BMW 740i Executive (1998) #2

autoreview

BMW 740i Executive (1998)

Signalement

Uitvoering740i Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf125.000 km
KM-stand laatst135.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 125.000 km

Vanaf het moment dat de BMW 7 serie (E38) in 1994 op de markt kwam was ik fan (misschien ietsje later). En vanaf het moment dat James Bond (een tot 750il re-badged 740il) en The Transporter (een tot 735i re-badged manual 750i) in de E38 rondreden is de auto nooit meer van mijn wishlist verdwenen. Ik kon het dan ook niet laten om mijn droomauto, zoveel jaren later, aan te schaffen.

November 2014 besloot ik over te gaan tot het aanschaffen van een BMW E38, 740i (facelift) uit december 1998, met 125.000km op de teller.

Na een aantal testritten te hebben gemaakt bij verschillende bedrijven en in verschillende uitvoeringen (728i en 740i) ben ik dus voor deze zilvergrijze 740i gegaan. De 4.4 liter 8 cilinder reed naar persoonlijke smaak gewoon een stuk fijner dan de 2.8 liter 6 cilinder. De 740i maakte op mij een zeer goede indruk. Het rijden was bijzonder aangenaam te noemen, motorisch zeer soepel en ook de bak schakelde goed. Verder zag de auto eruit om door een ringetje te halen. Zowel de carrosserie als het interieur zagen (zien) er bijzonder goed uit.

De auto is begin 2014 naar Nederland gehaald door Autohan, een begrip in Youngtimerland, en is vervolgens na de eerste Nederlandse eigenaar bij Van den Hengel (BMW specialist in Amsterdam) beland. Van den Hengel is geen officiële merkdealer, maar volgens bekenden en verschillende fora staan zij bijzonder hoog (zo niet hoger dan merkdealers) aangeschreven. Ik heb de auto bij hen gekocht met een full service pakket van 3 maanden. Tevens een set OEM 18inch M-Parallel velgen aangeschaft, zodat de 7 optisch gezien helemaal aan mijn smaak voldoet.

De eerste 2 maanden probleemloos gereden. Maar na 2 maanden ging starten niet altijd direct. De auto starte uiteindelijk altijd wel, maar soms pas na 3 of 4 keer contact maken. De startmotor bleek het niet altijd goed te snappen... Onder garantie is de startmotor vervangen. Sindsdien geen problemen meer met starten.

Na 2,5 maand besloot ik de auto bij het ANWB keuringsstation in Utrecht te laten inspecteren. Ik heb de aankoop / eindegarantiekeuring door hen laten uitvoeren. Het blijft een auto van 16-17 jaar oud, dus ik wilde graag weten what's what. 3 uur na het afleveren van de auto kreeg ik het oordeel van de ANWB. De auto stond er volgens de keurmeester prima bij en maakte een goede en zeer solide indruk, precies wat men, volgens de keurmeester, van een BMW 7 mag verwachten. Er waren echter wat aandachtspuntjes. Er lekte wat koelvloeistof en ook bleek de accu aan de zwakke kant (de originele 16 jaar oude accu zat er bij aanschaf nog in). Met het keuringsrapport in de hand naar Van den Hengel teruggegaan. Zij gaan de punten nalopen en fixen.

Nu is het even afwachten tot de punten gefixt zijn en daarna kunnen we weer kilometers maken...

Verder kan ik nog vermelden dat de 740i in de afgelopen 2,5 wintermaanden en ruim 3000 km verder een gemiddeld verbruik van ongeveer 12 liter/100km heeft. Op de snelweg verbruikt de 740i ongeveer 9 liter/100km (bij een gemiddelde snelheid van 120km/h). Bij 120 km/h draait de motor op 2100 toeren. Dit valt het best te omschrijven als 'geruisloos' (dubbelglas helpt daar ook nog eens bij).


Wordt vervolgd...

Full service termijn afgelopen

  • 129.500 km

Na de ANWB eindegarantiekeuring ben ik, zoals geschreven, met het keuringsrapport in de hand teruggegaan naar de jongens van Van Den Hengel BMW. 'De jongens' hebben de koelvloeistoflekkage verholpen, tevens werd de 7 van een nieuwe accu voorzien.

Dit bezoekje betekende tegelijk het einde van mijn full service periode van 3 maanden die ik bij Van Den Hengel had. Als het goed is verkeert de 7 nu in prima conditie.

Tijd om wat kilometers te maken dus...

Een week later ging ik met 3 vrienden richting Brussel, Charleroi om precies te zijn. Vanaf daar zouden we per vliegtuig vertrekken voor een paar dagen Budapest. Onderweg besloot ik eventjes de voorruitverwarming aan te zetten. Dit zorgde voor twee onaangenaam verraste passagiers op de achterbank. Op het moment van inschakelen van de voorruitverwarming besloot de kachel bij de achterbankpassagiers namelijk voluit te gaan verwarmen. Ook na uitschakelen van de voorruitverwarming bleef de verwarming achterin voluit verwarmen. Ook de voorruitverwarming zelf bleef (na uitschakelen) verwarmen. Voor de 'achterbankzitters' was het probleem eenvoudig op te lossen door de kachel lokaal uit te schakelen. Voorin kreeg ik het echter niet direct voor elkaar om het verwarmen te stoppen. Airco op lage temperatuur zetten, verwarming uitschakelen, het mocht niet baten. Er bleef maar warme lucht langs de voorruit de auto in komen (bloedheet in de 7 met 4 inzittenden).

Enfin, telefonisch contact met Van Den Hengel gezocht, zij adviseerden de airco volledig terug te draaien naar 16 graden celcius. Dit zou ervoor zorgen dat de kachelkraan volledig dicht ging om zo de warmeluchtstroom te stoppen. Dat klonk als iets dat ik zelf had moeten kunnen bedenken. Anyway, het hielp, dat was het belangrijkst...

Verder heeft de 7 zich op heen- en terugweg voorbeeldig gedragen. Heerlijk snelwegkilometers gevreten op het traject Amsterdam-Charleroi-Amsterdam.

Eenmaal thuis heb ik nog een paar keer geprobeerd de voorruitverwarming in te schakelen, zonder direct een maximaal verwarmde auto te krijgen. Vooralsnog, tot op heden, probleemloos...


Wordt vervolgd...

Servicen

  • 135.000 km

Vandaag, iets meer dan 7 maanden na aanschaf, naar het onder 7-liefhebbers welbekende Servicepunt te Huizen geweest.

De auto is daar proefgereden voor een diagnoserit en vervolgens aan de gameboy gehangen... Kwamen een paar dingetjes naar boven. Zoals ik al verwacht had zijn de draagarmen en stbilisatorstangen aan de voorzijde aan vervanging toe. Onderdelen zijn besteld en gaan volgende week geplaatst worden. Tevens bleek dat thermostaat kapot is, dus ook deze wordt vervangen. Daarnaast ook het aircofilter maar eens vervangen..., want pikzwart.

Verder lijkt de auto in topconditie. Vooralsnog dus nog steeds erg tevreden.

Overigens is een week geleden een bandenwissel uitgevoerd. Er zit nu een set Hankook Ventus V12's onder. Deze band van Koreaanse makelij komt erg goed uit de test en is stukken goedkoper dan bijvoorbeeld de Continentals en Michelins. Ook scoort de Hankook band beter voor wat betreft waterafvoer dan Continentals en Michelins in 'mijn maat'. We gaan ervaren hoe ze het doen en uithouden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.