BMW 750i (1990)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 750i |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 224.500 km |
KM-stand laatst | 265.365 km |
ophalen
- 224.500 km
Vanaf kinds af aan ben ik al een BMW liefhebber. Nu ben ik niet bepaald een BMW evenementen man, maar ben meer op mezelf gewezen. Toen ik me rijbewijs haalde in 2007 moes en zou mijn eerste auto een BMW zijn, en wel een betaalbare maar zeker geen oud barreltje. Het begon met een 316 4 pittertje. langzaamaan een beetje rondkijkend toch stiekem enorm nieuwsgierig naar de strakke 6 in lijn motortjes geworden. In 2008 werd het dus de 320 6 pittertje uit 1996. Met, uiteraard, de broodnodige luxe aan boord! Voor een 3serie was ie behoorlijk rijkelijk afgevuld met vele luxe.
En toch begon het langzaam aan steeds meer te kriebelen... G R O T E R moes het worden. Een 5, 7 of 8serie. De E31 8serie viel vrijwel meteen af, te klein budget. De V12 5liter trok enorm mijn aandacht... JA het moet en zal een E32 7serie worden, liefst origineel Nederlandse. In Februari 2014 was het zover... GEVONDEN een mooie Nederlandse 750Ia uit 1990.
Een prachtige heeeerlijke rijdende rijkelijk gevulde 7serie. Voor z'n presentaties en comfort voldoet ie uitstekend voor deze tijd. Ze is eigenlijk, zelfs voor deze tijd, nog luxer en comfortabeler dan gemiddeld.
grote beurt
- 230.123 km
Aangezien de meeste autos van 20 jaar of ouder enige gebruikers sporen bevatten, had dat mijn 7serie ook. Bij aanschaf werd al meteen vermeld dat de centrumlager van het cardan gaar is. Deze had de oude eigenaar dan ook een nieuwe mee gegeven. Aangezien ik zelf ook technisch werkzaam ben, draai ik er me handen niet voor om.
Eenmaal op de brug werd al snel duidelijk dat er meer was, ook de labyrint van uitgaande as van de automaat was ingesleten, een bekende kwaal van de ZF 4HP serie. symptoom: rookvorming onder de wagen vandaan! Nadat de uitlaat uitgebouwd was en de cardan as uitgebouwd bleek ook de kruiskoppeling lagers gaar te zijn. Meteen de labyrint vervangen en de automaat ophang rubbers, deze waren een centimeter ingezakt.
Nadat de cardan as gereviseerd terug kwam. alles weer terug opgebouwd. En ze rijd weer heeeeerlijk als een zonnetje. Meteen de motor een grote beurt gegeven en de automaat ververst met filters en al.
Radiateur vervangen
- 252.100 km
Nadat de wagen om de maand om wat koelvloeistof vroeg. Begon dat mij te irriteren. Zeker dat er steeds vaker en meer in moest. Op een gegeven moment was het zover... De overbuurman belt aan "goh waarom ligt er zon grote plas onder je auto?" Ik name meteen poolshoogte, er lag een plas van bijna 2meter diameter. Koelvloeistof.
De auto meteen de uitrit op en poolshoogte genomen, goed en slecht nieuws. Het goede nieuws, het was de radiateur maar. Het slechte, ik heb er geen op voorraad. Meteen alles uitgebouwd om te kijken wat ik nodig had. En uiteraard besteld.
Nadat alles binnen was, een nieuwe radiator met beugels, klemmen en afdichting ringen. Kon alles weer opgebouwd worden, uiteraard de thermostaat ook meteen preventief getest maar was nog goed. in totaal het hele systeem met circa 11 liter bijgevuld, warm gedraaid en laten afkoelen om zo uiteindelijk in totaal 13 liter toe te voegen.
Gelukkig rijd ze nog heerlijk als een zonnetje :)
grote beurt
- 265.365 km
Het is weer eens tijd om de E32 op de brug te zetten en een onderhoudsbeurt te geven. Afgelopen periode zijn er niet erg veel spannende gebreken geweest. Wel degene die eerder benoemd zijn uiteraard, maarja dat is: leeftijd!
Recentelijk een kleine benzine lekkage ontdekt onder de motorkap. Er was 1 slang aan het scheuren (uitgedroogd) meteen alle slangen onder de motorkap vervangen! Nu met de onderhoudsbeurt ook meteen alle slangen van en naar de benzine filters (onder de wagen, nabij de achteras) vervangen. verder de olie, oliefilter en lucht filters vervangen.
Regelmatig de melding "check brake light circuit" gehad. Een bekend kwaaltje (check control computer detecteert een verschil tussen remlicht circuit en veiligheids circuit van de schakelaar) remlicht schakelaar vervangen, want de contacten hiervan branden namelijk met de tijd in.
En we kunnen weer vooruit!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.