en de tank zit op de plaats van het reservewiel. Het LPG knopje in de asbak weggewerkt en zo zie je er dus niets van dat hij op LPG loopt. Zelfs onder de motorkap is alle techniek onder de plastic afdekplaten verdwenen.
Nu ik de eerste 5000km gereden heb, kan ik een indruk geven. Dus even zakelijk op een rij:
- Auto een grote beurt gegeven met LPG inbouw. Tegenvallertje, een lekkende slang van de stuurbekrachtiging. Verder gebruikelijk onderhoud. Uit preventie heb ik extra de automaat laten spoelen, cardan olie ververst en een nieuwe thermostaat laten plaatsen. Dan ook 4 nieuwe zomer banden (hij stond op winterrubber, dus had ik dat direct ook weer).
- Auto rookte na tijd stationair te hebben gedraaid. Komt waarschijnlijk door verstaft geraakte klepseals. Leaklock toegevoegd aan de olie, heen en weer Italië gereden en euvel is niet meer voorgekomen. Deze motor draait verrassend weinig toeren, waardoor het denk ik, als je veel kleine stukjes rijdt, hij niet goed op temperatuur komt. Bij mij zal dit niet gebeuren, maar ik denk dat de vorige eigenaar hier debet aan geweest is.
- De auto reed toch wat stoterig. Nieuwe cardan schijven (u weet wel dan die dikke rubbers die tussen de cardanas en bak zitten) laten monteren en het euvel was verholpen.
Conclusie tot nu toe. Rijdt als een vorst, ook op hoge snelheden. Is echt een verschil met een 5 serie E60. Aanschaf valt relatief mee. Je koopt echt het beste voor het minste. Alleen onderhoud en vaste kosten zijn wat hoger. Omdat de motor niet veel toeren draait, zou ik hem niet aanraden aan mensen die veel kleine stukjes rijden. Is sowieso niet goed voor een motor, maar deze heeft er nog wat extra last van zullen we maar zeggen. Goed over een poosje lezen jullie meer of dit verhaal een goed of slecht vervolg krijgt. Aber jetzt, Freude am Fahren!

We schakelen terug van een 7 naar een 4

  • 107.500 km

Tja, na dik 25.000km neem ik al weer afscheid van deze snelle comfortabele auto.
Waarom? Eigenlijk is het om te schamen. Ik ga me weer scharen onder de mensen met een auto van de zaak. Gelokt door de aanbieding van nog 5 jaar een 20% bijtelling. Van een zoemende bij naar een torretje met 190pk, een diesel dus.
Maar even resume, wat ging er allemaal goed en wat ging er minder met de750I op LPG.
De voordelen zijn toch echt het rijden. Het blijft een genot.
Al is het wel zo omdat je zo comfortabel rijdt, ga je op de meest kleine dingen letten, waar je in een andere auto nooit op let.
Bij de overgang van benzine naar LPG zat een klein schokje. Dit is door Prins zelf aangepast, dus opgelost.
Daarnaast had ik gevoelsmatig dat de motor minder lekker liep als hij koud was. Net alsof de banden opnieuw gebalanceerd moesten worden. Mijn eigen vondst, accupool even een kwartier van de accu, alles opnieuw instellen en probleem verholpen. Het heeft te maken met de computerafstelling van de versnellingsbak en de motor (heeft iemand met meer kennis mij verteld).
We zijn 2 x heen en weer naar zuid Europa geweest. Met 40C buiten in Duitsland, hou je toch even soms je adem in of alles goed gaat, maar geen krimp. Airco plus auto bleef het doen zoals het hoorde.
Verder nam hij een beetje olie. Ongeveer een liter op de 7500km. Is volgens de geleerden nog niet iets om zorgen over te hebben, maar ik was het niet gewent bij mijn andere auto’s.

Kan ik dit adviseren? Nou ja en ook dan weer nee (zou dominee Gremdaat kunnen zijn).
Ja, omdat dit gewoon een super auto is.
Nee, omdat elk weldenkend mens nooit zo’n auto gaat kopen als je goedkoop wilt rijden.
En er speelt altijd dat stemmetje in je achterhoofd, wat als er dit of dat kapot gaat? Dan moet ik direct mijn zuurverdiende spaarcentjes weer opmaken.
Mijn advies zou zijn, rij je 20.000km per jaar en wil je een 7 serie, koop gewoon een mooi benzine model zonder LPG. Rijdt je meer en wil je toch een 7 serie op LPG? Schaf dan een 6 cilinder aan. Is wel minder vermogen, maar loopt zachter. Een V8 is iets minder gecultiveerd en vooral duurder in onderhoud.

Nog even een paar tips voor mensen met een BMW V8, waarbij meer dan gemiddeld de volgende problemen kunnen ontstaan:
Lekkage koelvloeistof. De buis die door het blok heen loopt met koelvloeistof, kan gaan lekken. Loop niet direct naar de BMW dealer. Die adviseert, hele blok moet er uit. Zoek even op internet, voor een paar honderd pop heb je een speciaal revisiesetje, wat het euvel op lost.
Blauw roken auto. De auto kan blauwe rook geven (bij met name lang stationair draaien). Laat de karterventilatie checken. Als dat het niet is, zijn waarschijnlijk je klepseals verstaft. Probeer eerst Leaklock (heeft bij mij ook geholpen). Als dat niet lukt moeten er andere klepseals in. Zoek dan even naar een gekwalificeerde techneut, want je kunt ze vervangen zonder dat de cilinderkoppen gedemonteerd moeten worden. Scheelt dus ook weer een slok op een borrel.
Verder is er veel op internet te vinden. Er is een Amerikaan die er een hele site voor gemaakt heeft, puur voor de hobby. Als je dan een kwaaltje aan je auto hebt en je sleutelt niet zelf, kun je in ieder geval de onderzoek uren van de garage besparen.

Maar goed, eerdaags is hij te vinden een BMW dealer in het noorden en kun je een proefrit maken.
Ik hoef hem niet te verkopen, maar het is wel een aan te bevelen exemplaar. Deze heeft namelijk al een afgeschreven, bijna nieuwe LPG installatie. En verder? Ach, gelukkig hebben we de foto’s en een aantal mooie herinneringen nog. Tja en in de tijd van downsizen, kan ik zeggen: Ja , vroeger toen ik die V8 had….

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.